Jesus har sejret
Fra : Ole Madsen

Dato : 25-03-02 03:03

Den kamp der er er ikke mod kød og blod, men mod magter og myndigheder i
himmelrummet

Det er ikke vores del at kæmpe imod, for Jesus har sejret over dem. Det er
ikke vores opgave at gå til angreb, da Gud siger, ti, og "jeg skal
kæmpe"

Vores sejr består ikke i egne anstrengelser, men at Jesus en gang for alle
har sejret

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

--
\ \\ // /
( @ @ )

Fra : Willy Brochs

Dato : 25-03-02 09:36

Det tror jeg også, Ole, men hva innebærer det? Som etterfølgere av Jesus
skal vi vel skikke våre liv slik at vi gjør det gode alltid? Vi har vel noe
vi må bidra med selv også, og hva er det?
Hilsen
Willy Brochs

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i melding

Fra : Niels

Dato : 25-03-02 12:03

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
noe
> vi må bidra med selv også, og hva er det?

Vi må vel følge den herre vi har valgt.. følger vi Jesus og kalder Ham
Herre, gør vi som Han siger.. følger vi satan gør vi vel som han siger..

Hvis alt virkeligt er fuldbragt, hvad er der så mere at gøre?

Niels

Fra : Willy Brochs

Dato : 25-03-02 17:53

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i melding
> [...]
> Herre, gør vi som Han siger.. følger vi satan gør vi vel som han siger..
>
> Hvis alt virkeligt er fuldbragt, hvad er der så mere at gøre?

Nei da gjenstår det bare å følge Jesus i liv og lære.
Willy Brochs

Fra : Niels

Dato : 25-03-02 07:16

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kæmpe"
>
> Vores sejr består ikke i egne anstrengelser, men at Jesus en gang for alle

Amen

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-03-02 14:39

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c9e8566$0$87756$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det er ikke vores del at kæmpe imod, for Jesus har sejret over dem. Det er
> ikke vores opgave at gå til angreb, da Gud siger, ti, og "jeg skal

Kæmpe imod, hvad ? Gå til angreb, på hvem ?

Har Herren ikke udvalgt os som redskaber
i hans "kamp" (som du kalder det ) ??

> Vores sejr består ikke i egne anstrengelser, men at Jesus en gang for alle
> har sejret

Og dog står der skrevet :

Men du, Guds menneske! fly alt dette og jag efter retfærdighed, gudsfrygt,
troskab, kærlighed, udholdenhed, sagtmodighed; strid troens gode strid, grib
det evige liv, som du er kaldet til og har bekendt dig til med den gode
bekendelse i mange vidners nærværelse. 1Tim.6,11-12.

Og nu du, mit barn! hent kraft fra nåden i Kristus Jesus; og hvad du hørte
af mig i mange vidners nærværelse, skal du betro til pålidelige mennesker,
som vil være duelige til også at lære andre. Vær med til at lide ondt som en
god stridsmand for Jesus Kristus. Ingen, som gør krigstjeneste, lader sig
indvikle i dagliglivets sysler; hans mål er at vinde anerkendelse hos den,
som hvervede ham. 2Tim.2,1-4.

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 25-03-02 15:11

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> [...]
> det evige liv, som du er kaldet til og har bekendt dig til med den gode
> bekendelse i mange vidners nærværelse. 1Tim.6,11-12.

Nu er disse opfordringer jo skrevet til Timotheus som var i den specielle
situation at han som ungt svageligt menneske skulle rejse rundt til de
første menigheder og ligesom Paulus kæmpe imod kætteri og møde modstand, had
og forfølgelse, ikke bare udenfor kirken, men også indenfor. Jeg mener ikke
at vores situation som "menige" kristne helt kan sammenlignes med den
situation Timotheus stod i. Han var på en speciel måde kaldet til kamp for
evangeliet. En kamp Paulus selv havde gennemlevet da han skrev disse ord til
Timotheus.

jørgen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-03-02 16:06

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7nb88$okl$1@sunsite.dk...

> [...]
> evangeliet. En kamp Paulus selv havde gennemlevet da han skrev disse ord

Mao, så er det at jage efter retfærdighed, gudsfrygt, troskab, kærlighed,
udholdenhed og sagtmodighed, ikke Jørgens (Live4Him) bord. Ligesom han
heller ikke kan kende dette kald i sit liv : "strid troens gode strid, grib
det evige liv, som du er kaldet til" og derfor ikke behøver at "Være med
til at lide ondt som en god stridsmand for Jesus Kristus".

Mener du virkelig at det kun er nogle få med et særligt kald, der forventes
at deltage i og erhverve ovenstående livsgrundlag som kristen ?? Ja ! hvis
det er sådan som du skriver det er, så forstår jeg bedre tilstanden i den
kristendom der rent praktisk udøves på denne jord. 99% af os, kan så bare
påkalde om imunitet overfor ubehageligheder som følge af konkret tjeneste,
med den undskyldning at " det er ikke min opgave ".

Den, som ikke bærer sit kors og går i mit spor, kan ikke være min discipel.
Luk.14,27. Så lad os da gå ud til ham »uden for lejren« og bære hans
forsmædelse. Hebr.13,12.

Det er klart at et sandt kristent liv har sine omkostninger for alle der
ønsker at leve det. Selvfølgelig er der forskelle i kald og opgaver indenfor
rammerne af dette liv, men alle har vi modtaget samme Ånd, samme mål, samme
liv, som lem på Kristi Legeme.Derfor bør vi ikke tro at der uddeles nogle
fribiletter i efterfølgelsen af Jesus Kristus.

Paulus : Ikke at jeg allerede har grebet det eller allerede er blevet
fuldkommen; men jeg jager derefter, om jeg dog kunne gribe det, fordi jeg
selv blev grebet af Kristus Jesus. Brødre! jeg mener ikke om mig selv, at
jeg allerede har grebet det. Men ét gør jeg: idet jeg glemmer, hvad der er
bagved, og rækker efter det, der er foran, jager jeg frem mod målet, den
sejrspris, som Gud fra det høje kaldte os til i Kristus Jesus. Fil.3,12-14.

Jeg bemærker at Paulus afslutter " Kaldte *os til * i Kristus Jesus" og
derfor konkludere at dette sejrende liv, som også Timotheus deltog i, gælder
hele Guds folk. Eller kan vi påkalde os sejren og undrage os livet ?? Jeg
mener det ikke !

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 25-03-02 16:43

> [...]
> det evige liv, som du er kaldet til" og derfor ikke behøver at "Være med
> til at lide ondt som en god stridsmand for Jesus Kristus".

Forkert konklusion. Prøv at læs hvad jeg skriver og forhold dig til det.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-03-02 19:12

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a7nb88$okl$1@sunsite.dk...

Klip!

> [...]
> det evige liv, som du er kaldet til" og derfor ikke behøver at "Være med
> til at lide ondt som en god stridsmand for Jesus Kristus".

Sig mig, Erik, kender du Jørgen MEGET dårligt?

> Mener du virkelig at det kun er nogle få med et særligt kald, der
forventes
> at deltage i og erhverve ovenstående livsgrundlag som kristen ?? Ja !

Det hedder vist retorik, når man først fremfører andres påståede meninger og
derefter på deres vegne bekræfter sine egne fordomme...

> [...]
discipel.
> Luk.14,27. Så lad os da gå ud til ham »uden for lejren« og bære hans

Hvad aner du overhovedet om kors?

Hvad aner du om at have psykiske problemer og samtidig stadig vedkende sig
Kristendommen, som ifølge psykologer er lige så farlig som visse rusmidler?
Jeg taler her på egne vegne.

Jeg har ikke set nogen her i Gruppen være mere ægte bekendende kristen og
bære større kors end netop Jørgen.

Ku' du ikke snarere tage at lege Josef af Aramitæa end at gøre Jørgens kors
tungere? Den mand kæmper sine kampe på områder, du end ikke fatter!

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-03-02 19:30

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
>
> Ku' du ikke snarere tage at lege Josef af Aramitæa end at gøre
> Jørgens kors tungere? Den mand kæmper sine kampe på områder,

Jeg kan kun tilslutte mig de synspunkter du her fremfører. Jørgen har
et stort kors at bære, og han bærer det rank ryg.

Nu har jeg ikke ligefrem et psykisk kors at måtte bære, men mit
fysiske handicapproblem forværres konstant, - og udsigt til bedring er
jeg ikke blevet lovet af lægerne. Rullestolen venter lige om hjørnet!
Det er svært at bære et kors sygdom og lidelse.

Jørgen, jeg tror faktisk at vi er mange der har dig med i vore
forbønner, og vil vedblive dermed.

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-03-02 19:45

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c9f6826$0$72405$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Klip!

> grib
>
> Sig mig, Erik, kender du Jørgen MEGET dårligt?

Øh, hvad jeg kender til Jørgen er nok begrænset. Ligesom mit kendskab til
dig og andre i gruppen, når det kommer til stykket, er begrænset. Kender du
mig, meget dårligt ??

> forventes
>
> Det hedder vist retorik, når man først fremfører andres påståede meninger
og
> derefter på deres vegne bekræfter sine egne fordomme...

Siger objektiv retorik, med subjektive elementer dig noget ?? For sådan skal
mit lille indlæg helst forståes. At jeg nævner Jørgen, ved navn, skal der
ikke lægges for meget i. Det gjorde jeg af forklarende grunde, i den hensigt
at pege på kernen i min uenighed, i forhold til hans svar, på mit indlæg.

> discipel.
>
> Hvad aner du overhovedet om kors?

Hvad har det med sagen at gøre ?

> Hvad aner du om at have psykiske problemer og samtidig stadig vedkende sig
> Kristendommen, som ifølge psykologer er lige så farlig som visse
rusmidler?
> Jeg taler her på egne vegne.

Hvad jeg aner om dette, er mere end du tror, kan jeg høre. (langt mere)

> Jeg har ikke set nogen her i Gruppen være mere ægte bekendende kristen og
> bære større kors end netop Jørgen.

Mener du hans personlige lidelser, pr automatik, er udtryk for Guds vilje i
hans liv ??

> Ku' du ikke snarere tage at lege Josef af Aramitæa end at gøre Jørgens
kors
> tungere?

Jeg beklager da hvis jeg har overskredet en grænse. Jeg håber bare du ved at
det ikke var min hensigt at påføre Jørgen ekstra lidelse, hvilket jeg heller
ikke mener jeg gør. Jeg svare ham som jeg umiddelbart forstod hans indlæg og
gik jeg for tæt på, hvilket Jørgen selv må afgøre, undskylder jeg
naturligvis. Samtidig vil jeg nu også mene at en begrundelse, af Jørgen
,må gives.

> Den mand kæmper sine kampe på områder, du end ikke fatter!

Isåfald er Jørgen ikke den eneste der kæmper, hvor andre ikke fatter det.
Det er de fleste kristnes lod, hver på sin særlige måde.

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 25-03-02 22:41

Erik D, hør lige her. Emnet var ikke min person, men du gjorde det til min
person. Emnet var kamp, og om vi skal kæmpe og hvad menes med kamp jvf.
Timoteus.

Du har ikke engang den høflighed at spørge mig, spørge mig hvad jeg mener om
emnet. Nej, du afgør det hele selv : "sådan er jørgen...sådan mener
jørgen..." og i tredie person omtaler du mig, og det er et nedgørende
billede af mig du maler.

Du kender mig ikke Erik. Du kender slet ikke min holdning til emnet kamp,
for du har ikke engang den respekt at spørge mig. Du ved ikke om jeg er
stærk eller svag, om jeg kæmper eller ej, men du har alligevel den frækhed
at stemple mig og nedgøre mig offentligt i tredie person. "sådan er jørgen
.... ".

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 25-03-02 23:04

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> emnet. Nej, du afgør det hele selv : "sådan er jørgen...sådan mener
> jørgen..." og i tredie person omtaler du mig, og det er et nedgørende

Jørgen, jeg har fuldt respekt for du har det svært, det skal være sagt
med det samme. Jeg ønsker at udtrykke min respekt for dig som person,
jeg kan mærke du er en person som vil det gode, men som har det svært.
Du har en masse gode spørgsmål, men som vi alle, har du til tider flere
spørgsmål end svar.

Jeg ønsker at sige nogen ting til dig i en god ånd, men samtidig med en
lille løftet pegefinger.Du beskylder Erik D. for at gøre ting, som du
selv har gjort i denne gruppe fornyligt, eksempelvis kan jeg citerer
følgende:

"Ja, det kan vi hurtigt blive enige om. Diskussioner med Bodil og Kenn
ender
altid i barnlige beskyldninger om personforfølgelse og hysteriske
anklager
om mudderkastning."

Jørgen, her omtaler du Bodil og jeg i 3. person, og det er et nedgørende
billede du maler af os. Jeg kan godt forstå dine følelser, bla. fordi
jeg er udsat for det her fra tid til anden i gruppen. Jeg mener ikke at
du klynker, for det er hårdt at se, hvorledes andre kan nedgøre en selv
og de gode intentioner man har. Nogen gange har man slet ikke ment
tingene på den måde, som modparten har opfattet det.

Jeg mener til gengæld at gruppen nærmest er blevet en kampplads, hvor
personlige angreb er blevet hverdag. Idag er du blevet såret, en anden
dag blev jeg såret osv. En kristen diskussion skal IKKE resultere i at
folk bliver såret efter min mening.

mvh Kenn

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-03-02 23:49

Kenn L. Schjødt <kenn_ingen_spam_til_mig@schjodt.net> skrev

> [...]
> lille løftet pegefinger.Du beskylder Erik D. for at gøre ting, som du
> selv har gjort i denne gruppe fornyligt, eksempelvis kan jeg citerer

Det er jo flot det her, Kenn. Fordi jeg åbenbart overskred en eller anden, i
høj grad, bevægelig grænse for hvordan man kan debatere med de enkelte i
denne NG, skal jeg altså fremstilles som " eksempel " på de personangreb der
finder sted i denne gruppe. (Men Ok, som jeg også skrev til Jørgen, må jeg
jo tage det til efterretning ) Jeg mener bare at hvis det her hyleri skal
legaliseres på den billige baggrund, for eftertiden, må den efterretning
resultere i min brug af det famøse filter. Ikke fordi jeg er træt af nogen,
men ganske enkelt for ikke at træde nogle, utilsigtet over tæerne.

> [...]
> personlige angreb er blevet hverdag. Idag er du blevet såret, en anden
> dag blev jeg såret osv. En kristen diskussion skal IKKE resultere i at

Hvis du mener det, hvorfor deltager du så ikke de tråde som er fri for det
onde du taler om ?

--

E.Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 26-03-02 16:47

> [...]

> høj grad, bevægelig grænse for hvordan man kan debatere med de enkelte
> denne NG, skal jeg altså fremstilles som " eksempel " på de

Jeg undskylder mine ord, hvis du opfatter det på den måde, der var ikke
ment sådan. Jeg reagerede overhovedet ikke på hvad du skrev (jeg mener
ikke det var værre end så mange andre ting der skrives i gruppen,
nærmest tværtimod). Jeg reagerede på Jørgens svar, så derfor mener jeg
IKKE at du er et dårligt eksempel, jeg mener tværtimod at du efterhånden
er en af gruppens "pæne drenge" (undtagen din forståeligt ophedede debat
med Erik L. omkring dåb), som absolut opfører sig på en måde som er i
overenstemmelse med fundatsen.

Min mening var at vise at en personliggørelse af en debat kan lede til
at folk bliver såret. Derudover ville jeg vise at Jørgen, som var såret,
selv havde udført de handlinger han nu mente at være udsat for.

> [...]
nogen,
> men ganske enkelt for ikke at træde nogle, utilsigtet over tæerne.

Jeg mener ikke at man blot kan tale om hyleri. Der er en tendens til
blandt mange i gruppen, til at begynde at gå efter manden istedet for
bolden. Det er ikke skægt at læse andres negative meninger om ens person
(eller andres), specielt fordi man efter min mening, slet ikke kan
vurdere disse ting udfra det medie vi bruger.

Jeg mener fundatsen tit overtrædes (ikke kun i SDH debatter) og at den
ikke håndhæves i nævneværdig grad. Jeg tænker egentlig på om man skal
foreslå en eller anden moderering i gruppen, uden jeg ved om det er
muligt eller. Fundatsen bliver ihvertfald ikke efterlevet særlig
godt....!

> Hvis du mener det, hvorfor deltager du så ikke de tråde som er fri for
det
> onde du taler om ?

Fordi jeg desværre trættes af div. modindlæg. Se blot det nylige indlæg
fra Niels, hvor han afkrævede et svar på et angreb fra Cyril. Så hvis
jeg ikke deltager i de tråde, får jeg også på puklen

Derudover har vi da bla. i vores krigsdebat (hvad skal vi så gøre) haft
en god debat, som jeg mener var en fremragende tråd uden personfnidder.
Derfor er jeg ked af at du føler dig ramt af det her indlæg, for det var
ikke meningen

Mvh kenn

Fra : E.Dalgas

Dato : 26-03-02 17:21

Kenn L. Schjødt <kenn_ingen_spam_til_mig@schjodt.net> skrev

[klip]
> [...]
> en god debat, som jeg mener var en fremragende tråd uden personfnidder.
> Derfor er jeg ked af at du føler dig ramt af det her indlæg, for det var

Det er så iorden Kenn, jeg kan godt erklære mig enig i det du skriver, men
grænserne flytter sig konstant, det ene øjeblik er der fred og ingen fare,
det næste øjeblik, fyger det i luften med sårende angreb. Jeg mener at det
ikke kan undgåes at blive såret eller komme til at såre nogen, men at der er
forskel på en bevidst tilstand som tydeligt præger indlægene og så de "hovsa
misiler" der bare forekommer.

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 26-03-02 22:54

> [...]
er
> forskel på en bevidst tilstand som tydeligt præger indlægene og så de

En nøgle er nok at forsøge at holde sig til emnet man debattere, fremfor at
diskutere personen. Det er lidt ligesom fodbold ; man må ikke tackle på
kroppen, rive i trøjen, etc. men man skal spille bolden - altså holde sig
til emnet.

jørgen.

Fra : Live4Him

Dato : 26-03-02 23:07

"Kenn L. Schjødt" <kenn_ingen_spam_til_mig@schjodt.net> wrote in message

> [...]
> lille løftet pegefinger.Du beskylder Erik D. for at gøre ting, som du
> selv har gjort i denne gruppe fornyligt, eksempelvis kan jeg citerer

Ja, det har du selvfølgelig ret i og det tager jeg til mig.
Det var forkert af mig at omtale dig og Bodil på en nedgørende måde i tredie
person.
Undskyld for det.

> [...]
> personlige angreb er blevet hverdag. Idag er du blevet såret, en anden
> dag blev jeg såret osv. En kristen diskussion skal IKKE resultere i at

Ja, og det problem har været der lige siden gruppen startede.
Det eneste vi kan gøre er at henstille til hinanden og forsøge at holde
debatten på en emneorienteret, respektfuld facon.

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 26-03-02 23:26

> [...]

> Ja, det har du selvfølgelig ret i og det tager jeg til mig.
> Det var forkert af mig at omtale dig og Bodil på en nedgørende måde i

Undskyldning accepteret og tusind tak for det. Så er det ude af verden

Præcist....lad os gøre det...!

Mvh Kenn

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-03-02 23:36

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7o5il$5mr$1@sunsite.dk...
> Erik D, hør lige her. Emnet var ikke min person, men du gjorde det til min
> person. Emnet var kamp, og om vi skal kæmpe og hvad menes med kamp jvf.
> Timoteus.

Jeg satte mit svar i relief til dit indlæg. At du mener jeg gjorde det i en
ond og nedvurderende tone, beklager jeg naturligvis, men må samtidig
fastholde at det jeg skrev ikke berettiger dig til at ekalere mit indlæg til
højder der ikke kan bære. (som du gør nu.)

> Du har ikke engang den høflighed at spørge mig, spørge mig hvad jeg mener
om
> emnet.

Jeg mente nu at din mening var til at forstå - strid/kamp, som den Paulus
opfordre Timotheus til, gælder ikke enhver kristen. Det har jeg åbenbart
misforstået.

> Nej, du afgør det hele selv : "sådan er jørgen...sådan mener
> jørgen..." og i tredie person omtaler du mig, og det er et nedgørende
> billede af mig du maler.

Sorry, det var ikke hensigten.

> [...]
> at stemple mig og nedgøre mig offentligt i tredie person. "sådan er jørgen

Jeg syntes det her er en anelse hysterisk. Men Ok, hvis du har det sådan !

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 26-03-02 23:13

> Jeg mente nu at din mening var til at forstå - strid/kamp, som den Paulus
> opfordre Timotheus til, gælder ikke enhver kristen. Det har jeg åbenbart
> misforstået.

Jeg nævnte Timoteus i et forsøg på at sætte skriftstederne i perspektiv. Det
er jo ikke ligegyldigt hvem Paulus skrev til og i hvilken situation. Jeg
sagde ikke dermed at skriftstederne slet ikke gælder os, men hvad jeg sagde
var at modtageren, i dette tilfælde Timoteus, var i en speciel situation og
at skriftstederne bedre og mere korrekt lader sig tolke hvis man holder sig
det for øje.

Det var hvad jeg skrev og det var hvad jeg mente.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-03-02 01:39

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip!

> [...]
> at stemple mig og nedgøre mig offentligt i tredie person. "sådan er jørgen

Og der må jeg kende mig skyldig i måske at være lige så "fordomsfuld"...

Undskyld, Jørgen, jeg håber ikke at mit indlæg var degraderende eller
misforstået.

--
KH
Anders

Fra : Live4Him

Dato : 26-03-02 23:00

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Og der må jeg kende mig skyldig i måske at være lige så "fordomsfuld"...
>
> Undskyld, Jørgen, jeg håber ikke at mit indlæg var degraderende eller
> misforstået.

Nej, Anders. Dit indlæg var hverken degraderende eller misforstået, men
derimod venligtsindet og opmuntrende. Tak for det.

jørgen.

Fra : Live4Him

Dato : 25-03-02 23:08

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Mao, så er det at jage efter retfærdighed, gudsfrygt, troskab, kærlighed,
> udholdenhed og sagtmodighed, ikke Jørgens (Live4Him) bord.

JO. Det er også mit bord.

> [...]
> det evige liv, som du er kaldet til" og derfor ikke behøver at "Være med
> til at lide ondt som en god stridsmand for Jesus Kristus".

Hvad ved du om det og hvorfor omtaler du mig i tredie person ?

> Mener du virkelig at det kun er nogle få med et særligt kald, der
forventes
> at deltage i og erhverve ovenstående livsgrundlag som kristen ?? Ja !

Hvorfor stiller du spørgsmål til mig som DU SELV besvarer ?
Hvad med at vise bare en smule respekt !!

> [...]
> påkalde om imunitet overfor ubehageligheder som følge af konkret tjeneste,
> med den undskyldning at " det er ikke min opgave ".

Hvad kender du til min opgave ? Hvordan ved du hvad jeg gennemlever og har
gennemlevet ? Hvad kender du til summen og indholdet af mine bønner ? Ved du
om jeg har gået med traktater alene i hele Rødovre da jeg boede der,
evangeliseret og tålt hån for at gå med evangeliet, ALENE ... Nej, det ved
du jo tydeligvis ikke en hujende fis om, men det ved Gud, for Han var med
mig, og har set det hele.

jørgen.

Fra : Niels

Dato : 25-03-02 15:24

> [...]

> det evige liv, som du er kaldet til og har bekendt dig til med den gode
> bekendelse i mange vidners nærværelse. 1Tim.6,11-12.

Og når vi nu som Maria, har fundet vej til en plads ved Herrens fod medens
alle de små Marthaer farer rund og rumsterer i diverse køkkener..

Hvor ska vi så jagte retfærd, troskab, udholdenhed, sagtmodighed.. hvor skal
vi stride troens gode strid, og hvor griber vi efter det evige liv...

Har vi ikke, når vi sidder der ved Herren, fundet det som vi søgte..

Det er som om kristne idag siger som Martha "Herre, er du ligeglad med, at
min søster lader mig være alene om at sørge for dig? Sig dog til hende, at
hun skal hjælpe mig."

Vi skal gå med evangeliet..
stride,
på korstog med Moses..
i kirke hver søndag..

Ja, der er masse af gode skriftsteder i Bibelen der tale for det er sådan...

Men den taler også om at priotere tiden

Præd 3
v1 Alting har en tid,
for alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt.

v2 En tid til at fødes, en tid til at dø.
En tid til at plante, en tid til at rydde.

v3 En tid til at slå ihjel, en tid til at helbrede.
En tid til at rive ned, en tid til at bygge op.

v4 En tid til at græde, en tid til at le.
En tid til at holde klage, en tid til at danse.

v5 En tid til at sprede sten, en tid til at samle sten.
En tid til at omfavne, en tid til ikke at omfavne.

v6 En tid til at opsøge, en tid til at miste.
En tid til at gemme hen, en tid til at kaste bort.

v7 En tid til at rive itu, en tid til at sy sammen.
En tid til at tie, en tid til at tale.

v8 En tid til at elske, en tid til at hade.
En tid til krig, en tid til fred

Husker du at Herren sagde:

"Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tages fra hende"

Og hun sad bare der!

Måske Erik, skulle vi andre også bare søge derhen.. hvor vi kan se Jesus!

For noget tyder på, at det kan Han god lide.

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-03-02 16:19

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kyGn8.62$WK1.1654@news.get2net.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[klip]
> Husker du at Herren sagde:

Ja, det husker jeg.

> "Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tages fra hende"
>
> Og hun sad bare der!

For at blive sidende ??

> Måske Erik, skulle vi andre også bare søge derhen.. hvor vi kan se Jesus!
>
> For noget tyder på, at det kan Han god lide.

Bestemt. Men lad os da lære af Jesu liv. Hans forhold til Faderen, er jo
vores forbillede i forhold til Sønnen. Hvis Jesus var blevet oppe i bjergene
og ikke var draget ned for at gøre Faderens vilje, hvad så ?

Lad os gøre det ene og ikke forsømme (undrage os) det andet, er det jeg
naturligvis mener. Diciplene skulle vente i ovensalen, men da Ånden kom,
blev de til Apostle og det i en praktisk og konkret tjeneste for Herren, som
drev dem ved Åndens kraft, i kærligheden til Guds vilje.

--

E.Dalgas

Fra : Niels

Dato : 25-03-02 19:46

> [klip]
>
> Ja, det husker jeg.

> For at blive sidende ??

I den tid der var for hende...

> [...]
som
> drev dem ved Åndens kraft, i kærligheden til Guds vilje.

Og demed er initiativet gået fra os (vores jeg) til Herrens Ånd.. den var
drivkraften..

Vores gode Martha, som jo sikkert elskede Herren lige så meget som Maria
gjorde alt hvad hun synes hun skulle for Jesus, og forlangte oven i købet af
Jesus, at søsteren skulle hjælpe..

Mit spørgsmål er: Er du en Martha?

Og er du sur på Mariaerne der bare sidder der og suger til sig..

Og tror du ikke, at når Mariaerne har siddet der længe nok (hvorlænge vides
ikke) at Jesus giver af sin ånd, så Mariaerne rejser sig og begynder at gå..
Guds .. ærinde

Og så er det vist Marthas tur )

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 26-03-02 14:36

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:w1Pn8.152$WK1.4421@news.get2net.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> I den tid der var for hende...

Klart nok !

> [...]
> som
>
> Og demed er initiativet gået fra os (vores jeg) til Herrens Ånd.. den var

Det er vi også enige om. Men Ånden *tvinger* ikke nogen, hvorfor der er et
ellement af lydighed (hos os) forbundet med dette.

> [...]
> gjorde alt hvad hun synes hun skulle for Jesus, og forlangte oven i købet

Øh, ikke mig bekendt, nej ! Er du en Maria da ?

> Og er du sur på Mariaerne der bare sidder der og suger til sig..

Overvægt er ikke godt En kunne jo blive så fed og lad at selv den
mindste bevægelse vil virke anstrengende. Men sur, nej da.

> [...]
vides
> ikke) at Jesus giver af sin ånd, så Mariaerne rejser sig og begynder at

Jeg tror ikke på at dette er en selvfølgelig automatik. Men jeg tror da på
at Ånden virker at kende og udføre, i alle der kommer til Jesus i tro og
kærlighed til ham.

> Og så er det vist Marthas tur )

Er vi ikke enige Niels ?? Det virker sådan.

--

E.Dalgas

Fra : Niels

Dato : 26-03-02 15:57

> Det er vi også enige om. Men Ånden *tvinger* ikke nogen, hvorfor der er et
> ellement af lydighed (hos os) forbundet med dette.

Hmm, det element af lydighed, mon ikke det opstår når vi som Maria "vælger
den gode del", og får den kærlighed til Jesus som pr. automatik strømmer fra
Ham til os og bliver som plantet i os den (kærligheden til Jesus) som vi jo
får af Ham.. må være den drivkraft som giver os standhaftigheden, og lysten
til at elske Jesus og gøre som Han siger.. (eks som Joh 14,21)

> Øh, ikke mig bekendt, nej ! Er du en Maria da ?

Næe, ja.. jo.. jeg har nok været en Martha.. men ændrer mig med årene.. men
er endnu ikke helt en Maria..

)

> [...]
> kærlighed til ham.

> Er vi ikke enige Niels ?? Det virker sådan.

Jow.. men jeg elsker at snakke om de mange aspekter ved at følge Jesus..

Niels

Fra : Willy Brochs

Dato : 25-03-02 17:55

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i melding

> [...]
> indvikle i dagliglivets sysler; hans mål er at vinde anerkendelse hos den,

Mika 6:8
8 Han har sagt deg, menneske, hva som er godt. Og hva krever Herren av deg
uten at du skal gjøre rett og gjerne vise kjærlighet og vandre ydmykt med
din Gud?

Willy Brochs

Fra : MartiN

Dato : 25-03-02 22:13

On Mon, 25 Mar 2002 16:54, Willy Brochs wrote:

> [...]

>"Han har sagt deg, menneske, hva som er godt. Og hva krever
> Herren av deg uten at du skal gjøre rett og gjerne vise kjærlighet

Havde Paulus -trods al sin pligtskyldighed i hvervet-
ikke efter sin kaldelse også altid en snert af
dårlig samvittighed? Jeg synes , den ofte 'skinner'
lidt rigeligt igennem hos ham -hvilket jo nok er ud
fra en særlig opfattelse af martyriet:

Man taler ofte om dette, som drejede det sig kun
om at stride, lide og dø. Men jeg hørte just idag
en samtale i P1 med forfatteren til "Mirakler,
Møder mellem Himmel og Jord" at ordet martyr
betyder vidne.
--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 26-03-02 00:18

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c9f89f2.6834066@sunsite.auc.dk...

> Havde Paulus -trods al sin pligtskyldighed i hvervet-
> ikke efter sin kaldelse også altid en snert af
> dårlig samvittighed?

Ikke på egne vegne, tror jeg.

> Jeg synes , den ofte 'skinner'
> lidt rigeligt igennem hos ham -hvilket jo nok er ud
> fra en særlig opfattelse af martyriet:>

Paulus søgte ikke martyriet.

> [...]
> om at stride, lide og dø. Men jeg hørte just idag
> en samtale i P1 med forfatteren til "Mirakler,
> Møder mellem Himmel og Jord" at ordet martyr

Skal jeg ikke kunne sige. Men det skal nok passe, da det at vidne, jo netop
i kristen regi, ofte kunne afstedkomme martyriet. Men der er forskel på at
søge det (som visse, såkaldte "hellige krigere") og så at være drevet af
kærlighed til Gud og de sjæle som Gud betror en at værne om. Det mener jeg
Paulus var og det mener jeg drev ham fremad i kampen for evangeliet. Paulus
var færdig med Paulus, nu gjaldt det Guds folk, som var ham betroet i kraft
af hans Apostel tjeneste.

--

E.Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 27-03-02 00:57

On Tue, 26 Mar 2002 00:17 E.Dalgas wrote:

>"Paulus var færdig med Paulus, "..

Ja, sådan set -men det var hans
'torn i kødet' ihvertfald ikke.

"Hesten, der bærer rytteren, hunden, der
opsporer vildtet, bien, der samler honning
-det retsindige menneske: Ingen af dem gør
et større væsen af sig; men arbejder støt videre
ligesom vinranken, der bærer frugt I pagt med
tidens fylde." Kejser Marcus Aurelius (f.121 BC)

Ps: Du bevæger dig kun bort fra vejen i fosøget
på at hverve folk til en kamp efter egen opskrift.
--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-03-02 13:10

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca1074d.5230726@sunsite.auc.dk...

> Ja, sådan set -men det var hans
> 'torn i kødet' ihvertfald ikke.

Nu var Paulus heller ikke Jesus, jo !

> [...]
> et større væsen af sig; men arbejder støt videre
> ligesom vinranken, der bærer frugt I pagt med
> tidens fylde." Kejser Marcus Aurelius (f.121 BC)

Kejseren beskriver det naturlige som udgangspunkt, Paulus det overnaturlige.

> Ps: Du bevæger dig kun bort fra vejen i fosøget
> på at hverve folk til en kamp efter egen opskrift.

Vejen i kristen perspektiv, er at følge Kristus.

--

E.Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 28-03-02 21:21

On Thu, 28 Mar 2002 13:09, E.Dalgas wrote:

>Nu var Paulus heller ikke Jesus, jo !

Nej. Vi har alle vore anfægtelser. Men det gælder ikke
om at specialisere sig i en sådan metier som at hyle folk
ud a' den. Så det ændrer i princippet ikke ved sagen:
Vi spøger ikke dermed.

>"Kejseren beskriver det naturlige som udgangspunkt,"...

Vel vidende formodentlig, at 'det naturlige' dog besidder
en afglans af 'det overnaturlige' (-ikke at forveksle med
'det unaturlige')... Igen ét af dine glansnumre!

"Natur uden Åndens direktiver er ikke ægte natur,
men degenereret natur." Forvandlingernes Bog.

>" Vejen i kristen perspektiv, er at følge Kristus."

Ja nok; men er du lige så sikker på, han våger
over din færden?.. Jeg ser, du stadig forlyster dig
med at kaste vrag på alt, hvad 'bibelen ikke siger.'
Med en sådan bog for øjnene kan man ellers
være temmelig sikker på at gå i grøften.
--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-03-02 23:06

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca3741e.5253990@sunsite.auc.dk...

> Men det gælder ikke om at specialisere sig i en
>sådan metier som at hyle folk ud a' den.

Nej, det kan du have ret i.

> Ja nok; men er du lige så sikker på, han våger
> over din færden?..

Ja det er jeg.

> Jeg ser, du stadig forlyster dig
> med at kaste vrag på alt, hvad 'bibelen ikke siger.'
> Med en sådan bog for øjnene kan man ellers
> være temmelig sikker på at gå i grøften.

MartiN dog, hvorfor så krigerisk ?

--

E.Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 29-03-02 21:50

On Thu, 28 Mar 2002 23:06, E.Dalgas wrote:

pMn, ref. ED. 28 Mar 2002 13:09...

>MartiN dog, hvorfor så krigerisk ?

Det er bl.a. denne form for afstumpet nedladenhed,
jeg finder det svært at forene med flg:

>Ja det er jeg.

"Os kan intet vederfares!"

--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 29-03-02 23:08

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca4cf34.1712927@sunsite.auc.dk...
> On Thu, 28 Mar 2002 23:06, E.Dalgas wrote:
>
> pMn, ref. ED. 28 Mar 2002 13:09...

> Det er bl.a. denne form for afstumpet nedladenhed,
> jeg finder det svært at forene med flg:

> "Os kan intet vederfares!"

Hvori består det afstumpede og nedladende ??

--

E.Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 30-03-02 23:41

On Fri, 29 Mar 2002 23:08, E.Dalgas wrote:

>Hvori består det afstumpede og nedladende ??

Ja, så må du have mig undskyldt, hvis jeg misforstod
intentionen med ordene dine. Men sig mig:
Er du virkelig interesseret i at høre hvorfor jeg mener,
du har tillagt dig en vane med at smyge dig udenom
ethvert spørgmål, der i dine øjne lader sig kategorisere
som en anelse prekært?..

Vi er jo næppe på linien her for at snakke hinanden
efter munden. Vi kan muligvis, ved fælles hjælp, komme
nærmere en løsning på dét problem, at 'kristendommen'
i vide kredse lider af en sådan overfladiskhed, at den
er faktisk er til mere skade end gavn.

Men det Herrens Værn imod letfærdighed -at kæmpe
'med sværd i mund'- er nu engang ingen vanesag.

--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 31-03-02 01:17

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca6356c.3547699@sunsite.auc.dk...

> [...]
> du har tillagt dig en vane med at smyge dig udenom
> ethvert spørgmål, der i dine øjne lader sig kategorisere

Det vil jeg da MEGET GERNE høre hvad du mener med, det her ?? Jeg vil enda
gå så vidt som at KRÆVE en forklaring ! For der er vist et par
misforståelser der skal ryddes af vejen, kan jeg høre.

--

E.Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 01-04-02 00:15

On Sun, 31 Mar 2002 01, E.Dalgas wrote:

>Det vil jeg da MEGET GERNE høre hvad du mener med, det her ??
> Jeg vil enda gå så vidt som at KRÆVE en forklaring ! For der er vist
> et par misforståelser der skal ryddes af vejen, kan jeg høre.

Eksempel: I min lille opsang til dig nævner jeg ordet vejen.
Og hvad er der tilbage af budskabet, når det kommer fra dig?..
En påmindelse om Vejen! Med andre ord -som jeg oplever det-
en blank afvisning og en antydning af, at medmindre man skriver
det med stort kan der ikke være tale om samme sag.

Det gælder også her om at høre, hvad man ser.

--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 01-04-02 12:01

MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca79326.5204826@sunsite.auc.dk...

> [...]
> det med stort kan der ikke være tale om samme sag.
>
> Det gælder også her om at høre, hvad man ser.

Med al respekt, men hvis det ikke er andet, er jeg straks mere rolig. For
jeg hverken kan eller vil definere den kristne tro, som et abstrakt begreb.
At du kan kalde det for nedladende og afstumpet, hvis ikke jeg kan
imødekomme din fortolkning, er en klar misforståelse fra din side og du har
åbenbart glemt de forhold der netop skiller den kristne tro fra div.
religioner. Hvis du tror at jeg på nogen måde vil være med til at bygge bro,
fra kristendom til det utal af religiøse strømninger der måtte eksistere på
denne jord, tager du fejl. Tværtimod MartiN, vil jeg til enhver tid, forsøge
at sprænge de broer, hvis de, som det er tilfældet i vores diskussioner,
vedholdende bliver forsøgt bygget.

--

E.Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 02-04-02 04:16

On Mon, 1 Apr 2002 13:00, E.Dalgas wrote:

>"Hvis du tror at jeg på nogen måde vil være med til at bygge bro,
>fra kristendom til det utal af religiøse strømninger der måtte eksistere
> på denne jord, tager du fejl."

Klar og utvetydig tale!
Men: Til gengæld ligger der en misforståelse deri, at jeg skulle
plaidere for diverse andre religioner. Hvad jeg blot giver udtryk
for er, at der i mange henseender kan være tale om en anden
formulering af nøjagtig det samme budskab, hvor svært det så
end måtte være for sagkundskaben at greje netop dét faktum.

Jeg har før været fremme både her og der med eksempler på
bl.a. de nye seeres opklaring af sager, for eksempel vedr.
berigelse af årvågenheden som værende livets mening, hvad
til stadighed synes at uddrage sig selv 'de kristnes' bevågenhed.
Men vær da kun frelst -så længe det varer...
--
Mvh, pmn.