TDC Ericsson ADSL modem og Mac problem
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 22-03-02 12:16

Hejsa.

En af mine venner har netop købt TDC NetXpress 512 til sin Mac. Med denne
løsning fulgte et Ericsson "modem" med ethernet udgang. Men...det virker
ikke. Der er simpelthen ikke hul igennem, og han får ikke tildelt nogle
adresser i TCP/IP. Problemet gælder både OS 9 og X.

Hvad kan dette skyldes? Hans ethernet virker fint i øvrigt, så denne port
kan ikke være defekt.

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 13:45

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Hvad kan dette skyldes? Hans ethernet virker fint i øvrigt, så denne port
> kan ikke være defekt.

bruger han det rette kabel (krydset/ikke krydset)?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-02 13:49

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> writes:

> [...]
> adresser i TCP/IP. Problemet gælder både OS 9 og X.
>
> Hvad kan dette skyldes? Hans ethernet virker fint i øvrigt, så denne port

Hvis det ikke har virket endnu, kan det vaere et opsaetningsproblem
paa centralen. Har I snakket med hotline?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Tadeusz Mollin

Dato : 22-03-02 15:04

In article <B8C0D0E3.FA3B%funkpost@mac.com>, Gunnar Kristiansen
<funkpost@mac.com> wrote:

> [...]
> adresser i TCP/IP. Problemet gælder både OS 9 og X.
>
> Hvad kan dette skyldes? Hans ethernet virker fint i øvrigt, så denne port

Ethernet skal indstilles til at bruge DHCP, lad være med at udfylde
andet, så plejer det at virke efter et stykke tid, hvis TDC ellers har
husket at etablere forbindelsen.

//tadeusz.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-03-02 07:17

Gunnar Kristiansen wrote:

> [...]
> adresser i TCP/IP. Problemet gælder både OS 9 og X.
>
> Hvad kan dette skyldes? Hans ethernet virker fint i øvrigt, så denne port

NetXpress kræver et opkaldsprogram - i modsætning til WebSpeed.
Programmet fås til Mac på en CD fra TDC.
Jeg har selv WebSpeed og min kolega fik senere WebXpress, som heller ikke
kunne komme på nettet - først efter adskillige opkald til TDC´s Hotline fik
vi opklaret hvad der var galt - og efter et par rykkere for CD´en lykkedes
det.

VH
Villy Erichsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-02 19:23

> [...]

> adresser i TCP/IP. Problemet gælder både OS 9 og X.
>
> Hvad kan dette skyldes? Hans ethernet virker fint i øvrigt, så denne port

Nu er dette indlæg lidt gammel, men jeg svarer lige for en sikkerheds
skyld.

TDC har forskellige ADSL løsninger der befinder sig i forskellige
firmaer og benytter forskellig teknologi.

Når du skriver NetXpress ovenfor, så tror jeg du mener TDC Internet
Opasia NetExpress 512/128. Denne løsning kører PPPoE (PPP over Ethernet)
og det kræver derfor en PPPoE klient, hvilket findes til stort set alle
OS'er, inkl. Mac OS. Han skal altså "ringe op" hver gang han skal på
nettet, men det er ikke noget der tager mere end et sekund. Et
alternativ er at leje en router hos TDC, eller selv købe en router, der
understøtter PPPoE. Hvis man har flere computere, som man vil have på
nettet, så er den bedste løsning en router.

Der er også TeleDanmark BredBånd ADSL, som er en produkt fra
telefoni-delen af TDC. Dette produkt bruger bridged-ethernet og kræver
ikke opkaldsprogram eller router. Man er bare "på" med det samme og man
kan have op til 6 maskiner (koster lidt ekstra - 2 er standard) direkte
på nettet ad gangen. Man kan også vælge at bruge en router og vælge en
fast IP-adresse.

Hvis det _er_ et ADSL produkt din ven har fået, så er det ét af
ovenstående. Der er jo også WebSpeed fra TDC OnCable, men det kører over
kabel-TV nettet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen