God Påske!
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-03-02 15:08

(Hmmmm. Det er nu tredje gang, jeg sender dette indlæg. Hvor pokker bliver
det af?)

Ja, nu er det jo Påske i denne uge, så jeg tænkte på, om der er nogle
relevante emner man kunne diskutere i den forbindelse...

1) Hvad skete der egentlig i Påsken? Evangelierne er vist ikke helt enige
om
hændelsesforløbet.
Er det muligt at rekonstruere sig frem til eet sammenfattende
hændelsesforløb?

2) Det go'e gamle skyldsspørgsmål: Var det det "store stygge Synedrie"
eller
de "slemme hedenske romere", der bar ansvaret - eller snarere Jesus Selv,
der bevidst satte Sig op mod nogle hårde verdslige modstandere for bevidst
at lade dem gøre Sig til martyr?

3) Hvornår gik det således op for Jesus at Han skulle dø? Kom det som et
chok for Ham under Nadveren og efterfølgende i Getsemeneh Have, eller
vidste
Han det allerede før indtoget Palmesøndag?
Noget kunne jo tyde på at Han først fik klar besked af Faderen den aften.

4) Hvad skete der Langfredag på Golgata, i Templet og i naturens kræfter?

5) Hvad skete der ved Graven Påskemorgen?

6) I hvilken form genopstod Jesus? Som Herliggjort og "regenereret" eller
som en slags uhyggelig genganger, der trods at være vasket ved
gravlæggelsen
stadig havde de sår, som Thomas rørte ved?

7) Er der et skift i Jesu "stil" efter at Han døde og genopstod? Var det
således en mildere og mere afslappet Jesus, der rejste sig fra Graven, vel
vidende at INTET længere kunne røre Ham, men at Han derimod netop var
Herliggjort?

Vi burde nok kunne få en uges tid til at gå med disse spørgsmål... ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-03-02 16:23

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> (Hmmmm. Det er nu tredje gang, jeg sender
> dette indlæg. Hvor pokker bliver det af?)

Alle tre er der! Og jeg kan se dem alle tre!

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-03-02 16:53

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Alle tre er der! Og jeg kan se dem alle tre!

Det var pokkers!

Jeg kan se to, jeg har sendt idag (i denne tråd)), men det jeg sendte i nat
er væk...I hvert fald så det ud til at være gået ind, men da jeg tjekkede,
fik jeg en "denne meddelelse er slette fra serveren"-meddelelse, hvilket
undrede mig...

I det hele taget driller min TDC ADSL mig lidt i øjeblikket. Sløv og
ustabil, så jeg føler mig sat tilbage til 56K-stadiet...
Du ved ikke tilfældigvis, hvordan man kan tjekke om eens konfiguration er i
orden, vel?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-03-02 17:46

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Du ved ikke tilfældigvis, hvordan man kan tjekke
> om eens konfiguration er i orden, vel?

Nej, det ved jeg faktisk ikke, - men jeg bruger en kvalitetsudbyder
[læs: Tiscali] )

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 25-03-02 23:12

On Mon, 25 Mar 2002 15:07:46 +0100, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@post8.tele.dk> wrote:

>Det go'e gamle skyldsspørgsmål: Var det det "store stygge Synedrie"
>eller de "slemme hedenske romere", der bar ansvaret - eller snarere
>Jesus Selv

Det var mennesker og det var en synd som kommer over hovederne på os
alle uanset om vi har romerblod eller jødeblod eller ingen af delene i
årerne.

>Hvornår gik det således op for Jesus at Han skulle dø?

Det har han nok vidst hele tiden - og for så vidt også fortsættelsen -
men han brød sig givetvis ikke om turen.

>Hvad skete der Langfredag på Golgata, i Templet og i naturens kræfter?

Ja, og hvad blev der egentlig af dem som sprang ud af gravene ved den
anledning?

>I hvilken form genopstod Jesus? Som Herliggjort og "regenereret"
>eller som en slags uhyggelig genganger

Jeg hælder mest til det første - der er for meget mosegris over den
anden udlægning.

>Er der et skift i Jesu "stil" efter at Han døde og genopstod?

Bortset fra en vis fysisk reserverethed finder jeg ham ret uændret.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
25 mar AD 2002
Mandag i Stilleugen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-03-02 02:05

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det var mennesker og det var en synd som kommer over hovederne på os
> alle uanset om vi har romerblod eller jødeblod eller ingen af delene i
> årerne.

Hurra!

Du har faktisk dermed overflødiggjort Jesu Sonofferdød...

(Lille tip: Grim fodfejl!)

End ikke Hans død kan vi bære, da Han netop Selv bar den....

> Det har han nok vidst hele tiden - og for så vidt også fortsættelsen -
> men han brød sig givetvis ikke om turen.

Hvorfor dødsangsten i Getsemeneh?

> Ja, og hvad blev der egentlig af dem som sprang ud af gravene ved den
> anledning?

Godt spørgsmål. Og Lazarus og den lille pige....

> Jeg hælder mest til det første - der er for meget mosegris over den
> anden udlægning.

(Didymos Judas) Thomas (aka. Tvivleren) havde en anden holdning...Og rørte
mig bekendt sårene. Altså har Jesus stadig efter Genopstandelsen haft dem.

> Bortset fra en vis fysisk reserverethed finder jeg ham ret uændret.

Johannes 20?

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-03-02 21:26

On Tue, 26 Mar 2002 02:05:15 +0100, "Anders Peter Johnsen"

>Hurra!
>
>Du har faktisk dermed overflødiggjort Jesu Sonofferdød...
>
>(Lille tip: Grim fodfejl!)
>
>End ikke Hans død kan vi bære, da Han netop Selv bar den....

Nu var det en reference til Matt: 27,25 som tidsmæssigt ligger før
benævnte sonofferdød, men det havde da nok været mere korrekt at
skrive i datid, indrømmet. Altså en synd som *kom* over hovedet på
hele menneskeslægten, jøde såvel som romer såvel som dansker.

Derfor er det stadigt ikke venligt at skyde mig konklusioner i skoene
som jeg ikke mener jeg har givet anledning til at tro jeg går ind for.

>Hvorfor dødsangsten i Getsemeneh?

Der vil jeg nok tillade mig at henvise til et tidligere svar i tråden:

>(Didymos Judas) Thomas (aka. Tvivleren) havde en anden holdning...Og rørte
>mig bekendt sårene. Altså har Jesus stadig efter Genopstandelsen haft dem.

Nu fik vi jo kun valget mellem regenereret og uhyggelig og så måtte
man vel vælge det mindst ukorrekte. Er du forresten sikker på at
Thomas virkelig rørte sårene?

>Johannes 20?

Præcis - har du forresten nogensinde kigget på 1 Mos 2,15 sammenholdt
med Johs 20,15 ?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
26 mar AD 2002