Ophavsret, hvem har ret?
Fra : Tolle

Dato : 24-03-02 23:28

Hej alle jurister og godtfolk

Vi har lige haft en vældig debat om ophavsret på nettet (jf.
http://www.eksperten.dk/spm/189448)

Hvem har ret ifgl. jer?

--
Med Venlig Hilsen
Tolle

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-03-02 23:56

"Tolle" <tolle@tolle.com> wrote in

> Hvem har ret ifgl. jer?

Ham der fik pointene vil jeg mener, ophavsretten gælder uanset om du
har oplyst det eller ej.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-03-02 00:03

> Hej alle jurister og godtfolk

Jeg hører nok til sidstnævnte, da jeg ikke har nogen juridisk baggrund.

> Vi har lige haft en vældig debat om ophavsret på nettet (jf.
> http://www.eksperten.dk/spm/189448)

Ikke den værste debat jeg har set

> Hvem har ret ifgl. jer?

Jeg har stødt på problemet tidligere i forbindelse med deep-links til
avisers artikler. Jeg mener at opfinderne af html formatet indlagde en
klausul om at man aldrig måtte forbyde nogen at linke til andre sider, da
det strider mod mediets natur. Derfor ser jeg kun en lovlig udvej på
problemet: Link til den nævnte side, med deres eget billede på deres egen
server. Dermed har du ikke kopieret noget, og har ikke begået en ulovlighed.
Hvis de virkeligt ikke ønsker at blive linket til, så findes der metoder til
at forhindre det. Hvis man først går hen og kopierer billedet over på ens
egen server, så krænker man ophavsretten der *altid* gælder, om man har
oplyst det eller ej. Der er dog undtagelser fra ophavsretten, såkaldte "fair
use" regler. Jeg husker dem ikke i detaljer, men jeg mindes at det ofte
handler om vurderingssager. I tilfældet med links vil jeg mene at det går
under fair use, men tag ikke mit ord for det.

Hvis nogle mere juridisk begavede personer ville kaste lys på sagen ville
jeg blive glad.

--
PeKaJe

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-03-02 07:34

On Mon, 25 Mar 2002 00:02:38 +0100, "Peter Jensen"
<pekaje@hotmail.youmightwannaremovethis.com> wrote:

>Jeg har stødt på problemet tidligere i forbindelse med deep-links til
>avisers artikler.

Deep-link diskussionen handler ikke (kun) om ophavsret. Den handler i
meget høj grad om godt markedsføringsskik og andre forhold.

>Jeg mener at opfinderne af html formatet indlagde en
>klausul om at man aldrig måtte forbyde nogen at linke til andre sider, da
>det strider mod mediets natur.

Hvor skulle den klausul stå henne? I licensbetingelserne for HTML, som
alle webmasters har skrevet under på - nej vel, for sådan nogle findes
ikke...

Uanset hvad ophavsmændene til HTML måtte have ønsket, kan de ikke
sætte lovgivningen ud af kraft. Hvis alle web-brugere og webmasters
skulle tegne licensaftale for at bruge HTML og Internet kunne man
måske regulere lidt, men i den faktiske verden er det ikke muligt.

>Derfor ser jeg kun en lovlig udvej på
>problemet: Link til den nævnte side, med deres eget billede på deres egen
>server. Dermed har du ikke kopieret noget, og har ikke begået en ulovlighed.

Det er i hvert fald et godt råd at sikre, at den virkelige ophavsmands
logo mv. vises.

Men det løser ikke nødvendigvis problemet, der - som nævnt - ikke blot
handler om ophavsret.

>Der er dog undtagelser fra ophavsretten, såkaldte "fair
>use" regler.

"Fair use"-princippet stammer fra amerikansk ret og har ingen relevans
i Danmark. Ophavsrettens indhold og omfang er udtømmende beskrevet i
ophavsretsloven - og det nærmeste du kommer "fair use" er citatretten.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-03-02 09:43

> "Fair use"-princippet stammer fra amerikansk ret og har ingen relevans
> i Danmark. Ophavsrettens indhold og omfang er udtømmende beskrevet i
> ophavsretsloven - og det nærmeste du kommer "fair use" er citatretten.

Rigtigt nok, men nu fylder Danmark jo ikke specielt meget på verdenskortet
I langt de fleste tilfælde er der tale om sider der går under amerikansk
ret. Det var ikke oplyst i dette tilfælde, så jeg antog det mest
sandsynlige.

--
PeKaJe

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-03-02 07:41

On Sun, 24 Mar 2002 23:28:21 +0100, "Tolle" <tolle@tolle.com> wrote:

>Vi har lige haft en vældig debat om ophavsret på nettet (jf.
>http://www.eksperten.dk/spm/189448)
>
>Hvem har ret ifgl. jer?

Jeg må indrømme, at jeg har lidt svært ved at se hvad
spørgsmålet/spørgsmålene rent faktisk er. Men et par svar:

1) Som udgangspunkt kræves der ikke tilladelse for at linke loyalt til
et andet web-site. Med "loyalt" menes at linket ikke bruges til at
genere/miskreditere det linkede site, samt at der (afhængig af
omstændighederne) deep-linkes.

Hvad deep-linking angår er situationen juridisk uklar, men meget taler
for at det i hvert fald kan uretmæssigt. Det sikreste er derfor at
bede om tilladelse, hvis der linkes til andet end sitets hovedside.

2) Brug af logo: Man må i hvert fald ikke kopiere billedfilen med logo
over på egen server - det vil krænke ophavsretten.

Om man må "image-linke" (altså lade billede hente fra den oprindelige
server for at blive brugt på ens egen side) afhænger af situationen.
Det kan være en krænkelse af en varemærkerettighed, hvis logoet er et
varemærke. Derudover kan det måske - efter princippet i MP3-link-sagen
- være medvirken til krænkelse af ophavsret.

Den sikre løsning er enten at få tilladelse eller at undgå brug af
andres logoer.

3) "Copyright"- eller anden angivelse: Glem ordet "copyright" - det
har ikke noget at gøre i dansk ret.

I henhold til den danske ophavsretslov kræves ikke angivelse af
ophavsret, registrering eller andet. Beskyttelsen indtræder så snart
værket er skabt.

--
Jakob Paikin