Farum
Fra : kjaer

Dato : 25-03-02 10:17

Farumsagen, også her.
Jeg tænker på de mennesker som Brixtofte i tidens løb har fået afskediget, fordi de ikke passede ind i han system.
Kan de kræve erstatning og oprejsning nu?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-03-02 10:29

"kjaer" <xxxvillykn@xxxgreennet.gl> wrote in message
> Farumsagen, også her.
> Jeg tænker på de mennesker som Brixtofte i tidens løb har fået afskediget,
fordi de ikke passede ind i han system.
> Kan de kræve erstatning og oprejsning nu?

Jeg tvivler på, at nogen, der er blevet afskediget tidligere, og som ikke
har kunnet få "erstatning" eller "oprejsning" whatever that may be, vil
kunne få det nu. Hvad der måtte have været "ulovlige" afskedigelser dengang,
ville også være det nu. Det ændrer sig ikke sådan lige.

Fra : kjaer

Dato : 25-03-02 10:34

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:K5Cn8.5770$_T4.65684@news010.worldonline.dk...
> [...]
> kunne få det nu. Hvad der måtte have været "ulovlige" afskedigelser dengang,
> ville også være det nu. Det ændrer sig ikke sådan lige.

Det bedømmes måske på en anden måde nu end tidligere! De der før var bange for den mægtige mand, er måske ikke så bange mere.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-03-02 12:51

> Det bedømmes måske på en anden måde nu end tidligere!

Hvorfor mener du det? Lovgivningen, herunder arbejdsmarkedets regler, er da
ikke ændret.

Fra : Peter G C

Dato : 25-03-02 17:35

"kjaer" <xxxvillykn@xxxgreennet.gl> skrev i en meddelelse
> [...]

[klip]

> Det bedømmes måske på en anden måde nu end tidligere! De der før var bange
for den mægtige mand,
> er måske ikke så bange mere.

Den situation, som Farum kommune befinder sig i nu, ændrer ikke på noget som
helst.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 25-03-02 17:36

"kjaer" <xxxvillykn@xxxgreennet.gl> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kan de kræve erstatning og oprejsning nu?

Nej - hvad er oprejsning i øvrigt?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : kjaer

Dato : 26-03-02 00:57

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> skrev i en meddelelse news:a7nji1$tvn$1@tux.netsite.dk...
> "kjaer" <xxxvillykn@xxxgreennet.gl> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Nej - hvad er oprejsning i øvrigt?
>
> /Peter
En undskyldning! Jeg mener, at hvis nogen er fyret for at sige sandheden om borgmesteren og det så senere viser sig at de havde ret
i deres kritik, så har de vel krav på en slags undskyldning?

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-02 07:30

"kjaer" <xxxvillykn@xxxgreennet.gl> skrev i en meddelelse

[klip]

> En undskyldning! Jeg mener, at hvis nogen er fyret for at sige sandheden
om borgmesteren og det så senere viser sig at de havde ret
> i deres kritik, så har de vel krav på en slags undskyldning?

En undskyldning!

Jeg kan se det for mig:

"Sagsøger nedlægger påstand om, at sagsøgte skal give sagsøger en
undskyldning"

Jow jow

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 26-03-02 07:57

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> wrote in message
> "kjaer" <xxxvillykn@xxxgreennet.gl> skrev i en meddelelse

> "Sagsøger nedlægger påstand om, at sagsøgte skal give sagsøger en
> undskyldning"

Lov om undskyldning, revanche og anden æresoprejsning §6, stk. 2:
"Den, der fyres for at sige sandheden om sin overordnede, har krav på
oprejsning ved undskyldning."

Mvh.
Jacob

Fra : Peter Hansson

Dato : 26-03-02 09:16

"jacob nielsen" <jacobnielsen@altavista.com> skrev i en meddelelse

> Lov om undskyldning, revanche og anden æresoprejsning §6, stk. 2:
> "Den, der fyres for at sige sandheden om sin overordnede, har krav på
> oprejsning ved undskyldning."

Det kan vel rejses som et anerkendelsessøgsmål: Sagsøgte tilpligtes at
anerkende, at sagsøgers udtalelser var berretigede.

Det virker nok lidt kunstigt. Den kan vel også afvises, hvis dommeren finder
sagsøgers retlige interesse for smal.

PH

Fra : kjaer

Dato : 26-03-02 10:29

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> skrev i en meddelelse news:a7p4eh$6lo$1@tux.netsite.dk...
> [...]
>
> En undskyldning!
>
> Jeg kan se det for mig:
>
> "Sagsøger nedlægger påstand om, at sagsøgte skal give sagsøger en

Ja, hvorfor ikke? Mange mennesker er bedre til det faglige end til intrige.

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 27-03-02 00:04

Den slags sager kaldes for injuriesager.

"Sagsøger påstår mortifikation af sagsøgtes sigtelse"
"Sagsøger påstår sagsøgtes sigtelse kendt død og magtesløst"

Ulrik

On Tue, 26 Mar 2002 07:30:05 +0100, "Peter G C"

Fra : Peter G C

Dato : 27-03-02 07:23

"Ulrik Guldbæk" <ulrikREMOVE@klagevejledning.dk> skrev i en meddelelse
> Den slags sager kaldes for injuriesager.

Det har intet med injurier at gøre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : kjaer

Dato : 27-03-02 22:54

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> skrev i en meddelelse news:a7rod0$bjs$1@tux.netsite.dk...
> "Ulrik Guldbæk" <ulrikREMOVE@klagevejledning.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det har intet med injurier at gøre.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com

Vil det sige at der rent juridisk ikke er noget værn imod intriger og løgn?
Er der frit slav for en kynisk bos eller politiker?

Fra : jacob nielsen

Dato : 28-03-02 00:21

> Vil det sige at der rent juridisk ikke er noget værn imod intriger og
løgn?
> Er der frit slav for en kynisk bos eller politiker?

Nææh, det konkrete eksempel har bare ikke noget med injurier at gøre.

Mvh.
Jacob

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-03-02 11:46

"kjaer" <xxxvillykn@xxxgreennet.gl> wrote in message
> En undskyldning! Jeg mener, at hvis nogen er fyret for at sige sandheden
om borgmesteren

Hvad vil det helt konkret sige??

Fra : Lars

Dato : 29-03-02 00:52

"kjaer" <xxxvillykn@xxxgreennet.gl> skrev i en meddelelse news:kYBn8.11$WK1.861@news.get2net.dk...
> Jeg tænker på de mennesker som Brixtofte i tidens løb har fået afskediget, fordi de ikke passede ind i han system.
> Kan de kræve erstatning og oprejsning nu?

Ja, det kan de godt, hvis afskedigelsen viser sig at være sket i strid med de regler der måtte gælde. Vi har nu set at Brixtofte
har foretaget sig en række ting som byrådet ikke havde den fjerneste anelse om. Jeg vil umiddelbart tro at en borgmester ikke bare
kan fyre løs efter eget forgodtbefindende, men skal have en accept fra byrådet.

Lars

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-03-02 11:50

"Lars" <lars_kramer@hotmail.com> wrote in message
> Jeg vil umiddelbart tro at en borgmester ikke bare
> kan fyre løs efter eget forgodtbefindende, men skal have en accept fra
byrådet.

Hvor fra ved du, at Britofte rent faktisk bare har "fyret løs", hvad det så
end betyder? Jeg har ikke hørt nogen rygter om, at der skulle have været
særlige afskedigelsespolitikker i Farum på noget tidspunkt.

Hvem der kan afskedige, afhænger af, hvem der har kompetencen hertil i
forhold til den konkrete medarbejder. Det kan i nogle tilfælde være
borgmesteren direkte, og det kan i andre være en forvaltningsleder på et
lavere niveau. I andre tilfælde igen kan det være økonomiudvalget, der har
ansættelseskompetencen og der med også kompetencen til at beslute, at en
person skal afskediges. Det gælder typisk ved lederstillinger på forholdsvis
højt niveau (det vil sige ned til et til to niveauer under
kommunaldirektøren).

Fra : John Damm Sørensen

Dato : 30-03-02 14:09

"Christian R. Larsen" wrote:

> [...]
> end betyder? Jeg har ikke hørt nogen rygter om, at der skulle have været
> særlige afskedigelsespolitikker i Farum på noget tidspunkt.

Så er du med andre ord uvidende om Peter Brixtoftes fyring af en psykolog i
begyndelsen af 1990'erne.
Selvom denne fyring vel næppe kan danne grundlag for opfattelsen af, at Peter
Brixtofte bare har "fyret løs", så kan hele Farum-sagen måske give anledning til
at frygte, at eventuelle fyringer blandt Farum kommunes ansatte ikke altid er
sket på grundlag af saglige kriterier.

Peter Brixtofte har i utallige andre tilsidesat lovgivningen, hvorfor det vil
være nærliggende at antage, at han også i forbindelse med eventuelle fyringer
har tilsidesat eksempelvis Forvaltningslovens regler om forudgående partshøring.

John Damm Sørensen

Fra : Lars

Dato : 30-03-02 23:29

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3ca5982a$0$1326$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> end betyder? Jeg har ikke hørt nogen rygter om, at der skulle have været
> særlige afskedigelsespolitikker i Farum på noget tidspunkt.

Det ved jeg ikke, og det er heller ikke det jeg siger. Jeg siger derimod at han ifølge den seneste tids afsløringer har truffet en
række andre beslutninger på egen hånd. Så det ville ikke overraske mig hvis det også skulle være tilfældet på dette område. Men
lad os nu se, og lade være med at dømme nogen på forhånd!

> [...]
> person skal afskediges. Det gælder typisk ved lederstillinger på forholdsvis
> højt niveau (det vil sige ned til et til to niveauer under

Enig.

Lars