Copyright.
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-03-02 07:52

Hejsa..

Lidt alm. nysgerrighed. Hvis der på et produkt står "Copyright
1985-1999" betyder det så at copyright'en udløb i '99 og produktet
nu kan kopieres frit?

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-03-02 08:58

On Fri, 22 Mar 2002 07:51:37 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

>Lidt alm. nysgerrighed. Hvis der på et produkt står "Copyright
>1985-1999" betyder det så at copyright'en udløb i '99 og produktet
>nu kan kopieres frit?

Nej. ("selvfølgelig ikke" fristes jeg til at skrive).

Først og fremmest: "Copyright"-angivelser ar som udgangspunkt ikke
nogen som helst retsvirkning.

Dernæst: Sådanne datoangivelser bruges normalt til at angive de
forskellige udgivelsesår for programmet.

Udgivelsestidspunktet kan få betydning ved beregning af, hvornår
ophavsretten udløber, hvis ophavsmanden ikke kan identificeres.

--
Jakob Paikin

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-03-02 01:25

Jakob Paikin wrote:

> Nej. ("selvfølgelig ikke" fristes jeg til at skrive).

Okay, det regnede jeg egentlig heller ikke med, jeg undrede mig
som sagt blot over tidsangivelsen..

> Først og fremmest: "Copyright"-angivelser ar som udgangspunkt ikke
> nogen som helst retsvirkning.

Ikke? Hvad skal man så gøre for at beskytte sit værk juridisk?
Tage patent?

Okay, takker..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-02 09:03

Thomas Strandtoft skrev:

>Ikke? Hvad skal man så gøre for at beskytte sit værk juridisk?

Intet. Beskyttelsen er automatisk hvis den altså overhovedet kan
opnås (der skal være tale om et 'værk').

Man kan overveje om man vil sætte en meddelelse på f.eks. en
hjemmeside, men det er kun en oplysning til læseren. Juridisk gør
det ingen forskel.

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-03-02 09:19

On Sat, 23 Mar 2002 01:25:19 +0100, Thomas Strandtoft

>Ikke? Hvad skal man så gøre for at beskytte sit værk juridisk?
>Tage patent?

Der findes beskyttelse - ordet "copyright" er bare ikke den korrekte
juridiske betegnelse.

Man har ophavsret (som er det korrekte danske begreb) uden at foretage
sig noget formelt - udover at skabe værket.

Copyright har amerikanske rødder og indbefatter bl.a. registrering.

--
Jakob Paikin