Hjælp…Min PB G3/400 vil ikke starte
Fra : Kristian Stange

Dato : 29-01-01 21:44

Er der én i gruppen, der kan hjælpe.

Min PowerBook G3/400 vil simpelthen ikke starte.
Den kører på MacOs 9.04
Jeg kan ikke starte den, hverken med eller uden udv.
Jeg kan ikke starte den fra system-CD'en; der står blot en mappe med et
blinkende spørgsmålstegn uanset hvad jeg gør.

Det har jeg som mangeårig MAC-bruger dog aldrig oplevet før.

Hvad skal jeg gøre, for jeg har dokumenter på dyret, som skal skrives ud
i aften?

Tak for ethvert godt råd

Kristian Stange
stange@post3.tele.dk

Fra : Jesper

Dato : 29-01-01 22:15

Kristian Stange <stange@post3.tele.dk> wrote:

> Er der én i gruppen, der kan hjælpe.

Har du prøvet at resette PRAM under opstart? [æble-alt-p-r]

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Kristian Stange

Dato : 29-01-01 22:45

Tak for svar
Ja! ? Det hjalp heller ikke.
Men en uudtalt trussel om at købe en Win-dåse i stedet var
virkningsfuld!! for til sidst startede den på system-CD'en.
Diskførstehjælp viste ingen problemer…
? og nu kører den igen; men hvorfor så alt bøvlet?

I det hele taget synes jeg, at PB'en er en dejlig maskine, men MacOS
9.04 er efter min ringe opfattelse et ring' system. Jeg har idelige
problemer, og hver gang den går ned, stiller den om på dato og tid.
Min stationære beige G3 kører på 8.6, og den skaber mig stort set ikke
andre problemer, end jeg kan takke mig selv for.

Nu står PB'en og tygger sig igennem Norton DD, og så viser rapporten
ganske givet som ofte før, at der er »minor problems«, masser af rod i
arkiverne i systemmappen.
Hvorfor mon?
Udover Office 2001, Filemaker 5.0, Apple Works 6.xx og Finale 2001d og
Norton Utilities er der stort set ikke installeret andet på maskinen.
Det tør jeg simpelthen ikke…

Måske er 9.1 bedre?

Kristian Stange
stange@post3.tele.dk

Fra : Jesper

Dato : 29-01-01 23:09

Kristian Stange <stange@post3.tele.dk> wrote:

> Måske er 9.1 bedre?

Jeg kører 9.1us på min beige G3 (rev.2) - og det kører enormt godt i
forhold til 9.0.4us som havde tendenser til lidt for ofte at gå ned.
Jeg kan i øvrigt anbefale at bruge us/internationale systemer. De har i
hvert fald givet færrest problemer på mine mac'er i forhold til
tilsvarende danske versioner.

Det var godt du fik din Pb i gang igen!