opvaskemaskine
Fra : Kim J Jørgensen

Dato : 23-03-02 21:45

Hej

Er der nogen der har et godt råd.
Vi har en Bosch opvaskemaskine, der ikke vasker ordentligt. Der kommer
kalkpletter på glasne, samt nogle gange bliver de helt mælkehvide. Desuden
er den blevet meget længe om at vaske op. Normalt ca 2 timer, nu mellem 4-6
timer.
Afspændning og dosering er indstillet efter vandværkets anvisninger. Der er
salt på.
Tallerkener & bestik bliver nogenlunde rent.

Er der nogen der har haft samme problemer?
Kan de betale sig at får den repereret, eller skal den bare udskiftes ?

Hilsen

Kim Jørgensen
kim@jensenjoergensen.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 24-03-02 03:40

"Kim J Jørgensen" <kim@jensenjoergensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har haft samme problemer?
> Kan de betale sig at får den repereret, eller skal den bare udskiftes ?

Når jeg bruger min opvaskemaskine tilsætter jeg lidt citronsyre (er ikke
giftigt) det købes i pulverform.
Dette gør at glassene bliver flotte blanke og samtidig afkalker det
maskinen. Dit problem lyder som om der er kommet kalk aflejringer i din
maskine. Har du afkalket den jævnligt? ellers kan du købe diverse produkter
der kan gøre det for dig. Men citronsyre er efter min mening velegnet og
ufarligt, men ikke særlig effektivt hvis der er tale om massive aflejringer.

Thomas

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 24-03-02 14:47

Hej Kim

Det lyder som om et filter eller lign. er tilstoppet, eller en af pumperne
ikke kører ordentligt. Har den Aqua-Sensor?? Den kan vel også gå i stykker
(det er så vidt jeg ved en lyskilde + fotosensor, der kigger på det
forbistrømmende vand og bedømmer renheden), så maskinen tror, vandet
konstant er møg-beskidt, og derfor vasker og vasker og vasker...?! Pumperne
er halvdyre, så du skal nok regne med mindst en 1000- eller 2000-kroneseddel
for at få service på den. Afhængig af alder, ny-pris osv. er det nok
nødvendigt at overveje udskiftning i stedet for service (i disse
køb-og-smid-væk tider kan det efterhånden ikke betale sig at få ting
repareret - hvis man f.eks. går ned i Fona med sin 3-4 år gamle og i sin tid
halv-dyre video for at få den repareret, griner de jo bare ad en! De gider
ikke engang rense den, selvom man gerne vil betale for det!).

Hvis forbruget af salt, afspænding, vand og/eller el er blevet unormalt højt
(bruger den 50 liter vand i stedet for 14?? 7 kWh i stedet for 1.5??) , kan
det også give et fingerpeg om fejlens placering (vi havde en
opvaskemaskine - sjovt nok også Siemens/Bosch - der pludelig brugte en hel
beholder afspænding per vask, og fejlen viste sig at være i
doserings-automatikken).

Når du skriver, at glassene bliver mælkehvide, kan denne belægning så
fjernes igen, eller er glassene ødelagte?? Glas bliver jo typisk permanent
mælkehvide pga. silikat-aflejringer inde i glasset efter mange ganges
opvask - pga. kombinationen af krasse vaskemidler og høj temperatur (65 gr).
Hvis glassene ødelægges, kan det måske skyldes for høj temperatur (= defekt
termostat)?? Det kunne også forklare den ekstremt lange vasketid.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Kim J Jørgensen

Dato : 24-03-02 19:58

Hej
I skal foreløbig have tak for jeres gode råde råd.
Vi prøver nok, med lidt citronsyre først, hvis ikke må vi hellere fået
kigget på vores maskine (måske en ny)

Men ihvert tak skal I have.

Kim