Flokmentalitet, OT
Fra : ole larsen

Dato : 21-03-02 19:23

Følgende er naturligvis OT, men da ca. 4 her på gruppen har brugt et utal af
indlæg på at chikanere mig, er der vel lige plads til at jeg tager til
genmæle en enkelt gang. Og jeg gider ikke mere end den ene gang.

Ditte, Tom og Kent og måske en mere, valgte at rotte sig sammen for en
kollektiv mobning af mig. Det er ok med mig, men havde det været en svagere
sjæl, kunne det have påført den pågældende ikke så lidt skade. Kollektiv
mobning er afskyelig, men den er også ynkelig, mere derom senere.

Det har også været interessant at være vidne til den bagvedliggende
flokmentalitet. Og flokmentalitet er jo ikke et nyt begreb, vi kender det
hele historien igennem, fra bibelen til lige nu. Det specielle her er, at
jeg har været vide, involveret, lige her ved min skærm, til en lille
menigheds kollektive gåen grassat. Havde der været iblandet lidt lummer sex,
havde det overgået TV´s realityshows.

Lærerigt har det også været.
Først og fremmest erfarede jeg, at Elisabeth var den eneste, der havde
courage til dialog.
Resten fulgte den klassiske flokmentalitet-model: Et alfadyr med en skjult
dagsorden, der søgtes holdt skjult v.hj.a. løgn og mistænkeliggørelse - og
nogle medløbere der i ly af flokken fik afledning for sine frustrationer.
Gav afkald på sin integritet og hylede unisont med på de samme toner, de
samme beskyldninger, i en lind strøm. Uden argumentation og uden den for
normale mennesker sædvanlige referanceramme.
En ville endog være fri for vittigheder, og det forstår man godt:

HVAAAD???? Kører din computer ikke på batterier???
Nej, he he - der var lige noget, jeg ikke havde tænkt helt igennem, erhm...
.
Så, nu har jeg daffet panden ind i væggen en enkelt gang - så skulle det
helt vist være på plads igen.

Ja, humor kan være et meget magtfuldt våben.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det indædte raseri fra den kære
flok i første omgang chokerede mig. Dog kun indtil jeg begyndte at tænke:
Hvad hos mig kan dog få ellers tilsyneladende normale mennesker til at
reagere på den måde. Jeg anede ikke at jeg skulle have substans, pondus til
at vække en sådan aktivitet af aggressivitet.
Tak, i 3-4, for at have hjulpet mig til at indse dette - det er et rent
kick.

Og så til fremtiden - tja, der var jo let at koble af gruppen, men det har
været spændende på det sidste, og jeg skal da lige se om de "massive"
ønsker om hygge og konformitet fører til den logiske konsekvens af
ligegyldig middelmådighed. Naturligvis er jeg ikke særligt motiveret for at
deltage aktivt i gruppen, men hvis nogen har noget interessant i tankerne,
findes jeg på

muggleratworldonlinepunktumdk

Ole

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 22-03-02 17:49

Mere OT: Jeg vil fra starten gøre klart, at dette indlæg ikke er rettet MOD
bestemte individer, men TIL gruppen som en helhed. Der er altså ikke tale om
personangreb, uanset at en eller flere utilsigtet måtte føle sig truffet.

Jeg har fulgt debatten "på sidelinjen" i nogen tid, og må sige at man får
mindre og mindre lyst til at blande sig aktivt og deltage i debatten
efterhånden som de forskellige indlæg mere og mere får karakter af
personangreb og mudderkastning. Dét er synd, for vi er samlet her med vores
fælles interesse, nemlig akvariefisk!

Præcis som i den virkelige verden er der nogle mennesker her, der sidder
inde med en særdeles værdifuld viden, som det ville være synd, hvis de ikke
delte ud af. På samme måde sidder der en masse nybegyndere, der kan få endog
særdeles meget gavn af netop den viden. Hvorfor sker det så kun i et så
lille omfang?

Prøv at se dette forum som en lille gruppe mennesker, der sidder overfor
hinanden - i den virkelige verden - samlet om et spisebord med en kop
kaffe. Ville I sige de samme ting til hinanden dér? Nej, vel! I den
virkelige verden passer man på ikke at træde over stregen, ligesom man
accepterer at det kan ske for andre mennesker. Det er lige så menneskeligt
at fejle, som det er at tilgive.

Løsningen er hverken, at folk trækker sig fra gruppen - heller ikke Kent
eller Jan eller for den sags skyld nogensomhelst andre. Løsningen er at
leve med de fejl, vi alle kan begå, uanset om det handler om netikette eller
paratviden om akvarier. Vi kan nu engang ikke være perfekte.

Afslutningsvis skal jeg sige, at dette indlæg ikke var ment til at starte en
ny debat a'la "Salttilsætning som langtidstonicum", men præcis som Ole vil
jeg gerne komme med mit synspunkt til den sørgelige udvikling her i gruppen.
Lad os trække stregen her og så få en go' debat op at køre igen.

Rigtig god weekend til jer alle!

Mvh.
Kim Gam-Jensen

Fra : Kent Christensen

Dato : 22-03-02 22:37

"Kim Gam-Jensen" <kgj@post.1klik.dk> skrev i en meddelelse news:a7fnaf$1ee9$1@news.cybercity.dk...

UDDRAG:

> [...]
> virkelige verden passer man på ikke at træde over stregen, ligesom man
> accepterer at det kan ske for andre mennesker. Det er lige så menneskeligt

Jeg er fuldstændig enig med dig, Kim, og derfor vil jeg heller ikke kommentere
Oles indlæg, selvom jeg egentlig føler mig meget provokeret dertil. Flere udsagn
går jo direkte på min person. Læser man "Dværgsugemaller" og "salttilsætning
som "langtidstonicum"" med flere igennem, skulle det heller ikke være nødvendig
med en kommentar fra min side på nuværende tidspunkt.

Jeg holder mig altså i skindet - og det vil jeg også opfordre andre til at gøre. Trods
alle gode hensigter, er det tid til at lade akvariestikken tale igen.

Det andet er for surt.

Vh
Kent

Fra : Inga Jensen

Dato : 22-03-02 16:19

Hej Kent
Du har helt ret, men jeg er ihvertilfælde blevet bange for at spørge om
noget her, p.g.a svaret jeg fik tilbage, prøvede at finde den tråd, jeg blev
bedt om, uden held, hvorfor kan man ikke bare lade være med at svare, hvis
man syntes den der spørger, spørger dumt -eller ikke kan alt det der med
hvordan man forkorter ned, tager for meget med, skriver foroven eller
forneden, det skal da være plads til alle ík? Jeg kunne ikke lade være med
at svare nu, selvom dette sikkert også skulle have stået anderledes, så må
gruppen bære over med det syntes jeg.
M.V.H. Inga

Fra : Madsen

Dato : 24-03-02 15:22

Inga Jensen skrev:

> [...]
> spørger dumt -eller ikke kan alt det der med hvordan man forkorter
> ned, tager for meget med, skriver foroven eller forneden, det skal

Nu er det ikke for at provokere dig yderligere Inga, men der er lavet
nogle retningslinier for hvordan man bedst kommunikerer her på
Usenettet. Retningslinierne er ikke lavet af en eller anden overdommer
som har strikket dem sammen for at genere brugerne. De er tværtimod
lavet _af_ brugerne igennem tiden ud fra deres erfaringer og til fælles
bedste. Retningslinierne er beskrevet her: <http://usenet.dk/>
At du så højt og flot blæser på disse retningslinier ved at skrive dit
svar i toppen af indlæggene, kan og vil resultere i at du får nogle
mere eller mindre grove svar tibage, for det generer mange. Det er jo
lidt en legen jeorpardy.

Hvis du ikke kan se nogen idé i at svare underneden det du svarer på,
og derfor undlader det, så læs evt. denne side:
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html> i stedet for at blive sur
på dem der irettesætter dig. Hvis du stadig ikke kan se ideen i det,
så kan du jo prøve at lave retningslinierne om, hvilket kan foregå i
gruppen dk.admin.netikette.

Da denne debat intet har med akvarier at gøre, har jeg valgt at sende
et XFUT til <news:dk.admin.netikette> hvor dette indlæg og svar til det
vil havne. Så kan du evt. begrunde dine argumenter for hvorfor du
absolut vil svare ovenover det du svarer på i den gruppe, for det hører
ikke hjemme i denne gruppe. (dk.fritid.dyr.akvarium)
Jeg nævner ikke alt det her for at jage dig væk og gøre dig endnu mere
bange for at spørge om noget rundt omkring i grupperne. Derimod prøver
jeg at hjælpe dig til at få en god oplevelse ud af usenettet for det er
faktisk ikke så svært hvis blot du lige bruger en halv time på at sætte
dig ind i retningslinierne.

Madsen.

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 23-04-02 22:30

Hej Inga,

Personligt sætter jeg mig heller ikke ned og læser en masse hjemmesider angående
hvorledes man bør skrive sine ting på nettet, før jeg begynder at kommunikere.
Det betyder dog, at man ind imellem må acceptere/ignorere (alt efter
situationen) mere eller mindre høflige svar på ens indlæg. Det er dog sjovt, at
jeg kun har oplevet den slags på danske nyhedsgrupper. De engelske virker mere
overbærende. Nu er jeg personligt god til at ignorere uhøfligheder, og lade være
med at tage dem personligt. Jeg mener simpelthen livet er for kort til at hidse
sig op over den slags.

-Peter

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-04-02 10:17

Peter Stegenborg Larsen <stegenborg@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CC5D26D.6875FE52@bigfoot.com...
> [...]
lade være
> med at tage dem personligt. Jeg mener simpelthen livet er for kort til at

Jeg har hidtil forsøgt at holde mig ude af den hetz der i øjeblikket
kører på
Ole Larsen.
Mon ikke en af grundene til at hetzen kører, skyldes det lille fakta at
vi lever
i jantelovens land, "Du skal ikke tro du er noget".
Ole har en meget stor viden om tingene, og om hvordan tingene hænger
sammen.
Det er der helt tydeligt en masse andre der ikke ved!

Oles fejl er måske at han udover at vide en masse, har en måske lidt for
kontant
måde at sige tingene på, og kalder en skovl for en skovl.

Carsten

Fra : mudj@

Dato : 24-04-02 11:40

Ja..... Jeg er også ved at være lidt træt af alt det mudderkasteri, der er i
denne NG. Lad os droppe denne debat og så bare håbe på, at sådan noget ikke
kører ud i en spids igen. Der skal jo være plads til alle, både eksperterne
og amatørerne......

Morten

Fra : Martin

Dato : 23-03-02 02:20

> Ole Wrote:
> [clip] Naturligvis er jeg ikke særligt motiveret for at
> deltage aktivt i gruppen [clip]....

Hej Ole og alle,

Jeg vil helt undlade at tage stilling til rimeligheden i de angreb,
der har været rettet mod bl.a. Ole på det seneste, og blot reagere på
ovennævnte ved at sige:

Jeg synes det ville være et stort tab for gruppen, om Ole tog sin gode
erfaring og gik. Han ved mange ting, som newbies som jeg kan have
glæde af.

Jeg ville ønske, at man efter de mange udladninger kunne komme ud over
bitterheden på begge sider af debatten, inden nogen for alvor melder
sig ud, til skade for alle, som har brug for den værdifulde viden, som
folk som bl.a. Ole ligger inde med.

Enhver der beslutter sig for at forlade gruppen gør IMHO gruppen
fattigere, uanset hvor populær den pågældende i øvrigt er blandt os
andre.

Hej fra

Martin

Fra : Tom Manczak

Dato : 24-03-02 17:53

Hvad angår flokmentalitet, så vil jeg sidestille dig og jan ligeså meget
som du sidestiller os, for 3-4 individer kan knap kaldes en flok, hvis
vi absolut skal indbringe faglig adfærdsbiologi som du har gjort.

> kollektiv mobning af mig. Det er ok med mig, men havde det været en
svagere
> sjæl, kunne det have påført den pågældende ikke så lidt skade.
Kollektiv

Jep, du har ikke ændret mentalitet. Hakker efter svage sjæle...typisk
primitiv adfærd!

> [...]
> Hvad hos mig kan dog få ellers tilsyneladende normale mennesker til at
> reagere på den måde. Jeg anede ikke at jeg skulle have substans,

kumulativ provokation og irritation gennem tiderne.

Nå, nok om det, tilbage til hobbyen. Ikke mere om dette mudderkasteri,
dette var bare mit sidste ord. Jeg håber vi kan få lidt mere faglig snak
for fremtiden.

MVH

Tom Manczak