regler for firmanavn
Fra : flemming

Dato : 24-03-02 09:31

Hej

Behøver man skrive v/personnavn i forbindelse med opgivelse af firmanavn på
brevpapir o.l. ?

Det er jo en begrænsning, da firmaet vil virke 'større' uden v/personnavn

Jeg skriver ihvertfald uden v/personnavn

mvh
Flemming

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-03-02 17:09

On Sun, 24 Mar 2002 09:31:05 +0100, "flemming" <fvestergaard@sol.dk>
wrote:

>Behøver man skrive v/personnavn i forbindelse med opgivelse af firmanavn på
>brevpapir o.l. ?

Ja, det er så vidt jeg ved et lovkrav.

>Det er jo en begrænsning, da firmaet vil virke 'større' uden v/personnavn

Næh, det vil det ikke. Hvis der ikke står v/navn, A/S, ApS, AmbA så
virker det som om man ikke vil vedstå hvem det er.

>Jeg skriver ihvertfald uden v/personnavn

Du kommer nok heller ikke i gængsel for det, men det er ikke korrekt
at undlade det. Og det vel faktisk have den effekt at man vil tro du
har noget at skjule.

Fra : flemming

Dato : 24-03-02 20:28

> Ja, det er så vidt jeg ved et lovkrav.

Men er det et lovkrav ?
Nogen der ved det ?

Ville i øvrigt være nemmere hvis myndighederne sagde man kunne anvende P/S
eller lignende. Denne hørte jeg en revisor anvende mundtligt.

/Flemming

Fra : Peter G C

Dato : 24-03-02 21:53

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ville i øvrigt være nemmere hvis myndighederne sagde man kunne anvende P/S
> eller lignende. Denne hørte jeg en revisor anvende mundtligt.

P/S er forkortelsen for et partnerselskab - dvs. et kommanditaktieselskab.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 24-03-02 21:52

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Næh, det vil det ikke. Hvis der ikke står v/navn, A/S, ApS, AmbA så
> virker det som om man ikke vil vedstå hvem det er.

Det er ikke korrekt. Hvis der ikke står noget, så er der jo en klar
formodning for en selskabsform med deltagere, der hæfter personligt: I/S
eller enkeltmandsvirksomhed.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-03-02 23:31

> [...]

> Du kommer nok heller ikke i gængsel for det, men det er ikke korrekt
> at undlade det. Og det vel faktisk have den effekt at man vil tro du

Horfor og hvad mener du i det hele taget med det du skriver?

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 24-03-02 21:50

> Hej
>
> Behøver man skrive v/personnavn i forbindelse med opgivelse af firmanavn

> brevpapir o.l. ?

Nej. Det fremgår af Lovbekendtgørelse 1996-06-20 nr 546 om visse
erhvervsdrivende virksomheder,
som ændret ved L 2001-06-07 nr 449:

§ 6. Ved en virksomheds navn forstås i denne lov det navn, hvorunder
virksomheden udøver sin erhvervsdrift eller en del af denne, og som anvendes
ved underskrift for virksomheden.(15)
Stk 2.(16) Virksomheders navne skal tydeligt adskille sig fra hinanden.(17)
I virksomhedens navn må ikke optages slægtsnavn, selskabs-, fonds- eller
virksomhedsnavn, særegent navn på fast ejendom, varemærke,
forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer virksomheden, eller
noget, som kan forveksles hermed.(18)
Stk 3.(16) En virksomheds navn må ikke være egnet til at vildlede.(19) Det
må ikke indeholde angivelse af foretagender, der ikke står i forbindelse med
den erhvervsaktivitet, som virksomheden udøver. Angiver navnet en bestemt
erhvervsaktivitet, må det ikke benyttes uforandret, når erhvervsaktivitetens
art væsentligt forandres.
Stk 4. Interessentskaber, kommanditselskaber og andelsselskaber
(andelsforeninger) må i deres navn benytte disse betegnelser eller
forkortelser heraf.(20) Ingen andre må benytte disse betegnelser eller
betegnelser, der kan forveksles hermed.
Stk 5.(21) Udtræder nogen som ansvarlig deltager i en virksomhed, kan den
pågældendes navn opretholdes i virksomhedens navn, hvis der foreligger
tilladelse fra den pågældende eller dennes arvinger.
Stk 6. Navnet for en virksomhed med begrænset ansvar skal indeholde
oplysning om ansvarsbegrænsningen.(22) Som forkortelse for andelsselskaber
med begrænset ansvar kan alene benyttes »A.M.B.A.«
Stk 7.(23) Bestemmelserne i stk 1-6 finder tilsvarende anvendelse på
virksomhedernes binavne. Ved benyttelse af binavnet skal virksomhedens
hovednavn tilføjes binavnet i parentes.
Stk 8.(24) En filial af en udenlandsk virksomhed skal i sit navn optage
ordet »filial« og tydeligt angive virksomhedens nationalitet.

Det er den eneste formelle regel der gælder (ud over varemærkereglerne) for
erhvervsvirksomheder, der ikke er omfattet af Aktie- og
anpartsselskabslovene.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : flemming

Dato : 27-03-02 15:55

Hej Peter

Mange tak for hjælpen. Så kan jeg roligt anføre firmanavnet uden at skrive
v/person navn.
Nu nævner du nogle love ved numre. Men kan jeg bede dig nævne navnet på
nedenstående lov, så jeg kan følge med i den ?
Findes den på nettet ?

mvh
Flemming

Fra : Peter G C

Dato : 27-03-02 19:08

> Hej Peter

Hej

> Mange tak for hjælpen.

Velbekomme.

> Så kan jeg roligt anføre firmanavnet uden at skrive
> v/person navn.

Ja.

> Nu nævner du nogle love ved numre. Men kan jeg bede dig nævne navnet på
> nedenstående lov, så jeg kan følge med i den ?

Den hedder - som nævnt - Lov om erhvervsdrivende virksomheder. Den forkortes
ofte LEV.

> Findes den på nettet ?

Jeps. Du kan finde alle landets love på www.retsinfo.dk. Jeg har lavet et
direkte link til dig her:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0001129.htm

Helt nøjagtigt er reglerne i "Bekendtgørelse af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder LBK nr 11 af 09/01/2002"

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G Christensen

Dato : 27-03-02 19:16

flemming wrote:

> Mange tak for hjælpen. Så kan jeg roligt anføre firmanavnet uden at skrive
> v/person navn.

Som rådgiver for mange der ligner,
vil jeg nok alligevel råde dig til at sætte et personnavn på,
især hvis du vil begå dig i et lokalområde, hvor din person kan
have personlig godwill.

Ellers er det mit indtryk, at tvivl om hvem der står bag et
firma, bruges til at vælge fra.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'