Skærme
Fijala 3554
Fladskærm spørgsmål
Fra : Henrik H.

Dato : 21-03-02 15:53

Hej gruppe,

Min søster og hendes kæreste tænker på, at købe en MultiScan SDM-M51D Sony
fladskærm. Den har DVI, men hvad betyder dette, og hvad indbefatter det, at
skærmen er digital? Jeg kan se på Sony's hjemmeside at den accepterer både
analog og digital tilslutning så jeg formoder, at de kan bruge deres
nuværende grafikkort (Diamond Viper 550 TNT u. digital udgang), eller ta'r
jeg fejl. Hvilke "fordele" går de glip af hvis de bruger et grafikkort uden
DVI? Med andre ord, ville det være dumt at bruge et grafikkort uden digital
udgang sammen med denne skærm?

Ellers nogen kommentarer til denne fladskærm? Andre forslag til en fladskærm
til omkring 4-5000 kroner modtages gerne.

På forhånd mange tak.

Mvh.

Henrik H.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 21-03-02 17:52

"Henrik H." wrote:

> [...]
> DVI? Med andre ord, ville det være dumt at bruge et grafikkort uden digital

Ikke dumt, men et kort med DVI udgang ville være at foretrække. I princippet vil
ren digital forbindelse give et bedre billed, men om man i praksis bemærker en
forskel ved alm. brug er dog tvivlsomt. I mine øjne er manglende DVI ikke nogen
grund til at skifte grafikkort, menmindre man vil benytte meget høje opløsninger
og noget sådanne er kun muligt på specielle og meget dyre fladskærme. (Altså
sådan som IBM har fx. lige sænket prisen på - deres 22,2" topmodel er sat ned
med 50% så nu koster den kun 7-8000$)

mvh

Bruno

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-03-02 10:00

Hej

> DVI? Med andre ord, ville det være dumt at bruge et grafikkort uden digital
> udgang sammen med denne skærm?

Nej overhovedet ikke. Det analog signal laves om til digital når der
kommer ind i skærmen. Problemet her kan være at skærmen kan
'fejlfortolke' signalet og ende med nogle uheldige billeder på skærmen.
Da i har et kvalitetskort og fladskærmene er blevet meget bedre i den
senere tid, så tror jeg ikke der er noget at være bange for.

Jeg har selv en fladskærm med 1280x1024 - altså en tand højere opløsning
end på din søsters og dermed behov for større båndbredde i
billedoverførslen, men det har ikke givet anledning til problemer -
tværtimod, så har jeg et bedre billede på min fladskærm derhjemme med
analog overførsel end på min bærbare med digital overførsel.

Andre skærme - tjah prøv at kigge på
http://www.tomshardware.com/display/02q1/020114/index.html - han har
lige tygget sig igennem en del fladskærme.

mvh
Karsten

Fra : Henrik H.

Dato : 22-03-02 13:15

Mange tak for de gode svar som hermed er givet videre!

Vh.

Henrik Hoffmark