Oilskin reetablering ?
Fra : Martin Hvidberg

Dato : 21-03-02 09:25

Kære Liste

Jeg har en oilskin jakke, som jeg har været nødt til at have i
vaskemaskinen, da den havde ligget i en garage i 10 år.
Denne behandling har fjernet ikke bare snavs og gammel lugt, men også
oilskin impregieringen.

Kan man genskabe dette oilskin?
Hvordan gør man?
Hvor køber man de nødtvendige indgrediender?

Bedste forårshilsner
Martin Hvidberg

Fra : Anders Sørensen

Dato : 21-03-02 15:14

Hey

Hvis det er en Barbour, så kan man få forretningerne til at gøre det. Enten
Illum eller Magasin gør det for dig.
Ellers er det vel at høre ad i en jagtbutik.

- Anders

Fra : NoRMaN!!

Dato : 21-03-02 17:11

Butikker der fører den slags jakker/frakker, har også impregneringsmidler
til oilskin.
Ellers bestil online hos www.barbour.co.uk

/Stig

Fra : Jaxxon

Dato : 21-03-02 17:20

Hej Martin,

Ja, det kan lade sig gøre...har jeg hørt

Når du vasker sådan en fætter, forsvinder snavset rigtigt nok, men det gør
voksen også (Det er jo bomuld...)
Og det er der vi skal hen: du skal ud og købe noget ny voks.
Det findes i forskellige former; til at pensle eller spraye, fx.

Du kan finde sådan noget i fx. en "fritidsbutik" som Spejdersport eller
andre sportsforretninger, tror jeg.
Helt sikkert i jagtforretninger.
For nu at gøre inlægget relevant for gruppen kan da også nævnes at man
kan få noget til at imprægnere telte med...det er nok bare ikke voks, men
har samme effekt
Fås i alle campingforretninger...

Held og lykke med "jagten"
Og husk at læse brugsanvisningen...

Mvh

Jakob Nielsen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 21-03-02 19:07

Martin Hvidberg <Martin@Hvidberg.net> wrote:

>Kan man genskabe dette oilskin?
Jep. Man kan købe noget "voks" som jakken impregneres med. Det fås på
dåse, og skal varmes op før brug. Man kan vist også få en udgave på
spraydåse.

>Hvor køber man de nødtvendige indgrediender?
I butikker med jagt-, fiskeri- eller friluftsudstyr.

--
..: Kåre Nejmann :.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 21-03-02 22:38

"Martin Hvidberg" <Martin@Hvidberg.net> skrev i en meddelelse

Hej Martin

Du skal købe voks i fast form ( næsten som vaseline) som smøres på med klud
eller pensel, og så varmer du det op efterhånden med en hårtørrer så smelter
det helt ind i stoffet og jakken bliver som ny igen. Det er en god ting at
gøre hvert år.
Det er godt nok et stort arbejde, men det kan godt betale sig.

Hilsen Preben Nielsen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 21-03-02 23:03

"Martin Hvidberg" <Martin@Hvidberg.net> skrev i melding
> [...]
>
> Kan man genskabe dette oilskin?
> Hvordan gør man?
> Hvor køber man de nødtvendige indgrediender?

Jeg har en Barbour jakke, og de har et servicekontor hvor man kan sende inn
jakken og få den ettersett, samt reimpregnert. Det kostet NOK 350, og det
var det verdt !
Ellers selges imprgneringsvoks til oilskin der hvor slike plagg selges
(sports/jakt forretninger mm)
Har selv impregnert med slik voks og det er litt av et arbeid, voksen varmes
i vannbad og påføres med en svamp (gnis inn). Deretter gås jakken over med
en hårtørrer for å fixere voksen inn i stoffet.
Manuelt tar det flere timer å gå over en jakke.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern spamfilter '9' for Epost)

Fra : Ole Damgaard

Dato : 22-03-02 13:03

> Kan man genskabe dette oilskin?
> Hvordan gør man?
> Hvor køber man de nødtvendige indgrediender?

Flemming Leth anbefaler følgende:
Oilskinsjakker skal behandles med voks.

Hvad skal du bruge
· Kasserolle
· Vand
· Fnugfri klude
· Oilskinsvoks (fx fra "Laksen")
· Hårtørrer
· Pensel

Sådan gør du
1. Stil voksen på en radiator eller i et vandbad i kasserolle til voksen har
en passende temperatur
2. Pensl voksen ud på jakken, mens du bruger en hårtørrer til at gøre den
flydende og jævn med. Ved hjælp af hårtørrer og en klud arbejder du voksen
ind i stoffet
3. Hæng jakken til tørre et døgns tid eller indtil voksen er tørret helt

Oilskinsjakker må ikke vaskes i vaskemaskinen eller med sæbe. Til nød kan
snavs og skidt tørres af med en klud vredet op i koldt vand.

Fra : NELS ERIKSEN

Dato : 23-03-02 23:42

Hej Martin.
Du går hen i en "Jagtbutik" køber noget oilskinsvoks varmer det forsigtigt
op tildet bilver flydende påfører det jakken i felter på ca 30 cm og med
det samme varmer det ind i stoffet med en kraftig hårtørrer god fornøjelse.

hilsen Nels

Fra : Morten Jacobsen

Dato : 25-03-02 09:00

Prøv en sportsbutikk / jaktbutikk.
> [...]
>
> Kan man genskabe dette oilskin?
> Hvordan gør man?
> Hvor køber man de nødtvendige indgrediender?

---

Fra : person

Dato : 09-04-02 10:21

Ingen problemer i at få din jakke så god som ny igen.
Enhver velasorteret jagt- og sportsfiskerforretning fører voks til oilskin,
og der følger brugsanvisning med.
Mvh Per

Fra : Per Herholdt Anders~

Dato : 11-04-02 11:50

Jeg har også frisket en gammel jakke op med godt resultat. Jeg synes faktisk
det var meget nemt. Jeg "malede" først hele jakken med den varme (flydende)
voks. Det så grimt og fedtet ud, men en tur med hårtøreren bagefter fik det
til at trænge ind og se rigtig godt ud.

MVH Per