Energifordeling
Fra : Puk

Dato : 22-03-02 13:13

Hej alle sammen

Efter den megen snak om proteiner, vitaminer og kost i det hele
taget satte jeg mig for at regne lidt på, hvad jeg burde indtage
og hvornår.

Men enten farer jeg vild et sted på vejen eller også er der altså
nogle af alle de her kostråd der modsiger hinanden. Så nu tyer
jeg til jer.

Ifølge mine beregninger skal jeg indtage 2087 Kcal på en dag.
Sundhedsstyrelsen skulle efter sigende anbefale en
energifordeling som nedenstående:
Fedt 30% (max)
Kulhydrater 55%
Proteiner 15%

Med den fordeling ryger jeg så op på et dagligt indtag af
kalorier der ser ud som følger:
Fedt 626 Kcal
Kulhydrater 1148 Kcal
Protein 313 Kcal

Så langt så godt. Men så bliver jeg jo nysgerrig efter, hvor
mange gram det svarer til. Primært fordi de fleste
fødevaredeklarationer har en angivelse af eksempelvis hvor mange
gram fedt varen indeholder pr. 100 g mens der yderst sjældent
står noget om, hvor mange kalorier der kommer fra fedtet.

Jeg har læst mig frem til at et gram kulhydrat/protein indeholder
4 Kcal mens et gram fedt indeholder 9 Kcal. Så er det jo bare at
gå igang med lommeregneren.
Jeg kommer så frem til, at jeg skal indtage følgende pr. dag:
Fedt 70g !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kulhydrater 287g
Proteiner 78g

Ja som i nok kan se er det i denne forbindelse primært fedtet jeg
studser over. Jeg har nemlig også ladet mig fortælle, at min
kost max bør indeholde ca.50g fedt. Jeg er klar over, at det er
en tommelfingerregel, men der er sgu da langt fra 50g til 70g.

Regner jeg bare helt forkert? Bruger jeg nogle forkerte tal?
Eller er de her 'regler' for hvad jeg bør indtage i virkeligheden
helt hen i vejret? Er det mig som er blevet fedt-forskrækket
efter al den medieomtale af fedt og hvor alt for meget vi spiser.

Hvis jeg skruer ned for fedtet til at udgøre 20% af min kost og
så fordeler de resterende 10% ligeligt mellem kulhydrat og
protein kommer jeg ned på 46g fedt om dagen, hvilket jo altså
stadig er ret tæt på de 50g som jeg altså har ladet mig fortælle
er max for en gennemsnits dansker.

Puha det er forvirrende. Måske nogen kan hjælpe?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-03-02 13:39

"Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in message

> Fedt 30% (max)
> Kulhydrater 55%
> Proteiner 15%

Jeg ved godt, at det er hvad sundhedsstyrelsen anbefaler, men man
kan med klar fordel nedsætte andelen af fedt og overføre det til
protein. 30% fra protein er ikke helt ved siden af...

> Regner jeg bare helt forkert? Bruger jeg nogle forkerte tal?

Næh, det lyder meget rimeligt, selvom man normalt regner med 4.5
kcal per gram protein/kulhydrat. %0 gram fedt er måske i
virkeligheden ikke så meget, da meget af det vil være skjult
fedt.

> Hvis jeg skruer ned for fedtet til at udgøre 20% af min kost og
> så fordeler de resterende 10% ligeligt mellem kulhydrat og
> protein kommer jeg ned på 46g fedt om dagen,

Du kunne også bare helt undvære de 20 gram fedt... Det ville give
dig et energiunderskud på 1800 kcal per dag, hvilket ganske vist
er lidt vel meget, men alligevel. Normalt siger man at et
energiunderskud på max. 1000 kcal er passende.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient.
http://www.cmrc.dk ; http://www.ku.dk

Fra : Puk

Dato : 22-03-02 13:57

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> protein. 30% fra protein er ikke helt ved siden af...

Tusind tak, det trængte jeg til at høre. Jeg synes det så helt
vanvittigt ud.

> Næh, det lyder meget rimeligt, selvom man normalt regner med
4.5
> kcal per gram protein/kulhydrat.

Ok det vil jeg så gøre.

>%0 gram fedt er måske i
> virkeligheden ikke så meget, da meget af det vil være skjult
> fedt.

Jeg går bare ud fra, at der skulle stå 50 gram fedt. Og du har
da nok ret. Det er bare så underligt, når de siger at det *max*
må ligge der og man så forsøger at lægge om for at tabe sig, og
alligevel kommer frem til det som ligner 50 g.

> [...]
vist
> er lidt vel meget, men alligevel. Normalt siger man at et
> energiunderskud på max. 1000 kcal er passende.

Ok, det lyder helt fint med at undvære de 20 g fedt. Jeg er bare
blevet tudet ørerne fulde med at jeg endelig ikke måtte få for få
kcal da min forbrænding så bare ville blive nedsat. Så jeg har
kæmpet som en gal for at sikre mig at jeg fik bare ca. så mange
kalorier som jeg skal have pr. dag. Hvis det skal være
fedtfattigt synes jeg nemlig godt jeg kan have svært ved at få
spist nok. Jeg er simpelthen ikke sulten nok.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-03-02 14:02

> Ok, det lyder helt fint med at undvære de 20 g fedt. Jeg er
bare
> blevet tudet ørerne fulde med at jeg endelig ikke måtte få for

> kcal da min forbrænding så bare ville blive nedsat.

Hvis man ikke får mindre energi end man skal have, så taber man
sig ikke... Hvis du har sjusset dig frem til at du skal have X
kcal per dag, så taber man sig kun hvis man får færre end X kcal
per dag. Men som sagt, så vil jeg nok vurdere et underskud på
1800 kcal til at være lige voldsomt nok.

Jeg må vist også hellere korrigere mig selv - 100 kcal er også
meget voldsomt - mon ikke jeg mente 1000 kJ, hvilket omtrentligt
svarer til en 15% reduktion af energiindtaget fremfor den 30%
reduktion 1000 kcal ville være

Men husk iøvrigt, at diverse formler til at beregne
energiindtaget i bedste fald er grove tilnærmelser. Den bedste
måde at gøre det på, er i virkeligheden t tælle energi i en
periode, hvor vægten er tilnærmelsesvis konstant, og herefter
reducere med ca. 1000 kJ per døgn. (eller øge aktivitetsniveauet
tilsvarende - umiddelbart ville jeg nok anbefale at sidstnævnte
prioriteres højt)

Mikkel

Fra : Puk

Dato : 22-03-02 17:25

> [...]
kcal
> per dag. Men som sagt, så vil jeg nok vurdere et underskud på
> 1800 kcal til at være lige voldsomt nok.

Jeg er kommet frem til de 2087 kcal pr dag ved at bruge en af de
formler, som ligger på TV2s hjemmeside for programmet Livet er
fedt.
Det ser ud som følger:
Jeg vil gerne ned på 68 kg, hvilket skulle give mig en BMI på
22,72 (altså sådan ca. midt i normalområdet).
Jeg er kvinde og 28 år, hvilket skulle give mig et mJ/døgn tal
på:
(0,0615*68)+2,08 = 6,262
Jeg har stillesiddende arbejde, hvilket skulle betyde at mit
aktivitets tal er på 1,4 Jeg dyrker godt nok 1 times motion om
dagen, men jeg har altså ikke sat mig til at dyrke intensiv sport
(hvilket skulle være 30-60 minutter 4-5 gange om ugen. Men så
intensivt er det altså ikke at cykle motionscykel, selvom jeg
sveder som var jeg en mand *G*).
Formlen fortsætter således:
(6,262*1,4)*1000=8767Kj
8767kj/4,2=2087Kcal

Med min nuværende vægt (~80kg) skulle mit energibehov være
2333Kcal/9800Kj, så det passer vist meget godt med de der 1000Kj
du snakker om.
Jeg er klar over at det jo bare er udregninger og kun giver et
fingerpeg, men det er altså nemmere, hvis jeg har nogle tal at
forholde mig til, så jeg kan se om jeg er helt i skoven.

Jeg har skam øget mit aktivitetsniveau for før dyrkede jeg ingen
motion ud over ture med hunden og cykelturen ned for at købe ind.
De ting gør jeg jo stadig så jeg har øget motionen med 1 time om
dagen og sætter altså energiforbruget ned omtrent som du råder
til.
Planen er da også at øge mængden af motion med et par ugentlige
løbeture lige så snart det bliver bare lidt varmere.

Mange tak for hjælpen.
Mange hilsner
Puk