Hvilken Mac???
Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 14:50

Hej Gruppe.

Jeg står for at skulle indkøbe en ny Mac til grafisk design.
Imidlertid er jeg "vokset op" med PC og har følgelig ikke ikke den fornødne
viden om Mac til "bare at gå ud at købe".
Håber der er nogle "hardcore" Mac-brugere i gruppen der kan vejlede mig
lidt....

Ud over nogle rent branche-specifikke programmer arbejdes der primært i flg:
Adobe Illustrator 8.0
Adobe Photoshop 4.0
Filstørrelse: op til ca. 800-900 MB

Illustrator-versionen formoder jeg er ok, men jeg forventer, at opgradere
Photoshop til ver. 6.0.
Er der forhold, der taler imod dette?

Hvilken Mac bør jeg vælge????
Jeg har kigget lidt på noget G4 dual 1.4 GHz.
Kan de nævnte programmer udnytte de to processorer eller er det "penge ud af
vinduet" og skal jeg koncentrere mig om en maskine med kun en processor?

Maskinen er standard bestykket med 512 MB RAM som jeg forventer at opgradere
til 1GB.
Derudover er det et "must", at der kommer DVD-brænder i maskinen. Er det
hvad Apple kalder for Superdrive? Hvis "nej", hvad er så superdrive??

Hvad med OS?
Jeg har læst lidt om ver. 9.1 og OS X.
Hvilke forhold taler for de enkelte versioner?
Jeg har hørt noget om at OS X er Unix-baseret og at dette kan give nogle
problemer med manglende drivere til især lidt ældre hardware. Hvor stort er
dette problem i praksis?
Er der i øvrigt nogle "børnesygdomme" i OS X der skal overstås inden dette
OS kan anbefales?

Dette var lige umiddelbart ordene
Jeg håber nogen har lyst at svare på mine mange spørsmål og modtager også
meget gerne råd i øvrigt om hvad jeg bør tage højde for.

Endelig vil jeg blive meget taknemmelig, hvis nogen kan oplyse hvor man
finder det største udvalg, de bedste priser o.s.v.

På forhånd tak og god week-end

/Joen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-02 14:54

"Joen Andresen" <jokian@hotmail.com> writes:

> Jeg har hørt noget om at OS X er Unix-baseret og at dette kan give nogle
> problemer med manglende drivere til især lidt ældre hardware. Hvor stort er
> dette problem i praksis?

Med en ny maskine? Absolut minimalt.

Der er fin dual-support i operativsystemet. Selv hvis de enkelte
applikationer ikke understoetter det, fordi det giver luft til andre
programmer og operativsystemet og vil give en bedre
responsfornemmelse.

Hvis det er til grafisk arbejde, saa overvej en mindre maskine og en
bedre skaerm.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 15:17

"Thorbjørn Ravn Andersen" <ravn@mac.com> wrote in message

> [...]
> responsfornemmelse.
>
> Hvis det er til grafisk arbejde, saa overvej en mindre maskine og en

--------------------------
Tak for dit svar!!!

Med problemer OS X >< ældre hardware mente jeg muligheden for at benytte
noget af det eksisterende hardware som f.eks. scanner o.s.v. Den
eksisterende scanner kører på et SCSI interface og jeg har som sagt _hørt_
at OS X kunne have et problem i denne retning?!?!

Vedrørende skærmen: Skærmen er ikke et problem. Den kommer "udover". Det
drejer sig om selve maskinen....

Men når vi nu er ved det:
Jeg har set at nogle modeller leveres med et GeForce 4 MX.
Dette er vel næppe optimalt til grafisk design. Det skal nævnes at der
udelukkende designes i 2D.

/Joen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-02 15:28

> [...]

> eksisterende scanner kører på et SCSI interface og jeg har som sagt _hørt_
> at OS X kunne have et problem i denne retning?!?!

Det kan andre svare bedre paa end jeg. SCSI i sig selv er ikke et problem.

> Jeg har set at nogle modeller leveres med et GeForce 4 MX.
> Dette er vel næppe optimalt til grafisk design. Det skal nævnes at der
> udelukkende designes i 2D.

Hvorfor ikke? Maskinen skal bruge et 3D-kort for at brugerfladen
koerer ordentligt - der er meget oejekraes.

Herudover kan man jo smide et bedre grafikkort i hvis man ikke er tilfreds.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 16:02

> [...]
> koerer ordentligt - der er meget oejekraes.
>
> Herudover kan man jo smide et bedre grafikkort i hvis man ikke er

-------------------------------
Ok - det er sådan nogle info. jeg kan bruge
Angående GF 4MX:
I PC-verdenen går dette kort ikke for at være udpræget godt - blot et
"tunet" GF 2. Derfor min kommentar om kortet. Hvordan har Mac det med eks.
ATI Radeon 8500??

/Joen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-02 16:08

> [...]

> I PC-verdenen går dette kort ikke for at være udpræget godt - blot et
> "tunet" GF 2. Derfor min kommentar om kortet. Hvordan har Mac det med eks.

Aner det ikke.

Gider du fortaelle mig hvorfor du ikke kan klare dig med et "tunet" GF
2 kort til de 2D-designopgaver du skal bruge maskinen til i arbejdsregi?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 16:30

> [...]
>
> Gider du fortaelle mig hvorfor du ikke kan klare dig med et "tunet" GF
> 2 kort til de 2D-designopgaver du skal bruge maskinen til i arbejdsregi?

-------------------------------
Det kan jeg _måske_ også - jeg ved det ikke. Det er derfor jeg spørger?!?!
Mit udgangspunkt var (er), at når der designes i 2D, så er det ikke så
væsenligt hvordan maskinen klarer 3D og derfor havde jeg en tanke om at
putte noget Matrox et-eller-andet i den.
Du fortæller mig så, at der er en fordel i at bestykke med et 3D grafikort -
jeg tror du benyttede udtrykket "øjekræs".
Fair nok - så putter jeg et 3D grafikkort i maskinen. Dog mener jeg
stadigvæk, at 2D-delen er vigtig og her - nu henviser jeg igen til
PC-verdenen - går ATI for at være betydeligt bedre end GF der er optimeret
til 3D.
Mine egne erfaringer går da også i den retning. Jeg har selv haft både GF
(godtnok 2 og der er sikkert sket lidt siden) og ATI. I dag kører jeg med et
ATI Radeon 8500 som jeg er _meget_ tilfreds med.
Diverse tests viser da også, at Radeon 8500 er tæt på Matrox' kvalitet i 2D
(og det _er_ bedre end GF) og bedre end GF3 i 3D.
Derfor spurgte jeg til hvordan Mac'en har det med Radeon 8500, men jeg er på
ingen måde "gift med" ATI. Jeg vil bare have noget hardware der yder
optimalt i forhold til de behov jeg har. Så er det mindre væsenligt om der
står ATI, GeForce et-eller-andet eller noget helt tredie på papkassen

/Joen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 16:59

Joen Andresen <jokian@hotmail.com> wrote:

> derfor havde jeg en tanke om at putte noget Matrox et-eller-andet i den.

Det kan du ikke (med mindre du vil nøjes med et matrox kort fra 96). Du
har valget mellem Apples egne Nvidia kort og ATI's mac edition kort.

> nu henviser jeg igen til PC-verdenen - går ATI for at være betydeligt
> bedre end GF der er optimeret til 3D.

Billedkvaliteten på Apples GF kort er ganske god i sammenlignet med de
fleste skod kort fra PC verdenen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 18:04

"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> [...]
>
> Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
> kernal panic or two in a month, what's the point of living?
--------------------
Igen: ok - det er sådan noget jeg har brug for at vide. Tak!!!

/Joen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-02 10:20

"Joen Andresen" <jokian@hotmail.com> writes:

> væsenligt hvordan maskinen klarer 3D og derfor havde jeg en tanke om at
> putte noget Matrox et-eller-andet i den.

Tag det der følger med dyret fra Apple. Understøttet og ingen bøvl.

> Du fortæller mig så, at der er en fordel i at bestykke med et 3D grafikort -
> jeg tror du benyttede udtrykket "øjekræs".

Aquabrugerfladen vil gerne have det.

> ingen måde "gift med" ATI. Jeg vil bare have noget hardware der yder
> optimalt i forhold til de behov jeg har. Så er det mindre væsenligt om der
> står ATI, GeForce et-eller-andet eller noget helt tredie på papkassen

Hvad med at yde optimalt i forhold til Mac'en. Dette er en anden
verden, og du vil derfor gerne have noget der står Apple på. Fx i æsken.

Jeg ved ikke meget om Applehardware - er der andre meninger?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-03-02 10:59

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg ved ikke meget om Applehardware - er der andre meninger?

Her er de eneste behchmarks jeg har set af det oprindelige Radeon,
Radeon 7500, Radeon 8500, GF 4MX, GF 2MX og GF 3 (endnu ingen GF 4TI)

<http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/radeon_8500/index3.html>

I 2D lader det til at 4MX er det hurtigste og at ATI's drivere som
sædvanlig ikke er noget at råbe hurra for.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 16:54

> [...]

> I PC-verdenen går dette kort ikke for at være udpræget godt - blot et
> "tunet" GF 2. Derfor min kommentar om kortet. Hvordan har Mac det med eks.

Det findes i en mac edition, men produktionen lider af samme problem som
i PC verdenen - ATI kan ikke levere nok af dem.

Den "lille" G4 kommer som standart med et Radeon 7500, men alle
modellerne kan leveres med enten Radeon 7500, GF 4mx og eller GF 4ti.

Hvis du køber en BTO maskine med et 7500 kort sparer du ca. 1000kr

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 18:03

> [...]
>
> Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
> kernal panic or two in a month, what's the point of living?
---------------------------
Det handler ikke så meget om penge - nå vi altså taler i denne
størrelsesorden (1000 - 2000 kr.). Det handler mere om hvad der bedst....(!)
Af de kort du nævner her, er der vel ingen tvivl om, at det er GF 4ti?!?!

/Joen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 18:18

> [...]

> Af de kort du nævner her, er der vel ingen tvivl om, at det er GF 4ti?!?!

Hvad der er "bedst", kommer vel an på kortets anvendelse.

Hvis GF4 kortet ikke er hurtigere end Radeon 7500 kortet i Photoshop og
billedkvaliteten er nogenlunde identisk, er det værd at spare de ca
4000kr. Til den pris kan du opgradere enten din adobe software, eller
anskaffe et radeon 8500 + en ekstra 512MB klods.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 18:47

> [...]
>
> Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
> kernal panic or two in a month, what's the point of living?
Det er korrekt , men forholder det sig sådan??

/Joen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 19:46

Joen Andresen <jokian@hotmail.com> wrote:

> Det er korrekt , men forholder det sig sådan??

Det ved jeg ikke, da jeg ikke har et 2D (og photoshop) bechmark under
Mac OS 9 og X med nogen af kortene.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-02 10:22

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> [...]
> 4000kr. Til den pris kan du opgradere enten din adobe software, eller
> anskaffe et radeon 8500 + en ekstra 512MB klods.

Åhja, fyld maskinen op med RAM. Det vil du blive glad for.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 16:54

> [...]

> eksisterende scanner kører på et SCSI interface og jeg har som sagt _hørt_
> at OS X kunne have et problem i denne retning?!?

Du tjekker selvfølgelig hos de respektive producenter om scanner og SCSI
kort kan køre i OS X (gælder også om SCSI kortet kan bruges i en moderne
G4)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 18:00

> [...]
>
> Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
> kernal panic or two in a month, what's the point of living?
----------------------
Selvfølgelig
Det jeg efterlyser er "generelle tendenser".

/Joen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 18:18

Joen Andresen <jokian@hotmail.com> wrote:

> Det jeg efterlyser er "generelle tendenser".

Den gennerelle tendens er, at prooducenterne ikke skriver drivere til
ældre hardware.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-02 04:41

Hej Joen

Joen Andresen wrote:

> [...]
> eksisterende scanner kører på et SCSI interface og jeg har som sagt _hørt_
> at OS X kunne have et problem i denne retning?!?!

Jeg går ud fra, når du skriver SCSI, så mener du SCSI og ikke SCA versionen af
SCSI til PC. Rene SCA produkter - uanset type kan _ikke_ monteres og bruges på
en Mac, og så er det ligegyldigt, hvilket SCSI kort, du får i en Mac. Men hvis
du fx. mener, om en HP ScanJet 2-6100 eller en ScanJet 3-8500 kan monteres på
en Mac, så ja, fordi HP scannerens interface understøtter både SCSI og SCA.

Det kan dog blive nødvendig for dig at downloade en nyere firmware til evt.
eksterne enheder, såsom TapeStreamers, CD-R/CD-RW drev osv., men det vil du
kunne se på producentens hjemmesider.

De fleste af de store og anerkendte hardware producenter _er_ igang med
udvikling af drivere til OS X og med optimering af drivere til at bruges under
'classic mode' under OS X.

Hvis du fx. vil vælge et Adaptec kort, så har de allerede nu drivere til de
fleste til brug med OS X.

> Vedrørende skærmen: Skærmen er ikke et problem. Den kommer "udover". Det
> drejer sig om selve maskinen....

Du skal nu alligevel tænke dig godt om. Det er fx. ikke alle CRT skærme, der
kan tilsluttes de nye Mac uden videre. I givet fald skal du bruge en adapter
mellem skærmkabel og skærmstik. Men hvis du vælger en TFT skærm, så er det
efterhånden en std. montering, så det skulle ikke være et problem. Men vælg en
skærmstr. hvor du kan have 2 hele A4 sider i 1024x768 eller 1152x870 i min.
85hz, dvs., mindst en 21" skærm med 20" effektiv billedareal.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-03-02 09:05

> Du skal nu alligevel tænke dig godt om. Det er fx. ikke alle CRT skærme, der
> kan tilsluttes de nye Mac uden videre.

Alle skærme med VGA stik kan bruges uden problemer, sålænge de
understøtter DDC.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-02 10:26

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Alle skærme med VGA stik kan bruges uden problemer, sålænge de
> understøtter DDC.

Også uden. Så skal du bare selv vælge imellem flere opløsninger.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-03-02 09:56

in article 3C9BF93F.64B0D41D@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 23/03/02 4:41:

> [...]
> en Mac, så ja, fordi HP scannerens interface understøtter både SCSI og SCA.

Er du sikker at HP scannerer har SCA?. SCA er stadig SCSI, bare med et 80
pins interface der primært er tiltænkt brug i HotPlug enheder. Så hvorfor HP
scannere skulle bruge SCA SCSI stik forstår jeg ikke rigtigt. Jeg har
iøvrigt aldrig set en extren SCSI enhed med SCA tilslutning, kun interne. Og
med en adapter fungerer de faktisk fint på mac.

--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-02 18:11

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> Er du sikker at HP scannerer har SCA?.

Ja, jeg har selv monteret en ScanJet 2-6100 på en Mitsubichi 300mhz PII med en
ekstra monteret SCA/SCSI controller. Det var den eneste måde, vi kunne få den til
at virke på

> [...]
> extren SCSI enhed med SCA tilslutning, kun interne. Og med en
> adapter fungerer de faktisk fint på mac.

Ja, det er dog en sandhed med visse modifikationer. Du kan fx. ikke bruge en HD,
der specifikt er fremstillet til HP, - så uanset, om den så er eks- eller indterne
og hedder Fireball eller Barracuda.

Desuden er der nogle Epson scannere i Office serien, der også har SCA tilslutning,
bl.a. nogle af de store med autofeeding..

Ved udgangen på nogle enheder, der specifikt er fremstillet til HP, sidder der en
ekstra lille chip/print, der gør, at den ikke kan bruges andre steder. - Indrømmet,
det er lidt irriterende.

Jeg har ikke undersøgt, om andre SCA enheder kan bruges på Mac end HPs, men det ser
da fornuftigt ud, hvis det kan gøres med en adapter

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-03-02 20:40

in article 3C9CB722.3EA95845@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 23/03/02 18:11:

> [...]
> ekstra monteret SCA/SCSI controller. Det var den eneste måde, vi kunne få den

Jeg kan slet ikke finde en scanner der hedder det på HPs sider. Er du ikke
så venlig at poste et link til info om den?

> [...]
> HD,
> der specifikt er fremstillet til HP, - så uanset, om den så er eks- eller

Det må du gerne forklare lidt nærmere.

> Desuden er der nogle Epson scannere i Office serien, der også har SCA
> tilslutning,
> bl.a. nogle af de store med autofeeding.

Jeg kan slet ikke finde en scanner med SCA på Epsons sider. Er du ikke så
venlig at poste et link til info om dem?

Er du sikker på at du ikke forveksler SCA med noget andet? Jeg har fundet
lidt læsestof til dig om SCA:

<http://www.scsita.org/aboutscsi/whitepaper/Ham.pdf>

I ovennævnte er specielt afsnit 3.4.1 interessant.

<http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/scsi/cablesSCA-c.html>
<http://www.seagate.com/support/kb/disc/scsirev.html#SCA-2>

--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-02 04:57

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> Jeg kan slet ikke finde en scanner der hedder det på HPs sider. Er du ikke
> så venlig at poste et link til info om den?

Det gik lidt hurtig, da jeg skulle nå en bus.. - Den hedder selvfølgelig ScanJet
Series 2 Model 6100 - eller bare ScanJet 6100. Det er den store klassiske HP
scanner, (ligner lidt Agfa StudioScan II modellerne i str. og design). Modellen er
udgået nu.

> Det må du gerne forklare lidt nærmere.

Du overså det, jeg skrev med en ekstra lille chip/print, der er monteret på nogle
diske, der specifikt er fremstillet til HP. For ikke så længe siden var der én, der
havde fået nogle harddiske fra en HP server, som han ikke kunne få til at virke på
en Mac. Disse diske viste sig at være SCA diske - Fireballs, - der specielt var
fremstillet til HP.

> Jeg kan slet ikke finde en scanner med SCA på Epsons sider. Er du ikke så
> venlig at poste et link til info om dem?

Hvis du fx. havde kigget lidt på deres OfficeScan series 12xx, 15xx og 16xx, så
står der ikke ret meget om dem i det hele taget, men hvis du står med fx. en
1650'er og kigger bag på den, så sidder der et DB-25-lignende stik på den lige ved
siden af USB stikket. Dette stik har et SCSI symbol, men kan kun monteres på en
maskine, der har en tilsvarende SCA udgang, som fx. på den Mitsubichi, jeg omtalte
ovenfor.

> [...]
> lidt læsestof til dig om SCA:
>
> <http://www.scsita.org/aboutscsi/whitepaper/Ham.pdf>
>
> I ovennævnte er specielt afsnit 3.4.1 interessant.

Jeg har ikke haft tid til at kigge på siderne endnu, men jeg er helt sikker på, at
den Mitsubichi 300 PII var født med en SCA udgang, og at der ved siden af blev
monteret en normal SCSI DB-50 stik med adapter-controller, for at der kunne
tilsluttes den omtalte HP scanner.

Det var en maksine, der skulle køre hos en blind med scanning direkte til
talesyntese, og det er den værste gang bøvl, vi endnu har haft med at få en
computer til at virke... Scanneren kom til at virke, efter at computeren havde
været på værksted og få monteret nyt stik og controller og fuldstændig sat om, men
talesyntesen kom aldrig til at virke.

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-03-02 12:59

in article 3C9D4E6A.B0547725@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 24/03/02 4:56:

> [...]
> været på værksted og få monteret nyt stik og controller og fuldstændig sat om,

Jeg kan se i hvilken retning det her går. Jeg gider ikke bruge mere tid på
det da du allerede er gået i eventyrmode.

Fra : thomas tomcat

Dato : 24-03-02 15:23

d. 24/03/2002 12:58 skrev Peter Kiil på spam@kiil.net i artiklen
B8C37DF9.E12F%spam@kiil.net:

> Jeg kan se i hvilken retning det her går. Jeg gider ikke bruge mere tid på
> det da du allerede er gået i eventyrmode.
>
> --
> /peter

Se det, erik.
Manden her tager dig alvorligt.
Han tager det, du skriver for gode varer...
Det er ikke /ham, der svigter /dig.

Han går tværtimod /med dig. Opfører sig som en /ven.
-men du svigter sådan set kommunikationen, ved at snakke udenom, når du har
sagt noget urigtigt.

Ligesom andre gange.
Ligenu er vi på stadie eet i en cyklus, der er set før.

Når en lille fyr som mig kan se dig gøre sådan i de høje luftlag, så
begynder jeg jo at tvivle på, om jeg så egentlig kan rette mig efter dine
råd ..nede på mit lave vand, næste gang.

* Og du behøver det ikke.
Du er dygtig nok til slet ikke at behøve forsøge snige dig til lidt flere
point...

thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-02 16:55

Hej Thomas

??? - Jeg forstår rent faktisk ikke, hvad du mener, eller hvor du vil hen med det
her...

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-03-02 18:09

> Hej Thomas
>
> ??? - Jeg forstår rent faktisk ikke, hvad du mener,
>eller hvor du vil hen med det
> her...

Det tror jeg faktisk alle andre gør!

/Preben
--
Lokalsætteriet ApS lukker 1. maj 2002 - se brugtsalg:
www.lokalsat.dk/brugtsalg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-03-02 16:35

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> versionen af SCSI til PC. Rene SCA produkter - uanset type kan
> _ikke_ monteres og bruges på en Mac, og så er det ligegyldigt,

Umm, jeg har nu haft et par diske med SCA til køre fint på en Mac. De
blev monteret i et eksternt kabinet og forbundet til et skod-adaptec
SCSI kort.

Dine HP diske var sikkert modellen med det hackede firmware, men det
er noget helt andet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 16:41

"Joen Andresen" <jokian@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Endelig vil jeg blive meget taknemmelig, hvis nogen kan oplyse hvor man
> finder det største udvalg, de bedste priser o.s.v.

--------------------
Inden dette udvikler sig til en "religionskrig" mellem GF og ATI
grafikkort, er der så nogen der har nogle kommentarer til mit oprindelige
indlæg?
Alle forslag vil blive værdsat!!

/Joen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 17:01

Joen Andresen <jokian@hotmail.com> wrote:

> Inden dette udvikler sig til en "religionskrig"

Det er såmænd ikke en religionskrig, men fordi et GF kort er elendigt
mht. billedkvalitet på en PC, betyder det ikke at det også gælder Apples
Nvidia kort.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 17:59

> [...]
>
> Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
> kernal panic or two in a month, what's the point of living?

DET har du ret i og netop det er årsagen til at jeg spørger!!!
Men derudover er jeg da ked af, hvis jeg fik det til at fremstå som om, at
GF er elendigt på en PC. Det mener jeg ikke er tilfældet!!!
Min - og andres - erfaringer går blot i retning af, at rent
hastighedsmæssigt er der ingen nævneværdig fordel i at benytte GF3 (og i
endnu højere grad GF4 MX) fremfor ATI Radeon 8500 og hvis kravet samtidig er
god 2D ydelse, så falder GF lidt ud.
Men som du selv siger er der forskel på PC og Mac verden og det er da muligt
at jeg er bedre hjulpet med det GF4 MX der sidder i maskinen end med noget
andet

/Joen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 16:54

> [...]

> Filstørrelse: op til ca. 800-900 MB
>
> Illustrator-versionen formoder jeg er ok, men jeg forventer, at opgradere

Nej, det _skal_ rent faktisk være mindst Photoshop 5 eller 5.5 for at
kunne udnytte G4'erens vectorenhed (Velocety engine). Men da version 7
er frigivet, og da den kører native i Mac OS X, vil jeg anbefale version
7, såfremt du alligevel skal bruge penge på en opgradering.

> Hvilken Mac bør jeg vælge????
> Jeg har kigget lidt på noget G4 dual 1.4 GHz.

øh, den findes nu ikke - Den er "kun" på 2x1GHz. Men Apollo chippen som
bruges i de tre nuværende G4'ere, er knapt 20% mere effektiv pr. MHz,
end den der sad i dual 800 og 867.

> Kan de nævnte programmer udnytte de to processorer eller er det "penge ud af
> vinduet" og skal jeg koncentrere mig om en maskine med kun en processor?

Kun Photoshop kan udnytte den ekstra CPU i Mac OS 9. v4 kan dog ikke
udnyttte G4'erens velocety engine (som er grunden til at G4'eren trods
sin lave clokfrekvens er hurtig i Photoshop). Stort set alle andre
programmer inkl. OS'et vil aldrig bruge den ekstra processor.

Mac OS X er derimod fra grunden bygget til at udnytte begge CPU'er.
Hvilket Thorbjørn også er inde på i et svar til dig her i tråden.

Jeg vil mene, at du får betydeligt mere gavn af af en dual, hvis du
kører Mac OS X. Det forudsætter dog en opgrading af Illustrator og
Photoshop nu du har den store tegnebog fremme.

> Maskinen er standard bestykket med 512 MB RAM som jeg forventer at opgradere
> til 1GB.

Du kan aldrig få for meget RAM - slet ikke hvis du vil bruge Mac OS X.

> Derudover er det et "must", at der kommer DVD-brænder i maskinen. Er det
> hvad Apple kalder for Superdrive?

Ja, det er et DVD-R(W) drev som også kan læse og skrive CD-R(W)

> Hvad med OS?
> Jeg har læst lidt om ver. 9.1 og OS X.
> Hvilke forhold taler for de enkelte versioner?

Din software. Hvis du påtænker at bruge de ældre adobe programmer som
maskinens primære software, bør du blive i Mac OS 9, og leve med dets
ulemper som mangelende beskyttet hukommelse, manglende symetrisk
multitasking, ringe udnyttelse af multiprocessing og jævnlige crash.
Tilgængæld er brugerfladen rar og reagerre lynhurtigt.

Photoshop 7 (som lige er frigivet) og Ilustrator 10 er begge Mac OS X
native. Dvs. hvis de afvikles i Mac OS X, får du udbytte af Mac OS X's
stabilitet (stor forskel, sammenligne win3.x med NT), multitasking og
multiprocessing.

> Jeg har hørt noget om at OS X er Unix-baseret og at dette kan give nogle
> problemer med manglende drivere til især lidt ældre hardware. Hvor stort er
> dette problem i praksis?

Det kommer helt an på din hardware, tjek hos producenten og hvis du ikke
kan finde svar dér, kan du jo prøve her i gruppen.

> Er der i øvrigt nogle "børnesygdomme" i OS X der skal overstås inden dette
> OS kan anbefales?

Hvis din software (inkl. plug-ins) fungerer native i Mac OS X, vil jeg
mene at der ikke er nogen minuser ved Mac OS X. Som Wintel bruger vil du
sansynligvis også finde dig bedre til rette i Mac OS X's brugerflade.

Om et års tid vil næsten alle mac brugere på nyere hardware være skiftet
til Mac OS X. For mig er det umidelbart hul i hovedet, at du først skal
lære Mac OS 9 og derefter Mac OS X - det er to helt forskellige OS'er.

> Endelig vil jeg blive meget taknemmelig, hvis nogen kan oplyse hvor man
> finder det største udvalg, de bedste priser o.s.v.

Find ud af hvad du skal bruge, og ring rundt til de forskellige
forhandlere tal med en sælger og bed om et tilbud, de kan ofte levere
til en lavere pris end listeprisen. Du finder en liste over forhandlerne
her. <http://www.apple.com/dk/sales/>

Vær opmærksom på at både forhandlerne og Applestore leverer
built-to-order. Vær også opmærksom på at det ofte kan betale sig at købe
RAM, diske og mus osv. hos almindelige PC forhandlere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 17:50

> [...]
>
> Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
> kernal panic or two in a month, what's the point of living?
-------------------
Hej Morten.

Tak for dit svar og dine forklaringer. Nu ved jeg da lidt mere om hvad jeg
skal tage højde for og hvad "jeg er nødt til" for at udnytte en ny maskine
optimalt.

Tak igen

/Joen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-02 10:24

> [...]

> skal tage højde for og hvad "jeg er nødt til" for at udnytte en ny maskine

Gider du ikke godt klippe lidt i dine svar.

Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : S. Peters

Dato : 22-03-02 22:09

in article 3c9b3661$0$39527$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Joen Andresen at
jokian@hotmail.com wrote on 22/03/02 14:50:

> [...]
> Filstørrelse: op til ca. 800-900 MB
>
> Illustrator-versionen formoder jeg er ok, men jeg forventer, at opgradere

En kommentar på programsiden:

Når du skriver grafisk design hvad mener du så. Jeg har svært ved at
forestille mig at Photoshop og Illustrator IKKE er branche specifikke
programmer når man taler om grafisk design.
Photoshop 4.0 er længe siden, bliver næsten helt nostalgisk.
Og som en af de tidligere kommentar omkring MacOs-er: Mac-er leveres idag
med MacOs X og derfor mere fornuftigt at opgradere til Photoshop 7.0 end til
6.0. Det varer dog lidt før den kommer på dansk, cirka juni måned.

Illustrator 8.0 er et fint program men programmet er i dag oppe på version
10, som er skrevet til MacOS X. Der er dog vise ting Illustrator 8 er bedre
til end version 10 i forbindelse med samarbejde med andre programmer. Så
lidt afhængig af hvad du mener med grafisk design om det er ok med version 8
eller om der "bør" opdateres.
Hvilke branche specifikke programmer skal I iøvrigt bruge?

m.v.h
S.Peters

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 22:39

"S. Peters" <sup@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
8
> eller om der "bør" opdateres.
> Hvilke branche specifikke programmer skal I iøvrigt bruge?

-------------------

Ja - PS 4.0 er en ældre sag, men har kunnet bruges indtil nu
Men du har da ret i, at det nok kan betale sig at vente med at opgradere PS
til ver. 7 kommer på DK.

Er det korrekt forstået, at jeg _kan_ bruge ver. 4 på en ny G4 indtil da??

Vedr. branche specifikke prg.: jeg sidder som konsulent i en dansk
produktionsvirksomhed. Det specifikke program jeg omtaler, er et
"cad-lignende" værktøj, der blot er udviklet specifikt til vores branche.

/Joen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 22:43

Joen Andresen <jokian@hotmail.com> wrote:

> Er det korrekt forstået, at jeg _kan_ bruge ver. 4 på en ny G4 indtil da??

Ja, det kan bruges i både Mac OS 9 og Classic miljøet under mac OS X

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-03-02 22:08

spam@reippuert.dk writes:

>flg:

>opgradere

Hmm. Joen skriver at han kommer fra PCverdenen. Altså formoder jeg, at det
er de nævnte progarmmer til PC han taler om. Dem kan han da slet ikke
bruge på en mac. Han er da nødt til at købe nye versioner til sin nye mac.
Medmindre det er Macversioner han er i besiddelse af.

Hilsen Hanne

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 22:23

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Dem kan han da slet ikke bruge på en mac.

det går jeg ud fra at han er klar over - selv om det skulle være PC
versioner mener jeg at de kvalificerer til mac opgraderinger hos Adobe.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Joen Andresen

Dato : 22-03-02 22:30

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote in message

> [...]
> bruge på en mac. Han er da nødt til at købe nye versioner til sin nye mac.
> Medmindre det er Macversioner han er i besiddelse af.

--------------------
Ok - det kunne man måske nok formode
Men omtalte programmer _er_ Mac versioner. Der er tale om en "gammel" Mac
der skal skiftes ud. Jeg forsøger bare at finde ud af hvor meget jeg kan
"genbruge", men regnede ikke med at kunne genbruge i hvert fald Photoshop.

/Joen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-02 05:31

Hej Joen

Joen Andresen wrote:

> [...]
> der skal skiftes ud. Jeg forsøger bare at finde ud af hvor meget jeg kan

Rent faktisk kan du genbruge alt, hvis du nøjes med at køre i Mac OS 9.2.2.

> men regnede ikke med at kunne genbruge i hvert fald Photoshop.

Jeg har selv indtil for nogle få måneder siden brugt PhS 4.04DK på OS 9.1 og
9.2.2, og den kører endda noget hurtigere end både min nuværende PhS 5.5 og
ver. 6.01, som jheg har prøvekørt, men valgte ikke at opgradere. Jeg synes ver.
6 er for tung og kræver alt for meget RAM for at køre stabilt. Og jeg véd fra
andre, der bruger den sammen med OS X, at den har flere nedbrud og 'unforced
quits' end fx. 5.5 også kørt i 'classic mode' under X

Derimod har jeg læst, at den nye Photoshop 7 vil blive en hel del mere stabil,
da den er fuldt ud X-kompatibelt, så spørgsmålet er, om du ikke skal vente
indtil PhS 7 bliver frigivet og indtil det sker, fortsætte med at bruge ver. 4
i ren bootet 9.2. Det tror jeg, du får mest ud af. Det samme gør sig gældende
for Illustrator 8. Den kører _ikke_ godt under classic mode bootet i X, men den
kører faktisk bedre end Illustrator 9 i ren OS 9.2.

Du skriver ikke, hvilke 'branche specifikke' programmer, det drejer sig om, men
jeg tror, du skal være opmærksom på, at det samme meget vel kan gøre sig
gældende for de programmer, - at de vil køre bedst i bootet 9.2 og ikke i
classic mode under X.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-03-02 15:46

spam@reippuert.dk writes:

>det går jeg ud fra at han er klar over - selv om det skulle være PC
>versioner mener jeg at de kvalificerer til mac opgraderinger hos Adobe.
>
>--
Nixen. Min søn har lige købt Adobe's Design pakke til PC. Men da han
venter på at der skal komme en Mac, der kan klare hans
renderingsproblemmer hurtigt nok og med et program, der ikke koster
120.000,-, så spurtge han Adobe , om hvordan og hvorledes, når, hvis han
gik over til Mac. Ny programmer, ingen anden løsning, var svaret((

Hilsen Hanne

Fra : Joen Andresen

Dato : 23-03-02 16:30

Hej Alle....

Tak for de mange svar. Jeg tror, at jeg har fået samlet viden nok til at
kunne købe "det rigtige".

Fortsat god week-end til alle!

/Joen