Hvilket trægulv skal vi vælge?
Fra : Anne

Dato : 21-03-02 09:00

Vi skal have trægulv i hele huset (stue, soveværelse og 3 børneværelser)
Hvad skal vi vælge. Det skal helst være rimeligt nemt at vedligeholde. Først
ville vi have fyrretræsgulv, men blev enige om at det var for blødt, nu er
vi gået over til at snakke om hvidolieret asketræsgulv. Har det stor
betydning om det er massiv eller lamelparket? Der er nogle som har sagt at
man skal passe på med hvilken olie træet er behandlet med. Det skal være
behandlet med en hærdende olie og ikke en UV olie, som kan give skjolder når
man senere laver småreparationer. Er det rigtigt?. Er der nogle der har
erfaringer med et hvidolieret asketræsgulv. Er det nemt at vedligeholde og
forbliver det pænt?

Jeg vil være taknemmelig for jeres gode råd med hensyn til hvad vi skal
vælge af trægulv.

Vores lofter er gule fyrretræslofter. Vi har meget blandet møblement. Mest
gamle møbler (egetræ og fyrretræ).

Anne

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-03-02 00:21

<snip>
> [...]
> vælge af trægulv.
>
> Vores lofter er gule fyrretræslofter. Vi har meget blandet møblement. Mest

Mit råd er at ringe til en prof. de kan ofte give en god og grundig
vejledning, til en rimelig pris.
Men ellers er her er par tip:
Hvis der er børn eller "livlige" fester dvs. slitage og spildte vædsker på
gulvet er det vigtigt at overfladen er forseglet med enten lak eller lign.
Der kan købes lakker der er pigmenterede så i kan få den toning i leder
efter.
Olierede gulve kræver ofte mere efterbehandling end lakerede gulve
(medmindre det er en hærdende olie)
Min søster og svoger har 175 m2 olieret asketræsparket i deres hus og det
skal have olie 1 gang årligt hvis det skal gøres ordentligt. De gør det vist
ca en gang hvert 1½ år.
(Min svogers far har en stor forretning med gulvbelægning så gode råd
mangler ikke) Selve gulvet er lagt "flydende" på beton underlag med alle
dertilhørende lag af dampspærre og isolering. Gulvet er ikke massivt, men
består at asketræs finér (hele vjen igennem) efter sigende skulle det give
et stærkere gulv.

Håber det hjalp lidt

Thomas

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-03-02 09:47

> [...]
> leder efter.
> Olierede gulve kræver ofte mere efterbehandling end lakerede gulve

Jeg har lagt fyrtræ på gulvet sidste år af mærket "viking". Det er ikke
lakeret og bliver vasket med hvid sæbe en gang i mellem. Rødvin og lign.
kan sagtens tøres op fra gulvet, da træet er mættet i sæben ligger det
sig blot ovenpå.

Hvis man taber noget på det, kan det godt lave mærker, men efter et par
vaske af gulvet "rejser" træet sig egen, så det næsten ikke ses. De
hårde træsorter bliver der ikke så nemt mærker i, men de har til gængæld
også sværere ved at rejse sig igen.

Den type vi valgte er af finer frem for massivt. Masive planker kan godt
give og vride sig lidt, specielt hvis der er gulvarme under. "Viking"
typen har svagt afrundede kanter, så det ligner planker.

I vores forrige hus havde vi lakeret parket-gulv. Det vil jeg ikke vælge
igen. Den blanke lak bliver efter et par år ridset og mat, så det kommer hurtigt
til at se slidt og gammelt ud, medmindre man lakerer gulvet en gang i
mellem. Så vil jeg hellere vaske gulvet en gang i mellem!

Jeg syntes at lakerede gulve er mere "kunstige" at se på en "rå" træ. Som
om at det er pakket ind i plastic, men det er jo en smags-sag.

Fyrtræ er nok også den billigeste løsning.

mvh Jan

Fra : Bent

Dato : 22-03-02 14:32

"Jan Pedersen" <jp@q-networks.com> skrev i en meddelelse
> lakeret og bliver vasket med hvid sæbe en gang i mellem. Rødvin og lign.
> kan sagtens tøres op fra gulvet, da træet er mættet i sæben ligger det
> sig blot ovenpå.

Hej
Vi har også fået et Viking gulv og det er noget der dur. Nemt at holde og
skal vaskes engang immellem med hvid sæbelud.

Hilsen

Bent