Hvor tit og hvor meget vandskift ?
Fra : Brian Laybourn

Dato : 25-03-02 10:25

Jeg har et 325 L akvarie med selskabsfisk - Guppy, neon, balihajer, platyer,
pragtsmerling....

Hvor meget vand skal man skifte ad gangen og hvor tit ? Grunden til
spørgsmålet er at jeg har svært ved at holde alger væk og svært ved at holde
liv i planterne.........

Jeg skifter 25% en gang om ugen.

Brian Laybourn
www.clausborreudafformel1.dk

Farum Nærradio Hits:
1. Peter Belli: Ingen regning
2. Trax: Du er fuld af løgn
3. UB40: Red Red Wine
4. Gasolin: Det bedste til mig og mine venner
5. Johnny Reimer: Sikke en fest
6. Gasolin: Hvad gør vi nu?

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 25-03-02 19:05

Hej Brian
Dit Akvarium er forsynet med en fornuftigt sammensat fiskebestand og
planter, men du fortæller slet ikke noget om dit filtersystem, samt hvor tit
du renser dette.
Rent umiddelbart har du alt for hyppigt vandskift.
Jeg skifter selv kun 10 % hver måned.
Fortæl lidt om din filtrering.
Hilsen
Jørgen

Fra : Brian Laybourn

Dato : 26-03-02 01:13

Jeg bruger en Eheim spandpumpe der kan trække et 600 liters akvarie, så det
burde være ok.
Der er nye rør i lampen og det lyser max 9 timer, det burde også være ok.
Grunden til det voldsomme vandskift er for at holde algerne nede så de ikke
vokser mig over hovedet.........
Gyppyerne virker glade for det friske vand, de føder næsten ved hver
vandskift...!

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 26-03-02 21:15

Hej igen Brian
Hermed mine kommentarer til dit selskabsakvarium (du har jo ikke ciclider,
som kræver mere vandskift).
> Jeg bruger en Eheim spandpumpe der kan trække et 600 liters akvarie, så
det
> burde være ok.
Ja det er meget overdimensioneret. Pas på ikke at få for meget bevægelse i
vandet.
Det kan give "kvæstede" planter med deraf følgende alge angreb.
Det kan også være svært for fiskene at finde hvile (bliver stresset).
Du fortæller ikke hvor tit du renser dit filter. Det skal kun renses når det
er ved at tilstoppe. Næppe mere end 2-4 gange om året, og så må du gerne
undgå at rense det alt for grundigt.
> Der er nye rør i lampen og det lyser max 9 timer, det burde også være ok.
Det kan godt være årsag til midlertidigt alge angreb, hvis du udskifter
begge rør samtidigt.
Det skyldes tildels, at planterne midlertidigt går i stå ved for kraftig
ændring af lysmængden.
> Grunden til det voldsomme vandskift er for at holde algerne nede så de
ikke
> vokser mig over hovedet.........
Det giver den modsatte virkning. Dit store og hyppige vandskift betyder, at
dit vand er så "råt", at du hele tiden har de samme problemer, som med et
nystartet akvarium.
Dit vand får ikke mulighed for at blive rigtigt "indkørt".
> Gyppyerne virker glade for det friske vand, de føder næsten ved hver
> vandskift...!
Ja - det er især alger og plantevækst du har problemer med.
Pas lidt på nogle af de råd, jeg kan se du har fået. Det er sikker Ciclide
folk, som jo ikke har planter, men derimod en kraftig forurening, at tage
hensyn til.
Dit spørgsmål giver altid en masse forskellige råd - du må på bedste vis
prøve at sortere.

Held og lykke med det hele.
Hilsen
Jørgen

Fra : René Krogh

Dato : 26-03-02 21:31

Jørgen Jørgensen wrote in message
<3ca0d6aa$0$39546$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Pas lidt på nogle af de råd, jeg kan se du har fået. Det er sikker Ciclide
>folk, som jo ikke har planter, men derimod en kraftig forurening, at tage
>hensyn til.

Puha, jeg føler mig helt truffet..........Nu gik det heldigvis over igen

Du har ret i problemet med det kraftige cirkulation. Den er også direkte
fremmende for algavæksten. I mit "Cichilde" akvarie vender udstrømningerne
fra pumperne skråt ud i akvariet, og algevæksten er klart størst der hvor
den kraftige vandstrøm rammer forruden.

mvh
René Krogh

Der skifter 30% vand en gang om ugen hos cichliderne.

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 26-03-02 08:20

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in message
> [...]
tit
> du renser dette.
> Rent umiddelbart har du alt for hyppigt vandskift.

10% hver måned høres veldig lite ut? Det er veldig vanlig å skifte ut litt
vann hver uke; de fleste akvariebøker anbefaler det, og jeg har inntrykk av
at svært mange akvarister også gjør det.

Mvh,
Elisabeth

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 26-03-02 21:32

Hej Elisabeth

"Elisabeth Bull" <e-bul@nospam.online.no> skrev i en meddelelse

> "Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in message
> tit
>
> 10% hver måned høres veldig lite ut? Det er veldig vanlig å skifte ut litt
> vann hver uke;
Det gør jeg kun som erstatning for det fordampede manglende vand.

de fleste akvariebøker anbefaler det,
Jeg har haft akarium i så mange år, at jeg kører på erfaringen.

og jeg har inntrykk av
> at svært mange akvarister også gjør det.

Det er jo netop derfor der er så mange algeproblemer rundt omkring. Du ser
snart ikke et akvarium uden tilsætning af dit og dat for at bekæmpe dette
problem.
Det kan da kun være en fordel for "kemikalie" leverandørerne.

Med hilsen
Jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-03-02 09:56

"Jørgen Jørgensen" skrev i en meddelelse

..En masse om vandskift.......

Jamen jeg er helt enig i - og skifter heller ikke mere end dig - nogle
måneder skifter jeg slet ikke - og det fungerer fint !

Et velfungerende selskabsakvarie med masser af planter behøver hverken
"tilsætningsstoffer" eller hyppige vandskift - tværtimod tror jeg at det
skader mere end det gavner.

Jeg indrømmer dog at jeg bruger lidt bundgødning i lerkugler en gang om
året - men ellers bruger jeg ingen tilsætningsstoffer - og planter og fisk
trives fint.

Og jeg er ikke plaget af algevækst eller snegle eller andet - det klarer
nogle siamesiske algeædere og pragtsmerlinger, hvis der skulle komme
nogle.......

Men alt det afhænger nok helt af fisk og planter...

/Jan

Fra : Kent Christensen

Dato : 26-03-02 17:31

> [...]
>
> Hvor meget vand skal man skifte ad gangen og hvor tit ? Grunden til
> spørgsmålet er at jeg har svært ved at holde alger væk og svært ved at holde

Hej

Der er ritigt mange meninger om, hvor meget vand man skal skifte i sine
akvarier. Efter min mening kan man ikke sige et præcist tal. Det kommer jo
helt an på, hvor godt dit akvarium kører, hvor mange planter du har, og hvor
mange fisk i forhold til antal liter vand du har. I nogle tilfælde vil 25% om
ugen ikke være for meget, og jeg vil da sige, at man næsten ikke kan skifte
vand for tit - hvis man altså orker det. Det skader med andre ord ikke at
skifte vand tit (der er dog grænser ), hvis man lader være med at skifte
mere end 1/3 ad gangen - men det vil sjældent være nødvendigt at skifte
vand så tit, som du gør.

Jeg vil foreslå dig at prøve med 1/3 om måneden, og hvis du så kan se på
vandet, at det måske har bedst at blive skiftet tiere - så prøv 1/3 hver
14. dag.

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-03-02 20:01

Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca0a196$0$72037$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
skifte
> mere end 1/3 ad gangen - men det vil sjældent være nødvendigt at skifte

Det må siges at være en sandhed med modifikationer!

I langt den største del af landet er vandet meget kalkholdigt, og når man
så skifter meget vand ofte, så får man en meget flot vækst af alger,
så med mindre at man har et akvarie, hvor plantevæksten er meget uppig.
Vil jeg ikke anbefale at skifte mere en max 10% hver uge, med mindre at
akvariet
er meget voldsomt belastet med fisk.

Der er dog typer af akvarier hvor du har ganske ret i at jo flere og
større vandskift,
jo bedre. Men det er da kun i akvarier hvor du holder Malawi og
Tanganyikaciklider.

Carsten

Fra : René Krogh

Dato : 26-03-02 20:35

Carsten Gall wrote in message ...

> [...]
> så med mindre at man har et akvarie, hvor plantevæksten er meget uppig.
> Vil jeg ikke anbefale at skifte mere en max 10% hver uge, med mindre at

Jeg er ikke uening i din holdning til vandskift. Men jeg vil tro, at vi er
lidt på vildspor, og at det ikke er vandskiftene, der er det egentlige
problem i det konkrete tilfælde. Med de nævnte problemer omkring planter,
tror jeg mere vi skal se på hvilke betingelser der mangler i akvariet.

Lys, er der nok og er det den rigtige type. Ligeledes mener jeg at 9 timer
er lige i underkanten.

Jern, kan det evt være det der mangler. Evt tilsættelse af gødning.

CO2, det lyder ikke som en voldsom fiskebestand til at generere det.

Algetype. Det kunne måske være godt at hvide hvilke typer alger, der skaber
problemerne, før vi går videre i debatten.

mvh
René Krogh

Fra : Kent Christensen

Dato : 26-03-02 22:53

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a7qg0h$n8p$1@news.cybercity.dk...

UDDRAG:

> [...]
> Vil jeg ikke anbefale at skifte mere en max 10% hver uge, med mindre at
> akvariet er meget voldsomt belastet med fisk.

.... meget og meget - generelt er de fleste akvarier jo nok overbefolkede
med fisk.....

Tjaaeh, som sagt er der mange meninger om emnet. Nogle anbefaler faktisk,
at man kan hæmme algevæksten ved at skifte vand ofte. Det har jeg fx selv
hørt ved et foredrag af en "gammel", anderkendt akvarist, men da jeg desværre
ikke kan huske navnet pt., har min påstand jo ikke stor værdi .

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-03-02 10:41

Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca0ee32$0$87823$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

desværre
> ikke kan huske navnet pt., har min påstand jo ikke stor værdi .

Alger lever alle mulige steder, men en ting er de alle meget enige om og
det er at de
elsker vand med kalk i, og når man skifter meget vand hele tiden, så
tilfører du stadig ny
kalk til vandet.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 27-03-02 18:56

Carsten Gall skrev i meddelelsen ...
> Alger lever alle mulige steder, men en ting er de alle meget enige om og
>det er at de
> elsker vand med kalk i

Det er ikke rigtigt. Nogle alger foretrækker hårdt vand, andre blødt vand.
Vores mest
forhadte ( sværest at udrydde ) er en tropisk blødtvandsalge, penselalgen,
der klarer sig alt for fint
her i vores hårde vand

, og når man skifter meget vand hele tiden, så
>tilfører du stadig ny
> kalk til vandet.

Nej, heller ikke enig - Har du et akvarium med eks. 20 TH/GH fra vandhanen
og skifter med 20 TH/GH fra vandhanen ændres kalkindholdet ikke.

> Carsten

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 27-03-02 19:33

Men i stedet for en masse gætterier, "erfaringer", kunne man jo måle på
tingene........

I indkørinsfasen stiger indholdet af ammonium/ammoniak og nitrit. Når man
efter ca. 3-5
uger har etableret et passende "biologisk" filter med de ønskede bakterier,
holder niveauet
på disse sig ret konstant, men niveauet for nitrat stiger fordi filteret
ikke fjerner noget, men så "danner"
nitrat. DVS når førnævnte har ret konstant niveau, er indkøringen overstået
og filteret fungerer.
Så vil til gengæld konc. af nitrat stige. Og så kan man jo SE - hvis man
gider at måle og regne -
hvad forskellen er på små hyppige skift versus sjældnere små skift.
Og så er der pludseligt ikke så meget - noget - at diskutere -
Prøv at regne på:

1x et eller andet tilsættes dgl. Det kunne være foder eller salt ( for dem
der dyrker det ) eks i
milligram, gram eller kilo.
Efter en uge skiftes eks 1/4 og så kører vi en uge mere med 1x et eller
andet der tilsættes dgl.
plus det der allerede er tilbage. Og så fjernes 1/4 osv. ........prøv selv
at regne på det.
Og regn så på skiften en gang mdl............

Og husk så, at tørfoderproducenterne påstår ca. 40 % protein i foderet mens
våde, afdryppede planter
indeholder ca. 4 % protein. Det skal høstes kunne en del planter for at
tingene går op.

Ole
PS. fornærmer dette nogen ?

Fra : Kent Christensen

Dato : 27-03-02 23:33

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:ogoo8.1023$567.101616@news000.worldonline.dk...

> [...]
> våde, afdryppede planter
> indeholder ca. 4 % protein. Det skal høstes kunne en del planter for at

Nej - det er et godt, velformuleret og positivt svar uden negative
undertoner af nogen art. Du kan jo godt .

Vh
Kent

Fra : ole larsen

Dato : 28-03-02 10:08

Kent Christensen skrev i meddelelsen
<3ca24914$0$88687$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Nej - det er et godt, velformuleret og positivt svar uden negative
>undertoner af nogen art. Du kan jo godt .
>
>Vh
>Kent

Det kan jo kikse for enhver
Ole

Fra : Brian Laybourn

Dato : 28-03-02 13:23

Jammen tak for alle svarene........ Jeg må dog tilstå at jeg ikke er blevet
klogere med alle de forskellige meninger, snarere mere forviret !
Jeg nedsætter mit vandskift i første omgang til hver 10 dag og skifter ca
1/5.

Brian Laybourn

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-03-02 15:27

"Brian Laybourn" <mail77@bigfoot.com> skrev i en meddelelse news:a7v1vp$1sh3$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> klogere med alle de forskellige meninger, snarere mere forviret !
> Jeg nedsætter mit vandskift i første omgang til hver 10 dag og skifter ca

Ja, når du stiller et spørgmål om vandskift - så kan du næsten ikke blive
andet end forvirret. Det er et af de meninger, som der er virkelig mange
meninger om.

Vh
Kent

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-03-02 15:36

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3ca3288a$0$55171$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> andet end forvirret. Det er et af de meninger, som der er virkelig mange

Ja, ovenstående var lige noget pløs. Der skulle stå "Det er et af de emner, som

Fra : ole larsen

Dato : 28-03-02 17:09

Brian Laybourn skrev i meddelelsen ...
> [...]
>klogere med alle de forskellige meninger, snarere mere forviret !
>Jeg nedsætter mit vandskift i første omgang til hver 10 dag og skifter ca

Nu er det mig, der bliver forvirret.
Forstod du ikke hvad jeg skrev ( jeg er somme tider ret indforstået )
muggleratworldonlinepunktumdk
eller gider du blot ikke at lave det lille regnestykke ?
1 om dagen i en uge, skifte 1/4=5,25
5,25+ 1 dgl i 7 dg=12,25, 12,25*0,75=9,19
osv.
"1" kan være foder, salt, proteiner, kvælstof, whatever
og det samme hver 14 dg eller hver md.
Ole

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-03-02 21:13

Hej

ole larsen wrote:

> Nu er det mig, der bliver forvirret.
> Forstod du ikke hvad jeg skrev ( jeg er somme tider ret indforstået )

Nu er du jo ikke den eneste der har en mening om dette emne og derfor er det jo ikke nødvendigvis dig der har ret.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : ole larsen

Dato : 28-03-02 21:37

Karsten Feddersen skrev i meddelelsen <3CA37957.4050206@feddersen.dk>...

> [...]
det jo ikke nødvendigvis dig der har ret.
>--
>Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Nu er det jo ikke et spørgsmål om at have en mening. Men om at have en
mening med mening i.
Hvis du mener jeg siger noget forkert, er du velkommen til at korrigere. Og
fra dit udsagn at
dømme gider du heller ikke lave det lille regnestykke. Hvis du havde en
fornuftig indgang til tingene,
kunne det jo være at du havde ret i hvad end du måtte mene hvis du mener
noget..

Ole

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-03-02 23:10

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:LaLo8.4094$iY5.134826@news010.worldonline.dk...

> [...]
> fornuftig indgang til tingene,
> kunne det jo være at du havde ret i hvad end du måtte mene hvis du mener

.... mener du det?

Kent

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-03-02 16:46

Hej

ole larsen wrote:

> Nu er det jo ikke et spørgsmål om at have en mening. Men om at have en
> mening med mening i.

Det er jo det jeg siger - bare fordi det er dig der siger det er det jo
nødvendigvis rigtigt.

Jeg har aldrig set/hørt om en formel for vandskift. Brian skiftede lidt
for meget lidt for ofte - om han rammer rigtigt nu eller ej finder han
ud af om nogle uger/måneder og igen kan der blive behov for at justere
mængden eller hyppigheden.

Vandskift er noget man må prøve sig frem til og efter et par måneder
rammer man sikkert noget der passer til ens fisk og planter.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : ole larsen

Dato : 29-03-02 17:41

Karsten Feddersen skrev i meddelelsen <3CA48C34.7080609@feddersen.dk>...
>Hej

>Det er jo det jeg siger - bare fordi det er dig der siger det er det jo
>nødvendigvis rigtigt.

Det er dit valg, men prøv alligevel at lave regnestykket som foreslået. Hvis
du mener
der er noget forkert, er du velkommen.

>Jeg har aldrig set/hørt om en formel for vandskift.

Jo, det har du, jeg gav et forslag, men det fortæller ikke hele sagen,
giver kun en ide om hvad der sker
hvis man gør "sådan i forhold til hvis man gør anderledes".
Og det overasker mig at så få gider lave det lille regnestykke. Selv en
8´ende klasser kan lave det.

Ole

Fra : Ivan Højlund

Dato : 30-03-02 07:07

Hej
Tjahhh Ole kunne end ikke fornærme mig >s<.

-Og selv om man godt kunne "pinde" lidt i enkelte detaljer (alle akvarier
eller havedamme for den sags skyld og deres biologiske balance "ER" ikke på
én bestemt måde. Rensningseffekten er forskellig -
nitrifikation/d3enitrifikation m.v.) så mener jeg også at svaret er ganske
veldækkende.

Og det med alger lader til at være et problem for mange og bl.a. qua det jeg
lige skrev så er det sikkert ikke muligt at give en fast "opskrift" på
hvordan man undgår alger. Jeg kunne ihvertfald godt tænke mig at se en sådan
i givet fald.

mvh Ivan