Links på internettet
Fra : Michael Banzon

Dato : 25-03-02 12:12

Hey...

På Fyens Stiftstidendes hjemmeside (www.fyens.dk) skriver "de" at:

>Du må gerne henvise til forsiden af vores hjemmeside - www.fyens.dk -
>med tydelig kildeangivelse. Til gengæld accepterer vi ikke gentagen og
>systematisk brug af dybe links direkte til underliggende materiale på
>hjemmesiden.

Kan de retmæssigt forbyde folk at linke til deres sider??

Hvis du kan mener jeg i hvert fald at det er et meget useriøst forbud
at stille, eftersom at det jo netop er det internettet er bygget op af
(links)

/ Michael Banzon

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-03-02 13:14

On Mon, 25 Mar 2002 12:11:57 +0100, "Michael Banzon"
<michael@banzon.dk> wrote:

>Kan de retmæssigt forbyde folk at linke til deres sider??

Det er deep-link diskussionen (som jeg ikke orker at referere i
detaljer). Der er ingen danske domme om spørgsmålet og der er uenighed
i teorien. Der findes dog stærke argumenter for at deep-linking (dvs.
links direkte til en artikel) kan være retsstridigt.

Det afhænger dog af, om det sker systematisk (således at der nærmes
opbygge en "alternativ" udgave af sitet/avisen) eller ej.

>Hvis du kan mener jeg i hvert fald at det er et meget useriøst forbud
>at stille, eftersom at det jo netop er det internettet er bygget op af
>(links)

Forbuddet går ikke på linking generelt men på systematisk linking til
andet end forsiden, da dette ofte vil være udtryk for markedsmæssig
snyltning.

--
Jakob Paikin

Fra : Michael Banzon

Dato : 25-03-02 18:46

> Forbuddet går ikke på linking generelt men på systematisk linking til
> andet end forsiden, da dette ofte vil være udtryk for markedsmæssig
> snyltning.

Ja, ok.... jeg bøjer mig...
Og netop i tilfælde som disse tror jeg at det drejer sig om den måde at
www.fyens.dk bliver genereret på (dynamisk) der gør at det ikke ville
være smart at deep-linke til en artikel, da den næste dag kunne være en
helt anden...

/ Michael