SKal jeg betale
Fra : Tinybams

Dato : 22-03-02 08:06

Hej jeg fik i 98/99 repareret en generator i min bil, og havde i forvejen
undersøgt hvad en ny generator koster og den lå dengang i 870,- og dette
oplyste jeg også hos værkstedet, hvor jeg umidlbart fik af vide af det maks.
ville koste 600-700 af få den gamle renoveret inkl. alt.
Da jeg et par uger senere kom efter bilen, fik jeg af vide at han ikke havde
lavet regningen endnu, men den ville komme på et senere tidspunkt, men at
han ikke kunne oplyse beløbet endnu, da den var blevet lavet eksternt. Da
jeg så ville køre væk derfra igen lyste lade lampen stadigvæk rødt og manden
fra værkstedet prøvede med 2 ledninger at fikse det, dette resulterede dog
efterfølgende i et kæmpe lysglimt og at han skulle beholde bilen noget mere
med beskeden om at dette var ikke så godt, men denne gang viste han selv
hvad der var i vejen så kunne selv lave den!
Da jeg så hentede bilen igen et par dage senere, virkede den dog som den
skulle, men han havde stadigvæk ingen regning på det, men denne ville
stadigvæk blive sendt! Men denne kom aldrig, jeg fik dog et lille
håndskrevet giro kort et par mdr. senere. det næste jeg hørte derfra var for
told og skat og dette troede jeg kun var fordi han var gået konkurs eller
noget, så viste ikke helt hvordan jeg skulle forholde mig. Men så for ca. 2
mdr. siden fik jeg en kæmpe regning derude fra på omkring 3400 pga. renter,
rykke skrivelser o.s.v. selvom der dog aldrig var kommet nogle af dem, så
dette smed jeg bare ud for syntes det var helt til grin, men så pludselig
kom der en masse advokat skrivelser, som så umdilbart kom samme vej ud, så
forleden blev jeg ringet op af værkstedet om jeg ikke gad betale, her gjorde
jeg dem opmærksom på hvad der var sket og at jeg syntes det var total
uretfærdigt, men her blev jeg bare mødt med et det bare ærgerligt. Men så i
dag, har jeg lige modtaget en indkaldelse til retten og for første gang har
jeg modtaget en faktura og herpå står der NY generator og diverse ting osv
og prisen for en ny er opkrævet! Men den generator jeg kører rundt med er
stadigvæk den gamle som altid har sat i min bil og den gamle produktions
dato står også derpå o.s.v. men hvad skal jeg gøre ved dette? Skal jeg bare
betale ham eller kan jeg gøre noget ved det? Hvis jeg skal betale ham det,
så skal jeg også betale en masse omkostninger med hensyn til retten o.s.v.!
jeg prøvede forleden aften at ringe til ham og han siger at han ikke kan
gøre noget ved det for nu er den gået så langt, men at generatoren blev
lavet dengang og ikke skiftet som står på min faktura, men forstår bare ikke
prisen så? Nå men kan i hjælpe med noget??

Fra : Tinybams

Dato : 22-03-02 08:09

Hov manglede lige beløbet på fakturaen er 1710, men nu skal jeg også betale
sagsomkostinger pga. den indkaldelse jeg har fået til retten så beløbet er
2962 altså vil da gerne betale hvis det er det jeg skylder, syntes bare
de 1710 er ALT for meget, især da han sagde at det ikke ville komme til at
koste mere end 600-700, altså 1700 er da en STOR forskel fra det

Fra : Henning

Dato : 22-03-02 22:09

On Fri, 22 Mar 2002 08:09:08 +0100, "Tinybams" <Tinybams@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>de 1710 er ALT for meget, især da han sagde at det ikke ville komme til at
>koste mere end 600-700, altså 1700 er da en STOR forskel fra det

Lidt sent nu, men du burde have reageret da du fik 1. skrivelse! Hvad
med det håndskrevne girokort - betalte du aldrig det? Hvorfor ikke?
Det er altid en dårlig ide bare at ignorere rykkere, også selv om du
finder dem "latterlige".
Jeg er bange for at du hænger på den - dyre lærepenge!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Carl Lorberg

Dato : 22-03-02 23:41

> [...]
> finder dem "latterlige".
> Jeg er bange for at du hænger på den - dyre lærepenge!

Hvis der står på fakturaen at det er en ny generator og den gamle stadig
stadig sidder på bilen, skal værkstedet så ikke bevise, de har monteret en
ny?
Værkstedet skal vel også bevise at de har sendt rykkere.
Man kan vel også godt forvente at en kunde ikke vil betale før han har
modtaget en regning eller faktura.
Og hvis regningen er 100% højere end hvad en ny generator kostede, godt nok
uden arbejdsløn, vil jeg nok påstå at det er åger. Det tager højst 10 min at
udskifte en generator og måske 30 min at hente den, alt efter hvor
værkstedet ligger og om der ikke skulle hentes andre dele til andre kunder
på samme kørertur.

m.v.h.
Carl

Fra : enn

Dato : 23-03-02 09:48

Det tager højst 10 min at
> udskifte en generator og måske 30 min at hente den, alt efter hvor
> værkstedet ligger og om der ikke skulle hentes andre dele til andre kunder
> på samme kørertur.

Det afhænger så sandeligt af hvilken bil man taler om.

På min nuværende volvo tgaer det ca 2,5 timer - på min tidligere Civic tog
det ca 1 time - jeg har skiftet en del generatorer men aldrig skiftet en på
10 minutter.

Fra : Tinybams

Dato : 27-03-02 16:07

Det er en gammel morris 1000 så det tager ikke så lang tid men har fået
følgende svar tilbage fra advokat, så tror bare jeg vælger at betale og
aldrig mere bruge det værksted *SS* og endnu mere husker at reagere på mine
regninger fremover ;o( det bare lidt træls man skal betale for noget som er
så åbenlyst fusk

Men advokaten skrev følgende

Det lyder umiddelbart som om, at du har en sag, der bliver svær at vinde.

Selve dokumentationsproblematikken vedr. aftalte pris og køb af brugt
generator, er i sig selv et problem, som jeg vurdere at du får svært ved at
komme udenom. Herudover har du på intet tidspunkt reklameret.

Mit oplæg til videre forløb i sagen er, at du skriver til retten, og gør
opmærksom på de problemer der har været. Specielt skal du huske, at gøre
opmærksom på, at der blev sat en gammel generator i bilen og ikke en ny som
faktureret.

Jeg står naturligvis til disposition, såfremt du ønsker hjælp i forbindelse
med udfærdigelse af svarskrift til retten, men dette skal ske ved din
personlige henvendelse til mit kontor eller på nedenstående telefonnummer.

Medmindre jeg hører andet betragter jeg sagen for afsluttet

Men hey kom lige i tanke om, nu skal jeg jo betale 2900, skal jeg betale det
lige meget om den kommer i retten eller hvad? bliver beløbet mindre af at
jeg betaler nu eller størrer af at den kommer i retten?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-02 19:17

Tinybams skrev:

>Men hey kom lige i tanke om, nu skal jeg jo betale 2900, skal jeg betale det
>lige meget om den kommer i retten eller hvad?

Det kan man ikke sige. Hvis du går til retten og får medhold,
skal du kun betale det beløb som dommeren vurderer er retfærdigt.
Det kan godt være meget lavere end de 2900.

Hvis du ikke får medhold skal du betale det hele - plus udgifter
til retssag og advokater.

Selv om du får medhold, kan du godt risikere at skulle betale
sagsomkostninger alligevel. De vil sikkert være større end de
2900 kr.

Da den advokat du rådført dig med, vurderer at det bliver svært
at vinde sagen, og da det stemmer med min ukyndige vurdering, vil
jeg råde dig til at betale, glemme smerten, og huske at blive
klogere til en anden gang (som du også selv skriver).

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 22-03-02 22:14

In <3c9ad897$0$39538$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Tinybams" <Tinybams@hotmail.com> writes:

> [...]
>de 1710 er ALT for meget, især da han sagde at det ikke ville komme til at
>koste mere end 600-700, altså 1700 er da en STOR forskel fra det

Kontakt den lokale og gratise retshjaelp/advokatvagt i dit omraade og faa vurderet om du
har en chance i foged-retten.

/Martin

Fra : Carl Lorberg

Dato : 22-03-02 23:41

> Kontakt den lokale og gratise retshjaelp/advokatvagt i dit omraade og faa
vurderet om du
> har en chance i foged-retten.

Den skal i byretten.

m.v.h
Carl

Fra : Ove Kristensen

Dato : 23-03-02 19:40

"Carl Lorberg" <lorberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> vurderet om du

> Den skal i byretten.

Ja, og bor man på landet skal den i landsretten )

Go´weekend

Fra : Carl Munk

Dato : 27-03-02 21:45

Bor du i et højhus skal den i højesteretten - go´dav mand økseskaft