Mos i græsplænen.
Fra : Tele

Dato : 22-03-02 16:08

Jeg har en græsplæne, hvor der efterhånden er mere mos end græs i. Og så er
det store spørgsmål, hvordan kommer jeg nemmest af med alt mos?

Skal jeg ud og leje en mos fjerner og hvis man skal hvor gør man så det?
Eller kan man give plænen nogle gødning eller lign som fjerner mossen?

/Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-02 17:28

On Fri, 22 Mar 2002 16:08:06 +0100, "Tele" <kchr@int.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Skal jeg ud og leje en mos fjerner og hvis man skal hvor gør man så det?
>Eller kan man give plænen nogle gødning eller lign som fjerner mossen?

Mosset skal fjernes, det sker nemmest med en vertikalskærer. Den kan
lejes. Derefter skal græsset have noget at leve af så det selv kan kvæle
mosset, dvs. det skal gødes.

Læs evt. http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/5/

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tele

Dato : 22-03-02 19:15

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Mosset skal fjernes, det sker nemmest med en vertikalskærer. Den kan
> lejes. Derefter skal græsset have noget at leve af så det selv kan kvæle
> [...]
Nu hvor jeg har læst din udmærkede artikel har jeg lige et enkelt spørsmål.
Vil det være for tidligt at leje en vertikalskærer i næste uge, og give
plænen en tur med den. For bagefter at give den en gang NPK-gødning?

Eller skal jeg vente?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-02 20:45

On Fri, 22 Mar 2002 19:15:09 +0100, "Tele" <kchr@int.tele.dk> wrote:

> [...]
>Vil det være for tidligt at leje en vertikalskærer i næste uge, og give
>plænen en tur med den. For bagefter at give den en gang NPK-gødning?

Jorden må ikke være for fugtig når man kører med vertikalskæreren, men
hvis det ellers holder tørt, og det skulle det gøre efter den sidste
vejrudsigt jeg så, så er det helt fint at ordne det i påsken. Også mht.
gødningen, der skal ikke blive mange grader varmere før græsset gror som
skidt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-02 17:46

"Tele" <kchr@int.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal jeg ud og leje en mos fjerner og hvis man skal hvor gør man så det?
> Eller kan man give plænen nogle gødning eller lign som fjerner mossen?

Jeg må desværre bedrøve dig med at der ikke findes lette måder til at fjerne
mos. man kan fjerne det med en maskine og køre det på genbrugspladsen, men
det kommer igen lige så hurtigt som græsset.
Hvis du ikke fjerner årsagen til mos er det umuligt at undgå det.
Mos elsker fugtighed og skygge, de eneste steder græsset klarer sig bedst er
hvor der er helt åbent og godt gødet.
Patentmidler som jernvitriol og specielle kemiske mosfjernere er kun
midlertidige løsninger.

Hilsen Aksel

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-03-02 18:13

> Jeg har en græsplæne, hvor der efterhånden er mere mos end græs i. Og så er
> det store spørgsmål, hvordan kommer jeg nemmest af med alt mos?

Det er vigtigt at huske på, at græsplænen på dette tidspunkt af året ikke
ser specielt godt ud når det kommer til mos -- der i modsætning til græsset
vokser i vintermånederne. Om et par måneder ser det meget bedre ud.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Tele

Dato : 22-03-02 19:08

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
græsset
> vokser i vintermånederne. Om et par måneder ser det meget bedre ud.

Dvs. jeg burde vente en måneds tid og så bruge en mos fjerner. Og bagefter
sørge for at gøde plænen godt?