Hvilket PCI-kort køber vi til en aldrende ~
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 29-01-01 22:29

Hej.
Min søn klager over sit Creative 3D Banshee, der ikke "leverer varen" når
det gælder Counter Strike m.m.
Har i en tidligere tråd læst om Creative GeForce2 MX PCI. Er der andre
alternativer i dette prisleje?
Erik

Fra : Peter Pan

Dato : 29-01-01 22:45

"Erik M. Nielsen" <genealogi@spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> det gælder Counter Strike m.m.
> Har i en tidligere tråd læst om Creative GeForce2 MX PCI. Er der andre

Der er andre alternativer, men ikke værd at nævne, da ingen af dem kommer i
nærheden af den performance som GeForce2 MX levere.

Du skal dog ikke regne med at det kommer til at køre bedre, da det nok mere
er processoren end grafikkortet der er flaskehalsen. Nogle motherboards der
kan køre med K6-2 233 MHz processoren kan også køre med K6-2 400-450 MHz, så
overvej en billig opgradering af processoren istedet.

Mvh
Anders

Fra : T. Ahm

Dato : 30-01-01 11:32

Jeg har selv en gammel Pentium II 233 MHz med 128MB RAM og et par børn der
spiller Counter Strike i døgndrift på vores lokalnet.

Efter køb af et Winfast GeForce2 MX AGP klager de der spiller på denne
maskine ikke over at grafikken hakker.

Fra : Peter Pan

Dato : 30-01-01 21:38

"T. Ahm" <ta@ipukt.dtu.dk> wrote in message
> [...]
> spiller Counter Strike i døgndrift på vores lokalnet.
>
> Efter køb af et Winfast GeForce2 MX AGP klager de der spiller på denne

Du glemmer lige at der er ca. 50% forskel på en P2-233 og en K6-233
processor. (på FPU delen, som er afgørende i spil som CS) Men du har da
helt ret i at det vil køre bedre. Men ofte vil kortet skyde langt over målet
med en langsom processor.

Mvh
Anders

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-01-01 00:14

> [...]
> processor. (på FPU delen, som er afgørende i spil som CS) Men du har da
> helt ret i at det vil køre bedre. Men ofte vil kortet skyde langt over

Når vi snakker directx (og det gør vi) er de 50% vist mere til K6'ens side,
idet den gør meget god brug af 3dnow! denne del varetager en del af af de FP
operationer som FPU'en ellers skulle klare. en K6 er en særdeles potent
processor hvis man benytter den rigtigt, og jeg mener at den helt rigtige
brug vil være et grafikkort som GeForce2 MX, der vil trække det bedste frem
i maskinen og vise at CPU'ens betydning er kraftigt overvurderet, med de
imponerende GPU'er vi har i dag.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-01-01 00:11

> [...]
> kan køre med K6-2 233 MHz processoren kan også køre med K6-2 400-450 MHz,

> overvej en billig opgradering af processoren istedet.

Har tidligere haft et GeForce 32 mb SDR i min k6-2-300 og kørte Quake3
flydende i 1920x1200, så jeg mener ikke cpu'en er flaskehals her. Et
GeForce2 MX vil gøre underværker i den nævnte maskine. Jeg kører selv
counterstrike flydende med et Ati Rage Fury Pro, som svarer nogenlunde til
et TNT2 Ultra hastighedsmæssigt i 32 bit farver, og et alm. TNT2 i 16 bit
farver.

Fra : Thumb

Dato : 30-01-01 15:34

On Mon, 29 Jan 2001 22:29:10 +0100, "Erik M. Nielsen"
> [...]

>det gælder Counter Strike m.m.
>Har i en tidligere tråd læst om Creative GeForce2 MX PCI. Er der andre

GeForce2 MX pci burde levere varen. Det er bare sund at købe et sådant
kort i pci udgave, når det er født med agp 4x.

Jeg har opgraderet min søn fra Creative 3d banshee pci til geforce2 mx
agp. P.gr.a. diverse problemer med bundkort kan han kun få det op at
køre agp 1x, men alligevel er han meget tilfreds med det. Der var en
verden til forskel (han bruger k6-2 500).
Da agp1x og pci performer omtrent ens, må det også gælde for dig.

Der findes også noget TNT2 pci, men jeg ville vælge geforcen.
se på http://www.edbpriser.dk under hardware og grafikkort, søg på
pci.

Du burde også købe en k6-2 500, medens de stadig kan fås. Stil
multiplier på 2x og få 6x. 6x66,6=400
En k6-2 500 er ligeglad med hvad den sættes til at køre, når bare det
er nedad.

Du skal nok opdatere bios på bundkortet, for at kunne læse k6-2 400,
når den booter. Men det er faktisk uden betydning, den kører 400
alligevel.
Check dette med cpuid fra Oda:
http://hp.vector.co.jp/authors/VA002374/
under download, bare 300 kbyte.

Med en sådan cpu er det stadig toppen med et geforce2 mx grafikkort.
Bedre geforce kort vil ikke give mere, - så skal man have noget bedre
cpu.

mvh

John