Outlook og sikkerhed...?
Fra : Jakob

Dato : 23-03-02 18:25

Jeg er nu på pc platformen og vil derfor gerne høre lidt om outlook og
sikkerhed. Jeg kommer fra en mac hvor virus stort set ikke eksisterer.
Nu hvor jeg er gået over til pc er jeg lidt usikker på hvordan jeg skal
forholde mig til dette problem.

Jeg kan godt tænke mig at bruge outlook til mail, men er det ikke noget
med at de fleste vira specifikt er designet til at ramme outlook ? Er
det derfor mere sikker at bruge eksempelvis eudora ?

Er det ikke noget med at man skal slå "preview" funktionen fra for at
øge sikkerheden, men hvordan gør man det ?

Venlig hilsen

Jakob H K

Fra : Yarrel

Dato : 24-03-02 17:41

On Sat, 23 Mar 2002 18:24:38 +0100, Jakob <ingen@spam.dk> Promulgated:

[...]

Lad vær at bruge Outlook

->
->Jeg kan godt tænke mig at bruge outlook til mail, men er det ikke
noget
->med at de fleste vira specifikt er designet til at ramme outlook ?

"Outlook is still one of the finest worm and virus propagation
mechanisms known to man..."

- Thomas C. Greene - The Register 29-10-2001

I rest my case!

Er
->det derfor mere sikker at bruge eksempelvis eudora ?

Det skulle man mene, og mindre bloated...selv om det kun er en smule i
den nyeste inkarnation.

->
->Er det ikke noget med at man skal slå "preview" funktionen fra for
at
->øge sikkerheden, men hvordan gør man det ?
->

View - layout - preview (fjern fluebenet hvis jeg husker korrekt).
Du kan dog ikke slå HTML osv. fra hvilket er en plage hvis du spørger
mig.

->
->
->Venlig hilsen
->
->
->Jakob H K

Håber det hjælper..

Yarrel
_

Doc Holliday - smothered [at] SPAMcop [dot] net
I´ve never been member #2561 of The Lumber Cartel [tinlc]
Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/

Fra : Jakob

Dato : 24-03-02 19:13

In article <340s9ukc70ppiop134fu404hn2u8h2855t@4ax.com>,
smothered@SPAMWICHspamcop.net says...
> [...]
> eksisterer.
> ->Nu hvor jeg er gået over til pc er jeg lidt usikker på hvordan jeg

Hej

Så lykkedes det at slå preview fra . Faktisk tiltaler Outlook mig
meget rent brugsmæssigt, men det hjælper jo ikke så meget hvis
programmet er usikkert at bruge

Jeg er indehaver af en palm pilot og det tiltaler mig derfor at der er
indbygget kalender funkioner etc i Outlook. Kender du nogen andre
postprogrammer der kan anbefales der også har indbygget
kalenderfunktioner der kan synce med palmen ?

Venlig hilsen

Jakob H K

Fra : Yarrel

Dato : 25-03-02 11:16

"Jakob" <ingen@spam.dk> wrote in message
> [...]
> postprogrammer der kan anbefales der også har indbygget
> kalenderfunktioner der kan synce med palmen ?

Hej Jakob;

Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg selv bruger Palm og outlook på
arbejde. De to faktorer fungerer upåklageligt sammen, og må af samme årsag
ses som et nødvendigt onde hvis man ønsker den fulde funktionalitet.
Der er dog "portet" diverse muligheder for synkornisering til andre
platforme, eks. Linux.

Der er vist også mulighed for at benytte andre former for PIMs, eks. Lotus,
ACT, eller Palms eget medfølgende (er dog i tvivl om hvorvidt dette
understøtter mail).

/Yarrel

Fra : Jakob

Dato : 25-03-02 14:29

> Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg selv bruger Palm og outlook på
> arbejde.

Hi Hi, men jeg har det på samme måde. Jeg er meget opsat på at få et
sikkert system, men det trækker voldsomt i den anden retning at jeg
længe har misundt pc´brugerne det gode samspil mellem palm og
email/kalender programmer (læs outlook .

Jeg tror løsningen i første omgang bliver at finde et godt antivirus
program (har du nogen forslag, det skal helst være et der nemt opdateres
via en 56 k forbindelse). Så må jeg vente med at finde et alternativ til
Outlook indtil jeg har været udsat for det første seriøse virus attack

Venlig hilsen

Jakob H K

Fra : Madsen

Dato : 25-03-02 15:00

Jakob skrev:

> [...]
> der nemt opdateres via en 56 k forbindelse). Så må jeg vente med
> at finde et alternativ til Outlook indtil jeg har været udsat for

Jeg synes ærlig talt også at folk kan blive en smule for paranoide når
der snakkes om Outlooks sikkerhed på en pc. Selvfølgelig skal man
heller ikke blæse på sikkerheden, men hvis man lige sørger for at gå
ind på WindowsUpdate og henter de nyeste sikkerhedsopdateringer til
produktet, får installeret et godt antivirusprogram som man sørger for
at holde jænvligt opdateret og ellers bruger hovedet når man får
tilsendt e-mails med vedhæftede filer, så er det altså begrænset hvad
der kan ske.

Af antivirusprogrammer kan jeg anbefale KAV. Til dato har det fanget
alt hvad jeg har fået ind af virus.

Madsen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-02 13:54

Jakob <ingen@spam.dk> skrev:

> [...]
> ikke noget med at de fleste vira specifikt er designet til at
> ramme outlook ? Er det derfor mere sikker at bruge eksempelvis

Virus er designet til at ramme flest mulige mennesker - og da
Outlook + Outlook Express sidder på en meget stor del af markedet
for epostprogrammer, er man som Outlook/OE-bruger særligt udsat.
Men MS gør faktisk noget for at forbedre sikkerheden. Hvis man
benytter de gratis opdateringsmuligheder (Windows Update:
<http://windowsupdate.microsoft.com> og Office Update:
<http://office.microsoft.com/danmark/ProductUpdates/default.aspx>)
kan man faktisk sikre sig ganske godt. De to opdateringssider er
indrettet så smart at de selv kan se hvilke opdateringer der kan
installeres (og hvilke der allerede er installeret).

En opdateret Outlook 2000 blokerer for en række potentielt farlige
filtyper, så man slet ikke kan få adgang til f.eks. en vedhæftet
..exe-fil. Og samtidig er der sat en spærre på autoudsendelse af
mails (via scripts/VBA) - hver gang et program vil sende en mail
via Outlook dukker en dialogboks op og spørger om man vil acceptere
det.

Efter min mening er en fast opdateringsprocedure via Windows- og
Office Update mindst lige så vigtigt som et virusprogram. Og så
skader det selvfølgelig aldrig at bruge sin sunde fornuft når man
modtager mistænkelige mails (adskillige af de virusangreb jeg har
oplevet er udløst af folk der har klikket på "et eller andet" uden
at overveje hvad det var)

> Er det ikke noget med at man skal slå "preview" funktionen fra
> for at øge sikkerheden, men hvordan gør man det ?

Jo - det kan godt hjælpe (omend det ikke skulle gøre nogen forskel
hvis programmet er opdateret). Se i onlinehjælpen hvordan.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)