erfaringer med afmontering af blæser på gf~
Fra : Jakob

Dato : 24-03-02 13:53

Da jeg ønsker at gøre mit system så støjsvagt som muligt overvejer jeg
at afmontere blæseren på mit daytona gf4mx440 og erstatte det med en
zalmann heatsink. Jeg er dog lidt i tvivl om det er for risikabelt så
derfor vil jeg gerne høre fra folk der eventuelt har foretaget
indgrebet.

Venlig hilsen

Jakob Højer Kristensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-03-02 17:54

Jakob <ingen@spam.dk> wrote in

> [...]
> med en zalmann heatsink. Jeg er dog lidt i tvivl om det er for
> risikabelt så derfor vil jeg gerne høre fra folk der eventuelt har

Jeg har et Asus GF4MX440 og det kommer fra fabrikken med heatsink. Da
Asus' layout ligner de øvrige kort meget, så kan jeg ikke se der skulle
ske noget ved at erstatte blæseren med en heatsink på dit kort.
Hvordan du så får blæseren løs ved jeg ikke noget om. Jeg har tidligere
set folk der kom deres kort i fryseren (i en antistatisk pose) for at
få den fri, men om det stadig virker ved jeg ikke.

Flemming

Fra : z

Dato : 27-03-02 19:27

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.blob.dk> wrote in

> Jakob <ingen@spam.dk> wrote in

Jeg har tidligere
> set folk der kom deres kort i fryseren (i en antistatisk pose) for at
> få den fri, men om det stadig virker ved jeg ikke.

Det er ikke nødvendigt på et Daytona Geforce4 MX440, jeg havde lige mit
kort ude af maskinen idag. Du skal bare trykke lidt (bagfra) på de 2 fjeder
dimser der holder heatsinken på plads. så smutter den lige af, og du er
klar til at montere din nye heatsink. Jeg regner også selv med at montere
en større heatsink uden blæser.

Har du prøvet at overclocke kortet? mit kører uden problemer, og uden
grafikfejl 300/470

Fra : Jakob

Dato : 28-03-02 08:37

> [...]
> dimser der holder heatsinken på plads. så smutter den lige af, og du er
> klar til at montere din nye heatsink. Jeg regner også selv med at montere

Det vil jeg meget gerne høre mere om når du får det ført ud i livet

> Har du prøvet at overclocke kortet? mit kører uden problemer, og uden
> grafikfejl 300/470

Jeg har ikke en hujende fis forstand på hvordan dette gøres. Jeg har
lige fået min første pc, ellers har jeg arbejdet med mac

Hvor stor en forøgelse er det du snakker om i %, er det noget du mærker
markant ?

Hygge

Jakob H K

Fra : z

Dato : 28-03-02 11:03

> Det vil jeg meget gerne høre mere om når du får det ført ud i livet

Jeg har lige prøvet at sætte blæseren til at køre 5 volt istedet for de
normale 12 volt. Det ser ud til at køre fint indtil videre, og den er helt
lydløs.

> Hvor stor en forøgelse er det du snakker om i %, er det noget du mærker
> markant ?

Normal
270/400

Overclocked:
300/470

så kan du selv regne % ud. Jeg kan ikke mærke nogen forskel på de spil jeg
spiller nu, men om ½ - 1 år, kan det da være at der bliver brug for lidt
ekstra kræfter til de nye spil.

Fra : Jakob

Dato : 29-03-02 19:47

In article <Xns91DF7051162D2kh@212.54.64.134>, ***kh@nospam.dk***
says...
> [...]
> normale 12 volt. Det ser ud til at køre fint indtil videre, og den er helt

Er det så med den originale blæser ? Hvordan sætter man den til at køre
med 5 volt ?

Mine planer er dog skudt lidt i sænk. Min maskine begyndte at komme med
et "grafikkorts bib" ved opstart efterfulgt af sort skærm og intet
andet.

Jeg har nu prøvet og erstatte det med et gammelt pci grafikkort og det
fungerer, ergo er grafikkortet vel stået af eller hvad ????

Det skal nok tilbage til forhandleren, så håber jeg bare at de rubber
neglene..

Hygge

Jakob H K

Fra : z

Dato : 30-03-02 08:25

> Er det så med den originale blæser ? Hvordan sætter man den til at
> køre med 5 volt ?

Ja, det er med den originale blæser. Jeg har selv en blæserstyring, der
minder lidt om denne.

http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=465

Man kan også købe dem færdige:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=370&page=1

Den billigste, og letteste måde er at bruge 7 volt tricket, det kan du læse
mere om her.

http://www.tweakup.dk/guider/7volt/1.htm

Fra : Jakob

Dato : 30-03-02 09:33

> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=370&page=1
>
> Den billigste, og letteste måde er at bruge 7 volt tricket, det kan du læse
> mere om her.
>
> http://www.tweakup.dk/guider/7volt/1.htm

Tak for det det vil jeg kigge på (når jeg får et nyt grafikkort for
det et stået af i mellemtiden

Hygge

Jakob