Matt. 24, 40-41: Jesu genkomst
Fra : Andreas Falck

Dato : 21-03-02 15:42

Matt. 24, 40-41 lyder således: "Da skal to mænd være sammen på marken;
den ene tages med, den anden lades tilbage. To kvinder skal skal male
på samme kværn; den ene tages med, den anden lades tilbage".

Hvordan udlægges disse vers mest korrekt, set i lyset af den kontekst
de står i, og hvad Bibelen iøvrigt lærer om Jesu genkomst?

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-03-02 16:18

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan udlægges disse vers mest korrekt, set i lyset af den kontekst
> de står i, og hvad Bibelen iøvrigt lærer om Jesu genkomst?

Jeg mener helt klart at der er tale om udvælgelse: Konteksten handler om
pludseligheden af Jesu genkomst og efter det nævnte skriftsted følger en
formaning til årvagenhed.

Jeg kan ikke lade være med at gribe til Thomasevangeliet, som du jo vist
ikke er tilhænger af, hvor man finder følgende Jesusord om udvælgelsen:
23 "Jesus sagde: "Jeg vil udvælge jer, én ud af tusinde, to ud af titusinde
og de skal stå som én eneste."

Temmelig bekymrende egentlig, for det synes at understøtte den "elitære"
eller "klassedelte" Kristendom, hvor det kun er nogle få enkelte, der
udvælges, lidt ligesom JVs famøse tankegang om de 144.000 udvalgte, som de
baserer på Åbenbaringen...Det er bare ikke særlig mange i forhold til de
milliarder af kristne, der har levet indtil nu?

Anders Peter Johnsen

Fra : MartiN

Dato : 22-03-02 00:34

"Anders Peter Johnsen" skrev

> Jeg kan ikke lade være med at gribe til Thomasevangeliet,
som...{><}

> Temmelig bekymrende egentlig, for det synes at
understøtte...{><}

Vi hører nok til dem, der ikke er blege for å ta' den slags
alvorligt.
Men hvad sagde Jesus?..

>"Jeg vil udvælge jer, én ud af tusinde, to ud af titusinde
> og de skal stå som én eneste."

Kan det ikke forstås derhen, at han udvælger folk
til at varetage profetiske hverv -ifølge konteksten,
som jeg ikke så nøje har kendskab til.

Har du eventuelt en link, man kunne bruge til
at skaffe sig fornøden indsigt i materien, så
ville det passe mig storartet...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-03-02 01:44

"MartiN" <dangold@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som jeg ikke så nøje har kendskab til.
>
> Har du eventuelt en link, man kunne bruge til
> at skaffe sig fornøden indsigt i materien, så

Værsgo:

http://www.sociology.ku.dk/hansjk/thomas-evang.htm

Søg evt. selv efter mere uddybende baggrundsinformation på f.eks. Yahoo...

God læselyst!

Anders Peter Johnsen

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-03-02 17:00

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan udlægges disse vers mest korrekt, set i lyset af den kontekst
> de står i, og hvad Bibelen iøvrigt lærer om Jesu genkomst?

Den der lades tilbage er den som kommer med ind i tusindårsriget, men
den anden tages bort til dom

se også http://www.danmarkforjesus.dk/artikler/artikel_profetisk.asp under
Jesu genkomst
Ole

Fra : MartiN

Dato : 22-03-02 00:25

"Ole Madsen" skrev

> Den der lades tilbage er den som kommer med ind i
> tusindårsriget, men den anden tages bort til dom

Kære Ole:

Jeg har endnu ikke søgt efter din henvisning
-har i øjeblikket mindre tid til at pløje lange
tekster igennem. Var der måske en lille
strofe derfra, du ville fremhæve i forbindelse
med spørgsmålet, som Andreas har stillet?..

Selv kom jeg dog i tanker om et sted i
Johs.Åb. {12,14), hvor det siges:

"Der blev da givet kvinden {menigheden, red.}
den store ørns to vinger for at hun skulle flyve ud i
ørkenen til sit sted, hvor der sørges for hende én tid
og to tider og en halv tid, borte fra slangen."

-Hvilket som kommentar til bemeldte vers i Mt.
jo stemmer dårligt overens med ovenstående
konklusion. Men hvad ved jeg?..

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-03-02 00:43

> [...]
> og to tider og en halv tid, borte fra slangen."
>
> -Hvilket som kommentar til bemeldte vers i Mt.
> jo stemmer dårligt overens med ovenstående

Du er inde på et forkert skriftsted i Åbenbaringen, hvis du vil vide, hvad
Ole taler om mht. til det kristne Tusindårsrige. Prøv henne i Åb.20, 6-8.

Men det ligger jo EFTER hele dramaet om Skøgeridtet, Domfældelsen (Babels
Fald) og Jesu Genkomst, så det er lidt svært umiddelbart at forbinde med den
pludselighed Jesus selv omtaler i det skriftsted Andreas nævner, i hvert
fald når man ser på konteksten...

Anders Peter Johnsen

Fra : MartiN

Dato : 22-03-02 15:13

Anders Peter Johnsen skrev
Subj.re: "Jesu Genkomst" 22.03.02, 00:42...

>"Du er inde på et forkert skriftsted i Åbenbaringen,
> hvis du vil vide, hvad Ole taler om mht. til det
> kristne Tusindårsrige. Prøv henne i Åb.20, 6-8.

Ok: Nu har jeg tjekket det!
-Tak iøvrigt for henv. til ThomasEv. -en ret kortfattet sag,
som det skulle glæde mig at studere nærmere.

Med hensyn til ovenstående kan jeg ikke umiddelbart
tilslutte mig den vurdering, som tidligere i tråden
her synes at være anlagt... Henvisninger fra konteksten
(Mt.24,v.37-) giver ikke *direkte* besked om, på hvad 'side'
af tusindårsriget vi befinder os, når denne bortrykkelse
(v.39+) finder sted. Men dermed ikke sagt, min i al hast
betrufne slutning var specielt heldig...
Endnu en tid ville jeg lade spørgsmålet åbent stå -for
hvem lader mesteren gå og samle revl og krat på marken?
If you get my point.

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-03-02 02:02

"MartiN" <dangold@mail.dk> wrote in message news:a7dq4b$3r5$1@sunsite.dk...

> [...]
> tekster igennem. Var der måske en lille
> strofe derfra, du ville fremhæve i forbindelse
> med spørgsmålet, som Andreas har stillet?..

Nej, det var kun hvis han ville finde noget om det

> [...]
> og to tider og en halv tid, borte fra slangen."
>
> -Hvilket som kommentar til bemeldte vers i Mt.
> jo stemmer dårligt overens med ovenstående

Kære Martin

Dette er ikke om menigheden, da der ikke står noget om menigheden efter kap
3 eller 4

Det kvinden står for er Israel under trængselen

Ole

Fra : MartiN

Dato : 22-03-02 14:32

"Ole Madsen" skrev

>"Dette er ikke om menigheden, da der ikke står noget
> om menigheden efter kap. 3 eller 4.
>
> Det kvinden står for er Israel under trængselen."

Ok: Jeg må være gået galt i byen... Så er der noget her,
jeg trænger til at få sat mig nærere ind i. Ja, det gik nu
også vel stærkt med at få sparket den fodnote ind.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 22-03-02 20:07

> [...]
>
> Hvordan udlægges disse vers mest korrekt, set i lyset af den kontekst
> de står i, og hvad Bibelen iøvrigt lærer om Jesu genkomst?

den ene skal tages med og den anden skal blive tilbage!

Hvordan elles???

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-03-02 20:20

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3qLm8.100$JU5.3612@news.get2net.dk...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev:

[ ... ]

> den ene skal tages med og den anden skal blive tilbage!
>
> Hvordan elles???

Hvem tages med, og hvorhen, og hvem lades tilbage, og til hvad?

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-03-02 20:59

> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:3qLm8.100$JU5.3612@news.get2net.dk...
>
> [ ... ]

> Hvem tages med, og hvorhen, og hvem lades tilbage, og til hvad?

JEg tror at den som lades tilbage, kommer ind i tusindårsriget, den som
taget bort, går til dom

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 23-03-02 14:07

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c9b8d1e$0$87848$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message

> JEg tror at den som lades tilbage, kommer ind i tusindårsriget, den som
> taget bort, går til dom

Kom nu Andreas - til angreb - du Herrens brave stridsmand

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-03-02 14:13

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Kom nu Andreas - til angreb - du Herrens
> brave stridsmand

Jamen der er jo ikke fremkommet noget jeg kan gå til angreb på! )
Der har jo hidtil kun været nogle difuse udmeldinger

Jeg mangler jo stadig at få en sammenhængende forklaring på hvad der
er omtalt i de citerede vers, - men der er måske slet ikke nogen der
har gjort sig ulejlighed med at fundere over versenes indhold? - Hvad
med dig Erik D., Kunne du ikke komme med en udlægning, og så skal jeg
nok love efterfølgende, enten at komme med, eller også at undlade at
komme med, et frontalangreb )

Fra : E.Dalgas

Dato : 23-03-02 14:44

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7huv3$78m$1@egon.worldonline.dk...
> [...]
> med dig Erik D., Kunne du ikke komme med en udlægning, og så skal jeg
> nok love efterfølgende, enten at komme med, eller også at undlade at

He he, næh nej, indtil videre holder jeg mig i skindet. Jeg undrede mig bare
over din tilsyneladende accept af udmeldinger som jo strider imod din
forståelse af Tusindeårs Riget. ( Du kender jo forøvrigt også mit syn på
sagen, fra tidligere)

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-03-02 15:02

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> He he, næh nej, indtil videre holder jeg mig i skindet.

hihi - det ka' du jo alligevel ikke når det kommer til stykket )

> Jeg undrede mig bare over din tilsyneladende
> accept af udmeldinger som jo strider imod din
> forståelse af Tusindeårs Riget.

Se, nu var det jo ikke jordens øde periode på 1000 år der var sat til
debat, men noget der tilsyneladende sker nogle år forinden denne øde
tilstand starter!

Og igen - Erik, du må da meget gerne komme med en udlægning af de
citerede vers. Vi behøver jo ikke at starte en debat af den grund. Men
du kan komme med en udlægning, og jeg vil muligvis stille et par
suplerende spørgsmål for at uddybe forståelsen. Altså jeg afstår gerne
fra debat mod at få en udlægning af versene!

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-03-02 23:20

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7i1r2$8qi$1@egon.worldonline.dk...
> [...]
> suplerende spørgsmål for at uddybe forståelsen. Altså jeg afstår gerne
> fra debat mod at få en udlægning af versene!

Udlægning af versene Du er vel klar over hvor omfattende det ville blive
? Jeg skal da, på din venlige opfordring, give dig et bud på den forståelse
jeg har af disse vers og deres kontekst. En kontekst der som sagt er STOR,
efter min mening og både kræver en tid og en plads, som ikke egner sig
alt for godt til usenet diskussion. Jeg har overvejet hvordan jeg kan koge
det ned, så det stadig er forståeligt hvad jeg skriver, samtidig med at der
gives en rimelig begrundelse og håber derved at give dig et indblik i den
tolknings model jeg mener er den rette at anlægge.

Som indledning vil jeg henvise til disse udsagn :

>Kom hid, min Faders velsignede! arv det rige, som har været jer beredt fra
verdens grundvold blev lagt. Matt.25,34.

>Gå bort fra mig, I forbandede! til den evige ild, som er beredt Djævelen og
hans engle. Matt.25,41.

Det er ikke for at forvirre nogen at jeg starter med en henvisning til et
helt andet kapittel, end det vores omtalte vers befinder sig i. Men som jeg
vil prøve at forklare i dette indlæg, kan jeg ikke skille Matt.24/25 fra
hinanden, da jeg mener de hænger uløseligt sammen og suplere hinanden i
deres beskrivelse af samme begivenhed. De der lades tilbage, arver Guds
Rige, de der tages bort, dømmes til fortabelse.Samme tanke berøres også
afslutningsvis i Matt.24, med den kloge og tro tjener, kontra den dårlige og
utro tjener. v45-51. og følges, som jeg ser det, helt til dørs i Matt.25 (om
jeg så må sige)

Men for det første er der ikke tale om kristne i egentlig forstand, i disse
kapitler. Det mener jeg er yderst vigtigt for hele denne sag at forstå.
Matt.24 taler i særlig grad til de udvalgte af Guds folk, blandt Jøderne.
Dem der i endetiden skal fungere som tjenere for det evangelium der til den
tid skal forkyndes. Evangeliet om Riget er dette budskabs navn. Dette
forklares i samme tråd som Matt.25 ved hjælp af lignelser, om den tid da
Jesus skal komme igen og oprette det lovede rige for hans folk Israel . Det
er altså lignelserne i kapitlerne der giver os det spor vi skal se på i
tolkningen, ikke alene, men som klare retningsvisere for den vej der skal
følges i vores forståelse.

Og dette evangelium om Riget skal prædikes over hele jorden til et
vidnesbyrd for alle folkeslagene; og så skal enden komme. v14.

Allerede her er sagen klar for mit vedkommende. For der kan kun være èt Rige
som Jesus taler om og det er naturligvis det Rige han selv kom for at
oprette. Et Rige som gjaldt Guds ejendoms folk - ISRAEL - og kun dem. Udfra
dette folk, vil Gud nå hele verden og give alle mennesker mulighed for
frelse, om de vil tage imod den. Vi ved nu at Israel i første omgang afslog
tilbudet om dette Riges oprettelse, da de ikke så hvem Jesus er, deres
Messias og hele verden Frelser. Vi ved også at dette deres afslag, kom til
at koste dem dyrt og medførte nationens opløsning, i form af adspedelsen, ud
over hele jorden. Guds dom kom altså over Israel, som mistede den mulighed
Jesus (Messias) gav dem.

Lær en lignelse af figentræet: Når dets grene først er blevet saftfulde og
får blade, så skønner I, at sommeren er nær. Således kan I også skønne, når
I ser alt dette ske, at han er nær for døren. Matt.24, 32-33.

Denne lignelse er central for hele kapitlet, mener jeg. Tolkningen er derfor
også omfattende, men jeg har fundet et par steder frem i skriften der skulle
sandsynliggøre hvad Jesus egentlig mener med disse ord. Jer.8 taler tydeligt
om den situation jeg kort har skitseret. Israel ville ikke omvende sig til
tro på Jesus og ikke anerkende Ham som deres Messias. Det skyldes flere ting
at de nægtede dette, men særligt er det frafaldet i kærligheden til Guds
ord som bære ansvaret. Det ord som jo skulle vejlede dem og beskytte dem i
alle ting, havde mistet sin indflydelse på næsten hele Israels folk, med den
katasrofe til følge at de ikke kendte deres besøgelsestid da det virkelig
gjaldt. Midt i beskrivelsen af dette misforhold, som Israel stod i til Gud,
lyder den profetiske røst : " Jeg ville høste dem, siger Herren, men der var
ingen druer på vinstokken, ingen figner på figentræet, og bladene var
visnet. Jeg gengælder dem efter deres afgrøde". Jer.8,13.

Det samme gør sig gædende i et par NT passager : "og da han så et figentræ
ved vejen, gik han hen til det, men fandt intet andet end blade på det. Så
siger han til det: »Aldrig i evighed skal der mere vokse frugt på dig!« og
med det samme visnede figentræet." Matt.21,19. Som også tales ind i
begivenheder der har med folkets troløshed at gøre. Luk.13.6-7 :
Og han fortalte denne lignelse: »En mand havde et figentræ, som var
plantet i hans vingård; og han kom og ledte efter frugt på det, men han
fandt ingen. Så sagde han til vingårdsmanden: >Se, i tre år er jeg nu kommen
og har ledt efter frugt på det figentræ uden at finde nogen; hug det om;
hvorfor skal det tilmed tage kraften af jorden?<
Som jeg mener, klart viser at figentræet er et billede på nationen
Israel, som i frugtløs tilstand, visnet og ubrugelig, repræsentere
den retmæssige dom over dette folk, men også, i sin frugtbarhed
og modnelse, repræsentere Israels forløsning, som folk.

Derfor, når jesus siger " Lær en lignelse af figentræet, taler han om Israel
og i dette tilfælde (Matt.24,32-33.) om dette folks tilbagevenden og vækst,
i det land som skal udgøre Guds Rigets udgangspunkt på jorden. Sommeren, som
der også nævnes, tror jeg derfor repræsentere, selve Guds Rige og vi skal
hermed oplyses om følgende. Når Israel er tilbage i landet, hvor Riget skal
udgå fra og der, modnes som folk og nation, ved vi at tiden hvor Guds Rige
skal komme, er nær.

Thi ligesom i Noas dage, således skal det gå ved Menneskesønnens komme. Som
de levede i dagene før syndfloden: de åd og drak, tog til ægte og gav til
ægte lige til den dag, da Noa gik ind i arken, og de ænsede intet, før
syndfloden kom og rev dem alle bort - sådan skal det også gå ved
Menneskesønnens komme. Matt.24,37-39.

Hermed er rammerne givet. Dommen som skal komme overraskende og voldsomt
for dem der bor på jorden. Fordi de lader hånt om Guds ord og ikke har lært
af den ulykke der jo netop ramte Israel, enda ved en ligende ligegyldighed
over for Gud og Hans ord til dem. Den dom er nær, når Israel er i landet og
folket modnes som nation. Dette beskrives en mængde steder i skriften,
hvor altså både Israels fald og dom, samt deres evige udvælgelse og frelse,
beskrives og sammenflettes i denne særlige eskatologi.

Da skal to mænd være sammen på marken, den ene tages med, og den anden lades
tilbage. To kvinder skal male på samme kværn; den ene tages med, den anden
lades tilbage. 24,40-41.

Optagten til disse vers er altså klar nok og støttes stærkt af skriften
selv. Men her, i v40-41 glider beskrivelsen over i en ydeligere forklaring,
en fortsættelse som strækker sig ind i Matt.25 og beretter om selve dommen,
med dens indhold. Hvor og til hvad, bliver manden v40 og kvinden v41 ladt
tilbage og hvad sker der med deres modsætninger, som jo tages med. Først
tror jeg at disse vers, samt de efterfølgende, om overraskelses momentet i
selve dommen, om den kloge og den utro, tjener, bygger bro til Matt.25 og
dette kapitels forklaring af det der skal ske. Hvem de repræsentere og hvad
der skiller dem så dratisk, forklares altså først efterfølgende, som skal
læses med de oplysninger der gives i Matt.24 in mente.

Ikraft af den billedlige skildring, som er fremherskende i begge kapitler,
ser jeg ikke nogen grund til at hænge mig fast på varierende detaljer i de
enkelte udsagn. For de er kun nuancer i forhold til det grundbillede der
ønskes givet. At Riget, er Riget for Israel, som skal forkyndes for alle
folkeslag, som optakt til den dom der skal komme over verden. Men også at de
mennesker der beskrives (herunder dem i v40-41), betegner folkeslagene som
udfra deres stillingtagen til denne forkyndelse, enten indgår i Riget, eller
dømmes i forhold til det evangelium. Der tales til dem med forstand, dem der
forstår de voldsomme ting der sker for deres øjne og tager imod evangeliet,
på trods af den stor modstand der er imod det (ligesom i Noas dage) og i
denne tale bruges eksempler der alle sigter på det skel der vil være når
tiden nærmer sig.

Da skal det være med Himmeriget som med ti jomfruer, der tog deres lamper og
gik ud for at gå brudgommen i møde. Matt.25,1.

Ordet "Himmerriget" er et af to udtryk, der betyder det samme. Denne
betegnelse - Himmerriget som kun optræder i Matt. er opstået grundet en
jødisk skyhed overfor det at nævne Gudsnavnet direkte, derfor omtaler man på
denne måde GUDS RIGE i vendninger der ikke direkte udtaler - GUD. Men
Himmerriget er altså identisk med Guds rige. Det græske ord (Basileia)
betyder ordret - Konge herredømme - og det leder os allereder fra første
vers, på sporet af hvad denne lignelse handler om og hvem den henvender sig
til. Der er tale om det konkrete rige, som Israel var blevet lovet af Gud
selv, ved utallige lejligheder i dette folks historie. Husk, at Jesus her,
henvender sig til jøder og flere gange i NT præsentere sig selv, som den
Messias den jødiske nation venter skal komme.

Det er altså afgørende vigtig, at der allerede fra lignelsens start,
erkendes at det Rige Jesus taler om, ikke kun er et religiøst og indvortes
begreb, men at det i allerhøjeste grad, er et ganske konkret og synligt
Rige. I den forbindelse vil jeg lige nævne Luk.17,20-21. Som i nogle Bibeler
kan indeholde en fejl.

Da han engang blev spurgt af farisæerne om, når Guds rige kommer, svarede
han dem og sagde: »Guds rige kommer ikke således, at man udvortes kan
iagttage det. Ej heller vil man kunne sige: >Se her!< eller: >Se, dér er
det!< thi se, Guds rige er inden i jer.«

Disse vers er desvære oversat lidt misvisende og leder derved til en
misforståelse der strider mod den forkyndelse som Jesus har om riget. Det
burde oversættes - Guds Rige kommer ikke så man udefra kan beregne det, men
det er allerede nu midt iblandt jer (med Jesus). Eller : Guds Rige kommer
pludselig (overaskende) midt iblandt jer (med Jesus). Så punkt nr et i min
forståelse af denne lignelse er, at når Jesus siger : >Da skal det være med
Himmerriget< Så taler han om det konkrete Guds Rige som blev lovet Israel og
som har sin opfyldelse i Jesus Kristus (Messias) selv.

Matt.25,1, nævner også >brudgommen< og for en bibelsk identifikation af
denne brudgom, er der flere skriftsteder som taler om Jesus (Messias) som
værende lig med Brudgommen. I Matt 9,14-15 siger Jesus klart at han selv er
Brudgommen og denne betegnelse bruger Han om sig selv flere steder NT
lignelsene. men også i Esajas Kap.62 kommer det tydeligt frem at tolkningen
af Jesus (Messias) som Brudgommen og Israel som dennes hustru er skriftens
egne udtryk og ikke bare noget der er hentet ud af fantasi eller ligende.

Herrens ord kom til mig: Gå hen og råb til Jerusalem: Dette siger Herren
:Jeg husker din trofasthed, da du var ung, din kærlighed, da du stod brud.
Du fulgte mig i ørkenen, i et land, hvor ingen sår. Israel var hellig for
Herren, det var hans førstegrøde, alle, som spiste af den, pådrog sig skyld,
ulykke ramte dem, siger Herren. Jer.2,1-3.

Punkt nr to i min forståelse af lignelsen er altså den afgørende erkendelse
at Jesus er Brudgommen og Israel, dennes ægte hustru. Men hvem er så de ti
brudejomfruer ? Det kan ikke være Israel som jo er Bruden, det kan heller
ikke være den kristne menighed. Det af flere grunde, hvoraf to, er :
Menigheden kaldes for Jesu Legeme (1kor.12,7) og dem der er lemmer på dette
legeme har ALLE fået SAMME mål af ÅND (Joh.3,34). Den splittelse der er
mellem de ti jomfruer, fem er rede, andre fem er det ikke, er derfor et
tydeligt tegn på at der ikke kan være tale om at den kristne menighed i
denne lignelse. For den kristne menighed ER REDE til at møde Jesus. Vi er i
Ham, Han i os og der er os kun givet to muligheder. Enten høre du HELT OG
FULDT til Kristus, eller også gør du det ikke.

Punkt nr et : Himmerriget er LIG MED Guds Rige. Dette Rige, er Riget for
Israel, åbenbaret i og ved jødernes Messias, som er Jesus Kristus.

Punkt nr to : Brudgommen er lig med Jesus selv. Han er Israels Messias som
ifølge skriften selv, står i ÆGTESKABS forhold med den jødiske nation.

Punkt nr tre. Jeg tror som sagt ikke at de ti brudejomfruer er Israel eller
at de symbolisere den kristne menighed. Jeg tror at disse ti er billede på
de hedninge som har overlevet den store trængsel for Israel, som der er
forudsagt i skriften.

Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal
han tage sæde på sin herligheds trone. Og alle folkeslagene skal samles
foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene;
fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre. Da
skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders
velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev
grundlagt. Matt.25,31-34.

Vi ved at Jesus tilbød den jødiske nation at oprette Riget som var dem lovet
(se indlæg: Israels ubrydelige Gudsforhold) og vi ved at fordi kun en lille
del af Israel godtog Jesus Kristus som deres Messias og Frelser, gik frelsen
ud til hedningene (se indlæg: Frelsen måtte udgå !). Jesus ofrede sig på
Golgata Kors og efter en kort ventetid, blev Helligånden udgydt over
diciplene. Endnu en gang bliver jøderne tilbudt RIGET, men de afslår igen og
herefter kommer der en trængsel over Jerusalem som betyder at Jesu diciple
spredes. Herefter kaldes Paulus til tjeneste iblandt hedningene og den
kristne menigheds tidsperriode tager for alvor sin begyndelse. Men Jesus har
lovet at komme igen og det er det komme Matt 24/25 handler om: Passagerne om
mændene og kvinderne der efterlades eller tages bort, den kloge og tro
tjener og den dårlige og utro tjener, de ti brudejomfruer. bukkene der
skilles fra fårene, beskriver samme begivenhed og tilstand, samme gruppe
mennesker i samme konflikt og kan kun, som jeg ser det, repræsentere
FOLKESLAGENE som skal samles foran Jesus (brudgommen) og dømmes udfra deres
stillingstagen til evangeliet om Riget, der forkyndes i tiden lige inden
Jesu andet komme.

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-03-02 13:58

> Udlægning af versene Du er vel klar over hvor omfattende
> det ville blive?

Nu var det jo så heller ikke en detalieret totaludlægning jeg fiskede
efter, for så er der da nogen der kan skrive indtil flere bøger om
dette!

> Jeg skal da, på din venlige opfordring, give dig et bud
> på den forståelse jeg har af disse vers og deres kontekst.

[ klip - tolkning af versene ]

Jeg takker for denne udlægning (som jeg jo nok ikke helt vil kunne
tilslutte mig p.g.a. den separatistiske grundholdning i tolkningen -
men det er jo en helt anden historie).

Summa summarum af din udlægning er altså at denne begivenhed er noget
der foregår lige umiddelbart før Jesu synlige genkomst efter det du
kalder den store 7-årstrængsel og inden de 1000 år begynder?

Fra : E.Dalgas

Dato : 26-03-02 15:10

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev
[ ]
> Summa summarum af din udlægning er altså at denne begivenhed er noget
> der foregår lige umiddelbart før Jesu synlige genkomst efter det du
> kalder den store 7-årstrængsel og inden de 1000 år begynder?

Både de syv års trængselstid og det efterfølgende Tusindeårsrige, har jeg
ikke haft som udgangspunkt for indlæget. Det er udelukkende baseret på
Matt.24/25 klare budskab, om tiden hvor Jesus skal komme tilbage (som
lovet) og dømme verden med dens folkeslag, udfra dens stillingtagen til
evangeliet om Riget for Israel. Nådens tid, som vi der er kristne kender
den, er til den tid forbi, hvilket betyder at kristendommen (Kristi Legeme)
har nået sit endemål inden disse begivenheder finder sted.

Jeg vil nemlig ikke, at I skal være uvidende om denne hemmelighed, brødre!
(for at I ikke skal være kloge i egne tanker): at der er kommet forhærdelse
over en del af Israel, indtil hedningerne fuldtalligt er gået ind; og så
skal hele Israel frelses; som der står skrevet: »Befrieren skal komme fra
Zion, han skal fjerne ugudeligheder fra Jakob. Rom.11,25-26.

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-03-02 16:45

> Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev

> Både de syv års trængselstid og det efterfølgende Tusindeårsrige,
> har jeg ikke haft som udgangspunkt for indlæget.

Nu var det jo så heller ikke det jeg skrev )

Men for at afklare, og forebygge evt. misforståelser, vil jeg spørge
helt direkte:
Den omtalte begivenhed (en tages med og en lades tilbage) sker EFTER
7-års-trængslen men FØR de 1000 år (altså mellem disse to
begivenheder) - korrekt forstået?

Og således har den begivenhed, der er beskrevet i Matt. 24, 40-41,
slet intet at gøre med det du kalder bortrykkelsen af Kristi Legeme
(de hedninge-kristne) - korrekt forstået?

Fra : E.Dalgas

Dato : 26-03-02 17:10

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7q504$o0p$1@egon.worldonline.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Nu var det jo så heller ikke det jeg skrev )

Nej, nej, det er jeg klar over. Det var blot for evt misforståelsers skyld
jeg skrev dette.

> [...]
> Den omtalte begivenhed (en tages med og en lades tilbage) sker EFTER
> 7-års-trængslen men FØR de 1000 år (altså mellem disse to

Matt.24/25 taler tidsmæssigt om trængselstiden og den efterfølgende dom.
Så det variere, hvor de forskellige udsagn, præcist kan placeres i tid.
Men for at komme dig i møde kan vi da godt enes her og fastslå at
dommen som Matt. 24,40-41 jo beskriver billedligt, markere tiden lige
efter trængslen og tiden ligefør Rigets egentlige oprettelse.

> Og således har den begivenhed, der er beskrevet i Matt. 24, 40-41,
> slet intet at gøre med det du kalder bortrykkelsen af Kristi Legeme
> (de hedninge-kristne) - korrekt forstået?

Det er korrekt opfattet Andreas. Som sagt tror at det er et billedligt
udsagn på linie med de andre ligende i Matt.24/25 og at disse udsagn (på
forskellig vis) repræsentere folkeslagene (nationerne), som skal dømmes ved
Jesu genkomst.

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 26-03-02 19:57

> [...]

> der foregår lige umiddelbart før Jesu synlige genkomst efter det du
> kalder den store 7-årstrængsel og inden de 1000 år begynder?

Mange mener at jeres "7-årstrængselen" kun varer 3½ år! Daniel 12 v11-12

Erik L

"En Økumenisk stridsmand kan tro på
hvad han vil og stadig være frelst ""

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-03-02 15:37

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message

> JEg tror at den som lades tilbage, kommer ind i tusindårsriget, den som
> taget bort, går til dom

Det er skægt, for jeg mener at der i alle lignelserne netop er tale om at
"blive taget med" og "ladt tilbage"...Dem som lades tilbage lades
formodentlig tilbage til noget grimt, feks. Jordens Undergang?

(Det er i øvrigt et træk som de såkaldte "UFO-kulter" - som f.eks. Heavens
Gate - har overtaget, idet alle disse kristne skriftsteder om
"Bortrykkelsen" (the rapture) tolkes som at der ankommer et "Moderskib", som
skal redde "de udvalgte"...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 23-03-02 23:43

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er skægt, for jeg mener at der i alle lignelserne netop er tale om at
> "blive taget med" og "ladt tilbage"...Dem som lades tilbage lades
> formodentlig tilbage til noget grimt, feks. Jordens Undergang?

Gad vide om ikke bortrykkelsen simpelthen er det,
at de udvalgte dør. Sådan er bortrykkelse til alle
tider foregået.

> [...]
> Gate - har overtaget, idet alle disse kristne skriftsteder om
> "Bortrykkelsen" (the rapture) tolkes som at der ankommer et "Moderskib", som

Der er mange fantasifulde tolkninger af det, desværre
tror jeg ikke, det kommer til at foregå på så fancy en
facon.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-03-02 10:16

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Gad vide om ikke bortrykkelsen simpelthen er det,
> at de udvalgte dør. Sådan er bortrykkelse til alle
> tider foregået.

Du må læse åbenbaringsbogen, 3.10 : Guds løfte til filidelfia

Gud vil fæste sit øje på dem, for at bortrykke dem før alt det som skal
komme over jorden

Jeg skriver som det står i grundteksten (min oversættelse)

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-03-02 10:32

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> som skal komme over jorden
>
> Jeg skriver som det står i grundteksten (min oversættelse)

Det er da ikke hvad der står i teksten. Der står noget om at blive
friet ud af (eller friet gennem) den store prøvelsens stund der skal
komme over hele jorderige.

Bortrykkelsen er end ikke nævnt med et enkelt ord i dette vers! Og vi
må vel ikke læse noget ind i teksten som der slet ikke er belæg for!!

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-03-02 10:38

> [...]
>
> Bortrykkelsen er end ikke nævnt med et enkelt ord i dette vers! Og vi
> må vel ikke læse noget ind i teksten som der slet ikke er belæg for!!

Du skal læse det der står i grundteksten

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-03-02 10:58

> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message

[ ... ]

> Du skal læse det der står i grundteksten

Det ændrer jo intet, for heller ikke i grundteksten er bortrykkelsen
nævnt!

Bortrykkelsen er et moderne fænomen der først er opfundet for ca. 150
år siden.

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-03-02 12:27

> Det ændrer jo intet, for heller ikke i grundteksten er bortrykkelsen
> nævnt!

1537 ek ek ek or ex ex ex
a primary preposition denoting origin (the point whence action or motion
proceeds), from, out (of place, time, or cause; literal or figurative; ;
prep
AV-of 366, from 181, out of 162, by 55, on 34, with 25, misc 98; 921

1) out of, from, by, away from

Ordet bortrykkelse står måske ikke i grundteksten, men set i sammenhængen
som det står, at det er til menigheden Filadelfia, som er menigheden før
trængslen, og ikke til Laodekea, som er menigheden som går igennem
trængselen.

Revelation 3:10 Because thou hast kept the word of my patience, I also will
keep thee from the hour of temptation, which shall come upon all the world,
to try them that dwell upon the earth.

Gud vil bevare fra trængselen, "keep thee from", hvad vil Gud ? og fra hvad?

> Bortrykkelsen er et moderne fænomen der først er opfundet for ca. 150
> år siden.

Det er ikke rigtigt

http://www.danmarkforjesus.dk/artikler/indergaard/Denkristnemenighedsbortryk
kelse.asp
http://www.danmarkforjesus.dk/artikler/indergaard/Jesukommefordenkristnemeni
ghet.asp
http://www.danmarkforjesus.dk/artikler/indergaard/UttryksomangaarJesukommefo
rdenkristnemenighet.asp

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-03-02 13:09

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message

[ ... ]
> [...]
> som er menigheden før trængslen, og ikke til Laodekea, som
> er menigheden som går igennem trængselen.

Man skal da vist have en særligt Indergaard'sk Bibelsyn for at kunne
skille Jesu genkomst ad på den måde at der vil finde en særlig
genkomst sted for de kristne og en anden for jøderne.

Hvor i Bibelen findes en sådan separationslære at frelse for jøder er
noget andet end frelse for kristne?

> [...]
> upon all the world, to try them that dwell upon the earth.
>
> Gud vil bevare fra trængselen, "keep thee from", hvad vil Gud ?

Der er da mange steder i Bibelen, hvor de kristne bliver lovet
beskyttelse og hjælp gennem trængselen.

> Det er ikke rigtigt

På trods af dine links til Indergaard, er det altså stadig rigtigt!
Læren om de krsitnes bortrykkelse 7 år før Jesu genkomst for jøderne
er og forbliver en lære som først har fået sin udbredelse i moderne
tid! Det er bestemt ikke en lære der har været udbredt og kendt af den
store kristenhed op gennem tiderne.

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-03-02 17:22

> Der er da mange steder i Bibelen, hvor de kristne bliver lovet
> beskyttelse og hjælp gennem trængselen.

1 Thessalonike 1:10 og vente på hans Søn fra Himlene, hvem han oprejste fra
de døde, Jesus, som frier os fra den kommende Vrede.

Hvordan forstår du dette?

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-03-02 17:54

> [...]

> 1 Thessalonike 1:10 og vente på hans Søn fra Himlene,
> hvem han oprejste fra de døde, Jesus, som frier os fra

På den måde som du kan læse i dette bibelstudie:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-021.htm

nemlig at det er noget der sker ved Jesu synlige genkomst.

Jesus har ialt tre "komme" til jorden:
1) da han levede her for næsten 2000 år siden
2) hans synlige genkomst lige forud for de 1000 år (jorden vil være
øde og tom i de 1000 år)
3) hans komme tilbage til jorden efter de 1000 år

Om de 1000 år kan du læse mere i dette link:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-022.htm
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-043.htm

Fra : Mr. D

Dato : 27-03-02 21:48

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7n410$nll$1@egon.worldonline.dk...

> Man skal da vist have en særligt Indergaard'sk Bibelsyn for at kunne
> skille Jesu genkomst ad på den måde at der vil finde en særlig
> genkomst sted for de kristne og en anden for jøderne.

Nej, det skal man ikke, og selvfølgelig ved du det. Du driver bare en
latterliggørende gæk, når du kalder dette syn Indergaard´sk, som om han
skulle være den eneste i hele verden, som tror dette. Det ved jeg, du gør,
for det er klart, at du ved, at der inden for den futuristiske
premillennialisme findes en skole kaldet dispensationismen, som klart lærer
dette. En skole, som lever og eksisterer på lige fod med enhver anden
endetidsteologi.

Når Ole hele tiden refererer til Indergaard, er det måske fordi han er
personlige venner med ham og fordi Indergaard er en af nordens mest
prominente og producerende forfattere med denne holdning

Mr. D

Simon Griis

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-04-02 15:01

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det skal man ikke, og selvfølgelig ved du det. Du driver
> bare en latterliggørende gæk, [ ... cut ... ]

Lad være med at kaste sten når du selv bor i et skrøbeligt glasskur.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-04-02 22:19

> Lad være med at kaste sten når du selv bor i et skrøbeligt glasskur.

Forskellen mellem lutherdom og lovreligion er netop at man godt må kaste med
verbale sten selvom man bor i glashus.

Øje for øje , modsagdes af Jesus - døm ikke.

Mattæus svælger i gråd og tænderskæren, for HÆVNSTRAF ku den tids jøder ikke
rigtig forlade - men nu har Nietzsche og Mark Twain og Grundtvig og Luther
mm gjort os klogere - og selv katolikkerne er blevet så
ikke-gerningsretfærdige som Tidehverv (og måske Margrete Auken typerne også
dropper deres lovreligiøse hadhetz mod fjendebilleder)
Jeg tror at den buddhistiske mildhed som Jesu nok havde lært via karavaner
fra Indien, blev svækket af dømmesyge Paulus -

There are 869 different forms of lying, but only one of them has been
squarely forbidden. Thou shalt not bear false witness against thy neighbor.
Mark Twain

Nothing so needs reforming as other people's habits.Mark Twain

Menneskene har udelukket det seksuelle samvær af deres himmel. Og erstattet
det med bønnen.Mark Twain 1910

Satan hasn't a single salaried helper; the Opposition employs a
million.Mark Twain

How I do hate those enemies of the human race, who go around enslaving God's
free people with pledges - to quit drinking instead of to quit wanting to
drink. Mark Twain

"Yes, even I am dishonest. Not in many ways, but in some.
41, I think it is". Mark Twain

"God works through man.just about as much as a man works thorough his
microbes. Mark Twain.

If I had the remaking of man, he wouldn't have any conscience. It is one of
the most disagreable things connected with a person, and allthough it
certainly does a great deal of good, it cannot be said to pay, in the long
run. It would be much better to have less good and more comfort. Mark Twain

All the consciences I have ever heard of were nagging, badgering,
fault-finding, execrable little savages! Yes: and always in a sweat about
some poor little insignificant trifle or other - destruction catch the lot
of them, I say!
I would trade mine for the small-pox and seven kinds of consumption, and be
glad of the change. Mark Twain

Fra : Mr. D

Dato : 07-04-02 20:10

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8mv2p$5fg$1@egon.worldonline.dk...

> Lad være med at kaste sten når du selv bor i et skrøbeligt glasskur.

> * <
Mr. D

Fra : Mr. D

Dato : 27-03-02 21:42

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7msb9$jbj$1@egon.worldonline.dk...

> Bortrykkelsen er et moderne fænomen der først er opfundet for ca. 150
> år siden.

Du mener på henad samme tid som en anden moderne ide, nemlig adventisterne
endetidslære?

Nej tanken om Herrens snarlige genkomst og menighedens oprykkelse til ham i
skyerne er af ældre dato. Også katolikker har gennem tiden haft denne
opfattelse, skønt de ikke har kaldt den bortrykkelse (rapture, fra latin -
hvilket får en til at undre sig over, hvorfor de egentlig ikke har brugt
udtrykket).

Besøg blot Løgum Kloster og få guiden til at fortælle om, hvordan munkene,
når de gik i seng om aftenen, beholdt deres kjortel på, og havde en lille
bylt med deres vigtigste ejendele parat ved siden af sengen, så de hurtigt
kunne gøre sig klar, dersom Herren kom

Mr. D

Simon Griis

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-04-02 15:01

> Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a7msb9$jbj$1@egon.worldonline.dk...

> Du mener på henad samme tid som en anden moderne ide,
> nemlig adventisterne endetidslære?

Åh, nu skal vi lige forplumre lidt igen. Hvad med at holde dem
udenfor. Og som du udmærket ved, er jeg jo ikke medlem hos dem. Men
desuagtet fortsætter du ufortrødent med til evig tid at fremdrage dem,
som om navnet i sig selv skulle være et modargument mod stort set alt
hvad jeg siger. - Har du overvejet at gøre brug af en smule seriøsitet
bare en gang imellem, når du svarer på mine indlæg!

> Nej tanken om Herrens snarlige genkomst og menighedens oprykkelse
> til ham i skyerne er af ældre dato.

Ja, men ikke den hemmelige brotrykkelse med en usynlig Jesu genkomst!

> [...]
> ikke har kaldt den bortrykkelse (rapture, fra latin - hvilket får en
> til at undre sig over, hvorfor de egentlig ikke har brugt

Jep, men ikke som en skjult, usynlig og hemmelig bortrykkelse.

> [...]
> og havde en lille bylt med deres vigtigste ejendele parat ved siden
> af sengen, så de hurtigt kunne gøre sig klar, dersom Herren kom

Ja, og ifølge de forklaringer jeg der har fået af guiderne, var der
slet ikke tale om en skjult hemmelig usynlig genkomst med en ditto
bortrykkelse, der først efterfølgende kunne blive erfaret af de
efterladte.

Hvad med at du prøvede at forholde dig objektivt til den slags,
istedet for at fordreje og forvanske, hvad der er tale om. Men det er
måske for svært for dig når du står over for et virkeligt underbygget
bibelsk lærepunkt. Du har jo også afstået fra på en seriøs og saglig
måde at ville debatere sjælens tilstand efter døden, formodentlig
fordi du godt er klar over at dit syn derpå ikke holder for en saglig
bibelsk efterprøvelse.

Fra : Mr. D

Dato : 07-04-02 20:10

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8mv2p$5fg$2@egon.worldonline.dk...
> [...]
> istedet for at fordreje og forvanske, hvad der er tale om. Men det er
> måske for svært for dig når du står over for et virkeligt underbygget

Mr. D

Fra : Mr. D

Dato : 27-03-02 21:38

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7mqpo$ikr$1@egon.worldonline.dk...

> Det er da ikke hvad der står i teksten. Der står noget om at blive
> friet ud af (eller friet gennem) den store prøvelsens stund der skal
> komme over hele jorderige.

Friet ud af, ja. Ikke friet igennem

Mr. D

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-04-02 11:25

> Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a7mqpo$ikr$1@egon.worldonline.dk...

> Friet ud af, ja. Ikke friet igennem

Altså skal menigheden også opleve trængselen, ellers kan de da ikke
blive friet UD AF, man kan da kun blive friet ud af noget man er i.