Påkrav
Fra : Peter G C

Dato : 25-03-02 16:36

Hejsa

Jeg har i dag fået en regning fra det telefonselskab, hvor jeg var kunde
indtil sidste måned. Nu har jeg fået en ekstraregning på 6 øre. Hvad gør jeg
ved den? Det er formentlig dyrere at ringe til hotline end at betale
den......

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-03-02 17:13

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> skrev:

> Jeg har i dag fået en regning fra det telefonselskab, hvor jeg var
> kunde indtil sidste måned. Nu har jeg fået en ekstraregning på 6
> øre. Hvad gør jeg ved den?

Ingenting? Et beløb på 6 øre skal ifølge afrundingsreglerne rundes ned
til 0,-

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-03-02 17:19

On Mon, 25 Mar 2002 16:13:10 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Ingenting? Et beløb på 6 øre skal ifølge afrundingsreglerne rundes ned
>til 0,-

Men de gælder kun ved kontant betaling. Man kan jo f.eks. også være
ude for at betale "skæve" ørebeløb når man bruger Dankort.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 25-03-02 17:27

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men de gælder kun ved kontant betaling. Man kan jo f.eks. også være
> ude for at betale "skæve" ørebeløb når man bruger Dankort.

Hvad gør jeg så?

/Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-03-02 17:37

On Mon, 25 Mar 2002 17:26:36 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> wrote:

>Hvad gør jeg så?

Jeg har selv engang fået en regning på nogle få øre fra et
teleselskab. Jeg e-mailede til dem og spurgte om de virkelig mente det
alvorligt - det gjorde de ikke

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-02 19:16

Peter G C skrev:

>Hvad gør jeg så?

Hvis du vil køre joken helt ud, skal jeg gerne sende dig en check
på 6 øre.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 25-03-02 20:08

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis du vil køre joken helt ud, skal jeg gerne sende dig en check
> på 6 øre.

Mange tak for tilbudet, men jeg takker nej.

Jeg har skrevet en kort e-mail til kundeservice, og vil først afvente svar
herfra.

For et øjeblik siden blev jeg ringet op af en gut fra BT - han havde læst
mit indlæg, og var tilsyneladende i gang med at finde mærkelige historier om
telefonselskaberne. Vi hører nok mere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-03-02 21:22

> [...]

> havde læst mit indlæg, og var tilsyneladende i gang med at finde
> mærkelige historier om telefonselskaberne. Vi hører nok mere.

Du må endelig holde os update

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-03-02 08:19

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> wrote:

>Hvad gør jeg så?

Mød op og insistèr på at betale regningen kontant.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Michael Kjeldsen

Dato : 26-03-02 12:45

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mød op og insistèr på at betale regningen kontant.

Hvis du gør det, tager jeg sgu hatten af for dig... tag BT med

--
....::Michael Kjeldsen::....
==>www.criterius.dk<==

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-02 13:29

"Michael Kjeldsen" <mkjeldsen@NOSPAMmail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis du gør det, tager jeg sgu hatten af for dig... tag BT med

Tak til jer begge for de gode ord og ideer. Men jeg tager ikke til
Albertslund for sjov

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael Kjeldsen

Dato : 27-03-02 14:10

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meddelelse

> [klip]

> Tak til jer begge for de gode ord og ideer. Men jeg tager ikke til

Årh, hvad... kom nu Få BT til at betale (svie og smerte koster jo også
noget *g*)!

--
....::Michael Kjeldsen::....
==>www.criterius.dk<==

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-03-02 15:45

On Mon, 25 Mar 2002 17:26:36 +0100,
Peter G C <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> wrote:

> [klip]

> Hvad gør jeg så?

Tager ind til selvskabet og betaler kontant :)

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-03-02 18:24

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Man kan jo f.eks. også være
> ude for at betale "skæve" ørebeløb når man bruger Dankort.

Du har ret mit argument holder ikke helt vand.

Fra : jacob nielsen

Dato : 25-03-02 17:37

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> wrote in message

> [...]
jeg
> ved den? Det er formentlig dyrere at ringe til hotline end at betale

Tjaa, hvis du ikke vil ringe, kan du da prøve at sende en mail til deres
kundecenter eller regningsservice.

Mvh.
Jacob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-03-02 20:54

> [...]

> på 6 øre. Hvad gør jeg ved den? Det er formentlig dyrere at
> ringe til hotline end at betale den......

hehe, jeg har fået en regning på 1,25kr fra Telia engang ;)
- betalte den over PBS, de skulle altså ha deres penge når nu de
havde gjort så meget for det *G*

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
Disclaimer: "These opinions are my own, though for a small fee they

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 26-03-02 12:34

Henrik Stidsen skrev:

> hehe, jeg har fået en regning på 1,25kr fra
> Telia engang ;)

Jeg har et Orange Internet-abonnement, som jeg kun bruger et par gange
om måneden, når jeg er på besøg hos familien. Den månedlige regning
beløber sig derfor oftest til omkring en krone, som også bliver trukket
over PBS.

--
Mvh. Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-03-02 17:03

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> wrote in

> [...]
> månedlige regning beløber sig derfor oftest til omkring en
> krone, som også bliver trukket over PBS.

får du en faktura på det ?
- jeg fik fire sider tilsendt i en rudekuvert med 5,5kr i porto!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-03-02 12:37

Peter G C wrote:

> [...]
> indtil sidste måned. Nu har jeg fået en ekstraregning på 6 øre. Hvad gør jeg
> ved den? Det er formentlig dyrere at ringe til hotline end at betale

Jeg har fået det "modsatte" brev. Et girokort fra Telia, hvor jeg skal
indbetale -17,24 kroner. Jeg tror jeg vil ringe til dem og bede dem om
at sende mig en check.

/Trine

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-03-02 12:58

Trine Kornum Christiansen <tkc@mail.dk> wrote:

>Jeg har fået det "modsatte" brev. Et girokort fra Telia, hvor jeg skal
>indbetale -17,24 kroner. Jeg tror jeg vil ringe til dem og bede dem om
>at sende mig en check.

Vent dog på rykkeren.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-02 13:30

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vent dog på rykkeren.

LOL

/Peter

Fra : Henning

Dato : 26-03-02 21:23

On Tue, 26 Mar 2002 12:58:18 +0100, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Vent dog på rykkeren.

Du risikerer kun, de har lagt et par hundrede oveni - til din fordel
vel og mærke

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-03-02 17:04

Trine Kornum Christiansen <tkc@mail.dk> wrote in

> Jeg har fået det "modsatte" brev. Et girokort fra Telia, hvor
> jeg skal indbetale -17,24 kroner. Jeg tror jeg vil ringe til dem
> og bede dem om at sende mig en check.

prøv at indbetale den i banken!
- evt. via en netbank og se hvad den siger ;)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-03-02 01:45

On Mon, 25 Mar 2002 16:35:52 +0100, "Peter G C"
> [...]

>indtil sidste måned. Nu har jeg fået en ekstraregning på 6 øre. Hvad gør jeg

Jeg mindes en afklaring, da 5- og 10-ørerne blev afskaffet, at alle
kontantbetalinger under 10 kr. skulle rundes opad ved afrundinger til
nærmeste 25-øre - sandsynligvis for at forhindre et egentligt misbrug.

Om det blot var en urban legend bag hylderne af 10-øres-ting i
slikbutikkerne, fik jeg desværre aldrig afklaret :(

--
- Peter Brodersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-03-02 09:58

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev:

> [...]
> alle kontantbetalinger under 10 kr. skulle rundes opad ved
> afrundinger til nærmeste 25-øre - sandsynligvis for at forhindre

Der skal afrundes til nærmeste 25 øre. En regel som du nævner her ville
jo bare give anledning til misbrug den anden vej rundt.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-03-02 13:49

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote:

>Der skal afrundes til nærmeste 25 øre. En regel som du nævner her ville
>jo bare give anledning til misbrug den anden vej rundt.

Det er jo som regel kunden, der bestemmer, hvor meget han vil købe.

Og det virker da lidt groteskt, at man kan købe noget til 10 øre
og så få prisen rundet ned til 0, så man slet ikke skal have
pungen op.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-03-02 13:59

Allan Olesen skrev:

> Og det virker da lidt groteskt, at man kan købe noget til
> 10 øre og så få prisen rundet ned til 0, så man slet ikke
> skal have pungen op.

Jeg synes bestemt ikke, det er grotesk. Butikkerne var sikkert også
hurtige til at sætte prisen op til 13 øre.

--
Mvh. Peter

Fra : Michael Kjeldsen

Dato : 27-03-02 14:12

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes bestemt ikke, det er grotesk. Butikkerne var sikkert også
> hurtige til at sætte prisen op til 13 øre.

Nix, de satte dem op til 0,95

--
....::Michael Kjeldsen::....
==>www.criterius.dk<==

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-03-02 15:22

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev:

> Jeg synes bestemt ikke, det er grotesk. Butikkerne var sikkert også
> hurtige til at sætte prisen op til 13 øre.

Hvis jeg ikke husker meget galt blev 10 øres tingene meget hurtigt sat
op til en rund 25 øre.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-03-02 15:23

> Det er jo som regel kunden, der bestemmer, hvor meget han vil
> købe.

Ja og butikken bestemmer selv deres priser og hvordan deres vareudbud
skal være sammensat.

> Og det virker da lidt groteskt, at man kan købe noget til 10 øre
> og så få prisen rundet ned til 0, så man slet ikke skal have
> pungen op.

Det har jo heller ikke været tilfældet i praksis.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-02 15:40

Allan Olesen skrev:

>Og det virker da lidt groteskt, at man kan købe noget til 10 øre

Hvor kan man det?

I gamle dage (med 1-ører) var det et stort problem med de varer
der egentlig burde koste 1/4 øre eller 0,1 øre. Det gav de
handlende mange grå hår i hovedet.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-03-02 19:12

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Hvor kan man det?

Det er for mange år siden, jeg har prøvet at købe for
en femmer blandet slik, så det skal jeg ikke kunne sige.

Jeg siger bare, at jeg kan se fornuften i, at hvis man
sælger noget til 10 øre pr. stk., skal det ikke være
muligt at købe 1 stk. og slippe gratis. Det kan
naturligvis undgås ved at indføre et mindstesalg, men
tanken om at lave lovgivningen, så småbeløb rundes op,
lyder efter min mening heller ikke urimelig.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-02 19:28

Allan Olesen skrev:

>tanken om at lave lovgivningen, så småbeløb rundes op,
>lyder efter min mening heller ikke urimelig.

Jeg håber sandelig ikke Folketinget skal spilde sin tid med at
lovgive om indkøb til 10 øre.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-03-02 21:30

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg håber sandelig ikke Folketinget skal spilde sin tid med at
>lovgive om indkøb til 10 øre.

Du pjatter.

Slut herfra.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-03-02 21:42

> [...]

> tanken om at lave lovgivningen, så småbeløb rundes op,
> lyder efter min mening heller ikke urimelig.

Man kan altså ikke lovgive om sådanne smådetaljer eller have en
minister til at fastsætte særregler om sådanne småting. Det vil, som
Bertel også skriver, være spild af tid for alle parter.

Fra : sune vuorela

Dato : 27-03-02 21:55

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

>Om det blot var en urban legend bag hylderne af 10-øres-ting i
>slikbutikkerne, fik jeg desværre aldrig afklaret :(

I forretninge Upstairs i Odense (forretningen eksisterer ikke mere)
solgte de viskelædere til 7 øre stykket... Dem købte jeg på det
tidspunkt masser af... Og jeg skulle ikke have pungen op...'

--
Sune