Pædofili
Fra : Jan

Dato : 23-03-02 11:32

Hej NG !

Hvad siger loven om pædofili ? Kan man "kun" blive dømt for det hvis man har
sex med en mindreårig, eller kan man også blive dømt for det hvis man har
sex med en der er "gammel nok" men der så bare er andre faktorer der spiller
ind ?

Vi har diskuteret det en del her, men kan ikke helt blive enige.

/Jan

--

"Everything You Know Is Wrong !"

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 11:59

"Jan" <jan@*SPAM*zumma.dk> wrote in message news:a7hlmj$28l$1@sunsite.dk...

> [...]
> sex med en mindreårig, eller kan man også blive dømt for det hvis man har
> sex med en der er "gammel nok" men der så bare er andre faktorer der

Hvis personen er gammel nok,, er det jo ikke Pædofili... Så kan det jo være
voldtægt i stedet...

Fra : Thor Larholm

Dato : 23-03-02 13:47

> har
> spiller
>
> Hvis personen er gammel nok,, er det jo ikke Pædofili... Så kan det jo være
> voldtægt i stedet...

Voldtægt har intet med alder at gøre, voldtægt er voldtægt.
Selvom sammenligninger er dårlige, kan du sammenligne voldtægt med spam -
manglen på tilsagn gør det til hvad det er.

Den seksuelle lavalder er 15 år. En person over 15 må ikke dyrke sex med en
person under 15. Der er så vidt jeg husker bagatelgrænser i retspraksis.
Den kriminelle lavalder er også 15 år, så selvom børn under 15 ikke må dyrke sex
med hinanden kan de ikke straffes for det.

Derudover kan de andre i gruppen (som er meget mere jura kyndige end jeg)
sikkert recitere de rette love eller rette mig hvis jeg tager fejl :)

Der skulle også være en lov der kan straffe personer der i kraft af deres
formynderi/erfarenhed forfører nogen under 18 (jeg kan ikke huske den præcise
formulering).

--
Thor Larholm

Fra : Thor Larholm

Dato : 23-03-02 13:51

"Jan" <jan@*SPAM*zumma.dk> wrote in message news:a7hlmj$28l$1@sunsite.dk...
> Hej NG !
>
> Hvad siger loven om pædofili ?

Der er så vidt jeg ved ingen lov om pædofili, så jeg går ud fra at du tænker på
den seksuelle lavalder fra straffelovens § 222.

> Kan man "kun" blive dømt for det hvis man har
> sex med en mindreårig,

Det er mere eller mindre definitionen. Man kan kun blive dømt for at have haft
sex med en mindreårig hvis man har haft sex med en mindreårig.

> eller kan man også blive dømt for det hvis man har
> sex med en der er "gammel nok" men der så bare er andre faktorer der spiller
> ind ?

Hvilke andre faktorer tænker du på ?

--
Thor Larholm

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 23-03-02 20:45

On Sat, 23 Mar 2002 13:51:09 +0100, "Thor Larholm" <thor@jubii.dk> wrote:

>Hvilke andre faktorer tænker du på ?

Sex med unge der er i ens varetægt, ex. en lærer, må ikke have sex med en af
sine egne elever under 18, selvom der er tale om et frivilligt forhold.
Forholdet vil dog næppe kunne kaldes pædofili, og vil næppe føre til straf, men
kan sagtens medføre bortvisning fra sit job etc.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home.tiscali.dk/~isl10052/kim/
Even on the Internet I'm only acting on my own behalf.

Fra : Tolle

Dato : 24-03-02 23:35

"Jan" <jan@*SPAM*zumma.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
spiller
> ind ?
>
> Vi har diskuteret det en del her, men kan ikke helt blive enige.

hvis personen er gammel nok, er det ikke pædofil.

Der er bare noget med loven og så noget med en grænse på 18 år jeg ikke kan
huske... ved godt at den sexuale lavalder er 15 år....

Fra : Jan

Dato : 25-03-02 00:11

> har
> spiller

Okay takker

Fra : Nielsen

Dato : 26-03-02 21:59

Jan wrote:

> [...]
> sex med en der er "gammel nok" men der så bare er andre faktorer der spiller

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår hvad du mener med "andre faktorer", men
jeg har et bud.

Hvis man har sex med f.eks. en pige på 17 år, men man tror, hun er 13 år, så har
man reelt ikke foretaget sig noget strafbart. Men man har haft forsæt hertil, og
man vil derfor ifølge teorien (den jeg har læst), kunne straffes for forsøg på
kønslig omgang med en mindreårig.

mvh. Kim