Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af film
Fra : Troels Christrup Pet~

Dato : 25-03-02 14:14

Hej Gruppe,

Efter mange år uden et kamera har jeg lige investeret i et Ricoh GR1 og har
på få dage fået skudt 3 film for at lære det at kende.
Nu er jeg interesseret i om der er stor pris og kvalitetsforskel (og om de 2
ting følger hinanden) på fremkaldelse.
Er der steder der kan anbefales i København (Vesterbro) og steder man skal
holde sig fra?. Hvad med 1-times fremkaldelse - bortset fra prisen, er
kvaliteten den samme?

Smid en kommentar og jeg bliver glad!

Troels Christrup

Fra : itgrafen

Dato : 25-03-02 17:57

"Troels Christrup Petersen" skrev d. 25-03-02 14:14 dette indlæg :
> [...]
skal
> holde sig fra?. Hvad med 1-times fremkaldelse - bortset fra prisen, er

Hej Troels,

Fremkaldelse og pris følges ofte ad. Der er dog mange ting der også kan
spille ind på kvaliteten også.
Der er erfaring hos de som fremkalder, farve og lys korigering,
indstilling af fremkaldemaskinen, hvor nyblandet er
kemien i maskinen osv. Fremkaldelabbets er en vigtig faktor for
kvalitets fremkaldelse.
Flere steder hvor der bliver fremkaldet i butik, får du samme kvalitet
ved time-time fremkaldelse, som ved normal bilig fremkaldelse. Men er
dine billeder korrekt belyst, er det som hovedregel godt. Der behøver
sikkert ikke at håndkorigeres meget.

Prøv dig frem og find det bedste til den bedste pris.

dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 26-03-02 09:52

"Troels Christrup Petersen" <tp@omk.dk> wrote in

> [...]
> Er der steder der kan anbefales i København (Vesterbro) og steder man
> skal holde sig fra?. Hvad med 1-times fremkaldelse - bortset fra

Min favorit er Foto/C Detail på Holbergsgade som altid er perfekt fremkaldt
uden ridser. Jeg har ikke prøvet at få lavet kopier der, så jeg kender ikke
kvaliteten af dette, men kunne ikke forestille mig at det var dårligere end
deres fremkaldelse.

For nylig indleverede jeg en C-41 s/h film og bemærkede ikke at
ekspedienten brugte en anden pose til netop denne film. Den blev sendt til
traditionel s/h fremkaldelse og rulning hos Lotus Foto. De fremkaldte den
dog C-41, men rullede den uden plastiklomme, så den blev meget ridset. Der
kan ske fejl og man kan ikke konkludere på baggrund af en enkelt fejl, men
Lotus Foto er strøget af min liste.

På Vesterbro ligger Foto/C's professionelle afdeling på Gasværksvej. En
anelse dyrere SVJH. Prof labbet kan findes på www.fotoc.dk

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Pia

Dato : 26-03-02 09:58

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message
> Min favorit er Foto/C Detail på Holbergsgade som altid er perfekt
fremkaldt
> uden ridser.

Men det er dælenduleme irriterende at skulle helt derind 2 gange på en uge,
for os "bønder"!

Jeg fremkalder kun film, ikke billeder. Jeg hørte fra en ekspedient for
nylig, at Fuji produkter bedst kan lide Fuji kemi for at få det optimale
resultat, at mange fotohandlere bruger fx Fuji papir men en billigere kemi.

Mon det også gælder film? Min lokale fremkalder selv negativ film og sender
dias ud af huset. Jeg er i gang med at teste forskellige film for at finde
en med de farvetoner jeg foretrækker, da jeg har været lidt "ude af det" i
nogen år. Og bl.a. et par Fuji film (jeg tror det var Superia) virker meget
kolde, meget grønt som jeg på visse billeder i høj sol måtte kompensere ret
meget for i scanningen. er det filmen eller kan jeg risikere at også film
har forskellig tone efter fremkaldelse forskellige steder? Jeg er nemlig i
gang med at prøveskyde et par Reala, og det vil jo være dumt at forkaste en
film fordi fotohandleren bruger billig kemi.

Jeg havde egentlig tænkt mig at gå over til dias, men det virker som om
negativfilm har et større toneomfang og får flere detaljer med i begge ender
selv ved lettere fejleksponering. Jeg ville godt ende med EN favoritfilm,
hvor jeg altid ved, hvad jeg kan forvente af farverne uanset vejr og farve
på motivet.

Skal jeg sende de 2 Reala hver sit sted hen?

:Pia

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 26-03-02 10:54

"Pia" <@> wrote in news:3ca036e0$0$72378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Men det er dælenduleme irriterende at skulle helt derind 2 gange på en
> uge, for os "bønder"!

Hehe Nu ved jeg ikke hvor du bor men der er også et prof lab i
Roskilde.

> [...]
> billigere kemi.
>
> Mon det også gælder film? Min lokale fremkalder selv negativ film og

Jeg har ikke observeret nogen forskel i de film fremkaldelser jeg har fået
foretaget (jeg fremkalder kun ganske som du gør). Men du kunne jo spørge
hvilken kemi de bruger, hvor tit de skifter og tester den mm. Hvis de kan
svare på disse spørgsmål, så kunne det jo tyde på at det er et sted med
check på tingene.

> [...]
> fremkaldelse forskellige steder? Jeg er nemlig i gang med at prøveskyde
> et par Reala, og det vil jo være dumt at forkaste en film fordi

I den tid jeg har læst newsgroups mm. på nettet er jeg aldrig støt på
spørgsmål eller anbefalinger omkring hvilket mærke kemi der skulle bruges
til hvilke film. Men du kunne prøve rec.photo.film+labs - der er også
personer der står/har stået i labs.

Fordi jeg ikke har tid til selv at teste alle de film jeg gerne ville, så
holder jeg mig til Scott Eatons råd - han har haft ret indtil videre med de
ting jeg har prøvet. Scott skriver indlæg på photo.net og har skrevet mange
indlæg om forskellige films toner og karakteristika.

Reala'en er IMO den rigtige film til høj sol, evt. skudt ved ISO 80 og
fremkaldt normalt.

> [...]
> ender selv ved lettere fejleksponering. Jeg ville godt ende med EN
> favoritfilm, hvor jeg altid ved, hvad jeg kan forvente af farverne

Jeg har prøvet en enkelt dias og jo - det så da godt ud, men jeg gider helt
ærlig ikke at tænke så meget over eksponeringen når jeg tager billeder -
jeg vil hellere koncentrere mig om komposition og handling, så derfor
bruger jeg kun negtiv film. Men det er jo bare min mening og måde at
fotografere på.

Jeg bruger:

Fuji Superia Reala 100 (EI 80) - høj sol
Kodak Supra 100 - skygge sol

Kodak Supra 400 og er i gang med at prøve Fuji NPH 400 (EI 320) - når der
skal bruges lidt mere hastighed. Superia 400 har jeg kun brugt to gange -
første og sidste

S/H - Ilford XP2 Super 400 (C-41) (EI 200-800, men normalt 320)

Fuji Superia 800 - (EI 640)

For mig er det vigtigt at en film er god at scanne og det føler jeg at
disse film er. Jeg kunne godt tænke mig at prøve Fuji NPZ 800, men Fuji i
DK og Tyskland vil det anderledes

Bill Tuthill gør meget i at teste forskellige films farvetendenser, hvis
man kan kalde det sådan. Ham finder du også på photo.net samt
rec.photo.film+labs

> Skal jeg sende de 2 Reala hver sit sted hen?

Jeg tror at du får det samme resultat, men det vil da være interessant at
se! Det kræver jo at de to film indeholder billeder af de samme subjekter,
fotograferet inden for et kort tidsrum, for at du kan sammenligne dem.

Fra : Pia

Dato : 26-03-02 11:07

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message
> Hehe Nu ved jeg ikke hvor du bor men der er også et prof lab i
> Roskilde.

Det er endnu længere væk... Jeg bor indtil videre nabo med Peter B. men
håber at flytte vesterud på øen i løbet af sommeren.

> Reala'en er IMO den rigtige film til høj sol, evt. skudt ved ISO 80 og
> fremkaldt normalt.

ok, det må jeg prøve med nr. 2 - i øjeblikket har jeg en Provia 100 F i det
ene kamera og Reala i det andet og tager de samme motiver. Jeg har hørt der
skulle komme en Reala 400 til sommer?

> Jeg har prøvet en enkelt dias og jo - det så da godt ud, men jeg gider
helt
> ærlig ikke at tænke så meget over eksponeringen når jeg tager billeder -

Nej, det er LIDT pernitten med dias - men man hører jo altid om at det
skulle være så godt, så jeg ville lige prøve. Men man skal tænke anderledes,
når man måler, og jeg ved ikke, om jeg kan vænne mig til det.

> Kodak Supra 100 - skygge sol
> Kodak Supra 400

Den har jeg ikke set i 100 år! Så den har jeg ikke prøvet.

> Fuji Superia 800 - (EI 640)

Har jeg også et par stykker af, som skal bruges på hestene...

> For mig er det vigtigt at en film er god at scanne

Lyder som om vi er ude efter nogenlunde det samme. Har du prøvet Kodaks
portrætfilm? Skulle give meget bløde farver. Det værste jeg har prøvet var
Kodak Royal, som meget af vores Skotlandstur blev skudt med, MEGET hårde
farver og kontraster, svært at redde.

Det ser ikke ud til mit digicam kommer foreløbig, så jeg skal finde det helt
rigtige til vores tur til Malaga til foråret...

:Pia

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 26-03-02 14:39

"Pia" <@> wrote in news:3ca04701$0$72426$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> ok, det må jeg prøve med nr. 2 - i øjeblikket har jeg en Provia 100 F i
> det ene kamera og Reala i det andet og tager de samme motiver. Jeg har
> hørt der skulle komme en Reala 400 til sommer?

Det lyder interessant - hvor har du hørt det?

> Den har jeg ikke set i 100 år! Så den har jeg ikke prøvet.

Både Supra 100 og 400 er faktisk billige - jeg tror det er omkring 130 kr
for 5 stk. sidst jeg købte hos Foto/C.

> [...]
> var Kodak Royal, som meget af vores Skotlandstur blev skudt med, MEGET
> hårde farver og kontraster, svært at redde.

Tænker du på Kodak Portra? Jeg har overvejet det, men som sagt så tester
jeg ikke så meget da det kniber med tiden. Jeg gik i gang med NPH 400 fordi
den fik lovprisninger lige meget hvor man læste, både til generel
fotografering, portræt mm.

> Det ser ikke ud til mit digicam kommer foreløbig, så jeg skal finde det
> helt rigtige til vores tur til Malaga til foråret...

Jeg kunne nu godt finde på at hoppe på en D-60 hvis det falder til $1500 :-
) Men så skal jeg nok vente et lille års tid og så kommer der nok en ny
model..

Fra : Pia

Dato : 26-03-02 15:39

> Det lyder interessant - hvor har du hørt det?

Kvik Foto på Valby Langgade (en af de sjældne dage jeg kommer til byen)

> Jeg kunne nu godt finde på at hoppe på en D-60 hvis det falder til $1500
:-

Det har lange udsigter for mit vedkommende, for jeg har ingen Canon
optikker. Jeg har bestilt en G2 for at også kunne have kamera med på
rideture, jeg ser altid så meget flot lys når jeg er ude til hest. Men de
kan tilsyneladende ikke levere.

:Pia

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 26-03-02 18:56

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message
CUT
> Kodak Supra 400 og er i gang med at prøve Fuji NPH 400 (EI 320) - når der
> skal bruges lidt mere hastighed. Superia 400 har jeg kun brugt to gange -
> første og sidste

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=297

Og så endda til et bryllup....

Hej Kenneth

Jeg er så langt fra enig i din kritik af Superia 400 - jeg antager du ikke
var tilfreds udfra ovenstående udsagn

Prøv f.eks. at tjekke: http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=3365 -
selvom det er indscannet på en Agfa Snapscan E50 (fra negativ) synes jeg
ikke skarpheden fornægter sig. På A3 skal man være mere end almindelig
krakilsk for at mene det bliver grynet.

Superia 400 giver utrolig skarpe billeder - skarpheden overgår flere
iso100-film (når der måles korn), den er meget scanbar (nyt ord ?) og der er
rigtig god kontrast i filmen. Farverne Det er bestemt ikke uden grund at
mere end 50% af Practical Photography´s læsere har kåret Superia 400 til
årets negativ film i 2001.

Mvh

Kim

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 27-03-02 11:40

"Kim Jeppesen" <email@extension.dk> wrote in

> [...]
> jeg ikke skarpheden fornægter sig. På A3 skal man være mere end
> almindelig krakilsk for at mene det bliver grynet.

Ja det er et flot billede. Efter at have undersøgt den originale
farvescanning, så tror jeg at der er tale om "grain aliasing" i mit
tilfælde. Hvilken filmscanner og scannersoftwrae har du brugt til at scanne
dine billeder med?

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 27-03-02 12:43

> [...]
> farvescanning, så tror jeg at der er tale om "grain aliasing" i mit
> tilfælde. Hvilken filmscanner og scannersoftwrae har du brugt til at

Hej Kenneth

Min scanner er faktisk en flatbed scanner - en Agfa Snapscan E50 med
"diaslys" i låget. Softwaren hedder Scanwise.

Jeg synes egentlig scanneren klarer det meget godt - til web er de 1200*1200
ikke et problem, men ved tunge diasfilm som f.eks. Kodacrome 64 kniber det
med detaljerne - jeg kender ikke scannerens d-max.

Hvad mener du med "grain aliasing" ? Det begreb kender jeg ikke.

Mvh

Kim

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 27-03-02 13:14

http://www.photoscientia.co.uk/Grain.htm beskriver begrebet ganske godt

Fra : itgrafen

Dato : 26-03-02 11:04

Klip------------

Der vil tit være forskel fra fremkaldelse til fremkaldelse, lige meget
hvor du får fremkaldet, hvilken maskine eller mærke.
Alt kemi er levende og ændre sig lidt hele tiden (lige som film). De
rigtige steder er det dog ikke så meget, så det er opfatteligt med øjet.
Specielt ikke uden sammenligning.
Men skal du teste filmtyper/belysning og lignende mod hinanden. Så vil
jeg råde dig til at få filmene fremkaldt samme sted og samme tid.
Det vil give det bedste grundlag for bedømmelse.
Okring mærke til mærke. Ofte kører man fuji kemi i en fuji maskine. Men
kodak i en Gretag og mange andre maskiner.
Der vælges som hovedregel kemiblanding efter hvor nemt det er at
tilpasse maskinen. Opsætningen af maskinen, afgør hvordan forskellige
papirmærker indstilles og så er det mest en smagssag hvilket papirmærke
der er pænest.
Men det har ikke noget med filmmærker at gøre.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia

Dato : 26-03-02 11:13

> [...]
> der er pænest.
> Men det har ikke noget med filmmærker at gøre.

Jeg tager nok den nemme løsning og indleverer dem lokalt, eftersom jeg er
ligeglad med papir - jeg får kun lavet indexprint, og det betyder ikke så
meget om det er underligt i farverne (og det er de!)

:Pia