Dømt for drab
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-02 12:19

Jeg så lige i tv

Hvor en kvinde blev dømt for drab, og 15 års fængsel.

Hvor hendes 2 hunde havde drabt naboen...

Nu kender jeg ikke de nærmere omstændigheder. Såsom at hunde lystrede henne,
at de skulle gå til angreb osv...

Men kan man i Danmark dømme ejeren af hunden(e) for drab?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-03-02 13:16

On Fri, 22 Mar 2002 12:18:33 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Men kan man i Danmark dømme ejeren af hunden(e) for drab?

Givetvis. Hvis vedkommende har valgt at dræbe en anden og blot anvendt
sine hunde i stedet for f.eks. en kniv.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 22-03-02 17:29

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Givetvis. Hvis vedkommende har valgt at dræbe en anden og blot anvendt
> sine hunde i stedet for f.eks. en kniv.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-03-02 13:45

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i artiklen
<3c9b12fe$0$58852$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
henne,
> at de skulle gå til angreb osv...
>
> Men kan man i Danmark dømme ejeren af hunden(e) for drab?

Jeg ser intet, der som udgangspunkt skulle forhindre, at man kunne bruge
hunde som mordvåben, lige som man kan bruge alt muligt andet.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-02 14:53

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Jeg ser intet, der som udgangspunkt skulle forhindre, at man kunne bruge
> hunde som mordvåben, lige som man kan bruge alt muligt andet.

Nu tænkte nu mere på, hvis en person har 2 hunde. Hvor de pludselig angriber
naboen...

Ejeren har måske ikke styr på sine hunde, men kan ejeren dømmes for drab?

Fra : boe

Dato : 22-03-02 14:55

> Nu tænkte nu mere på, hvis en person har 2 hunde. Hvor de pludselig
angriber
> naboen...
>
> Ejeren har måske ikke styr på sine hunde, men kan ejeren dømmes for drab?

Ejeren skal have forsæt til drab. Ellers kan han ikke dømmes for det.

Mvh Bo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-02 15:04

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse

> Ejeren skal have forsæt til drab. Ellers kan han ikke dømmes for det.
>
> Mvh Bo

Man kan vel så dømmes for uagtsomt manddrab.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-03-02 16:02

Scripsit "Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country>

> Man kan vel så dømmes for uagtsomt manddrab.

| §241. Den, som uagtsomt forvolder en andens død, straffes med bøde
| eller fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
| omstændigheder med fængsel indtil 4 år.

Selv om der ikke kræves forsæt her, skal der stadig en eller anden
form for nogenlunde direkte årsagssammenhæng ("forårsager") mellem en
konkret handling eller udeladelse som den tiltalte har fortaget, og
offerets død.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Padre

Dato : 23-03-02 16:25

> [...]
> form for nogenlunde direkte årsagssammenhæng ("forårsager") mellem en
> konkret handling eller udeladelse som den tiltalte har fortaget, og

Enig. man kunne fx. forestille sig en person, som pudser sine hunde på en
anden uden fortsæt til darb men fx. med fortsæt til legemsbeskadigelse.

padre

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-03-02 18:30

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev:

> Enig. man kunne fx. forestille sig en person, som pudser sine
> hunde på en anden uden fortsæt til darb men fx. med fortsæt til
> legemsbeskadigelse.

Der må stadig kunne dømmes for uagtsomt manddrab i et sådant tilfælde
idet der er en sammenhæng mellem handlingen, at pudse hundene på ofret,
og udfaldet af hændelsen.

I uagtsomt ligger, der jo netop, at drabet ikke var hensigten med
handlingen, det manglende fortsæt, men resultatet.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Padre

Dato : 24-03-02 12:29

> [...]
>
> I uagtsomt ligger, der jo netop, at drabet ikke var hensigten med
> handlingen, det manglende fortsæt, men resultatet.

Jeps, men der er jo det med uagtsomhed, at der er tale om en konkret
vurdering.

Man kan derfor sagtens forestille sig, at situationen får enten det ene
eller det andet udfald, da det fx. vil komme an på sådanne ting som
skadevolders normale kontrol over hundene, deres disciplin, generelle
farlighed etc.

Og i den sammenhæng er skadevolders fortsæt bestemt ikke uden betydning.

Pudser man fx, sine 2 labradors på en person, er det nok lettre at
argumentere for manglende fortsæt til drab, eller uagtsomt manddrab, end
hbis man anvender doberman-pinschers.

Padre

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-03-02 13:23

> [...]

> argumentere for manglende fortsæt til drab, eller uagtsomt
> manddrab, end hbis man anvender doberman-pinschers.

Uagtsomt manddrab kræver netop ikke fortsæt, så jeg tror ikke helt jeg
kan se, hvad du prøver at argumentere for.

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-03-02 14:08

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote:

>Uagtsomt manddrab kræver netop ikke fortsæt,

Man kan vel endda gå så vidt som at sige, at forsæt
_udelukker_ uagtsomt manddrab.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 24-03-02 15:48

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Man kan vel endda gå så vidt som at sige, at forsæt
> _udelukker_ uagtsomt manddrab.

Forsæt udelukker utvivlsomt uagtsomhed....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : padre

Dato : 25-03-02 07:51

> argumentere for manglende fortsæt til drab, eller uagtsomt manddrab

Argh - der skulle selvfølgelig have stået
"argumentere for manglende fortsæt, eller uagtsomthed"

Padre

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-03-02 17:12

spirito_santo@yahoo.com (padre) skrev:

> Argh - der skulle selvfølgelig have stået
> "argumentere for manglende fortsæt, eller uagtsomthed"

Så ved jeg vidst, hvad du mener

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-02 15:05

> [...]

> pludselig angriber naboen...
>
> Ejeren har måske ikke styr på sine hunde, men kan ejeren dømmes

Måske uagtsomt manddrab?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-03-02 17:36

> [...]
> naboen...
>
> Ejeren har måske ikke styr på sine hunde, men kan ejeren dømmes for drab?

Ja, uagtsomt manddrab.

Fra : Henning

Dato : 22-03-02 22:12

> [...]

>Hvor hendes 2 hunde havde drabt naboen...
>
>Nu kender jeg ikke de nærmere omstændigheder. Såsom at hunde lystrede henne,

Hun havde fået adskillige advarsler fra politiet, fordi folk var
utrygge ved hendes hunde, som hun øjensynligt ikke kunne styre. Der
var tale om to hunde af en speciel "dræber-race" - kamphunde, som er
opdrættet til at slå ihjel!
At ofret var en populær sportsstjerne og ikke "bare" en tilfældig
hjemløs, gjorde ikke sagen bedre.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-02 23:07

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Hun havde fået adskillige advarsler fra politiet, fordi folk var
> utrygge ved hendes hunde, som hun øjensynligt ikke kunne styre.

Okay, det kan jeg godt se.

> Der
> var tale om to hunde af en speciel "dræber-race" - kamphunde, som er
> opdrættet til at slå ihjel!

Hmm,, men var det hendes ide, at slå kvinden i ihjæl?`

> At ofret var en populær sportsstjerne og ikke "bare" en tilfældig
> hjemløs, gjorde ikke sagen bedre.

Ja, så kunne hendes efterkommere få råd til en god advokat... Det er da
fuldstændigt sindsygt at give 15 Års fængsel til kvinden alligevel.

Jeg synes genneralt at man da ikke bør gøre forskel på popstjærner og
hjemløse. Poptjerne kan da være de dummeste svin, mens den hjemløse kan være
et rart menneske.. Men § overskygger jo alt i amerika...

Når så Amerikanerne viser størrer interrese for de specielle hunde, efter
"drabet" gør da ikke sagens alvor mere sjovt.

Fra : Peter Hansson

Dato : 22-03-02 23:22

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdrættet til at slå ihjel!
> At ofret var en populær sportsstjerne og ikke "bare" en tilfældig

Var der ikke noget om, at hundejerne var/er medlem af Arion Nation, og at
offeret var lesbisk.? Heller ikke nogen heldig kombination i forhold til en
jury.

PH

Fra : Karen Høj Olsen

Dato : 23-03-02 14:08

> [...]
henne,
> at de skulle gå til angreb osv...
>
> Men kan man i Danmark dømme ejeren af hunden(e) for drab?

Når du nu havde set det i TV, så da indslaget blev vist fra DR udtalte
professor Vagn Greve sig netop om dette. Og konklusionen var vist Ja