Oliebehandle fyrretræ
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 24-03-02 21:03

Jeg har købt et sæt altanmøbler af fyrretræ.
Jeg vil helst ikke bruge "almindelig" træbeskyttelse, men findes der
"nåletræsolie" ligesom man kan få teaktræsolie ?

Venlig hilsen

Henriette Døssing

Fra : KH

Dato : 24-03-02 22:01

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt et sæt altanmøbler af fyrretræ.
> Jeg vil helst ikke bruge "almindelig" træbeskyttelse, men findes der
> "nåletræsolie" ligesom man kan få teaktræsolie ?

Hej Henriette.

Jeg har selv fyrretræs-møbler i min stue.
Og de er behandlet med bio-olie fra Danbo-møbler..
Det koster ikke en herregård og det er nemt at påføre.
Jeg håber, at det er det, du leder efter.

Mvh. Klaus.

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 24-03-02 23:29

Koldpresset Linolie (hør-olie) kan varmt anbefales, men du skal være
opmærksom på, at det er nogle dage om at tørre ind.
Olivenolie kan også bruges og kan købes i store dunke.

NB: Teak-olie, dvs. olie til teaktræ, er som oftest også lavet af linolie.

mvh.
Knud Flensted

Fra : Dan Andersen

Dato : 25-03-02 09:33

Kan varmt anbefale linolie - har gjort på et massivt fyrretræsbord med
strålende resultat.
Du skal dog ikke købe den billigelinolie, man kan få i supermerkleder, da
den er kemisk uren og indeholder en hel del giftige emner.
Køb den hos farvehandleren - den er godt nok dyrere, men lugter ikke - og
tørrer hurtigt op og så er den meget drøj.
Jeg brugte kun ½ liter til et meget stort sofabord (overalt) og jeg gav det
6 - 7 gg. ! Indtil træet ikke "drak" mere.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 25-03-02 15:06

Tak for de mange gode råd.
Jeg vil straks smutte ned til farvehandleren, så jeg har lidt at gøre i
påskedagene.

Venlig hilsen

Henriette Døssing