Roser som hæk?
Fra : Mogens Kjaer

Dato : 23-03-02 15:35

Vi har en forhave, som pt. er græs, med
nogle enkelte "kirkegårdstræer".

Vi kunne godt tænke os at finde ud af, om
man kan lave en hæk af roser ud mod vejen.

Nogle forslag? Links? Billeder?

Mogens

Fra : Ulla Nygård Hansen

Dato : 23-03-02 20:28

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3C9C9287.75DA1BD5@crc.dk...
> [...]
> nogle enkelte "kirkegårdstræer".
>
> Vi kunne godt tænke os at finde ud af, om
> man kan lave en hæk af roser ud mod vejen.

Hej Mogens

Jeg har set en hæk af roser, jeg har desværre ingen billeder. Men jeg tror
at sorten hedder "Rosa Hugonis" Det er en 2 meter høj busk med svagt gule
blomster. Hækken var klippet som alm. hæk og var ganske køn. Jeg har slået
op i et plante katalog fra Ørtings planteskole, og her i er et afsnit
udelukkende om hæk og læ planter. Her er "Rosa Canina" (Hunderose) og "Rosa
Carolina", "Rosa pimpinelilifolia" (Klitrose), "Rosa rubiginosa" og "Rosa
rugosa" beskrevet som gode hårdføre hæk og læ planter. Jeg har ingen
erfaring med hvor vidt det vil være kønt.

Held og lykke.

Ulla

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-02 20:39

On Sat, 23 Mar 2002 15:34:47 +0100, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Vi har en forhave, som pt. er græs, med
>nogle enkelte "kirkegårdstræer".
>
>Vi kunne godt tænke os at finde ud af, om
>man kan lave en hæk af roser ud mod vejen.

Man kan sagtens lave en hæk af roser. Men hvad er dine krav til
blomstringstid, blomsterfarve og især størrelsen (højden)?

'Vilde' roser, f.eks hybenroser bliver en pæn størrelse. Man kan godt få
forædlede (okulerede) hybenroser, så slipper man for rodskuddene.

En del andre rosensorter kan også bruges til hæk. F.eks 'The Fairy'.

http://www.gartneriet.dk