Weight watchers
Fra : Girlie

Dato : 25-03-02 13:57

Her er mine erfaringer:)

Alle ved jo i bund og grund hvad man skal gøre for at tabe sig. Spise
mindre, skære ned på fedtet og motionere. Det, der mangler i mange tilfælde
er motivationen!
Jge fandt WW meget værdifuld idet den gav mig meget simple redskaber til at
holde styr på mit kalorieindtag samtidigt med, at jeg kunne spise HVAD jeg
ville! Der var ingen forbudte ting, som jeg længtes efter, men jeg lærte at
træffe de rette valg mht til, hvad jeg spiste, når jeg talte mine "point".
Man kan kort sagt sige, at jeg tabte 25 kg samtidigt med, at jeg spiste is,
chocolade, pizza osv, men i begrænsede mængder - eller også spiste jeg en
stor portion, mens jeg skar ned på noget andet den dag.
Systemet lærer en at træffe de rette madvalg og på et tidspunkt sidder det
så meget på rygmarven, så man næsten bliver ude af stand til at voldæde:)

Om brevkurset virker lige så godt, kan jeg ikke svare på. Men det der var
min hovedmotivation var det commitment jeg havde i forhold til at komme hver
uge og betale for at blive vejet. Jeg ville ikke føle, at mine penge var
spildt, så jeg holdt mig religiøst til mine points, fordi jeg ville have
noget for pengene. Det var lækkert at se, at "det" virkede. Men samtidigt
var jeg klar over at det ikke var "kuren" der virkede, men at det var mig
selv, der blot for en gangs skyld efterlevede og brugte de redskaber jeg
havde fået og derved fik success.
Alle "kure" virker. Men det er i den enkeltes handling, at der sker
forandringer. Man kan prøve alle kure uden resultat, hvis man ikke i bund og
grund har forstået pointen: at lægge sit liv om, og fokusere på hvad man FÅR
og ikke på alt det "man ikke må få".
Belønningen består jo i sundhed og en slank krop med de sidegevinster, der
følger med, mens belønningen for at spise sig mæt i junkfood består i et
øjebliks nydelse og efterfølgende selvlede for manges vedkommende.

Mit hovedredskab til succes var at danne mig et billede af, hvordan jeg
ønskede at se ud og dagdrømme mig til de situationer jeg ville komme i med
min nye krop. Da det billede havde brændt sig fast, havde jeg ingen
problemer med at sige nej tak til fedende mad. For jeg fokuserede på, hvad
jeg hellere ville have på længere sigt.
Men fordi pointprogrammet er så fleksibelt havde jeg stadig mulighed for at
smæske i det fedende ind i mellem. Ingenting var forbudt og et enkelt stykke
chocolade var lige så tilfredsstillende som en hel plade:)

Og nej, jeg arbejder ikke for WW - endnu:)

Fra : Camilla Larsen

Dato : 25-03-02 15:38

On Mon, 25 Mar 2002 13:57:28 +0100, "Girlie" <girlie@hotmail.com>

Hejsa Girlie

Ja samme siger jeg og jeg har endda kun været på programmet i 8 uger.
Det er pokkers fleksibelt system som gør det nemmere at få kosten på
rette spor.

Jeg har prøvet at sende dig en privat mail vedr at der findes en
dansk mailingsliste for WW , men får mailen retur...har du en anden
email jeg kan sende til???

Camilla
--
Camilla

Fra : LHQ

Dato : 25-03-02 21:17

En dansk mailingliste for WW ... hvad går den ud på?

LHQ
Camilla Larsen <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pcdu9uopvtvnv1cjh5e69j7mnofthmevre@4ax.com...

Fra : Camilla Larsen

Dato : 26-03-02 16:03

On Mon, 25 Mar 2002 21:16:54 +0100, "LHQ" <Alex@aub.dk> wrote:

>En dansk mailingliste for WW ... hvad går den ud på?

Det er en liste for dem som er meldt ind i WW og spiser efter
kostplanen.*S*

Camilla
--
Camilla

Fra : Camilla Larsen

Dato : 26-03-02 16:05

On Mon, 25 Mar 2002 21:16:54 +0100, "LHQ" <Alex@aub.dk> wrote:

>En dansk mailingliste for WW ... hvad går den ud på?

Hov den blev sendt uden det sidste...

Vi snakker om points, hvordan det går, giver tips til hinanden osv

Camilla

--
Camilla

Fra : Mae

Dato : 31-03-02 20:01

Jeg er også medlem af WW, men har ikke hørt om en sådan mailingliste...hvad
er mailadr??
//mae

Fra : Mette Frederksen

Dato : 25-03-02 21:05

Hejsa!

rigtig rart at høre om dine erfaringer... jeg glæder mig til at WW kommer
til Nordjylland.... Sæby eller måske frederikshavn! *S*
Mette

--
^~^
http://www.valo.dk

Fra : Puk

Dato : 25-03-02 21:35

"Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hejsa

> [...]
jeg lærte at
> træffe de rette valg mht til, hvad jeg spiste, når jeg talte

Jeg har lidt svært ved at se ideen i de her point, som man
åbenbart bruger hos WW (jeg har aldrig selv prøvet det). Hvad er
forskellen i at tælle point og så i at tælle kalorier/kilojoule?

Umiddelbart kan jeg slet ikke se fidusen i at bruge endnu en
omregning. Jeg forestiller mig nemlig, at disse point er baseret
på antallet af kalorier og så er det jeg ikke helt forstår, hvad
dælen man skal bruge pointene til.

> Systemet lærer en at træffe de rette madvalg og på et tidspunkt
sidder det
> så meget på rygmarven, så man næsten bliver ude af stand til at
voldæde:)

Tænk det synes jeg så også jeg lærer ved ganske enkelt at kigge
på kalorieindtaget.
Når jeg kigger på de mængder af forskellige slags mad jeg kan
spise for det samme antal kalorier så falder det mig sjældent
svært at vælge de mere sunde ting.

> [...]
penge var
> spildt, så jeg holdt mig religiøst til mine points, fordi jeg

Tjo det kan jeg sådan set godt forholde mig til bortset fra, at
jeg ikke bruger nogle penge på at blive vejet. For mig er det
motivation nok, at jeg skal på vægten hver morgen og dermed med
meget hurtigt "betaler" (i form af stillestående vægt eller
ligefrem at tage på, når jeg kvajer mig). Jeg ved jo i bund og
grund godt, at det ikke er så død smart at spise chokolade sent
om aftenen, når jeg nu ved, at jeg allerede har brugt det antal
kalorier jeg må for den dag. Så tanken om at skulle stå til
regnskab næste morgen (og starte dagen med at sparke mig selv
bagi) er nok for mig. Altså det er ikke pengene (for de er ikke
involveret) men blot det at se vægten gå den rigtige vej.

Sådan var det i hvert fald i starten. Mere og mere bliver det
dog også et spørgsmål om mit fysiske velbefindende. Jeg har det
ganske enkelt fysisk bedre, når jeg spiser fornuftigt og
motionerer. Det er lige fra mit energiniveau der er højere til
måden jeg sover på. Endelig er der også det mentale velvære. Er
jeg vred og har haft en dårlig dag, kan jeg ofte få det ud af
systemet ved at hoppe på motionscyklen, når jeg kommer hjem og så
trækkes jeg ikke med det resten af aftenen. Samtidig bliver jeg
også stolt af mig selv, når jeg gør de ting, som jeg ved er godt
for mig.

> [...]
ingen
> problemer med at sige nej tak til fedende mad. For jeg

Jeg har nu stadigvæk svært ved at sige nej tak, når jeg kommer ud
til middag og folk har lavet noget rigtig lækkert (min svigerinde
havde selv lavet chokolade i weekenden til min søsters fødselsdag
og *det* måtte jeg bare have). Men det hopper jeg nu op og
springer ned på. Det er ikke de udskejelser, som jeg af og til
har i weekenden, når jeg er ude, som jeg bliver fed af. Det er
det jeg laver de andre 5-6 dage om ugen som for alvor batter.

> [...]
enkelt stykke
> chocolade var lige så tilfredsstillende som en hel plade:)

Hvordan er pointprogrammet mere fleksibelt end blot at holde styr
på sit kalorie indtag?

Jeg oplever da heller ikke, at noget som helst er forbudt. Men
jeg har selv valgt, at visse ting er forbudte til daglig fordi
det ganske enkelt gør det mere simpelt for mig. Jeg er måske
heldig, men hvis jeg ikke har det i huset, så savner jeg det
ikke. Det vil sige, at det kun er den halve til hele time jeg
opholder mig i supermarkedet, at jeg skal kunne styre mig. Det
bliver nemmere og nemmere, fordi jeg jo dag efter dag beviser for
mig selv, at jeg ikke er afhængig af cola og vil gå i coma, hvis
jeg ikke får det, når jeg lige pludselig får lyst.......ja
faktisk beviser jeg jo, at hvis bare det ikke står og griner af
mig i køleskabet, så skænker jeg det ikke en tanke.

Efter at have været igang et stykke tid nu, kan jeg da også se,
at jeg bliver bedre og bedre til at håndtere det at have tingene
i huset. Af og til er der jo noget lækkert til overs efter, at
jeg har haft gæster i weekenden, men jeg kaster mig ikke længere
over det. For en uge siden måtte jeg smide en cola ud, der var
flad og det kan jeg helt ærligt aldrig huske at have gjort før.

Mange hilsner
Puk

Fra : Marianne

Dato : 25-03-02 21:56

"Puk" skrev i en meddelelse bl.a.

> Jeg har lidt svært ved at se ideen i de her point, som man
> åbenbart bruger hos WW (jeg har aldrig selv prøvet det). Hvad er
> forskellen i at tælle point og så i at tælle kalorier/kilojoule?

Ingen, bortset fra at WW-point'ene medregner fedtindholdet. men i princippet
har du ganske ret.

> Tænk det synes jeg så også jeg lærer ved ganske enkelt at kigge
> på kalorieindtaget.

Ja, men så har du vel heller ingen problemer, vel ?

> [...]
> grund godt, at det ikke er så død smart at spise chokolade sent
> om aftenen, når jeg nu ved, at jeg allerede har brugt det antal

Men - det ved vi allesammen. Langt de fleste får det også bedre af at spise
sundt, motionere - kort sagt gøre alle de rigtige ting. Alligevel er der
temmelig mange overvægtige i Danmark.

Hvorfor så det ???

Jeg tror ikke man skal se det som andet end endnu et system, der tilbyder at
hjælpe med en løsning på noget, man af en eller anden grund altså ikke
magter at finde ud af pr. fornuft. Det er hverken værre eller bedre end så
meget andet, men det virker fleksibelt og let at gå til - ligesom
kalorietælleriet.

mvh
Marianne

Fra : Girlie

Dato : 26-03-02 00:44

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> åbenbart bruger hos WW (jeg har aldrig selv prøvet det). Hvad er
> forskellen i at tælle point og så i at tælle kalorier/kilojoule?

Der er ikke den store forskel..1 point svarer til ca 50 kcal. Men der
iregnes også fedt og fiber, så en vare kan have færre point, hvis den
indeholder meget fiber og flere point hvis den indeholder mere fedt.
Der er ikke forskel, for det handler i bund og grund om "kontoen". For mig
var pointene bare lettere at tælle (men nu da jeg ikke længere er på
programmet og ikke orker at omregne danske madvarer til point, så tæller jeg
blot kalorier..og det virker lige så fint:)

> [...]
> Når jeg kigger på de mængder af forskellige slags mad jeg kan
> spise for det samme antal kalorier så falder det mig sjældent

Det har du helt ret i og det er netop det det hele handler om - hvad enten
man tæller point eller kalorier - blot man golder regnskab og er ærlig!:)

> [...]
> bagi) er nok for mig. Altså det er ikke pengene (for de er ikke
> involveret) men blot det at se vægten gå den rigtige vej.

Det har du også fuldstændigt ret i, og da jeg ikke længere går til møder, så
er det også min egen vlgt der skal betales på. Men da jeg startede var det
en væsentlig ting for mig at have noget "at gå til" - et commitment om man
så må sige - også økonomisk. Min egen badevægt tager jeg ikke helt så
alvorligt som WW vægt, i og med at det ikke koster noget som helst at stige
op på den...(ud over sure miner naturligvis:)
Det er ikke alle, der har behov for at blive vejet af andre og betale for
det, men for mig personligt, var det det der skulle til.
Nu klarer jeg det selv. Og har holdt vægten i over 1 år. Jeg tror dog, at
hvis jeg stadig gik til kontrolvejning, ville jeg leve sundere...nu vejer
jeg desværre for lidt til at blive medlem igen...mmhh!

> [...]
> til middag og folk har lavet noget rigtig lækkert (min svigerinde
> havde selv lavet chokolade i weekenden til min søsters fødselsdag

Kender det!! - og hvorfor sige nej?:)

> [...]
> har i weekenden, når jeg er ude, som jeg bliver fed af. Det er
> det jeg laver de andre 5-6 dage om ugen som for alvor batter.

Du har fuldstændigt ret! Jeg blev vejet lørdag morgen og spiste is, slik og
pizza hele lørdagen, for jeg havde jo en hele uge til at make up for it:)
Så længe den generelle livstil er fornuftig, kan man sagtens spise det
såkaldt "forbudte" og derved er det jo ikke forbudt længere. Så har man lyst
til en softice om torsdagen, ved man, at man får den om lørdagen. Men har
man forbudt disse ting, ved man, at man aldrig får den og så er der risiko
for at man alligevel spiser den som fik man aldrig noget lækkert igen:)
Problemet er, hvis man ikke kommer på vognen igen eller tænker "nu er det
hele ødelagt, nu kan jeg ligeså godt spise og spise resten af weekenden...".
Men det bliver jo hverken værre eller bedre af WW, det kæmper alle jo med:)

> Hvordan er pointprogrammet mere fleksibelt end blot at holde styr
> på sit kalorie indtag?

Det er det heller ikke. Det var bare mere overskueligt for mig at tælle til
18-24 og spare point op end at tælle kcal....:)

> faktisk beviser jeg jo, at hvis bare det ikke står og griner af
> mig i køleskabet, så skænker jeg det ikke en tanke.

HAHA - kender det også!! Jeg VED at har jeg købt nutella "til min datter",
så spiser jeg det selv. Jeg ved at har jeg købt nok så fedtfattige kiks, så
ryger de i løbet af 2 dage, chips kan jeg heller ikke have i huset - de
holder en halv time. Så jeg undgår at have det til rådighed...går helt forbi
og lukker øjnene, for hvis det er i huset, bliver det spist - points eller
ej..*G*. Det handler jo om at kende sig selv godt:)

..
> [...]
> i huset. Af og til er der jo noget lækkert til overs efter, at
> jeg har haft gæster i weekenden, men jeg kaster mig ikke længere

Gid jeg kunne det. Der var en halv lagkage tilbage efter min dattres
fødselsdag....Jeg spiste
den!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Der var ét lille stykke tilbage og jeg blev nødt
til at hælde opvaskemiddel udover det, for ikke at spise det også!
Frygteligt:)!!
Vi er mennesker!:)

Fra : Karen

Dato : 01-04-02 01:19

> [...]
>programmet og ikke orker at omregne danske madvarer til point, så tæller jeg
>blot kalorier..og det virker lige så fint:)

Man kan sige meget om at tælle point, jeg ville føle mig dybt åndssvag
- så hellere tælle kalorier! Jeg er på vægtvogternes kur og der skal
man kun veje maden! Så er der taget højde for kalorier osv. Det er
smaddersmart, når man ikke har lyst til at blive for fikseret på mad
mad mad og regne regne, og kalorier kalorier. Og det virker! 8,9 kg på
7 uger. Man spiser jo også så meget at man ikke kan overkomme at spise
slik, chips, kager osv

Karen

Fra : LHQ

Dato : 01-04-02 02:14

> [...]
> mad mad og regne regne, og kalorier kalorier. Og det virker! 8,9 kg på
> 7 uger. Man spiser jo også så meget at man ikke kan overkomme at spise

Jeg vil da først beklage den uheldige tone ... og påpege lidt småting!

For det første er det IKKE vægtvogterne (WeightWatchers) du går hos ... det
er vægtKONSULENTERNE. Der er en verden til forskel. Jeg har prøvet begge
dele.

Jeg har som sagt selv prøvet vægtkonsulenterne ... og bryder mig ærlig talt
ikke om metoden!
Er der noget man er dér, så er det da at være fikseret på mad mad og mad.
(Men okay, det er alle mennesker der vil tabe sig selvfølgelig *S*). Jeg
bryder mig heller ikke om den metode de anvender ved deres såkaldte
kontrolvejninger ... alle medlemmer bliver vejet offentligt foran alle de
andre, og konsulenten ser sig ikke for god til at skælde ud (læs: svine
til!) hvis man har taget så meget som et enkelt gram på siden man var der
sidst. En anden lille detalje er, at man skal betale medlemsgebyr selv om
man ikke møder op til vejning.

Endelig kan jeg da oplyse om, at det kostprogram vægtKONSULENTERNE bruger
idag, er det kostprogram vægtVOGTERNE brugte i 1981! Programmet består af en
fast kostplan, der direkte dikterer medlemmerne hvad de _skal_ spise. Fx
skal man spise lever mindst en gang om ugen, og æg og fisk, og man kan højst
spise en skive toastbrød - bare synd for brødelskere eller hvad? ... og det
mener jeg ikke giver plads til individet. Der findes trods alt mennesker med
selektive smagsløg!

VægtVOGTERNE har siden da videreudviklet deres kostprogram som idag er endt
op i deres pointsplan, der fungerer på den måde, at medlemmerne frit kan
vælge hvad de har lyst til at spise - dog skal de blot huske at holde sig
til deres daglige points. Således er der plads til både dem med selektive
smagsløg, mælkeallergikere, diabetikere osv.
Ydermere - som der tidligere er blevet skrevet af andre - så er det altså
ikke fordummende at tælle points, men lettere. Man lærer hurtigt hvor mange
points de fødevarer man normalt spiser indeholder, og har altså ikke de
store problemer med at skulle veje alt ned til mindste gram.
Man kan også roligt konkludere, at tonen hos vægtVOGTERNE er meget mere
positiv og ansporende over for medlemmerne. Alle bliver vejet, men ikke
foran alle de andre, og har man taget på, så bliver man ikke skældt ud, men
tvært imod forsøger konsulenten at hjælpe med at finde ud af, hvorfor man
måske har taget på, giver råd og vejledning til hvordan man måske kan
sammensætte sin kost bedre, og kommer med opmuntringer til at fortsætte
kostprogrammet.

Hos vægtVOGTERNE skal man til gengæld tænke lidt selv ... man får ikke bare
udleveret en kostplan man skal følge - for det det drejer sig om i sidtse
ende er jo at man selv skal lære at få sundere kostvaner.

Nåh ... nok brok herfra ...

Tilte

Fra : Girlie

Dato : 01-04-02 07:30

"LHQ" <Alex@aub.dk> skrev i en meddelelse news:a88c4j$3es$1@sunsite.dk...

> [...]
> udleveret en kostplan man skal følge - for det det drejer sig om i sidtse
> ende er jo at man selv skal lære at få sundere kostvaner.

Kunne ikke have sagt det bedre selv:)

Fra : Carina Mia Boese

Dato : 01-04-02 22:53

Hmmmmm......jeg er selv startet hos vægtkonsulenterne, og jeg synes tonen er
fin. Jeg mener ikke man kan svine den til, fordi man sekv har haft nogle
dårlige episider.
Jo, det er da rigtigt at "man får stukket" en kostplan ud, men skal følge,
men pointen er at medlemmerne laver lækre retter og bruger deres
kreativitet, og jeg mener helt klart, at det er en plan der skal gøre
brugerne bevidtse om deres madvaner og derved ændre dem. Det kan godt være
du har været utilfreds med vægtkonsulenterne, men jeg er sikker på at mange
andre er fuldt ud tilfredse med deres program og metoder.
Når det skal være sagt, så er hovedmålet både med vægtvogterne og
vægtkonsulenterne at deres brugere kommer ned i vægt og bibeholder deres nye
vægt, ik´?

Mvh
Carina

Fra : Camilla Larsen

Dato : 02-04-02 14:55

On Mon, 1 Apr 2002 03:13:52 +0200, "LHQ" <Alex@aub.dk> wrote:

Dette er også min erfaring VægtVogterne(Weight Watchers) vs
VægtKONSULENTERNE(DDV).

Jeg gik fra DDV over WW pga tonen hos DDV, det var som at gå i et
kloster...men hos WW har jeg udover at oplevet en fleksibel
kostvejledning også fundet mennesker som støtter/vejleder mig i min
proces...her får jeg ikke lov til at gå og gruble over evt.
problemer...der er altid råd og en lyttende person.

Camilla
--
Camilla

Fra : mus

Dato : 11-04-02 14:28

Har selv prøvet begge dele. Og vil sige at det begge er to gode metoder der
passer til hver sit temperament.

Var selv mest glad for vægtvogterne men tror det er meget individuelt.
Faktum er at begge metoder virker - også bagefter.