Er det normalt ?
Fra : Jens Juul

Dato : 20-03-02 21:53

Hej

Håber jeg har ramt den rigtige gruppe.
Jeg har netop været til generalforsamling i min ejerforening og studser
lidt over regnskaberne. Det går i al sin enkelhed ud på at vi har fælles
tilslutning til hybridnet og at afgiften til dette indgår i regnskabet.
Dvs at udgiften til hybridnettet pr lejlighed beregnes ud fra
fordelingstal istedet for pr tilslutning.
Jeg studser over det fordi jeg har siddet i diverse andels-bestyrelser og
været med til at hjemtage tilbud på den slags og der har vi altid beregnet
pr tilslutning (i praksis pr lejlighed, som her hvor der er een
tilslutning pr lejlighed).

Problemet kan synes banalt - men ud af 42 ejerlejligheder er der kun 6 der
"tjener" på ordningen idet den oprindelige ejer af ejendommen stadig
sidder på 15 % af lejlighederne som han lejer ud. Det er de små 2
værelsers (dem er der 18 af), så hans andel af fordelingstallet er ikke
særligt stort og dermed er hans udgift til hybridnettet lille set i
forhold til det antal tilslutninger han administrere.

Nu kunne jeg have spurgt ind til det på generalforsamlingen, men blev
først opmærksom på det fordi der er hjemtaget tilbud fra anden udbyder
hvor bestyrelsen sammenligner priserne.

Er der nogen der kan oplyse mig om hvad der er normalt i ejerforeninger.

På forhånd tak.

Jens

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-03-02 07:18

On Wed, 20 Mar 2002 21:52:31 +0100, "Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk>
wrote:

>Er der nogen der kan oplyse mig om hvad der er normalt i ejerforeninger.

Hvis andre udgifter i øvrigt fordeles efter fordelingstal er der efter
min opfattelse intet forkert i også at fordele hybridnet efter
fordelingstal.

Ofte fordeles jo blot de totale udgifter for foreningen, selvom visse
af udgifterne kunne opdeles anderledes, f.eks. vand.

--
Jakob Paikin

Fra : Jens Juul

Dato : 21-03-02 10:18

>Hvis andre udgifter i øvrigt fordeles efter fordelingstal er der efter
>min opfattelse intet forkert i også at fordele hybridnet efter
>fordelingstal.
men er det normalt i ejerforeninger ??

>Ofte fordeles jo blot de totale udgifter for foreningen, selvom visse
>af udgifterne kunne opdeles anderledes, f.eks. vand.

Nu er vandudgiften jo forbrugsafhængig og dermed er der efter min
opfattelse en rimelighed i at det opkræves efter fordelingstal - idet man
må formode at store lejligheder bruger mere vand og ligeså med løbende
driftsudgifter på ejendommen. Jeg er også af den opfattelse at man ikke
behøver at lave milimeter-demokratisk afregning i alle forhold.

MEN i min forening er det aktualiseret ved at vi er ved at undersøge
mulighederne for en udvidet tilslutning fra alternativ udbyder. Dvs at vi
arbejder hen mod en løsning med tilslutning til tv/tlf/internet og hvis
den hidtidige praksis overføres, vil det betyde at den differencierede
betaling udvides til også at omfatte telefon og internet, abonnement. Det
vil i praksis betyde at dem med det største fordelingstal betaler præcis
dobbelt så meget for den samme vare, som dem med det mindste fordelingstal.

Mvh Jens

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-03-02 11:11

On Thu, 21 Mar 2002 10:17:40 +0100, "Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk>
wrote:

> men er det normalt i ejerforeninger ??

Jeg kender til adskillige tilfælde hvor det sker.

> [...]
>opfattelse en rimelighed i at det opkræves efter fordelingstal - idet man
>må formode at store lejligheder bruger mere vand og ligeså med løbende

Eksempel fra den ejerforening jeg bor i: Mange lejligheder, der er af
samme størrelse, har meget forskelligt beboerantal (fra 1 til 2
voksne+2 børn).

>Jeg er også af den opfattelse at man ikke
>behøver at lave milimeter-demokratisk afregning i alle forhold.

Helt enig, men hvad er så problemet med hybridafgiften?

> [...]
>den hidtidige praksis overføres, vil det betyde at den differencierede
>betaling udvides til også at omfatte telefon og internet, abonnement.

Det kommer da sandelig an på, hvordan leverandøren fakturerer - eller
hvordan man evt. internt i foreningen viderefakturerer for
telefonforbrug.

Men jeg kan ikke se, hvad det direkte har med hybridafgiften at gøre -
den er jo netop ikke forbrugsafhængig. Og foreningen kan (og må) vel
bare indrette sig anderledes, hvis der kommer andre forhold, f.eks.
intern telefoncentral osv.

--
Jakob Paikin

Fra : Jens Juul

Dato : 21-03-02 11:40

>Eksempel fra den ejerforening jeg bor i: Mange lejligheder, der er af
>samme størrelse, har meget forskelligt beboerantal (fra 1 til 2
>voksne+2 børn).
ja det er rigtigt, sådan er det også her - og det er fx i et sådant
forhold at jeg ikke mener man behøver at være milimeter demokratisk.

>Helt enig, men hvad er så problemet med hybridafgiften?
at den er helt renset for forbrugsafhængighed, uanset antal beboere mv

>Det kommer da sandelig an på, hvordan leverandøren fakturerer - eller
>hvordan man evt. internt i foreningen viderefakturerer for
>telefonforbrug.
det er ikke selve forbruget der er et issue - men abonnementet.

> [...]
>den er jo netop ikke forbrugsafhængig. Og foreningen kan (og må) vel
>bare indrette sig anderledes, hvis der kommer andre forhold, f.eks.
Ja det er det, der er min opfattelse også. Jeg har ikke de store
problemer med den nuværende ordning idet den kun omhandler hybridafgiften
og for mit vedkommende kun er 1000 kr mere på årsplan jeg betaler - men
hvis måden at afregne på bliver overført til den nye udbyder, vil beløbet
stige betragteligt idet det så også omhandler telefon og internet
abonnement. Det vil da blive så dyrt at individuel faktisk er billigere.

Mvh Jens