Vejbidragsloven og vejbidrag ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-03-02 07:45

Hej NG.

Følgende spørgsmål er ledsaget af et billede, som kan ses her:

http://home.worldonline.dk/~trav/vej.htm

Min svigermor bor på den private vej i hus A. Kommunen har lige anlagt nyt
fortov ved den
offentlige vej. I forbindelse med finansieringen af fortovet skal
grundejerene i området
betale vejbidrag til kommunen.

Jeg synes det virker urimeligt at man skal betale for at der laves et fortov
på en anden vej.

Jeg har kigget lidt i "Lov om grundejerbidrag til offentlige veje
(Vejbidragslov)", og jeg
kunne godt tænke mig at vide om kommunen opkræver deres vejbidrag med
hjemmel i §5, stk 2.

uddrag fra vejbidragsloven:
§ 5. Ved pålæg af vejbidrag bortses fra vandarealer, der ikke er ansat til
ejendomsværdi.
Stk 2. Ved pålæg af vejbidrag bortses endvidere fra offentlige veje og
private fællesveje,
der støder op til vejen. En kort privat fællesvej, der alene udmunder i den
offentlige vej,
kan dog ved pålæg af vejbidrag behandles som en ejendom, der grænser til den
offentlige vej,
således at det bidrag, der vedrører fællesvejen, fordeles efter reglerne i
§11 mellem ejerne
af de ejendomme, der grænser til fællesvejen.

Kan kommunen bruge
[...]
af de ejendomme, der grænser til fællesvejen." fra ovenst. § til at opkræve
betaling for dem
der bor på den private vej ?

Skal fx. en husejer på den private vej med en facade på 30 m betale det
samme som en husejer
på den offentlige vej med en facade på 30 m ?
eller
Skal alle husejerne på den private vej deles om "facaden" af den privatevej,
der hvor den
tilstøder den offentlige vej ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-03-02 22:29

"Christian B. Andresen" wrote:

> Jeg synes det virker urimeligt at man skal betale for at der laves et fortov
> på en anden vej.
>
> Jeg har kigget lidt i "Lov om grundejerbidrag til offentlige veje
> (Vejbidragslov)",

Uden at tage stilling til din mening, vil jeg blot oplyse,
at den nævnte lov, samt lov om private fællesveje, blev
væsentligt ændret med virkning fra 1998.

Og det har bl.a. bevirket, at der stadig er stor usikkerhed
om fortolkning af lovens bestemmelsen, især da det er kommunerne,
der skal administrere bestemmelserne, og den enkelte kommune
har meget få sager.

Så mit råd vil være at påklage afgørelsen, om ikke for andet, så
at få mulighed for fornyet behandling.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-02 08:29

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Christian B. Andresen" wrote:
>
> Uden at tage stilling til din mening, vil jeg blot oplyse,
> at den nævnte lov, samt lov om private fællesveje, blev
> væsentligt ændret med virkning fra 1998.

Kan man finde den seneste udgave på retsinfo.dk ?

> Så mit råd vil være at påklage afgørelsen, om ikke for andet, så
> at få mulighed for fornyet behandling.

Det er desværre nok for sent. Der var noget med en frist på 4 uger. Beløbet
er dog kun på ca. 1.000,-
men jeg ved ikke om det er 1000 / år i x år.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 23-03-02 17:11

Det er aldrig for sent at klage. Hvis klagen fremkommer for sent, skal
myndigheden tage stilling til, om den vil dispensere fra klagefristen.

En klage behøver ikke at angive nogle begrundelse. Man skal blot udtrykke
utilfredshed med afgørelsen overfor myndigheden. Af bevismæssige årsager er
det dog altid bedst at angive udtrykkeligt, at man vil klage.

Nedenstående tekst er nok:

"Afgørelsen af <dato> vedrørende <vejbidrag/whatever> påklages"

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 24-03-02 13:42

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3c998167$0$72391$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> §11 mellem ejerne
> af de ejendomme, der grænser til fællesvejen." fra ovenst. § til at

Ja, det har min kommune lige gjort her hvor jeg bor.

> Skal fx. en husejer på den private vej med en facade på 30 m betale det
> samme som en husejer
> på den offentlige vej med en facade på 30 m ?

Her i kommunen betaler dem på den offentlige vej mest. Men de får jo også
det nye fortov.

> Skal alle husejerne på den private vej deles om "facaden" af den
privatevej,
> der hvor den
> tilstøder den offentlige vej ?

Dem der bor på hjørnet B+C betaler et reduceret bidrag.

Niels