Oscar-vinderne 2002
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-03-02 07:33

Vi må da lige have en liste over alle Oscar-statuetterne, som de blev
uddelt i nat/morges. Med enkelte kommentarer. Kopieret fra oscar.com.

BEST PICTURE
A BEAUTIFUL MIND
Brian Grazer and Ron Howard

DIRECTING
A BEAUTIFUL MIND
Ron Howard

Som skrevet andetsteds kan jeg ikke helt forlige mig med tanken om
denne film som den store vinder. Ikke at det var helt uventet, men
først og fremmest tror jeg ikke, den vil stå tilbage som en film, man
for alvor husker fra disse år. Selv holdt jeg på "Ringenes herre:
Eventyret om ringen" og så "Gosford Park", som helt intuitivt er min
bedste umiddelbare se-oplevelse siden "Thirteen Days".

ACTOR -- LEADING
Denzel Washington
TRAINING DAY

En overraskelse (havde ikke været specielt hypet), men jeg har nu
heller ikke set filmen.

ACTOR -- SUPPORTING
Jim Broadbent
IRIS

Lidt skuffet over takketalen, men givetvis fortjent.

ACTRESS -- LEADING
Halle Berry
MONSTERS BALL

Yikes, en takketale. For lang efter enhver standard. I orden at hun
græder, men jeg synes ikke, det er særlig elegant selv at understrege
sin egen store betydning for andre sorte skuespillerinder, som vist
var det, hun gjorde. Men jeg sad faktisk og forventede, at hun ville
vinde, for hun ligner sgu rent udseende- og opførselsmæssigt en diva
i svøb.

ACTRESS -- SUPPORTING
Jennifer Connelly
A BEAUTIFUL MIND

Jeg synes nu ikke, hun var så bragende i filmen, som de danske
kommentatorer sagde.

ANIMATED FEATURE FILM
SHREK
Aron Warner

ART DIRECTION
MOULIN ROUGE
Catherine Martin (Art Direction) and Brigitte Broch (Set Decoration)

CINEMATOGRAPHY
LORD OF THE RINGS
Andrew Lesnie

COSTUME DESIGN
MOULIN ROUGE
Catherine Martin and Angus Strathie

DOCUMENTARY FEATURE
MURDER ON A SUNDAY MORNING
Jean-Xavier de Lestrade
and Denis Poncet

DOCUMENTARY SHORT
THOTH
Sarah Kernochan and Lynn Appelle

FILM EDITING
BLACK HAWK DOWN
Pietro Scalia

FOREIGN LANGUAGE FILM
NO MAN'S LAND
Bosnia & Herzegovina
Directed by Danis Tanovic

Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
igen.

MAKEUP
LORD OF THE RINGS
Peter Owen and
Richard Taylor

MUSIC (SCORE)
LORD OF THE RINGS
Howard Shore

Var ikke særligt bemærkelsesværdigt i mine ører, da jeg så filmen.
Det var i hvert fald ikke musikken, jeg lagde mest positivt mærke
til, men det kan selvfølgelig være en værdi i sig selv.

MUSIC (SONG)
MONSTERS, INC.
"If I Didn't Have You"
Music and Lyric by Randy Newman

Sympatisk, men forkert rent kvalitativt. Det var da ikke den bedste
sang! - Slet ikke efter den gode mulighed for at sammenligne de
nominerede sange, eftersom de kom lige efter hinanden.

SHORT FILM -- ANIMATED
FOR THE BIRDS
Ralph Eggleston

Yay! Det er jo den, vi har snakket lidt om her i gruppen, så det er
da positivt, at man har set noget fra den kategori. Ganske charmerende
lille film, som kan anbefales i fuld længde f.eks. i forbindelse med
visninger af "Monsters, Inc."

SHORT FILM -- LIVE ACTION
THE ACCOUNTANT
Ray McKinnon and Lisa Blount

SOUND
BLACK HAWK DOWN
Michael Minkler, Myron Nettinga and Chris Munro

SOUND EDITING
PEARL HARBOR
George Watters II and Christopher Boyes

VISUAL EFFECTS
THE LORD OF THE RINGS
Jim Rygiel, Randall William Cook, Richard Taylor and Mark Stetson

WRITING (ADAPTED)
A BEAUTIFUL MIND
Written by Akiva Goldsman

WRITING (ORIGINAL)
GOSFORD PARK
Written by Julian Fellowes

Dét er jeg glad for. En dialogstyret film bør belønnes, når dialogen er
*så* god og vittig.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-03-02 10:38

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> denne film som den store vinder. Ikke at det var helt uventet, men
> først og fremmest tror jeg ikke, den vil stå tilbage som en film, man

Måske ikke. Jeg vil nu mene, at den falder fint ind sammen med tidligere
vinderfilm som Rain Man og Forrest Gump. Gode film, men vel egentligt ikke
noget helt usædvanligt?

Kigger man på vinderfilmene igennem årene, så er der i øvrigt mange, der har
fået den skæbne, du spår, og enten er glemte eller i hvert fald har mistet
det meste af storheden. Hvor mange husker for alvor titler som Ordinary
People, Chariots of Fire eller Terms of Endearment (alle fra først i
1980'erne) idag?

MVH
Jens

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 25-03-02 15:54

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in

> [...]
>
> Måske ikke. Jeg vil nu mene, at den falder fint ind sammen med
> tidligere vinderfilm som Rain Man og Forrest Gump. Gode film, men vel

William Goldman påpeger korrekt, at akademiets medlemmer er vilde med den
slags gimmicky gimp-roller (mentale eller fysiske handicaps eller til nød
udtrykt psykisk sygdom), selv om de er barnemads-jobs for gode
skuespillere. "Min Venstre Fod", "Shine", "Forrest Gump", "A Beautiful
Mind", "I Am Sam", "Elefantmanden", "Sling Blade", "Awakenings", "Rain
Man", etc.

> [...]
> har mistet det meste af storheden. Hvor mange husker for alvor titler
> som Ordinary People, Chariots of Fire eller Terms of Endearment (alle

"Ordinary People": mjah, samme år som "Raging Bull" og "Elefantmanden".
"The Shining" har sine fans, men det blev betragtet som et flop, da den
kom ud (to Razzie-nomineringer, en til Shelley Duvall og en til Kubrick
selv).

"Chariots of Fire" var en joke. Der gættes på, at "On Golden Pond" og
"Reds" sloges om de samme stemmer, og så tog COF dem begge to inden om,
eller at de to første bare var for politisk blakkede for det rørstrømske
"don't rock the boat"-USA (Hanoi Jane henhv. Beattys film om en amerikansk
kommunist - "the only American to be buried next to the Kremlin wall".
Måske akademiet mente, at det trods alt måtte være nok med al den dårlige
samvittighed over fortidens synder med alle "Deer Hunter"-statuetterne).

Men kald mig bare en kælling; jeg synes stadig, at "Terms of Endearment"
holder. Hvad skulle ellers have vundet det år? De andre fire nominerede er
heller ikke super-mindeværdige (hvem husker egentlig "The Dresser" og
"Tender Mercies", og selv om "The Big Chill" var en rar film, så er den
vel mest husket for at "opfinde" soundtracket som sideindtægt?). 1983 var
ikke noget godt film-år i Oscar-forstand. Sig nu ikke "King of Comedy" og
"Scarface". De er for dystre til akademiet, og alt for meget to gange
smagssager.

--
VH, Lasse Rimmer

lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 25-03-02 13:02

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message
> BEST PICTURE
> A BEAUTIFUL MIND
> Brian Grazer and Ron Howard
>
> DIRECTING
> A BEAUTIFUL MIND
> Ron Howard

Jeg kan ikke vurdere i forhold til Gosford Park og In the Bedroom, da jeg
ikke har set dem, men et eller andet sted kan jeg sagtens følge og forstå at
det ikke blev hverken MR eller LOTR. LOTR er ikke rigtigt en film i sig
selv. Det er meget klart føste kapitel, en ikke afsluttet fortælling.
Desuden ligger den uden for hvad der normalt anses som havende en chance, og
ville man ikke næsten være nødsaget til at følge efter den næste år og næste
år igen. Jeg spår at tredie kapitel løber med Oscaren for bedste film, som
en slags præmie for trilogien samlet.

Moulin rouge er for speciel. Den deler folk i to lejre, dem der elsker den
og dem der ikke kan lide den, og havde derfor ikke en jordisk chance. + at
det jo er en meget banal film. som Baz selv sagde: Tag en simpel historie of
fortæl den på en kompliceret måde.

> ACTOR -- LEADING
> Denzel Washington
> TRAINING DAY
> En overraskelse (havde ikke været specielt hypet), men jeg har nu
> heller ikke set filmen.

En meget stor overraskelese og ikke en positiv en af slagsen. Denne Oscar er
rent "politisk" IMHO. Han får den ikek på baggrund af sin rolle i TD, men på
baggrund af hans "karriere", og at Russel Crowe fik en lettere ufortjent
Oscar sidste år, og han derfor ikke skulel have den han fortjente i år. Nå
ja, jeg skal ikke være for god til at sige, at det meget vel kunne have
betydning at han er sort. Ikke for at være racistisk på nogen måde fra mig
af, men fordi jeg tror det vel kan have haft en betydning for dem der
stemmer i USA.

> ACTOR -- SUPPORTING
> Jim Broadbent
> IRIS

Jeg kan ikke sige om det var en forjent sejr. Jeg har ikke set den og flere
af de andre, men jeg havde spået ham, fordi han delvist deltog med to
"lodder" med Moulin Rouge også.

> ACTRESS -- LEADING
> Halle Berry
> MONSTERS BALL

Jeg skal ikke kunne sige om den var fortjent. Jeg har kun set MR af de
nominerede. Men hold kæft hvor var hun pinlig, og musikken skulle have
startet efter hendes to minutter. Oscaren skulle tages fra hende igen oven
på den fadæse. Jeg har ingenting imod at hun brydder sammen, men alt resten
var en gang gylde at lukke ud. Og jeg tror desuden hun glemte at takke sin
tandlæge, sin frisør, sin healer og sin kat... Hvad får folk til at takke
deres advokat?

> ACTRESS -- SUPPORTING
> Jennifer Connelly
> A BEAUTIFUL MIND

Igen jeg har ikke set mange af de nominerede, men JC gjorde det fremragende
i ABM i mine øjne. Ikk enogen overraskelse her.

> ANIMATED FEATURE FILM
> SHREK
> Aron Warner

Ja den var jo 100% givet på forhånd. Havde feltet været blot lidt svagere i
år, havde den sikkert være nomineret i bedste film også.

> ART DIRECTION
> MOULIN ROUGE
> Catherine Martin (Art Direction) and Brigitte Broch (Set Decoration)
> [...]

Ovenstående kan vel ikek komme bag på nogen. Ingen overraskeleser, ingen
kontroverser. Godt hpndværk belønnes.

> FOREIGN LANGUAGE FILM
> NO MAN'S LAND
> Bosnia & Herzegovina
> Directed by Danis Tanovic
> Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
> igen.

Men vel en størrer overraskelse at ikke Amelie vandt. Jeg turde have sat
gode penge. Ikek fordi jeg har set nogen af de nominerede, men med dens
success, så havde jeg regnet med at den var i hus.

> MAKEUP
> LORD OF THE RINGS
> Peter Owen and
> Richard Taylor

Det var den eneste nominerede der havde en chance. Men hvor var Planet of
the Apes henne?

> [...]
> Det var i hvert fald ikke musikken, jeg lagde mest positivt mærke
> til, men det kan selvfølgelig være en værdi i sig selv.

Det synes jeg i hvert fald, men om det var det bedste score i år ved jeg
ikke. Det var måske en måde at belønne LOTR på uden at give dem de store.

> [...]
> sang! - Slet ikke efter den gode mulighed for at sammenligne de
> nominerede sange, eftersom de kom lige efter hinanden.

Jeg synes måske heller ikke det var helt den rigtige i år, men jeg vil ikke
brokke mig. Feltet var ikke særligt stærkt, og uden en klokkeklar vinder, så
var det et godt tidspunkt til endelige at give Randy den Oscar.

> SOUND EDITING
> PEARL HARBOR
> George Watters II and Christopher Boyes

Virkede på mig som om at kategoriens nominerede (kun Monsters Inc. og PH)
var designet til at Pearl Harbor som er en vaskeægte Hollywood produktion i
hvert fald skulel kunen sig oscar vinder i fremtiden. Hvor var Black Hawk
Down i denne kategori?

> VISUAL EFFECTS
> THE LORD OF THE RINGS
> Jim Rygiel, Randall William Cook, Richard Taylor and Mark Stetson

Det var vidst den eneste mulige vinder i år.

> WRITING (ADAPTED)
> A BEAUTIFUL MIND
> Written by Akiva Goldsman

Ikke overraskende, men jeg er ikke sikker på at det var den rigtige vinder.
Med al den ballade der har været omkring filmens kreativitet med
virkeligheden, så er det vel ikek så meget filmen men manuskriptet der bør
skældes ud. En oplagt chance til en trøstepræmie, eller til at give Memento
en velfortjent oscar, hvis den havde været nomineret iden rigtige kategori.
Men Nolans novelle var måske aldrig udgivet, desværrre.

> WRITING (ORIGINAL)
> GOSFORD PARK
> Written by Julian Fellowes
>
> Dét er jeg glad for. En dialogstyret film bør belønnes, når dialogen er
> *så* god og vittig.

Jeg glæder mig til at se den, andet kan jeg ikke sige. Når den slår Memento,
så må den være god.

Joakim

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-03-02 15:20

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is>
> LOTR er ikke rigtigt en film i sig selv. Det er meget klart føste kapitel, en
> ikke afsluttet fortælling.
> Jeg spår at tredie kapitel løber med Oscaren for bedste film, som
> en slags præmie for trilogien samlet.

Jeg er helt enig og har tænkt det samme.

> [...]
> det jo er en meget banal film. som Baz selv sagde: Tag en simpel historie of

Ja, det er givetvis rigtigt. En af de større uretfærdigheder er dog stadig,
at Luhrmann slet ikke var nomineret som instruktør.

> Ja den var jo 100% givet på forhånd. Havde feltet været blot lidt svagere i
> år, havde den sikkert være nomineret i bedste film også.

Jeg tror nu ikke, den var så tæt på. Sjov er den, og veldrejet og vel-
oplagt, men historien er jo banal. Oven i at den i detaljen er meget
intertekstuelt refererende, er den også i helheden én stor reference.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Kevin & Tina

Dato : 25-03-02 16:05

Snip

> ACTOR -- LEADING
> Denzel Washington
> TRAINING DAY
>
> En overraskelse (havde ikke været specielt hypet), men jeg har nu
> heller ikke set filmen.

Efter den bebat der har været om forbigåelse af farvede var det vel ikke
lige frem en overraskelse

Snip

> FOREIGN LANGUAGE FILM
> NO MAN'S LAND
> Bosnia & Herzegovina
> Directed by Danis Tanovic
>
> Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
> igen.

Har du set denne film?
Og hvad skulle det have været fra Italien?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-03-02 17:36

Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk> writes:

> Efter den bebat der har været om forbigåelse af farvede var det vel ikke
> lige frem en overraskelse

Næh, jeg synes nu også nok at med Poitier's æresoscar og Washington's
og Berry's leading act{or,ress} blev der dømt lige lovlig meget
negernat.

--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 25-03-02 17:46

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Næh, jeg synes nu også nok at med Poitier's æresoscar og Washington's
> og Berry's leading act{or,ress} blev der dømt lige lovlig meget
> negernat.

Det blev i hvert fald meget pludseligt til et skidt øjeblik, da Berry
havde samlet sig og forlangte at John Williams holdt dirigent-stokken i
ro, fordi dette øjeblik havde været 74 år undervejs - hvorefter hun
takker sin advokat for at have forhandlet hendes kontrakt på plads.
Nydeligt.

--
VH, Lasse Rimmer

lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-03-02 23:56

Lasse Rimmer skrev i meddelelsen ...

> [...]

At Poitier fik æresoscar var iorden med mig, han fik jo også stor
anerkendelse fra salen som rejse sig op to gange.

> [...]
>ro, fordi dette øjeblik havde været 74 år undervejs - hvorefter hun
>takker sin advokat for at have forhandlet hendes kontrakt på plads.

Jeg fik også en dårlig smag i munden af det. Også at /hun/ vandt. Jamen for
pokker.. Jeg ved ikke hvor mange af jer som har set Monsters Ball, men min
mening om den film er at den får 5 af 10 i karakter.. ikke særlig god
historie, og ikke særlig god præstation af Halle Berry.. Eller jov, det er
nok hendes bedste, men at hun så skal vinde oscar'en foran næsen på de andre
damer, er det jeg ikke kan lide..

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!

Fra : CybaMerc

Dato : 25-03-02 18:23

A long time ago in a galaxy far, far away....
Peter B. Juul wrote:

>Næh, jeg synes nu også nok at med Poitier's æresoscar og Washington's
>og Berry's leading act{or,ress} blev der dømt lige lovlig meget
>negernat.

Uanset hvad motiverne har været, så kan man da ikke andet end unde dem
det - det er jo dygtige skuespillere. Og det er jo ikke fordi, det bør
komme som en overraskelse for nogen, at der til tider går politik i
priserne. I år var det så det de sorte amerikanernes tur - det er sgu
da ok.

Jeg var godt tilfreds.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-03-02 20:26

CybaMerc <CybaMerc@image.dk> writes:

> Uanset hvad motiverne har været, så kan man da ikke andet end unde dem
> det - det er jo dygtige skuespillere.

Så vent til de har gjort noget exceptionelt.

Halle Barry's Oscar var nok fortjent, og Sydney Poitier's var et
velovervejet politisk budskab, men Denzel Washington?

Jeg har ikke hørt nogen tippe ham som vinder overhovedet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-03-02 20:38

Peter B. Juul skrev:

> [...] men Denzel Washington?
>
> Jeg har ikke hørt nogen tippe ham som vinder
> overhovedet.

Jeg synes nu, hans Oscar var fortjent. Han spillede møggodt i The
Hurricane. Og lad nu være med at påstå, at Oscaren uddeles på baggrund
af den film, skuespillerne er nomineret til. Det er vist forlængst
blevet afkræftet.

--
Mvh. Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-03-02 21:32

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> writes:

> [...]
> Hurricane. Og lad nu være med at påstå, at Oscaren uddeles på baggrund
> af den film, skuespillerne er nomineret til. Det er vist forlængst

Det gør den nu engang alligevel officielt. Hele denne debat handler jo
om de virkelige bevæggrunde for at give Denzel et al Oscars, ikke? Så
må det jo netop være i kontrast til den aktuelle præsentation.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Wertigo

Dato : 25-03-02 21:53

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3d6xsmouf.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> velovervejet politisk budskab, men Denzel Washington?
>
> Jeg har ikke hørt nogen tippe ham som vinder overhovedet.

Jeg har ikke set Training Day, så jeg skal ikke kommentere hvorvidt den er
fortjent (det samme gælder for Halle Berry). Men at sige at det var en kæmpe
overraskelse er at strække sandheden ret langt. Washington har vundet masser
af priser for rollen - fx fik han den nystartede AFI pris og de
indflydelsesrige kritikere i fx Boston og Los Angeles har også begge kåret
ham som årets bedste.

Så selvfølgelig er der mange, som har tippet ham som vinder af denne Oscar.
Der har været en ret intens kamp mellem Washington og Crowe i hele
optaktsforløbet - der som det hele tiden blev antydet under showet har været
usædvanligt hård i år. Fx er A Beautiful Mind blevet beskyldt for at fuske
ret meget med sandheden om Nash' liv, og Crowe er kommet i søgelyset for at
slå en producer ned efter BAFTA-uddelingen. Hele tiden er det blevet
påpeget, hvordan lignende beskyldninger om sandheden skadede Washingtons The
Hurricane i 1999, ligesom en række vigtige personer har støttet Washington.
Fx Julia Roberts, der udtalte, at det var pinligt, at hun havde en Oscar for
bedste hovedrolle, mens "The best actor of his generation" og hendes gode
ven ingen havde.

En af 'eksperterne' mht. Oscar-uddelingen Tom O'Neill, der fx var citeret på
Tv 2's ttv så sent som i søndags sagde det egentligt meget godt op til
uddelingen: Taget fra
<http://www.goldderby.com/pundents/Oscars2002/TomOneil.asp>

BEST ACTOR
Russell Crowe, "A Beautiful Mind"
Sean Penn, "I Am Sam"
Will Smith, "Ali"
* Denzel Washington, "Training Day"
Tom Wilkinson, "In the Bedroom"

Can the Gladiator slay TWO Golden Boys? It helps that he portrays someone
with a mental handicap in "Beautiful Mind" (think Tom Hanks in "Forrest
Gump," Dustin Hoffman in "Rain Man") and stars in the Best Picture
frontrunner. Oscar voters luv to give a top acting trophy to the film that
wins best pic(again, think Hanks/"Forrest Gump," Hoffman/"Rain Man" -- and,
oh, yeah, Crowe in "Gladiator"). But Crowe has an obvious 'tude problem and
isn't widely beloved like the stars who've pulled off back-to-back wins in
the past -- Luise Rainer, Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Jason Robards
and Tom Hanks.

In fact, I think that 'tude just cost him his big chance in this kudos
coliseum. At the recent BAFTA awards, the Gladiator fell on his sword of
hubris.

Variety reported that the BAFTA Best Actor champ chewed out the awardscast
producer for cutting out part of his acceptance speech (a gooey poem
recitation) when the show was edited for a delayed airing. "Who on Earth had
the f----ing audacity to take out the Best Actor's poem?" Crowe shrieked at
him. "You f----ing piece of s--t, I'll make sure you never work in
Hollywood." His flare-up ignited a firestorm of public outrage, but Crowe
just shrugged it off. He later crowed arrogantly to the Sydney Morning
Herald and to "Entertainment Tonight," "I have very little remorse for what
I said." A few days later, when it was clear that he was throwing an Oscar
away, he flipflopped and apologized publicly, but he gave the year's Worst
Performance by a Repentant Bully.

Memo to Denzel: get your acceptance speech ready.

Denzel is the likely beneficiary of Crowe's Oscar suicide for four reasons:

1.) Denzel has already won two other major trophies this year: L.A. Film
Critics and American Film Institute

2.) Denzel may already have a statuette in the supporting category for
"Glory," but he's overdue for a Best Actor trophy (Julia Roberts told us so)

3.) GoldDerby guru Anne tells us that Denzel was robbed in this race two
years ago during that tempest over "Hurricane" -- and she's right

4.) historically, all black actors have been robbed at the Oscars and are
overdue for recognition in the top slots.

Nu troede Tom O'Neill godt nok også på Moulin Rouge som bedste film og
Nicole Kidman som bedste skuespillerinde, men han er altså også langt fra
den eneste, der har peget på Washington. Se også her
<http://www.thefilmexperience.net/Awards/01oarticle3.html>

MvH Mikkel
P.S Jeg troede også selv, at Crowe ville tage den hjem.

Fra : Per Goetterup

Dato : 26-03-02 09:11

On 25 Mar 2002 20:25:44 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

> [...]
>velovervejet politisk budskab, men Denzel Washington?
>
>Jeg har ikke hørt nogen tippe ham som vinder overhovedet.

Det bedste tegn på at end ikke filmselskabet troede på det er at "Training Day" netop
er kommet på video/DVD i USA - normalt vil alle film som har bare den mindste chance
for at vinde den allermindste Oscar blive holdt tilbage sådan at man har mulighed for
at blære sig umådeholdent med Oscarhøsten på coveret. Nu har den vundet en af de
store Oscars og det står ikke på coveret... Surt sjov for dem!

- Per.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-03-02 18:55

"Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk>

> Har du set denne film?
> Og hvad skulle det have været fra Italien?

Nej, jeg har ikke set Ingenmandsland og i øvrigt heller ingen af de
andre i kategorien. Måske derfor skriver jeg i stedet, at jeg stadig
synes, det var ærgerligt, at den danske film "Italiensk for begyndere"
ikke blev nomineret. Blot ikke med så mange ord

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Per Goetterup

Dato : 25-03-02 18:05

On Mon, 25 Mar 2002 07:33:17 +0100, "Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk>
wrote:

>BEST PICTURE
>A BEAUTIFUL MIND
>Brian Grazer and Ron Howard

Klart en topfilm. Den er markant bedre end f.eks. Moulin Rouge.

Men jeg synes dog som mange andre før mig at LOtR burde have vundet.

>DIRECTING
>A BEAUTIFUL MIND
>Ron Howard

Det var vist mere personen end hans værk som vandt her... Bedste instruktion er klart
Peter Jackson blandt de nominerede, og generelt Spielberg for A.I.

>ACTOR -- LEADING
>Denzel Washington
>TRAINING DAY

Ikke enig. Det her er nok den kategori hvor jeg var mest sikker på at "A Beautiful
Mind" og Russell Crowe ville have vundet.

Valget her lugter lidt af aflad overfor de mange sorte mestere som gennem tiden er
blevet forbigået. Denzel er en fantastisk skuespiller men han nåede altså ikke
Russell Crowe til sokkeholderne IMHO.

>ACTOR -- SUPPORTING
>Jim Broadbent
>IRIS
>
>Lidt skuffet over takketalen, men givetvis fortjent.

Jeg har ikke set den så jeg kan ikke rigtig udtale mig.

> [...]
>var det, hun gjorde. Men jeg sad faktisk og forventede, at hun ville
>vinde, for hun ligner sgu rent udseende- og opførselsmæssigt en diva

Mon ikke hun vandt fordi så mange sorte før hende var blevet forbigået?

>ACTRESS -- SUPPORTING
>Jennifer Connelly
>A BEAUTIFUL MIND
>
>Jeg synes nu ikke, hun var så bragende i filmen, som de danske
>kommentatorer sagde.

Der er vi helt uenige! - Hun har længe skullet have en Oscar og her er så en oplagt
mulighed, som heldigvis blev udnyttet. Hun vandt iøvrigt også en Golden Globe for
denne rolle.

>ART DIRECTION
>MOULIN ROUGE
>Catherine Martin (Art Direction) and Brigitte Broch (Set Decoration)

Den er OK... Nok det eneste som Moulin Rouge egentligt var berettiget til.

>CINEMATOGRAPHY
>LORD OF THE RINGS
>Andrew Lesnie

Yes! - Ingen tvivl.

>COSTUME DESIGN
>MOULIN ROUGE
>Catherine Martin and Angus Strathie

Absolut ikke enig. Her er LOtR yderst overlegen!

>FOREIGN LANGUAGE FILM
>NO MAN'S LAND
>Bosnia & Herzegovina
>Directed by Danis Tanovic
>
>Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
>igen.

Jeg synes klart at det var godt at vi ikke fik Italiensk med for den er da direkte
pinlig!

>MAKEUP
>LORD OF THE RINGS
>Peter Owen and
>Richard Taylor

Ingen tvivl!

> [...]
>Det var i hvert fald ikke musikken, jeg lagde mest positivt mærke
>til, men det kan selvfølgelig være en værdi i sig selv.

Enig - og dog. Jeg er nu meget glad for musikken til A.I.

>VISUAL EFFECTS
>THE LORD OF THE RINGS
>Jim Rygiel, Randall William Cook, Richard Taylor and Mark Stetson

Heller ingen tvivl.

- Per.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-03-02 19:24

"Per Goetterup" <per@netgroup.dk>
[Halle Berry]
> Mon ikke hun vandt fordi så mange sorte før hende var blevet forbigået?

Nu synes jeg altså heller ikke, man skal overdrive. At sorte skue-
spillerinder ikke har vundet hovedrolleoscars har, så vidt jeg kan
gennemskue, mere at gøre med udbuddet af film med kvindelige
sorte hovedroller end med Oscar-akademiets præferencer af den
ene eller den anden art. I de sidste mange år i hvert fald. Dette
støttes måske også af, at mindst én sort skuespillerinde har vundet
en (birolle-)Oscar: Whoopi Goldberg.

Desuden har der været nomineringer til sorte hovedroller, hvor
man jo ikke behøver at lægge noget videre i, at nogle andre har
vundet.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Wertigo

Dato : 25-03-02 21:29

Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7nq1i$poa$1@sunsite.dk...
> [...]
> ene eller den anden art. I de sidste mange år i hvert fald. Dette
> støttes måske også af, at mindst én sort skuespillerinde har vundet

Hattie McDaniel vandt også en så langt tilbage som i 1939 for Borte med
blæsten - givet et ret kontroversielt valg dengang. Jeg er generelt enig i
dine betragtninger, omend der givet kunne have været et par vindere igennem
årene (fx mener jeg Angela Bassett skulle have vundet for What's Love Got To
Do With It? i 1993). Men spørgsmålet er, om det ikke også har en
selvforstærkende effekt? Dvs. ingen sorte skuespillerinder har store
roller -> ingen sorte kvinder vinder. Hvis nu én sort kvinde vinder og
bliver anerkendt, mon så ikke hun (og andre) kan få større og bedre roller i
fremtiden?

> Desuden har der været nomineringer til sorte hovedroller, hvor
> man jo ikke behøver at lægge noget videre i, at nogle andre har
> vundet.

Et eksempel mange har brugt er, at Denzel Washington blev overset for The
Hurricane i 1999. Det er muligt, at han var bedre end Spacey, men jeg ville
da langt foretrække Russell Crowe for The Insider og især Richard Farnsworth
for The Straight Story. Og det har _intet_ at gøre med hudfarven.

Til gengæld burde Washington have haft den i 1992 for hans fremragende
præstation i Malcolm X. Men at Pacino vandt det år, var bare et eksempel på
en pris givet for karrieren frem for den enkelte rolle - lidt a la
Washington selv i år...

MvH Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-03-02 20:28

per@netgroup.dk (Per Goetterup) writes:

> Men jeg synes dog som mange andre før mig at LOtR burde have vundet.
[..]
> Det var vist mere personen end hans værk som vandt her... Bedste instruktion er klart
> Peter Jackson blandt de nominerede, og generelt Spielberg for A.I.

Peter Jackson skulle have en hat, skulle han.

HAns instruktion af FotR er stiv og kedelig. Produktionen FotR er
fantastisk flot og med en utrolig detaljegrad, men instruktøren har
intet fået ud af skuespillerne, som de ikke kunn have gjort mindst
lige så godt alene.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 25-03-02 20:39

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> [...]
> fantastisk flot og med en utrolig detaljegrad, men instruktøren har
> intet fået ud af skuespillerne, som de ikke kunn have gjort mindst

Og så er det at jeg igen sidder og undrer mig. Hvordan kan du se det?
Den eneste måde jeg kan vurdere om en skuespiller er god eller dårlig er
om jeg tror på karakteren eller ej - instruktørens invirking på denne
kan vel ikke direkte spores?

Du tænker på de samme skuespilleres præstationer i andre film?

anr

"Ohh! A trillion-dollar bill! That's a spicy meatball!"
-Homer Simpson

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-03-02 21:30

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> Og så er det at jeg igen sidder og undrer mig. Hvordan kan du se det?

Det kan jeg heller ikke. Det er en vurderingssag. Jeg synes ikke, at
jeg får det mindste glemt af mennesket/elveren/hobbitten bag
overfladekarakteren.

Jeg tror ikke på, at så store navne, som Jackson har trukket ind her
ikke kunne have leveret meget mere med bedre instruktion.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Lars H.

Dato : 26-03-02 08:40

On 25 Mar 2002 21:29:58 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Det kan jeg heller ikke. Det er en vurderingssag. Jeg synes ikke, at
>jeg får det mindste glemt af mennesket/elveren/hobbitten bag
>overfladekarakteren.

Præcis! Det er den samme følelse, jeg sad med. Alt for overfladisk
personskildring. I hvert fald til at man kan snakke om Oscars.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 26-03-02 17:48

Lars H. <largo2@hotmail.com> wrote:

> Præcis! Det er den samme følelse, jeg sad med. Alt for overfladisk
> personskildring. I hvert fald til at man kan snakke om Oscars.

Jamen er det ikke i høj grad båret af dialogen? Jeg mener de arbejder jo
kraftigt med mimikken, men uden en tale til at specificere noget må man
da uungåeligt miste noget dybde. Mon ikke der har været noget mere af
dette, men det er blevet cuttet væk af tidshensyn?
(Men ellers har I jo ret - det ændrer jo ikke slutresultatet det
mindste. Har bare altid svært ved at definere skuespilleres
præstationer.)

anr

"I didn't get drunk, I just went to a strange fantasy world."
-Homer Simpson

Fra : Wertigo

Dato : 25-03-02 20:09

Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7mgdc$cpt$1@sunsite.dk...
> [...]
> Eventyret om ringen" og så "Gosford Park", som helt intuitivt er min
> bedste umiddelbare se-oplevelse siden "Thirteen Days".

Jeg syntes, det var en udmærket film, men den havde altså visse problemer.
Fx var det kun Connelly og Crowes karakterer, der virkede som rigtige
mennesker (Princeton-vennerne var til tider pinlige), og når alt kommer til
alt, så aner jeg stadigt _intet_ om de to personer. Der synes jeg, filmen
svigtede. Når man samtidig læser om alt det, som filmfolkene har udeladt, så
bliver det ikke bedre. Faktisk synes jeg, det var den svageste af defem
'Bedste film' - har dog endnu ikke set In The Bedroom. Jeg havde foretrukket
Moulin Rouge. Ron Howard er altså heller ikke nogen specielt stor
instruktør - du ville fx aldrig kunne udpege en film som instrueret af ham
på samme måde som ved Tarantino, Lynch, Altman, Kubrick & Scorsese etc.
Robert Altman havde efterhånden fortjent én, når nu Baz Luhrman ikke var
nomineret.

> ACTOR -- LEADING
> Denzel Washington
> TRAINING DAY
>
> En overraskelse (havde ikke været specielt hypet), men jeg har nu
> heller ikke set filmen.

Præstationen har været utroligt hypet; det stod hele tiden mellem ham og
Crowe. Mange prominente navne har været fremme at støtte ham, fx udtalte
Julia Roberts sig bramfrit om det urimelige i, at hun havde en Oscar for en
hovedrolle, mens "The best actor of his generation" ikke havde det. Nu er
Roberts og Washington vist også gode venner (hvilket også kunne ses på
skærmen), men hun er ikke den eneste med den type udtalelser. At man valgte
at honorere Washingtons store idol Sidney Poitier samme aften, gjorde ikke
hypen mindre. Måske har medlemmerne af Akademiet også fået nok af den
dårlige omtale mht. Crowe (fx overfaldet ved BAFTA) og stemt på en vellidt,
respekteret amerikaner - og set chancen for at skrive historie samtidigt.

> ACTOR -- SUPPORTING
> Jim Broadbent
> IRIS
>
> Lidt skuffet over takketalen, men givetvis fortjent.

Han var også formidabel i Moulin Rouge, og han er en glimrende skuespiller
(også vist fx i Bridget Jones, Topsy Turvy og Smilla's fornemmelser for
sne!). Men Iris lyder lige lovligt rørstrømsk til min smag.

> [...]
> var det, hun gjorde. Men jeg sad faktisk og forventede, at hun ville
> vinde, for hun ligner sgu rent udseende- og opførselsmæssigt en diva

Hun har definitvivt stjernepotentiale - både mht. udseende og tilsyneladende
nu også mht. præstationerne. Jeg har desværre aldrig set hende i en god
film, men hun skulle være formidabel i Monster's Ball, der også ser rigtigt
interessant ud. Takketalen var ikke specielt god - havde hun blot stoppet,
da hun havde fået takket alle de store kvindelige sorte skuespillere som
Dorothy Dandridge, som ikke blot var den første til at få en Oscarnominering
som bedste hovedrolle, men som også er Berrys store idol, så ville det have
været aftenens højdepunkt (jeg hader, når folk trækker papirer oop af lommen
og blot læser thank-you's op). Da hun begyndte og snakke om, at hun havde
ventet 74 år, og så takkede advokaten blev det pinligt.

> ACTRESS -- SUPPORTING
> Jennifer Connelly
> A BEAUTIFUL MIND
>
> Jeg synes nu ikke, hun var så bragende i filmen, som de danske
> kommentatorer sagde.

Også stjernepotentiale - på alle måder. Men nej, jeg havde hellere have set
den formidable Maggie Smith vinde. Connelly var lige som resten af filmen
god - men uden at være Oscarvindere værdigt.

> ANIMATED FEATURE FILM
> SHREK
> Aron Warner

Fortjent

> ART DIRECTION
> MOULIN ROUGE
> Catherine Martin (Art Direction) and Brigitte Broch (Set Decoration)

Også fortjent.

> CINEMATOGRAPHY
> LORD OF THE RINGS
> Andrew Lesnie

Jeg havde håbet på Roger Deakins for The Man Who Wasn't There. Den ser
formidabelt ud (har dog ikke set filmen endnu), og så er Deakins generelt
fremragende.

> COSTUME DESIGN
> MOULIN ROUGE
> Catherine Martin and Angus Strathie

Endnu engang fortjent. Og så gav det anledning til at se fru Martins
nedringede kjole flere gange:)

> FILM EDITING
> BLACK HAWK DOWN
> Pietro Scalia

JFK er blandt verdens allerbedst klippede film, så Scalia har en stor
stjerne hos mig. Uden at have set filmen kan jeg ikke bedømme, hvorvidt det
er fortjent (Moulin Rouge og Memento var fantastisk klippet sammen), men det
ser imponerende ud.

> FOREIGN LANGUAGE FILM
> NO MAN'S LAND
> Bosnia & Herzegovina
> Directed by Danis Tanovic
>
> Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
> igen.

Helt sikkert. Selv om den havde IMO ikke fortjent det, så er det da
ærgerligt. Overrasket over at den charmerende Amelie ikke vandt.

> MAKEUP
> LORD OF THE RINGS
> Peter Owen and
> Richard Taylor

Andet havde været meget mystisk.

> [...]
> Det var i hvert fald ikke musikken, jeg lagde mest positivt mærke
> til, men det kan selvfølgelig være en værdi i sig selv.

Dog var IMO det bedste af de nomirede. Jeg har dog endnu ikke set A.I, hvis
score skulle være rigtigt godt. Jeg er i hvert fald glad James Horner ikke
vandt igen.

> [...]
> sang! - Slet ikke efter den gode mulighed for at sammenligne de
> nominerede sange, eftersom de kom lige efter hinanden.

Alle sangene i år var forfærdelige (Enyas den bedste) - i modsætning til
sidste år med både Björk og Dylan - og så synes jeg, det er i orden, at
Newman får den. Det var begyndt at blive synd for ham...

> [...]
> da positivt, at man har set noget fra den kategori. Ganske charmerende
> lille film, som kan anbefales i fuld længde f.eks. i forbindelse med

Se også Fifty Percent Grey på ifilm.com. Jeg faldt lige over den, og den er
vidunderlig. At Pixar vinder var dog ikke den store overraskelse:)

> SOUND
> BLACK HAWK DOWN
> Michael Minkler, Myron Nettinga and Chris Munro

Havde regnet med LOTR, men okay - jeg har ikke set Black Hawk Down

> SOUND EDITING
> PEARL HARBOR
> George Watters II and Christopher Boyes

Underlig kategori med kun 2 nominerede. Derfor er det sikkert fortjent

> VISUAL EFFECTS
> THE LORD OF THE RINGS
> Jim Rygiel, Randall William Cook, Richard Taylor and Mark Stetson

Kunne det blive andre?

> WRITING (ADAPTED)
> A BEAUTIFUL MIND
> Written by Akiva Goldsman

Af de grunde jeg har anført under de første kategorier, synes jeg, dette er
meget ufortjnet: Filmens klart svageste element var netop manuskriptet, der
var så middle-of-the-road, at filmen mistede sin kant og aldrig blev så
rørende som, det, og det var i sig selv alt for tydeligt, var planlagt. At
han også har udelukket alle de detaljer, der ikke lige passer ind i en
Hollywood-film, ikke formå at skildre mennesker, så det ligner mennesker og
lader filmen strække sig ud over længere tid end den kan bære, gør det ikke
meget bedre. Men hey, hvad kan man forvente af manuskriptforfatteren bag
storfilmene Batman & Robin og Lost In Space?

> WRITING (ORIGINAL)
> GOSFORD PARK
> Written by Julian Fellowes
>
> Dét er jeg glad for. En dialogstyret film bør belønnes, når dialogen er
> *så* god og vittig.

Helt enig. Men jeg havde gerne set Memento på tavlen, og hvis Maggie Smith
og Altman havde taget deres fortjente priser hjem, kunne set jo passende
have været her.