EL tilslutning i loftdåse HJÆLP
Fra : kim014

Dato : 25-03-02 14:09

Jeg er ved at sætte halogen lamper op 2 stk. pendler fra herstal, men ved
tilslutning til loftdåse er der spænding på hele tiden. Der er 2 blå
ledninger og 2 sorte ledninger samt 1 rød ledning i dåsen, og jeg har sat
trafo til sort+ blå i dåsen, er det forkert??? Det er en loft dåse hvor man
kan sætte stik op i og dreje, sådan at man let kan tage lampe ned, men det
skal jeg ikke bruge

Mvh. Kim

Fra : KH

Dato : 25-03-02 14:23

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> kan sætte stik op i og dreje, sådan at man let kan tage lampe ned, men

Hej Kim..

Det kan godt være svært at sætte lamper op, når ledningerne ikke er af den
rigtige farve..
Der er i loft-tilslutninger gerne 3 muffer at koble ledninger til.
Der er 0, M1, M2 og P/F. Du skal anvende 0 og M1. M står for mellemledning
og den er der først spænding på, når kredsen sluttes ved, at du tænder på
kontakten. Betegnelserne står ved de forskellige tilslutninger. Og så skal
du sikkert flytte den ene ledning fra P/F til M1.
Husk at slukke for strømmen ved hovedafbryderen, så du undgår ulykker.
Hvis du er i tvivl, kan du hos din lokale el-installatør/byggemarked købe
en polsøger. Med den kan du se, om der er spænding på en leder.

Mvh. Klaus.

Fra : kim014

Dato : 25-03-02 14:33

Jeg ved der er spænding på sorte ledninger og jeg har forbundet til blå og
sort, kan det så ikke passe at man bruger rød + blå ??? Mvh. Kim

Fra : KH

Dato : 25-03-02 15:41

> Jeg ved der er spænding på sorte ledninger og jeg har forbundet til blå
og
> sort, kan det så ikke passe at man bruger rød + blå ??? Mvh. Kim

Farven på en ledning er ikke nogen garanti for noget som helst.
Jeg foreslår, at du køber dig en polsøger, som ikke koster mere ned 10 - 15
kroner hos det nærmeste byggemarked, elinstallatør eller større
dagligvarebutik.
Men den kan du se, om der er spæding på dine ledninger.
For din egen skyld, så lad være med at sætte din lid til farven på en
ledning.

Mvh. Klaus.

Fra : kim014

Dato : 25-03-02 14:36

Jeg har lige set at blå ledninger er nul og rød ledning er M og sorte er F

Fra : kim014

Dato : 25-03-02 15:02

Har fundet ud af det, Nul+ M = Ok Tak for hjælpen

Fra : KH

Dato : 25-03-02 15:52

> Har fundet ud af det, Nul+ M = Ok Tak for hjælpen
> Mvh. Kim

Tillykke..
Håber, at jeg kan være behjælpe en anden gang, når det drejer sig om
el-spørgsmål.
OBS! Pas nu på de 622 Volt..

KH.

Fra : Ivar

Dato : 25-03-02 17:54

KH skrev:

> OBS! Pas nu på de 622 Volt..

Du mener vist 651 Volt.

Ivar

Fra : KH

Dato : 25-03-02 20:48

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener vist 651 Volt.

Kan du ikke lige regne det ud for mig?

Jeg siger 622 div. med (2 * kvdr.2) = eff. 220 Volt.

Har du et andet bud?

Mvh. Klaus.

Fra : XPgen

Dato : 25-03-02 21:59

Fra : Ivar

Dato : 26-03-02 20:45

KH skrev:

> Kan du ikke lige regne det ud for mig?
>
> Jeg siger 622 div. med (2 * kvdr.2) = eff. 220 Volt.
>
> Har du et andet bud?

Regnestykket er rigtigt nok. Men siden 1991 har vi haft
en net-spændingen på 230V.
Prøv at kikke på mærkepladen af din ny-indkøbte støvsuger,
på el-pære eller hvad du nu har købt af el-ting de sidste år.

Ivar

Fra : kim014

Dato : 30-03-02 07:59

Pas på med 651 volt ?? der er noget jeg ikke forstår, er der ikke 230 volt
på primærside og 12 volt på sekundærsiden ?? hvor måler man de 651 volt???
Mvh. Kim

Fra : Ivar

Dato : 31-03-02 21:26

kim014 skrev:

> Pas på med 651 volt ?? der er noget jeg ikke forstår, er der ikke 230 volt
> på primærside og 12 volt på sekundærsiden ?? hvor måler man de 651 volt???

Det skal du ikke spekulere så meget over, da det i bund og grund
er noget pjat, de 651 volt er en fiktiv spænding.
De 230 volt vi har i nettet, er sinus-formet vekselspænding, med
spændingsspidser kvadratrod 2 større, altså 230 * 1,4142 = 325,266 volt.
Da det er vekselspænding, er der skiftevis +325,266 volt og -325,266 volt,
altså en spændingsforskel spids til spids på 2 * 325,266 = 650,532 volt.

Du kan roligt sætte fingrene på, der er kun 230V på primær siden
Kun hvis du har dårligt hjerte, eller står i vand til knæene, dør du.

Ivar

Fra : kim014

Dato : 01-04-02 02:13

Tak for svarene Mvh. Kim

Fra : KH

Dato : 04-04-02 16:08

> Tak for svarene Mvh. Kim

Ja, det er ikke nemt med Volt, Watt og den kære Ampere..
Men i bund og grund er de 622/651 Volt målt som peak to peak værdi.
Men hvis man tilslutter et universal-instrument, vil man kunne konstatere,
at spændingen sjældent ryger over de 220 V. Køkkenmaskiner, krøllejern,
barbermaskiner m.fl. skal iflg DEMKO-krav kunne holde til 230V. Derfor
tallet 230V på elektriske apparater.

Med hilsen fra Klaus.

Fra : Ivar

Dato : 07-04-02 00:21

KH skrev:

> Køkkenmaskiner, krøllejern,
> barbermaskiner m.fl. skal iflg DEMKO-krav kunne holde til 230V. Derfor
> tallet 230V på elektriske apparater.

Du er vidst lidt bag efter.

Det er 15 år siden, at apparater skulle opfylde krav fra Demko.
I dag er Demko ejet af det amerikanske Underwriters Laboratories.
Prøv at se på www.demko.dk

Som jeg tidligere har skrevet er den nominelle netspænding i
Danmark 230V og det har den været siden 1991.
Spændingen må varierer fra -10% til +6% altså fra 207 til 244 volt.
Et apparat må altså ikke tilsluttes elnettet hvis det kun kan klare
spændinger på 230 V !

http://www.cmorsing.suite.dk/udtryktekst.html

Ivar

Fra : KH

Dato : 07-04-02 10:40

> Du er vidst lidt bag efter.

[Snip]

OK!

Jeg har dog sjældent kunne måle mere end 230VAC på stikkontakten.
Men det er også snart 15 år siden, at jeg tog min uddannelse inden for
el/elektronik.

Mvh Klaus.