Roser uden torne...
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-03-02 20:55

Jeg er kommet i tanke om et spørgsmål, som ellers var forsvundet i
erindringen, i.f.m. snakken om rosenhæk.

For nogle år siden fik jeg en buket med orange roser i. De var vældigt
kønne og duftede vist ovenikøbet. Men det mest bemærkelsesværdige var,
at de ingen stikkende torne havde.

Derfor spurgte jeg nogen tid efter (vel nok omkring et års tid) hos
min "stam" planteskole, om jeg kunne købe sådan en rosenbusk hos dem.
Svaret var desværre negativt. De kendte ikke til roser "uden torne".
Lettere skuffet lod jeg den drøm gå i vasken.

Kan nogen her opklare mysteriet?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-02 21:24

On Sat, 23 Mar 2002 20:55:28 +0100, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Svaret var desværre negativt. De kendte ikke til roser "uden torne".
>Lettere skuffet lod jeg den drøm gå i vasken.

Nok ikke helt...

Den vilde rose som hedder Rosa multiflora (kaldes vist japansk
klatrerose på dansk) den har næsten ingen torne. Nogle gange få, men
ikke mange.

Men jeg mener at drivhusroser f.eks ikke har mange torne på stilkene.
Jeg kunne godt forestille mig at visse sorter ikke har torne på det
øverste af blomsterstilkene, hvis disse lange stilke så er klippet
tilpas korte i den buket du fik, så er der ikke flere torne... (Men det
er lidt noget gætværk fra min side)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 23-03-02 23:32

Hej

Jeg har set, at de hos blomsterhandleren ofte piller tornene af, men det
burde du jo have kunnet se på stilken, så det løser vel ikke mysteriet.

VH Birgitte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-02 00:15

Så lige i dag for første gang en Camelia, hvor jeg vidste det var en
Camelia. Den kunne godt gøre det ud for en rose uden torne. Kan den gro ude?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 25-03-02 22:14

> [...]

>Svaret var desværre negativt. De kendte ikke til roser "uden torne".
>Lettere skuffet lod jeg den drøm gå i vasken.

Den er ganske vist ikke orange... Men en rose uden torne findes altså
alligevel. Hurra! Nu må jeg så se, om "min" planteskole kan sælge mig
en 'Zéphirine Drouhin', som bl.a. kan ses på
http://www.roseinfo.com/drouhin.html

>Kan nogen her opklare mysteriet?

Det var der altså (næsten) en venlig sjæl, der kunne og sendte mig en
mail. Tak for det!

Også tak for andre gode forsøg på svar. M.h.t. den orange rose, så er
Mads' teori om drivhusroser måske ikke helt i skoven Iøvrigt er
jeg ganske overbevist om, at der ikke var blevet fjernet torne på de
orange roser, som jeg ellers har oplevet på andre roser fra
blomsterhandlere.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-02 22:39

On Mon, 25 Mar 2002 22:14:04 +0100, Dorte R.M. Hansen
> [...]

>Mads' teori om drivhusroser måske ikke helt i skoven Iøvrigt er
>jeg ganske overbevist om, at der ikke var blevet fjernet torne på de

Jeg spurgte min mor om de roser vi har i drivhuset har torne på
stilkene. Det er altid hende som plukker dem, så hun må jo vide det:
De har lidt torne, men jo længere op på stilken man kommer, jo færre er
der. Så hvis stilkene på den orange har været lidt korte og disse roser
er blevet passet lidt ekstra godt (hvilket de nok er) så vil jeg anse
det for meget sandsynligt at de kan være tornefri.

http://www.gartneriet.dk