skvadderkål!
Fra : jesper larsen

Dato : 24-03-02 18:39

er der nogle gode råd mod skvadderkål,har det faktisk i hele haven,vil ikke
fræse da vi har mange store træer(rødder).

--
venlig hilsen
J.Larsen

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-03-02 18:46

Hej

> er der nogle gode råd mod skvadderkål,har det faktisk i hele haven,vil ikke
> fræse da vi har mange store træer(rødder).

Hvis bare du hele tiden sørger for at flerne alle blade så snart de skyder
frem, så dør planten. Den vil da simpelthen ikke være i stand til at samle
energi. Får bladene lov til at stå for længe, når planten at oplagre energi
i sine rødder. Så enkelt er det.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 24-03-02 20:15

Det mest effektive er efter min erfaring at sprøjte med "plænerens", hvis
det gøres allerede nu, hvor de første blade kommer op.

mvh

Preben Mikkelsen

Fra : Niels E. Jensen

Dato : 24-03-02 22:45

Et godt råd tidligere i denne gruppe var at bruge plæneklipperen, altså lige
som i et andet svar her, fjern alle bladene.

Fra : H. Olesen

Dato : 25-03-02 01:48

On Sun, 24 Mar 2002 18:39:02 +0100, "jesper larsen"
<milton@mail.tele.dk> wrote:

>er der nogle gode råd mod skvadderkål,har det faktisk i hele haven,vil ikke
>fræse da vi har mange store træer(rødder).

Skvaldderkål er noget Fanden har skabt. Mine er næsten udryddede nu
Havde i mange år ikke skvalderkål i haven, men ved importering af
aflæggere af planter fra naboen fik jeg importeret dette, uden at være
opmærksom på det. Har lært mig siden nøje at gennemse og afrense
aflæggere, så man ikke får al muligt 'snask' med.

Resultatet var, at jeg fik skvalderkål. Min metode til at fjerne det
har været: mekanisk oprensning (ligge på alle fire og grave ned med en
lille håndspade og følge rødderne så godt som muligt, få mest muligt
med uden at knække dem). Det tager det meste. Man får aldrig det hele
med, men så har jeg fjernet 2.nd generation på samme måde. Stadig ikke
nok - så får 3.rd generation et sprøjt Round-up. Der bliver mindre og
mindre år for år. Min intuition siger mig at det tager 4 år at totalt
udrydde dem (samme som min humle tog mig uden kemiske hjælpemidler,
kun ved håndgravemetoden).

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 25-03-02 22:32

Prøv at se på havenyt - under tips og ideer - Ukrudt - der er et godt og
miljø venligt råd med at dække jorden....
Dette link:
http://www.havenyt.dk/tips/ukrudt/25.html

mvh
Gitte Tj.

Fra : Esther Raaby

Dato : 29-03-02 21:01

Det smager godt i salat, smagen er lidt nøddeagtig, så glæd dig over lidt
nyt til salatskålen i stedet for at købe noget dyrt salat.
Venlig hilsen
Esther.

Fra : Peter Skovrider

Dato : 30-03-02 22:17

> [...]
> J.Larsen
> milton@tdcadsl.dk
> skvadderkål i haven giver en god varme (pluk dem en efter en ,eller grav
dem op). vi er jo miljø vendlige ik.