Svar ang. "Hvor er jeg dog træt bla bla...~
Fra : Jasper Norman

Dato : 23-03-02 00:26

Først og fremmest skal du da være hjetelig velkommen til at lade mig blive
en af dit kill-filter. Jeg tænkte... det kunne da være sjovt hvis du ligesom
gik i spidsen, for "foreningen af moralen vogtere" hvis en sådan findes, og
indscannede og fremlagde dine kvitteringer for din Windows version plus alt
det andet SW du har på din PC. Der skal med en ulovlig version af Windows +
Office + Photoshop + Dreamweaver nok være for en 40.000,- med pil op.
Derefter kunne du sætte den til at søge efter filer med *.mp3 som kriterie.
Mon ikke det giver et enkelt hit? Hvis ikke, kunne man spørge: Har du, før
CD´en blev født, nogensinde optaget fra radioen? Aha... forbudt. Slemme
dig. Du er med til at gøre CD´ere dyrere. Hvis du ikke føler at slipset
strammer til efter ovenstående spørgsmål, må du sørme sove som en baby hver
nat!

Mvh

Jasper, som er skyld i, at Gates endnu ikke har råd til at købe verdens
samlede guldreserver.

Fra : MOA

Dato : 23-03-02 01:28

Hmm......det er et lidt tyndt argument.

Hvis vi skal diskutere det rent principielt så mener du altså at moral kan
gradbøjes?
Er det ikke et skråplan? hvor går grænsen? og hvorfor skal Bill Gates ikke
have penge for sit produkt? Hvad nu hvis du laver et produkt og jeg kopierer
det uden at betale? hvor mange penge skal du tjene før det er "retfærdigt"
at stjæle det fra dig (for det er hvad du gør når du kopierer ulovligt!).

Men altså, jeg skal ikke lege moralens vogter, jeg har selv masser af
ulovligt software på min comp. (jeg er bare ikke stolt af det!).

MOA

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 23-03-02 01:30

Jasper Norman wrote:

> [...]
> Office + Photoshop + Dreamweaver nok være for en 40.000,- med pil op.
> Derefter kunne du sætte den til at søge efter filer med *.mp3 som kriterie.

LOL - Tyv tror hver mand stjæler. Min PC* er forsynet med Windows
firmaet har betalt, der er ingen Office pakke, ingen PhotoShop eller
DreamWeaver (Hvis du havde set min hjemmeside ville du vide jeg ikke
bruger den slags) og det software jeg bruger ud over mine spil er enten
freeware eller shareware som jeg har betalt for. Hvis man ser sig for er
der masser af godt gratis software at hente, der er ingen grund til at
bruge CuteFTP, WinZip og hvad du ellers hedder de programmer som nærmest
er standard udstyr på enhver godt udrustet PC. Til privat brug er der
også en del af de store prof programmer som er gratis fx. Delphi 6.

Der er en del mp3 på min PC, men det er altsammen noget som er hentet på
steder som www.mp3.com og ikke noget som er ulovligt. Dertil kommer en
del musik i ATRAC3 format, men der er så tale om musik fra mine egne
original CD'er som er ført ind for at kunne bruges på min digitale walkman.

> Hvis ikke, kunne man spørge: Har du, før
> CD´en blev født, nogensinde optaget fra radioen? Aha... forbudt. Slemme
> dig. Du er med til at gøre CD´ere dyrere.

Måske du skulle lige læse de to sætninger igen, der er noget som ikke
hænger sammen. Jeg tør forøvrigt godt garantere at der står flere
original musik CD'ere i min samling end hvad du har på mp3 m.m.

> Hvis du ikke føler at slipset
> strammer til efter ovenstående spørgsmål, må du sørme sove som en baby hver
> nat!

Jamen jeg sover da glimrende, og et slips strammer forøvrigt ikke hvis
man binder knuden rigtig, og hvordan sover du så. Du undgår meget
bekvemt at tage stilling til hvad konsekvenserne af piratkopiering ved
blot at forsøge og aflede opmærksomheden fra din egne person.

Piratkopiering er på mange måder ligesom at snyde i skat, dem der gør
det kan ikke rigtig se det skader nogen fordi det faktisk skader os
allesammen.

> Mvh
>
> Jasper, som er skyld i, at Gates endnu ikke har råd til at købe verdens
> samlede guldreserver.

Og som sammen med de andre nasserøve er skyld i at spiludviklerne ikke
tør satse på nyskabelser, men blot laver spil efter de samme gamle formler.

De sædvanlige undskyldninger for at piratkopiere er:

Programmerne er for dyre. Det er bare ærgeligt og en dårlig
undskyldning. Ferrarier er også for dyrere, men det betyder da ikke det
er i orden at stæle dem. Hvordan kan man forøvrigt få råd til en PC uden
at havde råd til software, det er da bare et spørgsmål om prioritering -
en bytur mindre eller et par uger uden smøger og der er snildt til et
nyt spil.

Der er for mange dårlige programmer. Så læs dog anmeldelser, prøv
demoerne og tal med andre som har prøvet dem. Den der med at hente en
piratkopi er i orden fordi i så køber spiller hvis der er godt er noget
fis. Man betaler jo heller ikke ved udgangen i biografen eller sniger
sig ind, selvom der er ledige sæder og det derfor ikke koster noger
noget. Hvorfor forøvrigt havde besværet med at få en kopi til at virke,
som måske er fyldt med virus, når en demo er hurtigere at hente samtidig
med den er lovlig og fungerer uden problemer.

Firmaerne tjener så mange penge at det ikke betyder noget. Vås.
Microsoft, Sony og et par af de andre tjener mange penge - flertallet
har svært ved at holde skindet på næsen. Der er massevis af firmaer som
må lukke fordi deres investeringer ikke kommer ind igen, efterhånden er
den eneste nogenlunde sikre måde at tjene penge i spilbranchen at hype
et spil vildt - lave en mega markedsføringskampagne og så få skidtet
solgt inden nogen opdager at de penge som burde være brugt på udvikling
er gået til marketing.

Hvad er din undskyldning Jasper Norman?

Mvh

Bruno

*Tidligere PC'ere har jeg selv måttet forsyne med operativsystemer, men
så dyr er DOS og Windows altså heller ikke.

Fra : MOA

Dato : 23-03-02 01:53

"Den der med at hente en
> [...]
> fis. Man betaler jo heller ikke ved udgangen i biografen eller sniger
> sig ind, selvom der er ledige sæder og det derfor ikke koster noger

Bortset fra ovenstående kan jeg kun give Bruno ret. Jeg vil stadig mene at
jeg kan sove (for nu at blive i den termenologi) med god samvittighed selvom
jeg har prøvet en piratkopi, hvis jeg blot køber spillet originalt bagefter
eller sletter kopien hvis ikke jeg kan lide det efter en kort "prøvetur" so
to speak (jeg lytter da også til cd'en i FONA inden jeg køber den!). Jeg har
kun ÉT spil installeret, UT originalt (har dog mange originale spil!).

MOA

Fra : ASKF

Dato : 25-03-02 13:24

iddqd@worldonline.dk ytrede sig i <3C9BCC81.8050505@worldonline.dk> med
dette:
[snip]
>De sædvanlige undskyldninger for at piratkopiere er:
[snip]
>Der er for mange dårlige programmer. Så læs dog anmeldelser, prøv
>demoerne og tal med andre som har prøvet dem.

Har købt flere spil på det grundlag, og oplevet at det var penge ud af
vinduet (Største skuffelse: var begejstret for WC1+2, havde prøvet
demoen til CC+Read Alert, købte Red Alert og efter et par dage kom den
til blot at stå på hylden).

> [...]
>som måske er fyldt med virus, når en demo er hurtigere at hente samtidig
>med den er lovlig og fungerer uden problemer.

Delvis korrekt, ikke alle demoer giver fuld indsigt i spillet og for
mange spil eksisterer der ikke demoer, men kun demo-film sekvenser.

> [...]
>et spil vildt - lave en mega markedsføringskampagne og så få skidtet
>solgt inden nogen opdager at de penge som burde være brugt på udvikling

Korrekt, især inden for spilbrancen er der mange firmaer der ikke
overlever hvis deres nyeste lancering ikke tjener sig hjem forholdsvist
hurtigt og derfor kører en meget aggresiv og intens
markedsføringskampange. Desværre medfører det at mange køber spillet
pga. denne markedsføring, for blot efterfølgende at opleve det var et
fejlkøb, hvilket netop giver dem et incitament til ved det næste spil at
prøve en piratkopi istedet. Det er derfor en negativ spiral med øget
pirateri pga. dyrere priser og usikkerhed om kvalitet -> manglende salg
-> højere priser, mere intens/aggresiv markedsføring -> mere pirateri...

Jeg søger ikke at forsvare piratkopiering da det er ulovligt og mange
firmaer har måttet lukke pga. manglende salg trods det at deres spil var
gode (især mht. gameplay), dog vil jeg også gerne gøre opmærksom på at
det i juridisk forstand ikke er tyveri, men brud på Lov om ophavsret (og
derved ikke en politisag, med mindre ulovlige kopier bliver solgt som
originaler).

PS. Overvejer pt. at lave en OTD så vi kan få indføjet i gruppens
fundats at hjælp i forb. med warez ikke er ønskede emner i gruppen, da
jeg også er træt af at pro vs. kontra diskussionen popper op igen og
igen, uden at den kommer nogle vegne (har ikke set nye argumenter
hverken for eller imod i flere år).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Mikkel Gram-Hansen

Dato : 23-03-02 02:02

Jasper Norman <norman@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
[SNIP bla bla bla]

Det er åbenbart virkeligt noget der rammer nogens dårlige samvittighed... så
meget at de bliver ude af stand til at læse en simpel post ??
Diskussionen går ikke på om jeg eller Bruno eller du selv har leget
pirater.. den går på at dette IKKE er gruppen man bruger til at forespørge
om det.
Du kan sikkert godt selv finde ud af at finde Warez og finde ud af at bruge
det, så fred med dig... jeg er uhyrligt ligeglad med hvad der ligger på din
computer. Jeg gider bare ikke skovle mig gennem posts her i gruppen hvor
folk skamløst spørger om de ikke lige kan få et spil... og bagefter klager
over at deres pirat versioner ikke rigtigt virker.
Find dog selv ud af det eller smut over i en Warez gruppe !

Mikkel

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-03-02 11:37

Er der nogen der har tænkt på at spilfirmaerne måske ikke er helt så ked af
kopiering som man tror, de ville nemlig aldrig komme ud til så stort et
publikum hvis det var umuligt?
Og Gates udvider såmænd også sit monopol med de piratkopierede "Windåser"!

Ole

Fra : Highlander

Dato : 23-03-02 12:22

"Ole Larsen" <fireball@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har tænkt på at spilfirmaerne måske ikke er helt så ked
af
> kopiering som man tror, de ville nemlig aldrig komme ud til så stort et
> publikum hvis det var umuligt?

Nææ det har jeg ikke tænkt over , jeg troede de var interesset i at såmange
som muligt købte deres spil ,
det at der er mange der spiller deres spil - uden at betale dem , kan de vel
ikke betale løn til de ansatte med - kan de?

gider du forklare hvordan firmaer kan leve af at folk spiller deres spil,
men ikke betaler for dem , for jeg kan ikke lige gennemskue det

> Og Gates udvider såmænd også sit monopol med de piratkopierede "Windåser"!

igen tror jeg Gates er mest interesseret i at folk køber fra ham istedet for
at stjæle fra ham

Highlander

Fra : flemsus

Dato : 23-03-02 13:39

"Highlander" <Highlander_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> men ikke betaler for dem , for jeg kan ikke lige gennemskue det

> igen tror jeg Gates er mest interesseret i at folk køber fra ham istedet

Det kan du se tidligere i den første tråd. Hvis man ikke kan prøve et spil
før man skal betale for det ville omsætningen nok være meget lavere. Jeg har
også selv prøvet et cracket spil og efterfølgende købt det originalt. Og
også undgået at spilde penge fordi et spil ikke levede op til mine
forventninger. Gates problem er nok lidt anderledes han forlanger jo en
formue for sine programmer, men nu er der åbenbart åbnet for salg af OEM
versioner det gør det jo noget billigere at "køre" lovligt.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-03-02 16:04

Reklame selvfølgelig, måske 80% af verdens pc-bruger kan ikke finde ud af at
installere et cracket spil og skal de selv cracke det går det fuldstændig
galt - derfor må de købe det.
De 20% der kan vil sprede nyheden om et godt/skidt spil - så virkligheden er
ikke så sort/hvid som du vil gøre den til, Highlander.
Selvfølgelig stiller tingene sig lidt anderledes med Microsoft, men når jeg
tænker på deres forretningsmetoder gør det mig nu ikke så meget.
Mvh, Ole
P.s...har du undersøgt om navnet "Highlander" ikke er copyright-beskyttet?

Fra : Highlander

Dato : 23-03-02 20:35

> [...]
at
> installere et cracket spil og skal de selv cracke det går det fuldstændig

Der er da en af de bedre undskyldninger selvom jeg ikke mener den holder
vand .
Hvis 80 % ikke kan bruge cracked spil - hvorfor bliver man så udråbt til at
være højhellig hvis man påstår man køber sine spil - og mener at det andet
er ulovligt ?

> De 20% der kan vil sprede nyheden om et godt/skidt spil - så virkligheden
er
> ikke så sort/hvid som du vil gøre den til, Highlander.

jeg ved ikke hvor du har den % fordelen fra - mens hvis vi antager at 20% er
stabile tyveknægte hvormange spil tror du så, de sælger ? mere end de
stjæler - nææ vel
..
Prøv at se det på den her måde :
En der "tester" spil laver han fejlkøb - næææ - han købe kun de spil der
holder i længde og er fede for ham. og hvor mange er det - tror du ?

Jeg kan dog kun tale ud fra min egen situration - jeg kan skaffe alt det
Hack jeg kan hælde ind på pcer , men jeg har aldrig "testet" et spil inden
jeg købte det - har købt 4 spil de sidste 5 måneder - jeg ville helt sikket
ikke have købt flere hvis jeg begyndte at "teste" . og hvis jeg havde
testet RtCw og EE inden, så var de slet ikke blevet købt.

> Selvfølgelig stiller tingene sig lidt anderledes med Microsoft, men når
jeg
> tænker på deres forretningsmetoder gør det mig nu ikke så meget.

man kan ikke blive lidt gravid !

og bare lige hvis du ikke har læst nogle af mine andre post et stykke tid
tilbage. Jeg er personligt ligeglad om folk stjæler spil eller ej - men jeg
mener ikke deres lame spørgsmål om hvordan og hvor de DL mm høre hjemme her
! - jeg føler det er at tage pis på de ( 80 % du nævner ) der betaler deres
spil. Hvis de vil lære at stjæle må de spørge i gruppe for tyveknægte (
eller "reklamefolkene" som du jo mener de er : ) ) og erkende at de de har
gang i - ikke er lovligt.

og lige en sidste ting - du har kun set mig flamme nogen, hvis de har
prøvet at legaliseres deres tyveri.
Herrejemen forleden hvad der sq en der mente der var lovligt fordi han havde
fødseldag - der har dælme ikke være mange lys i hans lagkage -

> Mvh, Ole
> P.s...har du undersøgt om navnet "Highlander" ikke er copyright-beskyttet?

nææ det har jeg ikke - og tror heller ikke at det er beskyttet - highlander
er bl.a : en skotte der bor i højlandet vel nærmste som en Århusianer er en
der bor i århus : )

Ps
Da jeg i sin tid tog det "nick" skyldes det min dårlige humor - der er ikke
meget højland i danmark - og jeg var langt fra udødelig i det spil jeg
spillede .. men jeg drak ( drikker ) en del Dalmore : )

Highlander

Fra : Alrax

Dato : 24-03-02 12:49

Jeg har ingen betænkeligheder med at lave pirat kopi'er af M$'s produkter,
så længe alt de lave ligger 20% højere i pris end alle andre produkter, vil
jeg ik betale for det hvis jeg kan få en "uægte". (minimum 20%)

jeg ville da helt klart købe de originale men med din prise der er på spil:
450 kr. midster man fandme lysten! (undskyld sporget)

det er ik fordi jeg ik har ægte spil et har jeg skam, faktisk en hel hylden,
men de fleste er købt på tilbud, så hvis priser faldt, jammen så ville jeg
nok ik hente så mange pirat-kopier.

jeg bruger da også downloadprogrammet KaZaA ofte, især til musik. har 500
Mp3. Og så kan i jo all komme og sige at jeg er med til at gøre Cd'ere dyre
og jeg er ik enig, Udbyd, efterspørgsel!!

Og så lige en ting mere!

det er da også totalt latterligt at alt skal koste det samme!?!?

Alrax

Fra : Highlander

Dato : 24-03-02 18:29

"Alrax" <xsysalrax@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og jeg er ik enig, Udbyd, efterspørgsel!!
>
> Og så lige en ting mere!
>
> det er da også totalt latterligt at alt skal koste det samme!?!?

Jeg finder din post utrolig usagligt og vælger derfor at svare som følger :

MS produkter er +20 % nå og hvad så med alle de andre firmaer- køber du
dem spil fra dem .. inden du kommer for godt igang vil jeg lige minde dig om
en tidligere post fra dig - hvor -som jeg forstod den - så ville du hellere
formatere din HD end at betale for at spille online "et spil du selv synes
er det bedst ONline spil der findes"- ta dig dog sammen du er en bare gemen
tyveknægt - dine dårlige undskyldning om priser og hvem der tjener hvor
meget ,holder da ikke en meter - du vil jo ikke betale en skid. og hvem har
nogen side fået noget på tilbud som var det sidste nye,
du stæler fordi chancen for at blive knaldet er minimal - længere er den nok
ikke

Jeg tror, det ville hjælpe hvis du prøvede at bevæge dig ud over de ca 19"
tommer du sidder foran og se hvormeget du "sjovt" du så kan stjæle - for alt
koster penge - det er derfor man får penge for at arbejde, måske lever du i
Cyberspace - men det er dælme RL der er skyld i at internettet køre, men
hvis du bare vil nasse dig igennem livet - så fred med det - men fri os fra
dine røvsyge undskyldninger om at du synes det er for dyrt - hvad ved du
endeligt om det ? og smut over til de andre tyveknægte og luft dine
asociale holdninger
... alt ting har en pris og hvis du ikke synes det er pengene værd - så lad
være - men du render vel også ud og voldtager nogen hvis du synes
ludderprisen er for høj

du klager over prisen på computerspil .. 450 kr. hvad kan du ellers få for
450,00 ? du kan ikke engang få en ny skjorte for de penge -
eller måske noget som du kan forholde dig til : 10 Pizzaer eller 30
colaer - men eller måske 60 "netto" vand - for du vil vel ikke betale
overpris for en en coke eller pipsi ?

hov det slår mig lige - måske er det fordi din far eller mor ville ikke give
dig alle de computerspil du vil have - er det, det der er galt ?

Highlander

Fra : David Dollas

Dato : 24-03-02 19:15

Hr. Highlander.

Kunne det ikke være en mulighed at kigge dit RE. igennem for fejl, før
du poster... Der er simpelthen så mange fejl i at min søster kunne
have gjordt det bedre...

On Sun, 24 Mar 2002 18:29:00 +0100, "Highlander"

Fra : Highlander

Dato : 24-03-02 20:20

"David Dollas" <david_dollas@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hr. Highlander.
>
> Kunne det ikke være en mulighed at kigge dit RE. igennem for fejl, før
> du poster... Der er simpelthen så mange fejl i at min søster kunne
> have gjordt det bedre...

Hvad er det du ikke forstår i min post ?
jeg mener da nok at min mening og mit budskab er klart for enhver ! selv din
søster -ja selv "alrax"burde forstå det

det er muligt du ønsker at trække tråden over på formulering og retstaving -
da du muligvis kan bidrage med noget fornuftigt i den sammenhæng, men det er
ikke det det handler om her - det handler om at om det er lovligt at
stjæle - bl.a. fra de rige ... så kan vi snakke retstaving i en anden tråd

så hvis du ikke vil bidrage tråden med noget relevant - så tænk dig om før
du poster...

Highlander
jeg svare gerne seriøst tilbage - hvis posten tillader det ...

Fra : David Dollas

Dato : 24-03-02 21:09

Jeg er helt enig med dig, i den diskution. Det var bare de mange fejl,
der måske kunne give mig en lille ide om, at du måske "var fuld af
lort", men det var du ikke. :)

Beklager...

/
David

On Sun, 24 Mar 2002 20:19:48 +0100, "Highlander"

Fra : Gizmoduck

Dato : 25-03-02 12:28

On Sun, 24 Mar 2002 18:29:00 +0100, "Highlander"
<Highlander_dk@hotmail.com> wrote:

*snip* highlanders post

*klap klap* glimrende formuleret, ville selv have skrevet noget
lignende, men gider ærlig talt ikke spilde tid på piraterne herinde
længere...udover måske lige bruge 2 minutter på at grine af dem når de
bliver snuppet ;)

--

Gizmoduck

-
Everquest
Qaryil the wizard on the Xegony server

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-03-02 16:38

Vi er jo stort set nok enig!
Bortset fra at jeg kun køber et eksemplar af hvert spil og vi har 4 computer
her i huset, så jeg brænder og cracker altid 3 eks. af hvert spil vi køber
(og vi køber mange), så vi kan spil over netværk - jeg vil ikke købe et eks.
til hver pc, det er bondefangeri!
Men jeg sælger/giver ALDRIG spil og jeg henter ikke musik på Kazaa (dårlig
lyd) eller spil (virker af helvede til) - så du kan nok se at der er mange
måder at være "pirat" på.
Det ene er lige så ulovligt som det andet - jeg ved det,men alligevel.
Mvh, Ole