Varmekabler
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-03-02 00:33

Er der nogen der bruger varmekabler til jordvarme i drivhuset? Kan man koble
dem direkte til uden termostat?

Er det nok for en plante, f.eks. tomat, at jorden er lun, eller skal der
varmes så meget at luften ovenover, evt. i et 'telt' også bliver lun?

Hvor meget varmeblæser skal der til at holde luften i et højt 10 m2 drivhus
på f.eks. 10 grader mere end udenfor. Er den termostat, der sidder på en 2
kw standardblæser fintfølende nok til at styre varmen med, eller kommer
temperaturen til at køre for meget op og ned?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 22-03-02 01:01

> [...]
> kw standardblæser fintfølende nok til at styre varmen med, eller kommer
> temperaturen til at køre for meget op og ned?
Det bliver sgu nogle dyre tomater du får avlet.

Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-02 09:34

On Fri, 22 Mar 2002 01:00:37 +0100, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>drivhus

>Det bliver sgu nogle dyre tomater du får avlet.

Enhver hobby koster nogle kroner.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 25-03-02 10:20

"Calle." <Calle@jyde.dk> wrote in message

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> koble

nok ikke nogen god ide...

Men i stedet for det der som er en meget dyr løsning, så sæt dem indendørs
fx. i en lidt kølig kælder og så et par lysstofrør op. Det har jeg haft
meget gode erfaringer med i år. Jeg såede tomater først i januar og de har
det fantastisk nu, og er ikke tyde eller ranglede.

Fra : lars

Dato : 22-03-02 12:28

> [...]
> kw standardblæser fintfølende nok til at styre varmen med, eller kommer
> temperaturen til at køre for meget op og ned?
Hvis det er sådan en varmeblæser til 200-300 kroner, så skal du nok ikke
regne med, at der sidder en særligt fintfølende (mekanisk?) termostat i.
Desuden ser man ofte blæsere i den prisklasse uden deciderede
temperaturindstillinger men med niveauer fra f.eks. 1-5, hvorfor du
skal forsøge dig frem med et termometer, inden du finder den rette
indstilling.

Det er umuligt at sige, hvor meget effekt, der skal til - det afhænger
jo helt af udendørstemperaturen. Men under forudsætning af, at vi nu er
sluppet for nattefrosten, burde du kunne klare dig med sådan en af de
billige på 2Kwh. For hver time den kører på fuld knald koster det dig
cirka 3 kr., så hold godt øje med den.
Er det en langtidsforanstaltning kan der være penge
at spare ved at sætte en god (moderne) elradiator med elektronisk
termostat op i
stedet.

Alternativet kunne være opvarmning med hestemøg og halmballer.

Lars