Dagbøder ??
Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-03-02 22:40

Hvad er det smarte ved at uddele dagbøder, eks. 30 dagbøder af 100 kr.,
hvorfor ikke bare en bøde på kr. 3000,-

Jakob

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-03-02 22:59

On Thu, 21 Mar 2002 21:39:46 GMT, "Jakob Andersen" <jakob@sprit.dk>
wrote:

>Hvad er det smarte ved at uddele dagbøder, eks. 30 dagbøder af 100 kr.,
>hvorfor ikke bare en bøde på kr. 3000,-

I en dagbøde indgår to parametre:

* Antallet af dage, som angiver straffens "hårdhed".
* Et beløb, der (kun) afhænger af domfældtes indtægtsforhold.

Meningen med dagbøder fremfor "faste" bøder er, at der kan tages højde
for domfældtes indtægtsforhold.

30 dagbøder skal "føles" lige så hårdt for en højtlønnet som for en
lavtlønnet.

I modsætning hertil vil en "fast" bøde på 3.000 kr. være mest
belastende for en person med lav indkomst.

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-02 07:26

Jakob Paikin skrev:

>I modsætning hertil vil en "fast" bøde på 3.000 kr. være mest
>belastende for en person med lav indkomst.

Hvorfor opkræves et sæt dagbøder ikke bare i ét hug? Jeg tror at
det var det der blev spurgt om.

--
Bertel

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 22-03-02 15:21

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor opkræves et sæt dagbøder ikke bare i ét hug? Jeg tror at
> det var det der blev spurgt om.

Benyttes dagbøder ikke ofte som en bod, i den tid den idømte agerer på en
måde der er påtalt? Derved kender man jo ikke omfanget af den totale bøde.

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-03-02 15:21

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Hvorfor opkræves et sæt dagbøder ikke bare i ét hug?

Gør de da ikke også det?

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-03-02 19:03

> [...]
> lavtlønnet.
>
> I modsætning hertil vil en "fast" bøde på 3.000 kr. være mest
> belastende for en person med lav indkomst.

Tak for svarene :)

Jakob