Køleproblemer..?
Fra : Ukendt

Dato : 22-03-02 12:47

Hej,

Jeg købte en Peugeot Speedfight 2 LCE i sidste uge. Blev dog hurtigt træt af
de 50 km/t og fik fjernet begge begrænsninger igår( den havde kørt 200 km og
det blev gjort ved et prof. værksted ).
Jeg har ikke givet det en tanke før nu, men når jeg kører omkring de 60 km/t
har den problemer med at køle ordentligt ( og jow, der er kølevæske på ).

Kan det passe at temp. skal ligge lige under det røde felt, når man har kørt
en 5-7 km med max. 60 km/t?

Er der noget med, at en Speedfight 2 LCE bliver lettere varme i starten?

Scooteren er vel bygget til at kunne kører 60 km/t uden at have problemer
med at køle...

Håber at nogen kan gi mig lidt støtte, før jeg skal til at kæmpe med
forhandleren ( hvilket ikke er så godt, når begrænsningerne er fjernet
-/ )
----
Jaxe jaxedk@hotmail.com

Fra : Michael Thomsen

Dato : 22-03-02 19:00

Hej

Scooteren er lavet til at kører under begrændsninger dvs. ca. 80km/t

Check lige at der ikke sider noget i din køler, prøv så at kører en lang
tur, og se om den kommer op i mere end det røde.. Hvis den gør det kan du
evt prøve at tappe vandet fra knalleret og fyld noget nyt på !

Fra : Brian Sørensen

Dato : 23-03-02 10:52

Hej!

Under danske forhold, især nu hvor det er koldt, er kølingen meget effektiv.
Køleren kan dækkes temlig meget af, før den bliver for varm.
Der kan være luft i systemet, eller 'termometeret' der bestemt ikke er
kalibreret, kan bare vise mere end rigeligt!

Een ting bør du dog kontrollere STRAKS, og det er dit tændrør!!!!! Motoren
kan jo blive for varm p.gr.a. mager blanding m.m.!!!!! Er tændrøret ikke
lysebrunt; men f.eks. hvidt, så bliver motoren for varm!!! ... sådan
rigtigt!

/Brian
www.speedfight.cjb.net

Fra : kl

Dato : 24-03-02 07:17

det lyder mere som om den står for højt i tændning

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 12:05

Hej og tak for de mange gode råd.

Jeg er ikke den store mekanikker. Men jeg vil prøve at gå vidre med det.
Hvad betyder det iøvrigt hvis mit tændrør er hvidt. - er det så fordi en får
en for mager blanding?? Og en for hvad med en høj tænding, hvordan bevirker
det temperaturen...

Måske skal jeg foreslå det til min mekanikker.

Fra : Brian Sørensen

Dato : 24-03-02 12:46

Yep! For mager blanding.
Tændingen styres af en 'knast' på svinghjulet, og kan ikke umiddelbart stå
forkert. Det kan dog være rust på svinghjulet der driller i så tilfælde; men
er ikke sandsynligt her.

/Brian

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 24-03-02 13:26

"Brian Sørensen" <brian@soerensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forkert. Det kan dog være rust på svinghjulet der driller i så tilfælde;

Nej det lyder mere som et problem med luftfilteret eller hoved dysen!

Jaxe: Prøv at pille karburatoren af og rense den.. specielt den
messing/kobber dyse der sidder i midten, den må ikke være stoppet på nogen
måde :)
Ellers så kig på luftfilteret, om det overhovedet er der? kunne gogdt frygte
det måske manglede...

Er der gjort noget den mht tuning? større cylinder el. lign?
købt ny eller brugt?

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 15:56

Hej,

Scooteren er købt fra ny for ca. 1½ uge siden. Og har fået fjernet de 2
begrænsninger for et par dage siden. Jeg har fået mange gode foreslag til
hvad der kan være galt. Jeg tror nu ikke jeg kaster mig ud i at skille
lortet helt ad, før jeg lige har hørt min forhandler.
Den burde jo ikke opfører sig sådan. ( De virker osse som om at den står for
lavt i tomgangen - men det er en helt anden sag )

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 15:59

Hej,

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 24-03-02 16:02

"Jaxe" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> lavt i tomgangen - men det er en helt anden sag )

Så er det jo fluks bare at farer ned og rive dem i skægget.. det ligner jo
ikk noget...

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-03-02 11:53

>"Jaxe" <.> skrev i en meddelelse

Har selv en magen til.
>og
Det gjorde jeg ogsaa, men foerst efter 1200 km.
>km/t
>kørt
Nej, min ligger stabilt paa 3. til 4. streg fra bunden under koersel
og ca. 1 streg hoejere ved stop. (i den forbindelse kan jeg oplyse at
jeg tillige vejer på den forkerte side af de 150 kg)

Korrekt, men da jeg koebte min Speedfight 2 LCE fortalte saelgeren, at
man foerst skulle koere knallerten til (ca. 500 km ved max. 45 km/t),
derefter kunne man fjerne begraensningerne og koere loes.
Min forhandler fjernede begrænsningerne, efter at jeg havde talt godt
for min syge moster. Men fabriksgarantien paa motor + gearkasse samt
scootersikringen maatte jeg stadig vinke farvel til.
Du har simpelt hen vaeret for tidligt ude med at fjerne
begraensningerne.
Jeg ved ikke, om det hjaelper at sætte begraensningerne paa igen men
spoerg paa dit autoriserede Peugeot-vaerksted.
--
Thomas Jensen

Og nej, jeg skifter ikke til ISO Charset !

Fra : Bendt Grunge

Dato : 25-03-02 12:33

> Korrekt, men da jeg koebte min Speedfight 2 LCE fortalte saelgeren, at
> man foerst skulle koere knallerten til (ca. 500 km ved max. 45 km/t),

Kender en der har en SF1 LC og den har kørt uden nogen som helst problemer
ang. køling, og den går 80-90.

Og den køre faktisk mindre belastet uden drosling da den geare lidt højere
og dermed har knapt så mange omd. ved 45 Km/t så hvis han siger max 45Km/t i
lovlig tilstnad betyder det faktisk ret mange omd. der hvor man mange gange
siger man tilkørsel med let hånd og lave omd. , så der er vist noget der
ikke helt passer sammen.

> Men fabriksgarantien paa motor + gearkasse samt
> scootersikringen maatte jeg stadig vinke farvel til.

Den går ikke mig bekendt, der er stadigvæk garenti på den, især når den er
lavet om på et prof værk. men også aligevel.

der er ALTID garenti såfremt man ikke har skiftet nogen dele ud med
uorginale,(og de skal desuden have noget med problematikken at gøre,
motorskader bliver jo ikke afvist fordi man monteret andre spejle) men prov
at snakke med forbrugerstyrelsen eller hvis du er eller kender en som er FDM
medlem og spørg hos dem, for købeloven giver langt mere ret til forbrugeren
en mange sælgere vil fortælle og indrømme.

men det kan jo være mange ting, dårlig køletermostat, et knæk på
køleslangen, der er mange muligheder.

B.G.

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-02 15:11

Hej alle,

Jeg talte lige med værkstedet der har fjernet mine begrænsninger. De sagde
at der nok skulle en større dysse i...
Men jeg beder dem lige gennemgå systemet, da de bl.a har haft afmonteret
køleslangen for at svejse.

Jeg tror nu ikke ejg vi rende til FDM eller noget endnu, da alle har
behandlet mig pænt indtil vidre.
Jeg giver jo hellerikke nogen skylden (endnu ).

Tak for den gode respons.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-03-02 10:23

Mon, 25 Mar 2002 15:11:13 +0100, skrev "Jaxe" <.> noget i retning af:

>Hej alle,
>
>Jeg talte lige med værkstedet der har fjernet mine begrænsninger. De sagde
>at der nok skulle en større dysse i...
Den med dysen holder ikke, det maa vaere en fejl i koelesystemet...
Man skal vel kun skifte dyse ved en decideret tuning (cylinderkit), og
det er vel egentlig for at sikre sig mod at motoren saetter sig.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-03-02 10:18

Mon, 25 Mar 2002 12:32:32 +0100, skrev "Bendt Grunge"
<micro@sucks.cum> noget i retning af:

> [...]
>siger man tilkørsel med let hånd og lave omd. , så der er vist noget der
Anyway, det virkede for min SF2 LCE, og der er absolut ingen
koeleproblemer, selvom jeg koerer 70-75 km/t (topfarten med mig paa
ryggen) over laengere afstande, heller ikke ved efterfoelgende
standsning.

Okay, nu jeg taenker over det var vist kun Peugeots Scootersikring,
der roeg sig en tur. Scootersikringen er jo en ekstra service udover
garantien....