Dual server spørgsmål
Fra : Aagaard

Dato : 23-03-02 21:42

Jeg påtænker at bygge en dual server af flg. komponeneter:

Microstar Pro266TD Master-RL ATX 2xSocket 370/VIA Pro266/5PCI-1AGP/IDE100
RAID
2x Pentium III EB 1000MHz Socket 370/256KB/FSB 133MHz m. Blue Orb kølere.
2x DiamondMax 540X 80GB 2MB/12ms/5400RPM/IDE100.
Chieftec DA-01BD Full Tower Ext/Int:2X3½"+6X5¼"/6X3½"/PSU:340W - eller Noise
Control XXL kabinet.
2x512Mb 133Mhz RAM.

Diske skal køre spejling = Raid 1. (Jeg vil ikke have SCSI = for dyrt).
Server installeres med Linux Debian, Apache, og Postfix og skal servicere op
til 30-40 samtidige brugere.
Er der nogen gode ændringsforslag?

--
Mvh.
Aagaard

Fra : Henning

Dato : 23-03-02 22:07

On Sat, 23 Mar 2002 21:42:06 +0100, "Aagaard" <skriv@ikke.til> wrote:

> [...]
>Server installeres med Linux Debian, Apache, og Postfix og skal servicere op

Når/hvis en af diskene går ned, ærger du dig over at du ikke valgte
SCSI hotplug diske! Husk på, at man ærger sig mere over den dårlige
kvalitet end man glæder sig over de sparede penge

Som jeg læste i en af de andre gruppe, påtænker du at køre webhotel på
serveren, dvs. der accepteres ikke )planlagt) nedetid! En disk i
softraid kræver et par timer til at rebuilde. (Du har ikke nævnt
seperat raidcontroller noget sted.)

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Aagaard

Dato : 24-03-02 08:55

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev:

> [...]
> serveren, dvs. der accepteres ikke )planlagt) nedetid! En disk i
> softraid kræver et par timer til at rebuilde. (Du har ikke nævnt

Der er raid controller på bundkortet, hvor der kan tilsluttes 4 diske. Der
vil blive kørt raid 1 (spejling), og et nedbrud på en disk vil således ikke
være særlig alvorlig.
Ud over dette vil en daglig backup sikre, at hotellerne kan sættes i drift
på en anden server. Denne står klar til formålet. Jeg synes stadig SCSI
diske er for dyre, og min løsning dækker fuldt ud behovet for "ingen
nedetid".
--
Mvh.
Aagaard

Fra : Thomas

Dato : 24-03-02 09:16

> diske er for dyre, og min løsning dækker fuldt ud behovet for "ingen
> nedetid".

Hvis din løsning fuldt ud dækker behovet for "ingen nedetid", så er det vel
bare om at komme i gang ...?!?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : Aagaard

Dato : 24-03-02 09:38

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> Hvis din løsning fuldt ud dækker behovet for "ingen nedetid", så er det
> [...]
Hej Thomas

Jeg er allerede igang, og glæder mig til at sætte den nye server i drift,
når stumperne kommer hjem, og bliver samlet.

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 24-03-02 12:02

"Aagaard" <skriv@ikke.til> writes:
> Der er raid controller på bundkortet, hvor der kan tilsluttes 4 diske. Der
> vil blive kørt raid 1 (spejling), og et nedbrud på en disk vil således ikke
> være særlig alvorlig.

Jo, det vil sikkert få serveren til at hænge, crashe eller andet, indtil
du finder ud af hvilken disk der er defekt og får den pillet ud af
systemet. Man får altså ikke meget RAID-controller for pengene når man
ingen penge giver for det!

Så, IDE hardware-RAID 1 for er databeskyttelse, ikke oppetid.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-03-02 12:28

Hej Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>

>Så, IDE hardware-RAID 1 for er databeskyttelse, ikke oppetid.

eller hastighed. 5400 RPM IDE diske i en server. Suk.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin

Dato : 24-03-02 15:12

> 2x Pentium III EB 1000MHz Socket 370/256KB/FSB > 133MHz m. Blue Orb
kølere.

Hehe jeg kender to cpu'er som bliver ristede hvis du prøver at komme de
kølere på dem. Hvis du altså kan få dem til at sidde fast.

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 25-03-02 00:00

On Sat, 23 Mar 2002 21:42:06 +0100, "Aagaard" <skriv@ikke.til> wrote:

>2x DiamondMax 540X 80GB 2MB/12ms/5400RPM/IDE100.

Brug i det mindste 7200 RPM diske (Segates Barracuda IV er populære
for tiden, og ser ud til at være gode), når nu du vil spare.

Personligt ville jeg vælge 10K eller 15K RPM hotplug-diske.

Daniel Stjernholm Andersen - maria@hirse.dk
http://maria.hirse.dk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 26-03-02 00:29

"Aagaard" <skriv@ikke.til> writes:
[...]
> 2x DiamondMax 540X 80GB 2MB/12ms/5400RPM/IDE100.
> Chieftec DA-01BD Full Tower Ext/Int:2X3½"+6X5¼"/6X3½"/PSU:340W - eller Noise
> Control XXL kabinet.
[...]

De fleste servere folk i denne gruppe arbejder med, er ikke beregnet
til at stå i et soveværelse - hvis støj er en lige så væsentlig
parameter som pris, så nævn det.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-03-02 16:42

og så er en søgetid på 12 ms måske også lige lidt for lang til en webserver
medmindre den skal stå på en alm adsl eller modem forbindelse...

mvh Anders