kongeedderfugle i skåne........
Fra : Paul Nilsson

Dato : 21-03-02 22:40

de sidste 2-3 dage har svenskerne udmeldt 5-10 obser af Konge-edderfugle
langs Skånes kyster....hver dag! Typisk mellem kl. 6.30-9 på "vores side"
senere op af formiddagen mod Blekinge...........
oftest fra de mest udstikkende punkter: Barsebæk, Kåseberge osv., .
en del er form. gengangere som ses flere gange langs kysten....
desuden idag 2 stk Rødtoppet Fuglekonge, en Nilgås (har huseret længe langt
oppe, Hornborgasjön mv) desuden flere gange i
foråret:
toplærke i Ystad; Stor skrigeørn med ugers udmelding, igen ( i ugen) ved
Ystads Soptip (losseplads).......
og "måske mindre skigeørn" ved Voms Enge.......i denne uge.
mvh..Paul

--
m.v.h.
Paul Nilsson

Fra : Pierre Unge

Dato : 22-03-02 21:24

Hej på er!
20/3 Minst 7 Konge-edderfugle (6 adulta och 1 subadult hane)
21/3 3 Konge-edderfugle (alla adulta)

Jag har haft förmånen att kunna se 3 av dem från min arbetsplats i hamnen i
Malmö. När jag har fått veta att de är på väg har jag tagit mig upp till
taket - det tar 10 sekunder - och sedan är det bara att hålla utkik.

Jag tycker att det är lite underligt att det inte ses fler Konge-edderfugle
vid Helsingør. Dock kan jag rekommendera ökad bevakning - hittills har det
var mycket få Praktejdrar längs Hallandskusten - endast 3 stycken denna
vecka. Normalt är siffrorna bra mycket högre så det finns goda chanser att
få syn på sträckande fåglar i Sundet även om en del ejdrar flyger in över
land i Laholmsbukten.

/Pierre Unge, Malmö