Låse...
Fra : peterl

Dato : 21-03-02 10:34

Jeg har været lidt rundt og høre hos forhandlerne om forskellige låse
(Sidste år egentlig). Det er lidt af en religion for både kunder og
forhandlere, så med fare for at starte en religionskrig hér, er jeg meget
interesseret i at høre folks erfaringer med godt og skidt.

-PeterL

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-03-02 14:03

Jeg har været meget glade for min ABUS låse. Ser "solide" og forholdsvis
nemme at gemme af vejen på MC'en.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-03-02 14:42

> jeg meget interesseret i at høre folks erfaringer med godt og skidt.

ABUS billigste skivebremselåse (buffo serien) er ikke en skid værd. De kan
bare brækkes op - erfarede jeg i januar. De giver sig dog ikke helt uden
kamp så min skive blev vredet skæv.

"Panserslanger" (wire som kerne og et "bælte" udenom i faste led) af diverse
fabrikater er hælder ikke specielt meget værd. En stor boltsaks og en 30kg
plantesten (til at slå med) kan også klare dem, men det tager lidt tid at
klippe de mange tråde over i kernen, efter at man har fået skjoldet åbent.

/Anders - der har brugt ~7kkr i år pga tyveriforsøg og tyveri af "stumper"
Penge jeg meget hellere ville have købt mc for ...

Fra : Michael K. S.

Dato : 21-03-02 15:00

On Thu, 21 Mar 2002 14:41:42 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>ABUS billigste skivebremselåse (buffo serien) er ikke en skid værd. De kan
>bare brækkes op - erfarede jeg i januar.

Enig - det er lige før det er nok at snakke hårdt til dem.

Det er dog en sørgelig kendsgerning at låse selv i bedste kvalitet
ikke sinker andet end amatører og joyriders væsentligt....

-M

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-03-02 21:56

> Det er dog en sørgelig kendsgerning at låse selv i bedste kvalitet
> ikke sinker andet end amatører og joyriders væsentligt....

Enig

Dog er jeg en (indtil videre) lykkelig bruger af følgende forholdsregler på
en ´89 cbr600.

Parkering i byen: befærdet sted med elektronisk alarm og skivebremselås -
evt. kombineret med den største kæde fra Abus. Et af hjulene skal helst
låses fast til noget immobilt.

Parkering hjemme: Abus kæden til et cykelstativ + naturligvis alarmen.

Naturligvis kan den stjæles, men den er trods alt ikke ny længere, og noget
har jeg da gjort

Fra : Michael K. S.

Dato : 21-03-02 22:03

On Thu, 21 Mar 2002 21:55:40 +0100, "Henrik Steen Larsen"
<hsl@adslhome.dk> wrote:

>Dog er jeg en (indtil videre) lykkelig bruger af følgende forholdsregler på
>en ´89 cbr600.

Du gør det rigtige,man kan købe sig fattig i dyre låse og ikke få ret
meget andet ud af det end falsk sikkerhed.... DK er ikke UK men alliwl
- Opsummering her :

http://www.motorcyclenews.com/advice/detail?sectionID=52687&documentID=6734&pageNum=1

-M

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-03-02 16:26

Nu har jeg ikke prøvet den omtalte lås, kun deres dyrere lås med en lille
ubøjle omkring skiven.

Men generelt er skive låse jo ikke særlig effektive. Det er forholdsvis nemt
at stjæle en MC med kun skivelås. Jeg ved dog ikke om dette er det rette
forum at afsløre hvordan. Det kunne jo være at nogle "forkerte" typer kigger
med

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-03-02 17:05

> [...]
> at stjæle en MC med kun skivelås. Jeg ved dog ikke om dette er det rette
> forum at afsløre hvordan. Det kunne jo være at nogle "forkerte" typer

Det tror jeg nu ikke betyder noget.. Det har alligevel været omtalt herinde
flere gange før.
Jeg kan bl.a. huske en metode, hvor man skruer skiven af navet og taper den
fast på topstykket. Forholdsvist nemt og hurtigt.

Sådan en skive kan også onduleres med en ordentlig hammer, men hvad kan ikke
ordnes på den måde?
--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 21-03-02 21:59

> Sådan en skive kan også onduleres med en ordentlig hammer, men hvad kan
ikke
> ordnes på den måde?

Der skal bare en listehammer til - de er ret skrøbelige

Mvh
Steen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-03-02 22:28

> Der skal bare en listehammer til - de er ret skrøbelige

Jeg har efterhånden et par "brugte" skiver eller tre for at være mere
præcis - Måske det vil være godt til at komme af med nogle agressivitet ...
Og så vil en stump skive vel også være nemmere at sende til mads til analyse
(når han finder en frivillig med udstyret) ....

/A

Fra : Jakob Barfod

Dato : 22-03-02 08:24

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> wrote in message
> Jeg kan bl.a. huske en metode, hvor man skruer skiven af navet og taper
den
> fast på topstykket. Forholdsvist nemt og hurtigt.

Til _topstykket_? Det lyder ikke særlig nemt.

--
Jakob

Fra : Albert

Dato : 23-03-02 01:46

Jeg kan sige at jeg for et par år siden læste en artikel i et svensk mc
blad. De gav en låsesmed 10 minutter til at åbne en lås udne brug af
hydralik (boltsaks ala dem falck har) og el (=vinkelsliber).

2 låse klarede den, alle andre blev åbnet :
Abus skivelås - ca 700kr
Abus kædelås, maks. security 11mm hexagon led - ca. 1500 (har sådan en til
salg

Jeg ejer idag en sådan skivelås, plus en forbedret udgave af kædelåsen (12mm
led).

Et råd er helt sikker : Skivelåse betyder at tyven bare skal vippe et
skateboard ind under pågældedende hjul, hvorefter han kan rulle afsted med
ens ejendom, derfor: Lås mcen fast til noget, ex statens fine lygtepæle, som
man jo finder mange steder. Brug Abus kædelås af den dyreste slags!

Dyr ? Den seneste abus kædelås koster 1995 i korteste udgave.
Hein-Gericke/Louis i DE kan nøjes med 175? = ca. 1300kr. Den giver de
fleste tyve grå hår. Husk, at alle låse kan åbnes, men det er svært at have
en vinkelsliber med sig. Derfor, kan MCen ikke fjernes, finder de fleste
tyve blot en anden mc med en lille skivebremselås, som han kan tage med sig,
og så åbne i fred og ro.

En anden ting. Mange af jer der har top dk etc. 20% af købsprisen i
selvrisiko er ret meget, så 1300 er ingenting i den sammenhæng. Derfor -
spar pengene på den alarm der allivel ikke virker, og køb en seriøs lås !!!

Mvh Albert - der har købt sig fattig i monster-låse ...

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 23-03-02 18:07

> En anden ting. Mange af jer der har top dk etc. 20% af købsprisen i
> selvrisiko er ret meget, så 1300 er ingenting i den sammenhæng. Derfor -
> spar pengene på den alarm der allivel ikke virker, og køb en seriøs lås
!!!
Nu vi er igang med låse. Jeg overvejer også meget kraftigt at købe en god
kædelås. Men 1 ting holder mig fra det.
Hvor gør man af den når man kører ?. Man kunne selvfølgelig have den hængene
hjemme, hvor man som oftest parkere mest.
Men hvor gør i andre at sådan en lås ?

Mvh

Tim - GSX600F

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 23-03-02 22:33

> [...]
hængene
> hjemme, hvor man som oftest parkere mest.

Så vidt jeg ved er det et stort NO NO at komme sådan en fætter i en rygsæk -
i fald man skulle styrte. Derfor købte jeg sådan en lille cylinderformet
lædertaske - som vist normalt hænger på styret på en cruiser. Den kan kæden
lige være i og tasken kan spændes fast på bagsædet til det "passagerhåndtag"
jeg har på min gamle cbr. Det er ikke specielt hurtigt eller brugervenligt,
men det kan lade sig gøre. Tasken blev i øvrigt købt til formålet og har
aldrig været anvendt til andet .

Nogle mc'ere har et lille bagagerum under sædet - jeg er desværre undtaget.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 24-03-02 21:17

> Så vidt jeg ved er det et stort NO NO at komme sådan en fætter i en
rygsæk -
> i fald man skulle styrte.
Yup. Derfor er den mulighed også udelukket.

> [...]
kæden
> lige være i og tasken kan spændes fast på bagsædet til det
Hmm. God ide.. Jeg går på jagt efter en taske der kan bruges til formålet

Mvh

Tim

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 24-03-02 13:50

"Tim Hoffmann" <news@marius-nielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvor gør i andre at sådan en lås ?

Synes at kunne huske en her i gruppen der havde lavet et beslag ved
nummerpladen til sin bøjlelås.. måske det var en mulighed med en kædelås..?

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 24-03-02 22:18

> Synes at kunne huske en her i gruppen der havde lavet et beslag ved
> nummerpladen til sin bøjlelås.. måske det var en mulighed med en
kædelås..?
Hmm. jeg må i tænkeboks. Der er nok ikke andet at gøre end at købe en lås,
og derefter udtænke en plan. ( Nu lyder jeg sku som Egon Olsen )

Mvh
Tim

Fra : Morten Dybdal

Dato : 24-03-02 22:21

Michael Frederiksen wrote:
> "Tim Hoffmann" <news@marius-nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Synes at kunne huske en her i gruppen der havde lavet et beslag ved
> nummerpladen til sin bøjlelås.. måske det var en mulighed med en kædelås..?

Det beslag laver man ikke, man køber det sammen med låsen.

--
Morten Dybdal

Fra : Foobar

Dato : 25-03-02 08:41

> Det beslag laver man ikke, man køber det sammen med låsen.

Næeh... Den er god nok! Hvis man vil ha' en holder, hvor bøjlelåsen placeres
mellem nummerpladen og bagskærmen, så må man selv igang med konstruktionen.
De beslag man kan købe (og som i øvrigt temmelig dyre!), er typisk beregnede
til at montere en stor bøjlelås der hvor en evt. passagers ben skulle have
været.

/claus (som selv lavede sårn' en holder..!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-03-02 17:05

> [...]
beregnede
> til at montere en stor bøjlelås der hvor en evt. passagers ben skulle have

Jeg har set en model, der monteres mellem nummerpladeholder og nummerplade..
Det ser meget simpelt ud, men 190,- er måske lige rigeligt for et stykke
bøjet plade med et rør. Men ok, så er den også malet.

Jeg har overvejet at skulle have en, men har droppet det lidt pga. prisen.
Når jeg får købt mig en toptaske, så skal låsen monteres deri, når den ikke
bliver brugt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Dybdal

Dato : 25-03-02 17:53

Martin Sørensen wrote:

> Jeg har set en model, der monteres mellem nummerpladeholder og nummerplade..
> Det ser meget simpelt ud, men 190,- er måske lige rigeligt for et stykke
> bøjet plade med et rør. Men ok, så er den også malet.

Nemlig, sådan en har jeg selv haft. Den bør dog "fores" for at låsen
ikke skal rasle for meget.

--
Morten Dybdal