Creative Geforce4MX440 - TV Out - hvordan?
Fra : Henning

Dato : 23-03-02 01:40

Jeg har lige købt ovenstående, mit første kort med TV Out.

Der er et stik på kortet med mange huller. Der medfølger et stik der passer
heri og fordeler sig i 2, et der er som på kortet og et "japaner"-stik.

Hvad skal jeg bruge mere for at kunne se skærmbilledet på TV.

Henning

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-03-02 16:49

[posted and mailed]

"Henning" <anders@nd.dk> wrote in news:a7gisu$jsu$1@sunsite.dk:

> [...]
> "japaner"-stik.
>
> Hvad skal jeg bruge mere for at kunne se skærmbilledet på TV.

Det kommer lidt an på hvilke muligheder dit TV har. Hvis det har begge
typer stik i sig, så vil jeg anbefale dig at bruge Svideo stikket - det
store runde med 4 ledere og en plastikdims.

Her kommer et meget kort resume af noget jeg har sagt før. Hvis du
gerne vil se nogle argumenter, må du lige sige til.

Jeg angiver links til Av-supply.dk fordi jeg selv har købt mine ting
der, og ved de virker. Men de kan sikkert købes mange steder.

Jeg angiver 3 scenarier:
   - Kun Scartindgang på TV
   - Scart og Composite indgang på TV
   - Scart, Composite og Svideo indgang på TV

===1. scenarie: Kun Scartindgang i TV ===
------ Den billige løsning ------------
For at kunne sætte grafikortets signal til TVet skal vi have de to sat
sammen med en ledning. Da TVet ikke har nogen af de stik som
grafikkortet har, så skal vi bruge en adapter:
http://www.av-supply.dk/produkter.php?show=8

For at sætte TVets adapter sammen med grafikkortets udgang skal vi
bruge en ledning mellem de to:
http://www.av-supply.dk/main.php?index=3
(selv om det er meget billigt, så er det et glimrende kabel. Jeg har
selv købt et 30 meter kabel af disse og det er ganske udmærket.)

For at vi kan høre lyden så skal vi også have den med over, lyden tages
fra lydkortet og ikke grafikkortet. Nedenstående kabel har et stik der
passer i PCens lydkort i den ene ende og Scartadapteren eller
stereoanlægget i den anden ende:
http://www.av-supply.dk/produkter.php?show=4

------- Den lidt dyrere og lidt bedre løsning -------------
I stedet for "Composite kabel til billedet" så skal du købe et Svideo
kabel da det er bedre til at transportere billedet i - det bevarer
farverne og skarpheden i billedet bedre (men på korte afstande er det
vist en minimal forskel):
http://www.av-supply.dk/produkter.php?show=2

Nu bliver det så lidt tricky.
Hvis dit TV kan "forstå" Svideo så kan du bruge den samme scart-adapter
som i den billige løsning. Hvis dit TV ikke forstår Svideo, så bliver
billedet Sort/Hvid med adapteren fra "den billige løsning". Men hvis
dit TV forstår Svideo er det den bedste løsning at købe scartadapteren
angivet i "den billige løsning" for så bliver Svideo signalet sendt
direkte ind i TV-et uden at man mister kvaliteten i signalet.

Hvis dit TV ikke forstår Svideo så skal du have en scart-adapter med
indbygget SVideo til Composite konverter. Uanset om dit TV forstår
Svideo eller ej, så vil billedet med denne adapter være i farver idet
det bliver oversat til Compositesignal inden TVet modtager det.
Denne adapter er dog 20kr dyrere end scartadapteren der ikke
konverterer signalet:
http://www.av-supply.dk/produkter.php?show=10
Dette er den sikre løsning, men hvis man alligevel konverterer signalet
til composite, så kan man næsten lige så godt vælge den billige
løsning.
Jeg har selv denne udgave af løsningen med et Svideo kabel fra
grafikkort til TV hvor det så konverteres til Composite i
Scartadapteren - og jeg kan ikke se at mit billede er mærkbart bedre
end med et af de billige composite kabler fra AVsupply.

===2. scenarie: TVet har Scart og Compositeindgange ===
Her kan du vælge at spare penge og så bruge et Composite kabel (angivet
under "den billige løsning") til billedet og sende det direkte ind i
TVets Compositestik. Derved behøver du ikke købe en scart-adapter. Men
ellers skal du have lydkablet nævnt i "den billige løsning" i scenarie
1.
Du kan også vælge at anvende scartstikket - i det tilfælde så se
ovenstående muligheder.

===3. scenarie: Scart, Composite og Svideo ===
I dette tilfælde vil jeg anbefale dig at bruge lydkablet fra "den
billige løsning" og så købe et Svideo kabel angivet under "den dyre
løsning". Som med compositeløsningen behøves der ikke nogen
scartadapter.

Men hvis dit TV har alle tre slags stik, så kan du frit vælge mellem
de beskrevne løsninger.

God fornøjelse
Med venlig hilsen
Flemming

PS: Jeg kunne ikke få TVout til at virke med mit GF4 MX440 fra Asus med
den medfølgende 27.20 driver fra Asus selv. Men efter jeg opdaterede
til 28.32 fra nvidia så virker min Tvout perfekt.

Fra : Henning

Dato : 26-03-02 21:24

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse

Hej Flemming

Tak for det fyldige svar, det fik sat nogle ting på plads. Jeg vil gerne
tilslutte til min VCR da jeg derved får tilslutning til mit antenneanlæg.

Min VCR (ikke SVHS) har 3 stik på fronten (Video og Audio L+R) som er
beregnet til videokamerra. De ligner til forveksling de stik der sidder på
adaptoren.

Er det rigtig forstået at jeg så kan nøjes med kablerne fra "den billige
løsning"?

> PS: Jeg kunne ikke få TVout til at virke med mit GF4 MX440 fra Asus med
> den medfølgende 27.20 driver fra Asus selv. Men efter jeg opdaterede
> til 28.32 fra nvidia så virker min Tvout perfekt.

Har opdateret til 28.32 så jeg håber det vil virke på mit kort

Med venlig hilsen

Henning

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-04-02 23:05

> Tak for det fyldige svar, det fik sat nogle ting på plads. Jeg vil
> gerne tilslutte til min VCR da jeg derved får tilslutning til mit
> antenneanlæg.

Hvad mener du med tilslutning til antenneanlæg - grafikkortet har da
kun TV-out, og ikke in?

> Min VCR (ikke SVHS) har 3 stik på fronten (Video og Audio L+R) som
> er beregnet til videokamerra. De ligner til forveksling de stik der
> sidder på adaptoren.

De passer også sammen så det er rigtigt nok.

> Er det rigtig forstået at jeg så kan nøjes med kablerne fra "den
> billige løsning"?

Jeps - et composite kabel fra dit GF4Mx til videoen og så et lydkabel
der går fra minijack i lydkortet til phono i videoen og så skulle du
være kørende. Men vær opmærksom på at der findes en kopibeskyttelse
kaldet Macrovision som de fleste videoer reagerer på - men som TVet
ignorerer. Så hvis du ser ting med kopibeskyttelse på kan det resultere
i et mærkeligt billede hvor farverne svinger og der er streger i
billedet på din video, mens disse ikke vil være synlige på dit TV. Men
DivX har ikke denne beskyttelse og man kan så vidt jeg husker få
programmer til DVDrip der fjerner beskyttelsen inden signalet sendes
til fjernsynet.
Jeg har ikke selv prøvet at se en DVD gennem mit TV-out så jeg ved ikke
om det giver problemer med macrovision eller ej - men prøv ad.

God fornøjelse
Flemming

Fra : Henning

Dato : 04-04-02 23:08

> Hvad mener du med tilslutning til antenneanlæg - grafikkortet har da
> kun TV-out, og ikke in?

Mit lokale antenneanlæg så børnene kan se TV på værelserne.

> Jeps - et composite kabel fra dit GF4Mx til videoen og så et lydkabel
> der går fra minijack i lydkortet til phono i videoen og så skulle du
> være kørende.

Har købt det og DET VIRKER - tak for hjælpen

mvh Henning