de første 2-takt erfaringer...
Fra : Buck

Dato : 21-03-02 10:52

så tak... der er åbenbart mere ved 2-taktere end man umiddelbart tror...

Jeg har altid kørt 4-takt, og fik nu udfordringen ved at skulle skifte til
en 2-takter...

Jeg købte en CZ, og troede egentlig at jeg bare kunne køre derudaf som jeg
altid har gjort.
Well... for det første skal sådan et dyr jo både tankes med olie og benzin.
Heldigvis blander min selv olie og benzin i det rette forhold, men der er nu
alligevel meget at vænne sig til.

Selvstarter har den ikke, så man må jo igang med lidt morgen motion når
dyret skal sparkes igang. Før den vil starte skal man lige trykke nogle
gange på en lille knap nede på motoren. Aner ikke hvorfor, men jeg gætter på
at det er noget med at pumpe benzin/olie det rette sted hen?
Når den så endelig beslutter sig for at starte, skal den lige ha lidt gas..
ikke for meget, for så går den i stå igen... det kræver en del følelse at
starte sådan en spand...

Benzin gættede jeg mig til at den vel nok kørte bedste på Blyfri 95, og det
kører den fint med. Har dog tænkt på om ikke jeg skulle prøve at skifte til
Blyfri 92.

Og olien!! 2-takt olie er vel 2-takt olie... troede jeg... og købte en dunk
på Statoil. :o/
Efter en snak med Polini blev jeg dog hurtigt klogere... der findes et HAV
af forskellige 2-takts olier, og det er en hel videnskab at finde den der
netop passer til min cykel. Der er lange formler med sodprøver og alt
muligt, men jeg lånte et laser-termometer, så jeg kunne måle hvor varmt mit
topstykke og udstødning blev, og min top målte jeg til ca. 135 C og
udstødning til ca. 160 C.
Det var selvfølgelig udvendige temparaturer, så jeg går ud fra at den er en
smule varmere indvendig.
Ifølge tabeller med data for de forskellige olier fandt jeg en olie der
brænder ved 165 C, som jeg købte og hældte på. Pyha... hvorfor var der ikke
nogen der havde fortalt mig det?

Statoils 2-takts olie brænder allerede ved 88 C.

Nå, det ser ud til at jeg har lært noget:

Hvis Olien brænder ved for lav temp. (f.eks. 88 C) vil man få en
fejlforbrænding og det hele soder til.

Hvis Olien brænder ved for høj temp. (f.eks 210 C) vil olien slet ikke blive
brændt, og bliver derfor pumpet med ud i udstødningen der bliver helt fedtet
ind...
(Kunne selvfølgelig være sjovt hvis den overskydende olie kunne ramme
forruden på de biler man overhaler ;oD )

Hvis man har fundet den rigtige olie, er både udstødning og tændrør tørt og
forholdsvis rent.

Så et tip til andre der skal til at køre 2-takt: tjek dataene for olien, og
find den olie der passer bedst til DIN cykel.
--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Michael K. S.

Dato : 21-03-02 11:01

On Thu, 21 Mar 2002 10:51:31 +0100, "Buck" <_buck@sol.dk> wrote:

>Så et tip til andre der skal til at køre 2-takt: tjek dataene for olien, og
>find den olie der passer bedst til DIN cykel.

Der findes faktisk en 2-takts olie med jordbærduft/smag - det må da
være optimalt

-M
RS250 på premix

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-02 13:36

> Der findes faktisk en 2-takts olie med jordbærduft/smag - det må da
> være optimalt

Så går det fede ligesom af at trille på to-takter. Det er jo netop duften
man kan li'

Mvh
Allan

Fra : Michael K. S.

Dato : 21-03-02 13:44

On Thu, 21 Mar 2002 13:35:53 +0100, "Allan Rasmussen" <luise (a)
mail.tele.dk> wrote:

>Så går det fede ligesom af at trille på to-takter. Det er jo netop duften
>man kan li'

Jeg får nu altid hovedpine af al den 2-takts fims,men der er nu alliwl
noget over en A747....

Men det er nu ikke lugten,men sparket man får den rammer sit powerband
- har en Jawa sår'n et ?

-M
I love the smell of two stroke in the morning - it smells like victory

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-02 14:45

> Jeg får nu altid hovedpine af al den 2-takts fims,men der er nu alliwl
> noget over en A747....

hovedpine?? Så skal du bare ha' noget mere - så går det væk... Det er
lig'som med bajerene!

> Men det er nu ikke lugten,men sparket man får den rammer sit powerband
> - har en Jawa sår'n et ?

Øhh! Powerband?? Er det så'en noget med Metallica og Guns'N'Roses?

Mvh
Allan, MOTORCYKLIST!!!

Fra : Michael K. S.

Dato : 21-03-02 14:57

On Thu, 21 Mar 2002 14:44:30 +0100, "Allan Rasmussen" <luise (a)
mail.tele.dk> wrote:

>hovedpine?? Så skal du bare ha' noget mere - så går det væk... Det er
>lig'som med bajerene!

Næppe muligt med mere... 20 cykler der tøffer rundt i en lille
rundkreds giver sådan en rar atmosfære...

>Øhh! Powerband?? Er det så'en noget med Metallica og Guns'N'Roses?

For dig - ja sikkert

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-03-02 17:49

"Allan Rasmussen" <luise (a) mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> hovedpine?? Så skal du bare ha' noget mere - så går det væk... Det er
> lig'som med bajerene!

I skulleprøve at holde sammen med 300 andre i et par små båse i parc ferme
ved Grand National. 10 minutter før vi bliver lukket ud skal alle lige varme
motorerne godt igennem - DET er klamt at lægge lunger til!

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-02 17:07

> [...]
varme
> motorerne godt igennem - DET er klamt at lægge lunger til!

Jeg prøvede, i '99 - at lede 200 Jawa'er og Cz'ere - alle på 100 % mineralsk
to-takstolie - fra Egtved (camping) til Billund (Legoland) - sjovt syn at se
dem alle sammen "varme op" - før turen - for derefter at se en laaaaaaaang
sky af blå røg - følge efter sig... hehe... Det var SUNDT!!

Allan

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 21-03-02 15:45

<Buck fyrede det her af i et glædes råb>
> [...]
blive
> brændt, og bliver derfor pumpet med ud i udstødningen der bliver helt

Ah Ha siger man så !, så er olien på pygmæ-jernet altså slemt oppe i
forbrændnings temp(motul 600). Og derfor sølet ind i sort ulækkert olie på
bagperronen !!!! :-/ Hmmmmm.
Det var ikke på tale hos den lokale dealer, da jeg spurte !. Måske på tide
at finde en bedre olie med en lavere forbrændning temp.
Hvor varmt brænder en bette´ 50 Ccm mon ?

<Vigtigt Info dukker altid op hos D.F.M>

Hilsen

H;P

--
[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !

Fra : Buck

Dato : 21-03-02 17:58

> Det var ikke på tale hos den lokale dealer, da jeg spurte !. Måske på tide

hos den forhandler hvor jeg købte min CZ (brugt) fik jeg osse bare at vide
at jeg kunne hælde stort set hvad som helst på...

En anden MC-Forhandler ville gi mig en Racing olie med forbrænding ved 210
C, bare for at være sikker!
(Hans ord har jeg dog lært ikke at ta for gode varer, men nu vidste jeg at
han havde sådan en laser ting som jeg lånte).

> Hvor varmt brænder en bette´ 50 Ccm mon ?

et skud i tågen ville nok ligge på godt 100 C, men det er nok bedre hvis du
kan finde en der har sådan et laser-termometer så du ikke gætter helt ved
siden af...

sådan en dims kan iøvrigt købes for 50 Euro / 375 kr.

--
/Buck
CB550F1 ´75

Fra : Armand

Dato : 21-03-02 23:32

[KTN]FalkenDK <hpaalling@`hotmail.com> skrev i en
> [...]
> Ah Ha siger man så !, så er olien på pygmæ-jernet altså slemt oppe i
> forbrændnings temp(motul 600). Og derfor sølet ind i sort ulækkert

Fejl brug af seperatsmurte totaktere er langt den største årsag til
overforbrug af olie:
(to-takts-) oliepumpen styres af gaskablet, så hvis (snarere: når!) man
sejtrækker med lave omdrejninger og fuld roulade pumpes der en
unødvendigt høj mængde af totaktsolie ind
Totaktere bør køres med lettere gashånd og tillige flere omdrejninger,
hvilket vil sige typisk ét gear lavere end man ellers vil have
tilbøjelighed til (specielt hvis man har firetakts-erfaring med i
baghovedet!)

--
Armand.

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 22-03-02 01:35

<Armand var så venlig at informere således>
> Totaktere bør køres med lettere gashånd og tillige flere omdrejninger,
> hvilket vil sige typisk ét gear lavere end man ellers vil have
> tilbøjelighed til

Det er taget til efterretning, og det afprøves i dag ! (Længere tur på 70
Km). Der dukker sq mange små ting frem man ikke lige har i tankerne når man
drøner på Pygmæ-Jern !

G´nat fra skrivebordet

H;P

Fra : Armand

Dato : 22-03-02 18:14

> <Armand var så venlig at informere således>
> Det er taget til efterretning, og det afprøves i dag ! (Længere tur på
70
> Km).

Fidusen er størst under daglig kørsel, underforstået indenbys, hvor der
forekommer mange accelerationer. Og knap så relevant under længere
transport.
Dog gælder den også for accelerationer undervejs!

Jeg gentager lige: Ingen fuldgas under lavere omdrejninger!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-03-02 12:08

Armand wrote:

> [...]
> hvilket vil sige typisk ét gear lavere end man ellers vil have
> tilbøjelighed til (specielt hvis man har firetakts-erfaring med i

På tunede to-taktere hvor powerband'et ligger højt oppe i omdrejningerne,
er jeg fuldstændigt enig i det her.
Jeg kan ikke lade være med at tænke over, om det også gælder for en CZ'er.
Den har nok effekten og momentet lidt længere nede i omdrejningerne,
hvorfor det vil være en fordel at holde den omkring det omdrejningspunkt?

Anyway, det hjælper ikke kun på olieforbruget at holde sin 2-takter på det
rigtige omdrejninstal.
Under en hjemtur fra Sverige sidste år, lå TZRen og snurrede det meste af
vejen med små 8.000 omdrejninger, altså lige før den har maks effekt. Målt
efter den mængde benzin jeg tankede på undervejs, gik den _over_ 20 km/l.
Det har den ellers aldrig gjort før

På småture på motorvejen, kan man med fordel køre i 5. gear for at holde
omdrejningerne oppe. Det har også den fordel man har power til overhalinger.

/Rune

Fra : Bendt Grunge

Dato : 23-03-02 13:33

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message

> [...]
>
> På småture på motorvejen, kan man med fordel køre i 5. gear for at holde
> omdrejningerne oppe. Det har også den fordel man har power til

Ja det kan bestemt ikke betale sig at køre under power området, der kan
lukkes meget for gassen og udnytte den effekt en resopotte giver for at
udnytte bensinblandningen som det er tiltænkt, og man har også meget mere
respons på motoren, men det kan være belastende at høre på 8-9000 omd.
konstant uden ændring.

B.G