Formatering...?
Fra : Ingolf Olsson

Dato : 30-01-01 01:01

Hvis man står overfor at ville formatere sin mac. tilbydes man tre
forskellige muligheder >
Formater-Som det første.Men vælger man > Valg til Formatering,får man
yderligere to muligheder,>Slet alle data-Grundformater.->Hvad er
egentlig forskellen.? Hvorfor?
Performa 6400
Ingolf Olsson.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 30-01-01 13:57

Hvis du vælger grundformatering så sletter den selvfølgelig alt data på
din mac og derefter skriver den alt kode om til nuller... Den anden
mulighed sletter bare alt data. Det er ofte nok men en "slet alt data"
formatering men jeg vælger dog ofte en grundformatering.

Mark

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-01 20:49

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> [...]
> mulighed sletter bare alt data. Det er ofte nok men en "slet alt data"
> formatering men jeg vælger dog ofte en grundformatering.

Jeg synes, jeg har læst lidt her i gruppen om, at det kan eller
må man ikke med en IDE-disk. Er det rigtigt?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-01 23:34

cHenrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jeg synes, jeg har læst lidt her i gruppen om, at det kan eller
> må man ikke med en IDE-disk. Er det rigtigt?

Ja, i de nyere udgaver af Drivesetup/diskværktøj er det slet ikke muligt
at vælge grundformatering, i ældre udgaver lader programmet som den
fortager grundformatring uden det rent faktisk sker.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Jan Jonasen

Dato : 31-01-01 21:17

> Jeg synes, jeg har læst lidt her i gruppen om, at det kan eller
> må man ikke med en IDE-disk. Er det rigtigt?

Det er vist korrekt, jeg husker dog ikke hvilke. Ikke desto mindre
virker det fint på denne G4.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Hardware (n): The kickable part of a computer.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 31-01-01 10:46

Ingolf Olsson <ingolf@private.dk> wrote:

> [...]
> Formater-Som det første.Men vælger man > Valg til Formatering,får man
> yderligere to muligheder,>Slet alle data-Grundformater.->Hvad er

En grundformattering sletter alt ned til mindste bit og kan gøres - også
på ide-diske - med det rigtige værktøj.

En sletning, sletter blot "indholdsfortegnelserne" på disken og
efterlader altså de rå data uberørt. Disse kan hentes frem igen - med
det rigtige værktøj.
Det er dét, der har skabt debat i TV, fordi visse storbankers EDB-udstyr
er blevet sat til salg i de tidligere østlande, uden at være
grundformatteret.

En rigtig grundformattering af en middelstor harddisk tager typisk flere
timer og for bankernes vedkommende vil det nok bedre kunne svare sig at
bruge den store hammer.

Du kan derimod få fornøjelse af det, hvis du har haft fejl på din
maskine, der kunne indikere fejl i grundformatteringen af harddisken.
Men kun hvis du har det rigtige værktøj.

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk