Mulvarpeinvasion.
Fra : KH

Dato : 22-03-02 17:47

Hej med jer.

Min familie har en større problem med mulvarpeskud i græsplænen.
Og det kan godt gå hen og blive et meget stort problem, da det er en
temmelig stor græsplæne.
Nu er mulvarpen sikkert et mægtig sødt lille dyr, men der må være en grænse
for, hvor meget tålmodighed, man kan have med de små fyre.

Er der nogen, som kan fortælle os, hvad vi skal stille op, hvis vi ikke vil
have ødelagt vores hjemme-golfbane?
18 huller er rigeligt...

Mvh. Klaus.

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-03-02 18:20

Hej

> Er der nogen, som kan fortælle os, hvad vi skal stille op, hvis vi ikke vil
> have ødelagt vores hjemme-golfbane?

Du kan selvfølgelig fange muldvarpen -- det er ikke særligt vanskeligt. Det
er dog meget sandsynligt, at der inden længe vil flytte en ny muldvarp ind,
og så... ja, sådan kan man så blive ved.

Muldvarpe lever for sig selv, og ofte er der kun tale om een enkelt muldvarp
pr. matrikel. Der er således ingen fare for at bestanden på ens grund bliver
større og større.

Selv fjerner vi de største muldvarpeskud med en skovl, og de mindre får at
spark, så jorden fordeles ud over græsset. Det er en nem og god løsning --
for os og for muldvarpen.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-02 18:36

On Fri, 22 Mar 2002 18:20:22 +0100, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Selv fjerner vi de største muldvarpeskud med en skovl, og de mindre får at
>spark, så jorden fordeles ud over græsset. Det er en nem og god løsning --
>for os og for muldvarpen.

Og det gode ved muldvarpen er at den ikke æder planterødder sådan som
mosegrisen gør. (Hvis man da lige skal sige noget pænt om muldvarper

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mona

Dato : 23-03-02 14:25

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
newsqm9u01ciok7g6cl4vj42irf5u2afdap0@4ax.com
> [...]
sådan som
> mosegrisen gør. (Hvis man da lige skal sige noget pænt om

Og hvordan ved man så hvad der er hvad? Jeg troede mulvarp =
mosegris...

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-02 20:35

On Sat, 23 Mar 2002 14:25:15 +0100, "Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>Og hvordan ved man så hvad der er hvad? Jeg troede mulvarp =
>mosegris...

Nej, så langt fra...

Er der mange tuer (muldvarpeskud) så er det med rigtig god sandsynlighed
muldvarper.

Er der mange huller, så er der mosegrise.

Mosegrise har det med bare at grave et hul, en sjælden gang kan de sætte
et meget lille 'skud'. Muldvarpen laver altid tuer af opskubbet jord.

Nåja, hvis dine træer pludselig vælter ved det mindste vindpust fordi de
ingen rødder har, så er det også mosegrise

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mona

Dato : 24-03-02 19:06

> [...]
>
> Nåja, hvis dine træer pludselig vælter ved det mindste vindpust
fordi de
> ingen rødder har, så er det også mosegrise

HURRA, så er det mulvarper jeg har en masse af. Hvor stort et
område bruger én mulvarp?

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-02 21:41

On Sun, 24 Mar 2002 19:05:43 +0100, "Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>HURRA, så er det mulvarper jeg har en masse af. Hvor stort et
>område bruger én mulvarp?

Ja, hvis alternativet er en mosegris, så er det da noget at juble over

Jeg har set muldvarpe dække et område på vel 50x50 meter, måske mere.

Jeg har ikke selv haft muldvarper, men om efteråret kan man tydeligt se
på pløjemarker hvor meget en enkelt muldvarp dækker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-03-02 19:45

KH <miller@snabelvand.dk> skrev i en
> [...]
grænse
> for, hvor meget tålmodighed, man kan have med de små fyre.

Der er nævnt nogle forskellige muligheder under
OSS/FAQ haven - punkt 4 i:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen

Under punkt 7 står der om mos i græsplænen, der også er et stort
problem i mange haver.

Per A. Hansen