Finn Abrahamowitz nye Jesusbiografi...
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-03-02 22:19

Jeg har lige på TVA set at Finn Abrahamowitz skulle have udgivet en ny
historisk Jesusbiografi. I et interview hævder han at Jesus angiveligt
skulle være blevet smidt i en massegrav.
Hvilket belæg har han egentlig for det?

Ville det ikke være mere sandsynligt at Jesu Lig rent faktisk udleveredes
til tilhængerne, så de selv kunne begrave ham? Tesen er at disciplene skulle
være flygtet af frygt for at lide samme skæbne. Det er for mig at se
urealistisk. Synedriet og romerne har på det tidspunkt næppe været særligt
interesserede i andre end "kultlederen"..
Hvis der er nogen historisk sandhed i beretningen om indtoget i Jerusalem,
som vi jo fejrer idag, så må man nok kunne sige, at romerne skulle
foranstalte et regulært blodbad på det meste af Jerusalems befolkning, hvis
de ville udrydde alle kristne.
Så derfor tror jeg selv at de har nøjedes med at ville - om man så må sige -
pille glansen af Jesus uden at ville rode sig ud med den jødiske opinion.

Ifølge Påskeberetmingen er det også rimeligt tydeligt at Pontius Pilatus
bestemt ikke er den blodtørstige slagtertype, men derimod en ansvarlig og
rimelig diplomatisk indstillet mand, hans situation taget i betragtning.

Er det virkelig helt umuligt at tænke sig at købmanden Josef af Aramitæa,
som var tilhænger af Jesus, benyttede evt. kontakter til Pontius Pilatus for
at få liget udleveret og som god jøde begrave Jesus ordentligt ì sin egen
grav inden Påskefesten?

Jeg synes således overhovedet ikke at Abrahamowitz påstand holder vand. Og
det undrer mig stærkt hvis Abrahamowitz, som jeg ud fra navn og statur
stærkt formoder selv har jødiske aner, ikke kender sin egen religion og dens
forhold til lig og højtider bedre.

Derimod finder jeg det meget sandsynligt at eventuelle tilhængere har fået
Mesterens Lig udleveret. Det var trods alt en - økonomisk set - ret lille
gestus at sikre Jesus en ordentlig begravelse, hvilket tilhængerne -
hvoriblandt der jo altså også var et par stykker der havde orden i
økonomien - sagtens burde kunne klare rent økonomisk.

I hvert fald er det meget sandsynligt at Pontius Pilatus bare har tænkt:
"Nåja, hvad så? Det er jo bare et lig, een af mine soldater HAR med eget
spyd tjekket at ham Jesus vitterligt ER død. Lad dem dog få liget, hvis det
kan gøre dem glade og jeg må jo nok hellere respektere deres religiøse
holdninger til begravelser for ikke at blive for upopulær hos
befolkningen..."

Der VAR jo ikke rigtig nogen andre end Jesus Selv og inderkredsen af
disciple - og da slet ikke Pontius Pilatus - der havde regnet med
Genopstandelsen, i hvert fald ikke før Synedriet fik bange anelser og derfor
fik ham til at sende en gravvagt, men det er jo så herfra en trossag, hvad
der skete Påskemorgen...

Jeg kan som historiestuderende ikke, selv med mine mest objektive eller
endda decideret kritiske briller, se hvorfor Evangeliernes beretninger om
Påskebegivenhederne ikke skulle være fuldt historisk troværdige, i hvert
fald indtil Miraklet Påskemorgen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Jesper

Dato : 24-03-02 23:10

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> historisk Jesusbiografi. I et interview hævder han at Jesus angiveligt
> skulle være blevet smidt i en massegrav.

Standard operating procedure i Judæa på det pågældende tidspunkt.

> [...]
> urealistisk. Synedriet og romerne har på det tidspunkt næppe været særligt
> interesserede i andre end "kultlederen"..

Det er en trossag om hvorvidt tilhængerne ville være flygtet eller ej.
Om mht. om de så ville kunne få Jusus' lig udleveret, så er der da meget
der kan lade sig gøre hvis man smører de rigtige steder ( den der smør'
godt kør' godt!), romerne var sikkert ikke ubestikkelige.

> [...]
> som vi jo fejrer idag, så må man nok kunne sige, at romerne skulle
> foranstalte et regulært blodbad på det meste af Jerusalems befolkning, hvis

Det kan have været blot en lille del af Jerusalems befolkning der
hyldede Jesus, når tilhængere skal anslå hvormange der er til en
demonstration, bliver der smurt tykt på. Fagbevægelsen anslår at der var
20.000 til deres 'store' demonstration på Christiansborg, alle andre
(Politiet, pressen mv.) siger max 12.000 .

> [...]
> rimelig diplomatisk indstillet mand, hans situation taget i betragtning.

Det er Ariel Sharon også.

> [...]
> at få liget udleveret og som god jøde begrave Jesus ordentligt ì sin egen

Ja, det har nok været længere nede i systemet, Pontius Pilatus var
sikkert for rig til at lade sig bestikke og for klog til at udlevere
liget af en martyr.

> [...]
> stærkt formoder selv har jødiske aner, ikke kender sin egen religion og dens

Det blev sagt i indslaget an han skam var jødisk og de tror som bekendt
ikke på at Messias genkomst har fundet sted endnu.

> [...]
> hvoriblandt der jo altså også var et par stykker der havde orden i
> økonomien - sagtens burde kunne klare rent økonomisk.

Som sagt: Hvis liget er blevet udleveret er det sket ved at smøre på de
rigtige steder.

> [...]
> kan gøre dem glade og jeg må jo nok hellere respektere deres religiøse
> holdninger til begravelser for ikke at blive for upopulær hos

Sådan tænkte han nok ikke.

> [...]
> Påskebegivenhederne ikke skulle være fuldt historisk troværdige, i hvert

De kan være sande..hvis man huske at tage dem med et gran salt.
--
Jesper.
"Do not expose your LaserWriter to open fire or flame."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-03-02 14:06

"Jesper" <no@way.jose> skrev i en meddelelse

> Standard operating procedure i Judæa på det pågældende tidspunkt.

Jo, men så er der tale om folk, som vitterligt er opgivet af deres familier
og som ikke har pårørende, der vil begrave dem ordentligt, sådan som det er
pålagt.

Og dèr er der nok temmelig stor forskel om man har været religiøs leder med
flere hundrede tilhængere eller en gennemsnitlig røver og drabsmand, der af
gode grunde ikke er populær i civilbefolkningen...

Selv i nutidens Israel fiser Hassiderne (de ortodokse jøder) rundt med
plasticbæreposer og samler ligdele op efter terrorbombeangreb. Det er mig
bekendt temmelig indgroet i jøderne at man gør noget ud af at begrave sine
døde ordentligt, især med henblik på den jødiske Genopstandelse, hvorfor
grave heller aldrig sløjfes.

> [...]
> der kan lade sig gøre hvis man smører de rigtige steder ( den der smør'
> godt kør' godt!), romerne var sikkert ikke ubestikkelige.

Hvad pokker skulle Pilatus have af motiver til at smide Jesus i en
massegrav?

Det eneste, der var vigtigt for ham var at eliminere den trussel, som Jesus
ifølge Synedriet udgjorde.
Så vidt jeg kan læse ud af evangelierne, har Pilatus ved forhøret betragtet
Jesus som en harmløs og småskør ung mand...

> [...]
> 20.000 til deres 'store' demonstration på Christiansborg, alle andre
> (Politiet, pressen mv.) siger max 12.000 .

Der har du en pointe, men Jesus VAR temmelig populær indtil Han netop blev
korsfæstet. De fleste Jøder har vel håbet at Han rent faktisk VAR dèn
Messias som efter deres opfattelse ville vippe besættelsesmagten ud af
Israel med militær magt. Og det er denne skuffelse, der aflæses i
frigivelsen af Barabbas...

> Det er Ariel Sharon også.

MEGET tynd sammenligning.

Pilatus var bestemt ikke en religiøs fanatiker som Sharon, han var præfekt
og professionel. Man kan tydeligt mærke hans undren over hele optrinnet i
Evangeliernes beretning.

Aramitæa,

> Ja, det har nok været længere nede i systemet, Pontius Pilatus var
> sikkert for rig til at lade sig bestikke og for klog til at udlevere
> liget af en martyr.

Hvem er det nu lige, der er HOVEDeksemplet på en martyr i vor tid? Det
skulle vel ikke være Jesus Selv? Jeg mener først at det er siden Ham, at
magthavere rundt omkring i Verden er blevet temmelig påpasselige med at gøre
folk til martyrer. Og ikke før.
Men det ville skægt nok også have gjort Jesus til en endnu større martyr end
nødvendigt, hvis Hans lig var blevet yderligere skændet.

Det ville være billige og fuldstændig unødvendige PR-point til tilhængerne.

Og

> Det blev sagt i indslaget an han skam var jødisk og de tror som bekendt
> ikke på at Messias genkomst har fundet sted endnu.

Okay, det var før jeg "dumpede ind" i interviewet....

> Som sagt: Hvis liget er blevet udleveret er det sket ved at smøre på de
> rigtige steder.

Hvad skulle Pilatus dog have af glæde ved yderligere at desakrere Jesu lig?
Tværtimod ville det nok være meget smart at sende liget retur til
tilhængerne som
1) på overfladen en gestus af respekt for landets religion 2) samtidig en
tydelig afkræftelse af at Jesus skulle være "Guds Søn" 3) en stående
advarsel til tilhængerne om, hvad der ventede dem, hvis de gik for langt.

> Sådan tænkte han nok ikke.

Hvorfor skulle han ikke det? Giv mig eet eneste argument. Pilatus var IMHO
en pragmatiker sat i en besværlig situation.

> De kan være sande..hvis man huske at tage dem med et gran salt.

Når man ser på forløbet fra Palmesøndag til Langfredag, og ser bort fra
overnaturlige elementer som Englen i Getsemaneh Have, Naturfænomenerne
Langfredag og så selvfølgelig Genopstandelsen Påskemorgen, så forekommer
evangelieberetningerne mig ganske historisk troværdige.

Der er nogle historikere, der ligefrem har villet udlægge det som et
fejlslagent kupforsøg fra Jesu side (Jesus havde jo adeligt blod i årerne og
nedstammede i lige linje fra tidligere konger) hvad både romerne og
Synedriet netop også opfattede det som.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-03-02 09:36

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> historisk Jesusbiografi. I et interview hævder han at Jesus angiveligt
> skulle være blevet smidt i en massegrav.

Finn er forfatter - derfor har han vel også øjnet chancen for
at få en god historie ud af det.

> [...]
for
> at få liget udleveret og som god jøde begrave Jesus ordentligt ì sin egen

Det lyder da meget sandsynligt.

> [...]
> det undrer mig stærkt hvis Abrahamowitz, som jeg ud fra navn og statur
> stærkt formoder selv har jødiske aner, ikke kender sin egen religion og

Hans mor er kristen, hans far er jødisk.

> [...]
> Påskebegivenhederne ikke skulle være fuldt historisk troværdige, i hvert

Hvor er det skønt, at det er troen, der bærer her!
Påskemorgen var vidunderlig!
Kristus stod op!
Det kan ikke forklares rent videnskabeligt!
Men Helligånden kan bevidne det for dig.

Med venlig hilsen
Bodil.