Brændenælder.
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 24-03-02 19:54

Jeg har et problem, som vender tilbage hvert år. Nemlig brændenælder i
stor stil inde i en hæk, men de brede sig også ind i min græsplæne. Jeg
har brugt megen energi på at fjerne dem, også med det af roden jeg har
kunne få fat i.
Hvordan slipper jeg af det her meget irriterende problem.

Venlig hilsen
Heidi Bojsen
Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-02 21:49

On Sun, 24 Mar 2002 19:53:42 +0100, Heidi Bojsen
<Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>kunne få fat i.
>Hvordan slipper jeg af det her meget irriterende problem.

Hårdt arbejde.
Hvis man tager en god solid greb af den slags man graver kartofler op
med og graver lidt i roden af brændenælderne, så kan man få hele roden
med op. En brændenælderod hænger godt sammen og ligger ikke ret langt
nede.

Man kommer til at svede, men når først roden er oppe så er det lige at
holde øje med om der kommer nye små spirer, gør der det så skal greben
frem igen hurtigt - men denne gang er det lettere...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-03-02 22:45

Heidi Bojsen wrote:

> [...]
> kunne få fat i.
> Hvordan slipper jeg af det her meget irriterende problem.

Du starter nu, og roder i de små planter i jord overfladen.
Det kan de ikke lide.

Fra : S B

Dato : 28-03-02 17:41

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote in

> [...]

med risiko for at få på nakken af de andre her i gruppen, kan du som en
sidste udvej bruge round-up.
Har selv været nødt til det, da jeg før i tiden havde en nabo der ikke var
meget haveinteresseret, for at sige det mildt, og tidsler og brændenælder
kom væltende ud fra hække af konstant.
Jeg gjode det at jeg tof en lille pensel, købt i en hobby butik, og gav
både tidsler og brændenælder et strøg med den, efter den var dyppet i
Round-up.
På den måde undgår man at smide 70% ved siden af, og hækken tager ikke
skade.

Søren B