Adskillelse af kæde
Fra : Benny Mikkelsen

Dato : 23-03-02 16:15

Hej DFM

Jeg er en ægte newbie både på denne newsgroup og mht. at skrue i min MC. Men
på trods af dette, håber jeg, at I kan hjælpe mig med mit i virkeligheden
ret simple problem.

Sidst jeg fik monteret nyt kædekit, blev der sat en kæde med et samleled på.
Jeg har forsøgt at skille dette samleled ad, men det lader sig ikke
umiddelbart gøre. Jeg kan sagtens få splitten af, men så starter
problemerne... Skal man bare tage ordentlig ved med en tang og flå den side
af kædeleddet, som vender udad af, eller er der et eller andet trick, som
jeg ikke kender til? Skal man evt. have en speciel kædeadskiller? Jeg har
forsøgt mig med en tang, så voldeligt som jeg syntes var passende, men det
var åbentbart ikke nok.

Som et lille bispørgsmål vil jeg gerne høre, om nogen har haft problemer med
kæder med samleled. Jeg har læst/hørt, at samleled på en motorcykelkæde er
noget skrammel, men jeg har aldrig selv oplevet problemer.

Venlig hilsen Benny Mikkelsen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-03-02 16:37

Pladen er sidder under klipsen sidder rimeligt godt fast.
Jeg har flere gange tabt den klips, og der er ikke sket noget med kæden.

Når jeg har monteret kæden med sådan et samle led, har jeg skulle slå den
plade på plads, hvor jeg holder bagsiden af kæden mod noget hårdt, og så med
en dorn banke pladen på plads.

Jeg er blevet træt af de samleled med klips, og har nu fået monteret et
nitteled.
Det kostede ca 100,-, da jeg ikke selv har værktøjet, eller viden til at
gøre det godt nok selv, til at være sikker på det er iorden.

Du skal nok have en kædeadskiller, som du selv nævner, da det lort sidder
godt fast

mvh
Thomas Jensen
XJ600s ´96 div

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-03-02 21:59

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> plade på plads, hvor jeg holder bagsiden af kæden mod noget hårdt, og så

Det er en forkert måde at samle et clipseled på, og kan forklare hvorfor du
har oplevet at table clipsen.

Når du har sat "pladen" på plads, lægget du en 8mm møtrik over nitten og
klemmer med en polygriptang (vandpumpetang) bagsiden af leddet og møtrikken.
Det er nødvendigt at klemme de to plader leddet består af lidt sammen, fordi
O-ringene er lidt elastiske, og der skal være plads nok til at clipsen let
og ubesværet kan klikke på plads.

> [...]
> Det kostede ca 100,-, da jeg ikke selv har værktøjet, eller viden til at
> gøre det godt nok selv, til at være sikker på det er iorden.

Du er træt af clipseled, og vil hellere betale dig fra at få samlet kæden?
Det synes jeg lyder lidt ulogisk?

Tjek lige din citatteknik, det er langt lettere at læse tråde hvor man
citerer det der er nødvendigt for at forstå svaret, og så svarer under
spørgsmålet.

> "Benny Mikkelsen" <bsmikkel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Sådan er vi alle startet.

> side

Ingen trick, men leddet kan godt binde lidt. Find en skruetrækker i en
passende størrelse, og pres den ned bag pladen. Nu burde pladen kunne vrides
af. Kan den ikke det, kan du slå let med en hammer på skruetrækkeren, og
bruge den som kile, så skal leddet kunne skilles ad! (Men du ødelægger nok
O-ringene i det, så de skal skiftes før du samler den igen.)

> med

Jeg er til clipseled, de er langt lettere at have med at gøre end nitteled.
Det har aldrig givet mig problemer.

Rittig

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-03-02 00:27

> [...]
> med
>
> Det er en forkert måde at samle et clipseled på, og kan forklare hvorfor

Det som du beskriver med møtrikekr er det samme jeg gør, bare på en anden
måde

> [...]
fordi
> O-ringene er lidt elastiske, og der skal være plads nok til at clipsen let

Klipsen smutter skam let på plads, men det holder ikke!.
Og nej, jeg har ikke sat den på i den forkerte retning

> Du er træt af clipseled, og vil hellere betale dig fra at få samlet kæden?
> Det synes jeg lyder lidt ulogisk?

Hvorfor det ? hvis jeg ikke er sikker på jeg kan gøre det ordentligt med
nitteled, hvorfor så forsøge ?

> Tjek lige din citatteknik, det er langt lettere at læse tråde hvor man
> citerer det der er nødvendigt for at forstå svaret, og så svarer under
> spørgsmålet.

Jepski

Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-03-02 19:41

> Klipsen smutter skam let på plads, men det holder ikke!.
> Og nej, jeg har ikke sat den på i den forkerte retning

Nå. Så ved jeg ikke rigtig... Er der noget der kan slå clipsen af kæden?
Jeg kører mine kæder rimelig svinsk, og jeg har kun en enkelt gang tabt en
clips.

> Hvorfor det ? hvis jeg ikke er sikker på jeg kan gøre det ordentligt med
> nitteled, hvorfor så forsøge ?

Næh, det kan der være noget om.

Rittig

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-03-02 19:58

> [...]
> Jeg kører mine kæder rimelig svinsk, og jeg har kun en enkelt gang tabt en

Ved sgu heller ikke hvorfor, den har gjort det ved to af mine kæder !?
Men hvad nitteledet holder, så er det jo fint.

Thomas

Fra : Armand

Dato : 25-03-02 19:04

> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> Ved sgu heller ikke hvorfor, den har gjort det ved to af mine kæder !?

Jeg mener at have registreret at Honda's gademodeller er specielt hårde
til at tabe clips'en!
Hvis man lytter efter, så har mange Honda'er en ganske anderledes
kædelyd end alle andre, og måske det hænger sammen med belastningen af
clips'en :-/

--
Armand.
( der relateret til risikoen og ikke mindst følgerne [en kammerat

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-03-02 23:58

On Sun, 24 Mar 2002 19:41:19 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej

>Nå. Så ved jeg ikke rigtig... Er der noget der kan slå clipsen af kæden?
>Jeg kører mine kæder rimelig svinsk, og jeg har kun en enkelt gang tabt en
>clips.

Enig!.
Hvis man ikke kan nitte leddet rigtigt er et "normalt" samleled langt
at foretrække.
Den mest almindelige årsag til at clip'en på et kædeled tabes er, at
den er vendt forkert (ikke fordi jeg mistænker Rittig for at lave den
bommert ).
Buen på clip'en skal vende mod omløbsretningen, hvis den vendes
omvendt er man selv skyldig .
Mit navn staves ofte med gult (kylling), så de gange jeg har været på
bane med min XN85, der kører med normalt kædesamleled, har jeg sikret
det med ståltråd viklet omkring lasken og clip'en.
Der er rigelig plads til tre omgange af det Lise bruger til at binde
blomster op med
Faktisk sidder det der endnu og har "gjort" mere end 5000 Km med uden
at tage skade.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 25-03-02 19:10

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
> [...]
> bane med min XN85, der kører med normalt kædesamleled, har jeg sikret
> det med ståltråd viklet omkring lasken og clip'en.

= også et reglementarisk krav for RR-brug!

> Der er rigelig plads til tre omgange af det Lise bruger til at binde
> blomster op med

Jup! Den er god nok.
Der ér faktisk masser af plads eftersom at det er en yder-laske at der
tales om!
Kig selv efter på egen kæde!

Et alternativ er, at holde samleleddets yderside, samt clips'en affedtet
og slutteligt klistre det hele til/sammen med flydende
(silikone-)pakning!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 23-03-02 23:38

> [...]
trick,
> som jeg ikke kender til? Skal man evt. have en speciel kædeadskiller?

Af hvilken grund vil du have kæden adskilt?
For udskiftning? - Spræng et hvilketsomhelst led v.h.a. en dertil
købt/lånt kædesprænger (der virker ved at presse nitter ud af leddet!),
eller skær slet og ret kæden over med en vinkelsliber (jeg ved ikke om
en boltsaks kan klare jobbet; men den burde :-/ )!

> [...]
> problemer med kæder med samleled. Jeg har læst/hørt, at samleled på en
> motorcykelkæde er noget skrammel, men jeg har aldrig selv oplevet

Derved at der er en risiko for at din evt. kommende "oplevelse deraf",
bliver for fuld skrue igennem en blød kurve, og at kæden slår en
"krølle" som låser sig fast ved forreste tandhjul med blokeret baghjul
til følge, ér nitteled at foretrække!!

--
Armand.

Fra : Benny Mikkelsen

Dato : 24-03-02 01:23

> Af hvilken grund vil du have kæden adskilt?

Der er et par led, som har "sat" sig en smule i løbet af vinteren, og
desuden er der en del overskydende kædefedt, som trænger til at blive renset
af. Jeg tænkte, at hvis det var rimeligt nemt at skille kæden ad, så var det
lettere at rense den, når den ikke sidder på cyklen. Men det lyder til, at
jeg bare skal lade kæden sidde på og så rense den der.

> [...]
> eller skær slet og ret kæden over med en vinkelsliber (jeg ved ikke om
> en boltsaks kan klare jobbet; men den burde :-/ )!

Kan man samle kæden igen efter at have skilt den ad med en kædesprænger?

Hilsen Benny Mikkelsen

Fra : Armand

Dato : 24-03-02 14:56

> [...]
til, at
> jeg bare skal lade kæden sidde på og så rense den der.

Jup!

Men regn blot de stive led for at være et forvarsel på at den er ved at
være halvgået

> Kan man samle kæden igen efter at have skilt den ad med en
> kædesprænger?

Jup!

Det led man fjerner med en sprænger (á presse stifterne igennem leddet)
er lige til at erstatte med et samleled!
Men for at kæden ikke skal bestå af samleled alene er det nok smartest
at skille den ved samleleddet

--
Armand